"Hanı gözəl
tamaşaların, hardadır
tamaşaçıların?!."
Ağaxan Salmanlı: İncəsənət
Universitetində iki il dərs dedim, amma elə
bir istedada rast gəlmədim
Gözəl sənətkarımız, ömrünün
50 ildən çoxunu səhnəyə həsr etmiş xalq
artisti Ağaxan Salmanlı yağışlı bir payız
günündə redaksiyamızın qonağı oldu.
Ədviyyatlı çay içə-içə
teatrdan danışdıq, payız ovqatı söhbətimizə
həznlik gətirsə də, Ağaxan müəllimin duzlu
yumorları nəticəsində ucalan qəhqəhələr
müsahibəmizə rəng qatdı...
- Çoxları payızda
özünü darıxırmış kimi hiss edir, əslində,
bu fəsil məhz belə bir xüsusiyyəti ilə gözəldir.
İnsan bir az qəmgin olur, pəncərənin
qarşısında dayanaraq həzin-həzin yağan
yağışa baxır, bir az fikrə dalır, nostalji hisslərə
qapılır və ehtiyac hiss edirsən ki, bir dostunla, həmkarınla
və yaxud yaxın bildiyin biri ilə görüşüb dərdləşəsən.
Nərd, domino və ya çay süfrəsi
arxasında söhbətə ehtiyac hiss edirsən.
- Ağaxan
Salmanlı darıxanda kimi axtarır?
- Təbii ki, dostlarımı
axtarıram, ancaq qocalardan acığım gəlir, buna
görə də qocalarla oturub-durmuram. Onlarla
oturub söhbət edən kimi başlayırlar tarixi-nadirdən,
"yadına gəlir 60-cı illərdə biz teatra yeni gəlmişdik,
filan"dan danışmağa, o günlər hamısı
qaldı elə o günlərdə. Artıq
bu günlə yaşamaq lazımdır, bu günün
işini görüb sabahı planlaşdırmaq
lazımdır. Qoca insanlarda bu cəhət
geri qaldığı üçün qocalarla söhbət
etməyi sevmirəm.
- Deyəsən, Ağaxan müəllim
özünü qoca hesab etmir...
- Öncə sənə təşəkkür
edim ki, mənə interneti öyrətdin, dəstək oldun, təkan
verdin və nəticədə də hazırda boş
vaxlarımda internetdə maraqlı gün keçirirəm. Məsələn, internetdə testlərdə
özümü sınayıram. Bu
yaxınlarda yaşla bağlı bir testdə özümü
sınadım - testdəki suallara cavab verməklə
hazırda necə yaşında olduğunu öyrənirsən.
Əlbəttə ki, mən yaşımı
bilirəm, ancaq təbiətən özünü neçə
yaşında hiss etməyi öyrənmək məndə
maraq yaratdı. Suallara cavab yazdım, öncə
yaşımı 25 göstərdi, dedim bəlkə
yanlış yazdığım cavablar olub, sonra yenidən
testdəki suallara dəqiqliklə cavablar yazdım və 16
yaş göstərdi. Oxucularıma deyin ki, mən təbiətən
16 yaşlı bir yeniyetməyəm. Doğrudur,
bu bir zarafatdır, hazırda mənim 73 yaşım var, ancaq
özümü hər zaman gənc və enerjili hiss edirəm.
- Çox təəssüf ki,
özünüzü gənc və enerjili hiss etdiyiniz bir
zamanda teatrdakı işinizdən
uzaqlaşdırıldınız, hətta pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olduğunuz İncəsənət
Universitetindən də könüllü şəkildə
uzaqlaşmısınız...
- Artıq yeni qanun-qaydaya görə,
aktyor müəyyən yaş həddindən sonra
çalışdığı teatrdakı ştatdan
çıxarılır və sadəcə əməkdaşlıq
edir. Hazırda yenə də repertuarda varam, hətta quruluş
verdiyim uşaq tamaşalarından dördü -
"Dovşanın ad günü", "İncəbel və
div", "Tıq-tıq xanım" və
"Göyçək Fatma" hələ də
tamaşaçılara təqdim olunur. Gənc
Tamaşaçılar Teatrında son tamaşanı 2009-cu ildə
hazırlamışam, ondan sonra hələ rəhbərliyə
tamaşa hazırlamaq üçün müraciət etməmişəm.
Zənnimcə, ehtiyac hiss edərlərsə, o
zaman yeni bir tamaşa verəcəklər. Ancaq
Mingəçevir Teatrında tamaşa hazırlayıram, Dərbənd
teatrından neçə müddətdir dəvət
almışam, vaxt tapan kimi mütləq gedib orda da tamaşa
hazırlayacağam.
- Teatrlar son illər gənc nəslə
geniş yer verir. Gənc rejissorları necə
qiymətləndirirsiniz?
- Qəribədir ki, yeni nəsil
bir az görüntü nəslidir,
görüntüyə qaçırlar. Bir
haşiyə çıxım. İlyas
Əfəndiyev tarixə psixoloji dramları ilə daxil olub.
Cəfər Cabbarlı tarixə əvvəl
realizmlə ("Aydın", "Solğun çiçəklər"
və s.) sonra sosialist realizmi ilə ("Almaz",
"Sevil" və s.) daxil oldu, Hüseyn Cavid romantizmi ilə
tarixə düşdü. İndiki
dövrdə ortaya çıxan nümunələr sadəcə
görüntü göstərməkdən başqa bir şey
deyil. Yeni nəsil sadəcə
görüntü gözəlliyi yaradır, baxırsan, gözlərin
dincəlir, xoş təsir edir, işıqla, geyimlə,
nizamlarla maraq yaradırlar, ancaq məna yoxdur, məna itib.
Əgər fikir vermisinizsə, yeni nəsildə
etik, bir çox hallarda estetik normalar itmək üzrədir, gənc
nəsildən şikayət edənlər artıq çoxluq
təşkil edir. Avtobusda, metroda yüksək
səs tonları ilə danışıb gülərək ətrafı
narahat edirlər, küçədə getdiyi zaman yediyini hara
gəldi tullayıb gedirlər. Etik
normaları gənc nəslə başa salan yoxdur.
Mütləq evdə, oxuduğu məktəbdə,
təhsil aldığı ali məktəbdə
bu normalara aid dərslər keçirilməli, yeni nəsil
hazırlanmalıdır. Yoxsa, belə davam edərsə, daha nələr
olacaq, nələr... Bir xarici klip var, daim
baxıram və məni düşündürür.
Klipdə 60 yaşlı kişi oğlu ilə
parkda oturub və kitab oxuyur. Oğlunun
yaşı 25-35 arası olar. Parkda
ağacın üstündə bir quş oturub. Ata oğluna deyir ki, o nədir, oğlu
"qarğadır", - deyir. Ata bir neçə dəqiqədən
sonra yenə soruşur, oğul bu dəfə əsəbi halda
deyir: "Qarğadır da".
Ata üçüncü dəfə
soruşanda, oğlu "eh, zəhləmi tökdün, dedim qarğadır
də", - deyir. Kişi sakitcə oğluna baxır və
deyir: "25 il öncə səninlə bu parkda oturmuşduq,
sən təxminən 5 yaşında olardın və məndən
bəlkə 40 dəfə solruşdun ki, o nədir, məndə
40 dəfə sənə səbirlə cavab verdim". Sən
demə, kişinin əlində tutub oxuduğu gündəlik
imiş... Baxın görün nə qədər ibrətamizdir,
görün nə qədər böyük hikmət var. Bu
baxımdan düşünürəm ki, yeni nəsil
aldadıcı görüntü yaratmaqla,
çal-çağırla heç bir şey edə bilməyəcək...
1971-ci ildən
pedaqoji fəaliyyətlə məşğul oluram, zaman-zaman
vaxt məhdudiyyəti etibarilə uzaq düşdüyüm məqamlar
da olub. Bir vaxtlar Kitabxanaçılıq Texnikumunda
(indiki İncəsənət kolleci) dərs demişəm,
sonra İncəsənət Universtietdə, Mədəni-Maarif
texnikumunda, 5 il İlyas Əfəndiyev
adına Elitar Gimnaziyada etika-estetikadan dərs demişəm. Bir çox təhsil ocaqlarında
çalışmışam. Bu
baxımdam düşünürəm ki, təhsil
ocaqlarının rəhbərliyi təhsilə qarşı
maraqlı olmalıdır. Bəlkə də Elitar
Gimnaziya yeganə təhsil ocağıdır ki, onun direktoru
Sevda Quliyevanın necə təhsilə maraqlı olduğunun,
eyni zamanda, şagirdlərin yüksək səviyyədə
yetişməsində oynadığı böyük rolun
şahidi olmuşam. Mənə elə gəlir
ki, bəzi fənlərin saatını kəsib elə
etik-estetik dərslərə vermək lazımdır. Çünki hazırkı nəslin ən çox
ehtiyacı olan etika-estetikadır. Hazırda
təhsil ocaqlarında psixoloqların fəaliyyətinə
geniş yer verilir, eləcə də bu normalara da geniş yer
verilməlidir. Hazırda bu təhsil
ocağında çalşmasam da, daima əlaqəm var. Dərs
demək heç də asan məsələ deyil.
Bir sinifdə 20 tələbə
varsa, bu o deməkdir ki, 20 fəqli ailə, 20
dünyagörüş, 20 cür münasibətlə
üz-üzəsən. Müəllim 20 nəfərin
əhatəsindədir, təkdir və mütləq müəllim
kimi qalib çıxmalıdır, əks halda dərsin,
öyrətdiklərin qəbul olunmayacaq. Hər
tələbə ilə ayrı-ayrılıqda dil tapasan və
onların hər birinə dərsini anlada biləsən, tələbə
səndən razı qalmalıdır, yoxsa hər şey nəticəsiz
qalacaq. Pedaqoji fəaliyyət
üçün böyük enerji lazımdır.
- İncəsənət
Universitetində sadəcə iki il
çalışdınız...
- Şəxsən Timurçin
Əfəndiyevin dəvəti ilə İncəsənət
Universitetinin Musiqili Teatr Aktyoru fakultəsində iki il dərs dedim və iki ildə bir müəllim
olaraq tələbələrə sənətlə
bağlı bildiyim bütün incəlikləri öyrətdim.
Hətta bu iki il ərzində bir gün
belə olmadı ki, dərsə gecikim, əksinə yarım
saat tez gəlirdim. Yəni o qədər
böyük həvəslə dərsə gedirdim ki, bunu
sözlə ifadə etmək çox çətindir. Çox təəssüf ki, bunu müqabilində bu
yaxşılığın əvəzini görmədim.
Nə uşaqların bilik səviyyəsi, nə intizamı və
davamiyyəti,nə verdiyim
tapşırıqlara olan hazırlıq məni razı
sadı, nə də elə bir istedada rast gəldim. Yəni, mənim əziyyətimə dəymədi.
Hətta ordan aldığım cüzi
maaşı (145 manat) da afişaya, proqrama, yol xərclərinə
sərf edirdim.
- Xalq artistisiniz, amma şəhərdə
eviniz yoxdur. Bildiyimə görə, bütün xalq artistlərinə
ev veriblər...
- Deyəsən, mən yaddan
çıxmışam... Yeni Suraxanıdan Bakıya gələnə
qədər 3 marşrut dəyişirəm - iki dəfə
avtobus dəyişirəm, sonra da metro ilə, nəhayət, gəlib
iş yerimə çıxıram. Bütün
bunlara rəğmən, mən böyük həvəslə
həftədə 3 dəfə dərsimə gəlirdim.
İmtahan vaxtı 4 tələbəyə qeyri-kafi yazdım
ki, gələn il yenidən imtahan versinlər.
Bu tələbələrin davamiyyəti yox idi,
imtahanda göstəriləcək səhnəcikləri, hətta
monoloqları da yoxdu. Yəni haqlı olaraq
bu tələbələri kəsmişdim. Görəndə
ki, dekanlıq həmin tələbələrə qiymət
yazılmasında israrlıdır, o zaman mən işdən
könüllü şəkildə uzaqlaşdım,
haqsızlığa göz yuma bilməzdim.
Bu necə dövrdür ki, istedadsızları pəh-pəhlə
başa keçirirlər, istedadlı da qalır kənarda.
Axı o 4 tələbənin yerini tutacaq tələbələr
var ki, onlar bəlkə də kənardan elə baxa-baxa
qalıblar. Bu kimi durumlara qarşı
çıxmasaq, o zaman hansı gələcəkdən
danışa bilərik?! Sənət dünyasında
tapşırıqla iş görmək olmaz.
- Belə tələbələr
tapşırıqla qiymət alır və sonra da hansısa
teatrda işə başlayırsa, belə çıxır
ki, elə tapşırıqla da rol alırlar?
- Belə çıxır də...
İstedadsız, qabiliyyətsiz gəlib
istedadlının, qabiliyyətlinin yerini tutur.
- Ağaxan müəllim, teatrlarda maaş məsələsi necədir ki, bu qədər
axın var?
- Maaş çox cüzidir.
Hazırda teatrlarda maaş problemi var. Tutaq
ki, istedadlı biri gəlib 120-150 manat maaşa
çalışır. Hətta təhsilə
ödədiyi xərcləri belə çıxara bilmir.
Hətta kənardan qazanmağa belə vaxt
qalmaya bilər. O zaman aktyor bu maaşla necə
dolansın? Teatr lazım olan maaşı vermir və
ya verə bilmir, aktyorun kənardan qazanmasına da şərait
yaratmır və ya yarada bilmir. Ortaq məxrəc
yoxdur. Bütün bunlara baxmayaraq teatra axın var, hətta
istedad axını da var...
- Muğama göstərilən
qayğı ilə musiqimizi bir qədər xilas etmək
mükün oldu, ancaq teatr və kino sanki ortalıqda
qalıb...
- Elədir, teatrla kino yaddan
çıxıb. Hərçənd ki,
teatrının inkişafına dair 10 illik (2009-2019) dövlət
proqramı var və ona əsasən teatrlar yenidən təmir
edilir, texnika baxımından yüksək səviyyədə
təchiz edilir və yenilənir. Ancaq
maaşlar manat-manat artdı. Əgər gözəl
binan varsa, texnika yenidirsə, o zaman hanı gözəl
tamaşaların, hardadır tamaşaçıların?!.
Ulduzə QARAQIZI
Ekspress.-2014.- 4-8
oktyabr.- S.19.