"Sanki elm müharibəsinə
ancaq qızlarla gedirik"
Abel Məhərrəmov:
"Magistraturaya daxil olan oğlanlar əsgərliyə
aparılmasa, bunun elmin irəli getməsinə çox köməkliyi
olar"
Bakı Dövlət Universitetinin (BDU) rektoru, akademik, millət vəkili Abel Məhərrəmov parlament jurnalistlərinin suallarını cavablandırıb. "Ekspress" qəzetinin parlament müxbirinin də qatıldığı müsabihəni təqdim edirik.
- Rəhbərlik etdiyiniz universitetin yataqxana problemi nə vaxt öz həllini tapacaq?
- Bildiyiniz kimi uzun illər universitetin yataqxanalarında məcburi köçkünlər məskunlaşmışdı. Ötən il məcburi köçkünlər üçün yeni binalar tikildi və onlar yataqxanadan çıxarıldı. Yataqxana binaları bərbad vəziyyətdə olduğundan orada söküntü işləri də getdi. Planlaşma da gedib, layihə də hazırdı. Ancaq bəzi məsələlərə görə müvəqqəti olaraq işlər dayandırılıb. Ancaq bu məsələ xeyli aktuallaşıb və yəqin yaxın vaxtlarda buna start veriləcək. Tikinti işləri yəqin 3-4 il çəkəcək.
- Yeni yataqxanalardan təxminən nə qədər tələbə yararlana biləcək?
- Dünyada belə bir statistika var, deyək ki, BDU-da 20 min tələbə təhsil alırsa onun 10 mininin yataqxanaya ehtiyacı var. Çünki Azərbaycanda və dünyada da belədir ki, şəhər və kənd əhalisi arasında nisbət təqribən birin birədir. Yəni 20 min tələbəmiz var, 10 min tələbənin yataqxanaya ehtiyacı var. Bu yataqxana layihəsi isə təqribən 6 min tələbənin yerləşdirilməsini nəzərdə tutur. Ancaq çox yaxşı layihədir. Çalışacağıq ki, heç olmasa, BDU-nun 100 illik yubileyi ərəfəsində bunu həyata keçirək.
- Büdcə müzakirələrində magistrlərə hərbi xidmətdən möhlət hüququ verilməsini təklif etdiniz. Magistratutaya qəbul olunan oğlanların əsgərliyə çağırılmasının hansı mənfi nəticələri var ki?
- Biz
çalışırıq elə edək ki, magistr pilləsinə
qəbul olanlar üçün çağırış
olmasın. Bu nə ilə əsaslanır? Deyək ki, bakalavr
pilləsində elmi tədqiqat işi aparır, magistr pilləsinə
gəldikdə onu hərbi xidmətə
çağırırlar. Bu, işini yarımçıq
qoyub əsgərliyə gedir, bir il vaxt keçir və
qayıdanda yaş ötür, ailə qurmaq istəyir, qiyabi
magistrant olmaq istəyir. Yəni bakalavrla fəlsəfə
doktorluğu arasında elm qırılmağa başlayır.
Elə bil zəncir ortada sınır. Biz təklif edirik ki,
onları əsgərliyə aparmasınlar. Onlar müdafiə
edəcəklərsə, qalacaqlar. Müdafiə etməsələr,
35 yaşa qədər əsgərliyə apara bilərlər.
Heç bir problem yoxdur. Yəni təhsili qorumaq
üçün bu mərhələni keçmək
lazımdır. Bu, çox aktual məsələdir. Hər il
magistratutaya qəbul oğlan qız nisbətində 75-in 25-dir
və bu getdikcə artır. Yəni
qızların sayı çoxalır, oğlanlar azalır.
Qızlar da ailə həyatı qururlar, ana
olurlar və elmdən aralanırlar. Biz elə
bil ki, elm müharibəsinə ancaq qızlarla gedirik. Bunlar həm də ana olmalıdırlar. Yəni problemlər çoxdur. Elə adam var ki, onu qəbul edirik, ailə qurur və
6-7 il analıq məzuniyyətində olur. Bəs
elmi kimlərlə irəli aparmaq lazımdır. Oğlanlar elmdən uzaqlaşır. Bunun da səbəblərindən biri onların əsgərliyə
aparılmasıdır. Magistraturaya daxil
olan oğlanlar əsgərliyə aparılmasa, bunun da elmin irəli
getməsinə çox köməkliyi olar.
- Müzakirələr zamanı
"Elm haqqında" qanunun tezliklə qəbul olunması məsələsini
qaldırdınız. Bu qanunun qəbulu elmin
inkişafına hansısa töhfə verə biləcəkmi?
- Elmlə
təhsil sintezlə inkişaf edir. Ancaq bu
gün elm dünyada çox qabağa gedib. Məsələn, bu gün Amerika elmə, innovativ
istiqamətlərə, məsələn, nano texnologiya,
biotexnologiya, molekulyar biologiyaya və s. böyük sərmayə
qoyur və qısa müddətdə qoyduğu sərmayənin
xeyrini görür. Niyə? Çünki texnoparka verir, brend istehsal edir və
hamıdan qabağa gedir və pulu 3 ildən sonra
götürür. Təhsilə qoyulan pul
isə 10-15 ildən sonra ancaq öz keyfiyyətini verir və
onu idarə eləmək çox çətindir. Çünki səpələnir. İndi təhsildə hansı innovativ istiqamətlər
inkişaf edib. Bu, bir neçə elmin vəhdətində
olan istiqamətlərdi. Məsələn,
biotexnoloq olmaq üçün biologiyanın, fizikanı,
texnologiyanı, riyaziyyatı, informatikanı yaxşı bilməlidir.
Sual olunar ki, bu gün ali məktəblər
o istiqamətdə kadr buraxırmı? Xeyr! Heç
bir yerdə belə kadr buraxılmır. Fənlər-arası
əlaqə yaratmaq çox çətindir. Bir kimyanı götürürsən, ancaq bir tədris
planı var, onu hazırlaya bilirsən. Məsələn,
nano texnoloq hazırlamaq çox da sadə məsələ
deyil. Bunu doktoranturada hazırlamaq olar.
İnnovativ təhsil bir neçə fənnin
birləşməsində inkişaf edir. Ona görə
də ali məktəblərdə fənlərarası
əlaqələr yaradırlar və gəncin tədris
planını elə yüngülləşdirirlər ki, o,
1-ci, 2-ci kursdan elmi işlə məşğul ola bilsin, sərbəst
işləsin.
Sovet tədris
sistemində müəllimlər çalışırdı
ki, auditoriyada tələbənin başına bilik doldursun.
Nə dərəcədə uğurumuz var idi,
yox idi, bu, başqa söhbətdir. Avropa
modeli deyir ki, biz biliyi başa yerləşdirməməliyik.
Müəllim informasiya verməlidir, problem,
mühazirə qoymalıdır və tələbə gedib sərbəst
işləməlidir. İndi sual ortaya çıxır
ki, bizim təhsil yetkinliyimiz, lap dərinə getsək, milli
yetkinliyimiz o səviyyədədir ki, tələbəni sərbəst
buraxsaq, tələbə gedib gecə-gündüz kitabxanada, laboratoriyada
işləyəcək? Bu, ikinci bəladır.
Azərbaycan iqtisadiyyatında keçid
dövrü başa çatıb. Ancaq
Avroatlantika məkanına inteqrasiya prosesində keçid
dövrümüz başa çatmayıb. Ona görə hamı deyir ki, niyə Amerikada olan
kimi səninki belə deyil. Biz o yolu gedirik.
Amma milli və təhsil yetkinliyimizi o səviyyəyə
çatdıra bilmirik ki, tələbəni bir qoşa saatdan
sonra buraxasan, axşam saat 8-ə qədər laboratoriyada,
kitabxanada işləsin. Azərbaycan o vaxt
uğur əldə edəcək ki, elmlə təhsilin sintezi
olsun. Ali məktəblərdə elm
çox inkişaf etməlidir. Məsələn,
BDU-da elmə maliyyə verilməlidir. Azərbaycanda 1800
elmlər doktoru var, onun 1200-ü ali məktəblərdə
işləyir. Əfsuslar olsun ki, bu alimlərin elmi iş
aparması, elmi laboratoriyaları zənginləşdirmək
üçün praktiki vəsait ayrılmır, ayrılsa da,
çox az ayrılır. Vəsait
ancaq Milli Elmlər Akademiyasına ayrılır ki, elmi işi
onlar aparacaq. Onu da artırmaq
lazımdır.
- Bu yaxınlarda Prezident
Administrasiyasının rəhbəri Ramiz Mehdiyevin kadrlarla
bağlı tənqidi çıxışı oldu. Siz də
böyük bir universitetə rəhbərlik edirsiniz və hər
il xeyli məzununuz olur. Sizcə,
kadr çatışmazlığında universitetlərin də
günahı varmı? Əgər
hüquqşünas çatışmazlığı varsa,
burda həm də universitetlərin də məsuliyyətindən
söhbət gedə bilər. Nədən
kadrlar cəlb olunmur və yaxud çatışmazlıqlar
yaranır. Bunun səbəbini analiz
etmisinizmi?
- Biz analiz etmişik. Bu dəqiqə problem çoxşaxəlidir. Universiteti bitirən məzunlar, təbii ki, istəyirlər
qısa müddətdə xeyli maliyyə vəsaiti əldə
etsinlər. Əksəriyyəti də
özəl şirkətlərə üz tuturlar. Onlar gedib dövlət strukturunda 300-400 manata işləmək
istəmirlər. Ona görə də
hökumət pul verib yaxşıları hazırlayır, amma
axıra qədər buna nəzarət eləmir ki, ay özəl
şirkət, mənim hazırladığım adamı
işə götürəndə, sən heç olmasa
hökumətə bu qədər pul keçir ki, bu kadrı
hazırlayıb sənə verdim. Zəif
oxuyanlar da gedib dövlət qulluğuna müsabiqədən
keçə bilmir. Ancaq güclülər
keçirlər.
- Deputat həmkarınız Əli
Hüseynli xaricdə təhsillə bağlı taktikanın dəyişdirilməsini,
yəni xaricdən ölkəmizə müəllimlərin dəvət
olunmasını təklif edib. Belə bir
taktikaya keçidi necə dəyərləndirirsiniz?
- Əslində bu da
bizim tərəfimizdən son vaxtlar səslənən məsələdir.
Bayaq mən dedim ki, xaricdən gələn tələbələr
özəl şirkətlərə gedir, özəl şirkətlər
güclənir, dövlət şirkətləri müqayisədə
zəifləməyə başlayır. İndi
ortaya sual çıxır ki, xaricdən alimlər dəvət
eləsək yaxşıdır və yaxud da burdan gəncləri
göndərsək? Mənə elə gəlir
ki, 2015-ci ilin büdcəsində xaricdə təhsilə
ayrılan 44 milyonda korrektə olmalıdır. Yəqin ki, olacaq. Yəni bir hissəsi
xaricə göndərilən tələbələrə
ayrılacaq, bir hissəsinə də artıq xaricdən alimlər
dəvət eləmək lazımdır. Məsələn,
deyək ki, BDU-da molekulyar biologiya sahəsində elmi məktəbi
gücləndirmək istəyirik. İki-üç
alimi çağırsan, gəlib işləyir. Xaricə göndərilən tələbəyə
xərclənən pulu ordan gələn alimə versək, həmin
pula 5-6 mütəxəssis hazırlamaq olar. Həm də
əlaqə yaranar, elmi rəhbər ola bilər
və s. Mən buna çox müsbət baxıram.
- Bu gün BDU-nun hansı problemləri
var?
- Bizi narahat edən məsələlərdən
biri odur ki, tələbə imtahandan kəsiləndən sonra
gedib kredit götürür və bunun üçün pul
ödəməlidir. Bu isə həm bizdə, həm
də tələbədə narahatçılıq
doğurur. Onlar deyirlər ki, mən qiymət
ala bilməmişəm, ikinci dəfə dərsdə oturanda
məndən pul almayın. Amma bu, əslində
Nazirlər Kabinetinin qərarıdır, bu məsələ nə
Təhsil Nazirliyindən asılıdır, nə də
universitetdən. Əslində təhsil sahəsində
keçid dövrünü yaşadığımız
üçün burda güzəşt eləmək olardı.
Biz bu məsələni BDU olaraq
qaldırmışıq. Təhsil naziri də
sağ olsun ki, geniş kollegiya iclası keçirdi ki, bu məsələdə
güzəştlər olsun və olacaq. Bundan
başqa da güzəştlər nəzərdə tutulur.
BDU Təhsil Nazirliyinə müraciət edib ki,
imtahandan kəsilən tələbələr barədə də
xüsusi güzəştlər olsun.
- BDU Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
adını daşıyıb. Bildiyimiz kimi
prezidentin də Rəsulzadənin 135 illik yubileyi barədə
sərəncamı oldu. Universitet hazırda 95 illik
yubileyi qeyd edir və arzuolunandır ki, universitetin həyətində
Rəsulzadəyə abidə qoyulsun...
- Allah qoysa, bu məsələyə
də baxarıq. Bu, dövlət səviyyəsində
həll olunan məsələdir. Baxarıq
görək bunu necə həll edək. Amma
universittin 95 illik yubiley kitabını
hazırlamışıq və orada Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin fəaliyyətini çox
qabartmışıq.
Aqil ASLAN
Ekspress.-2014.- 22-24
noyabr.- S.5.