Bu da sənə islahat!..
Əməkdar artist Telman Əliyev:
"Rejissorsuz da teatr olar?"
"
Milli Dram
Teatrı eksperiment yeri deyil"
İncəsənət Universitetinin dosenti, əməkdar
artist Telman Əliyev Gəncədə dünyaya göz
açıb və uşaq yaşlarından Gəncə
Dövlət Teatrında çalışıb.
Gəncə
teatrlarında aktyorluqla kifayətlənməyən, eyni zamanda
rejissor və rəssam kimi çalışan Telman Əliyev
sonralar teatr direktoru kimi çətin yükü də öz
üzərinə götürüb. Aktyor
artıq uzun illərdir, Milli Dram Teatrında
çalışır, eyni zamanda pedaqoji fəaliyyətlə
də məşğul olur.
- Gəncə
Teatrı sizin aktyor kimi yetişməyinizdə böyük rol
oynayıb. İllərinizi həsr etdiyiniz
bu teatrı sonradan Milli Dram Teatrına dəyişdiniz.
Əslində, bu təbiidir, ölkənin baş teatrı
iddialı aktyorları özünə cəlb edir və ya
hamı ora can atır...
- Gəncə
Teatrında çalışdığım zamanlar orda ikinci
bir dövlət teatrı - Nizami Poezıya Teatrı
açıldı və mən həmin teatrın bədii rəhbəri
oldum, direktor vəzifəsində çalışdım, eyni
zamanda rəssam, rejissor kimi fəaliyyətim oldu. Əlbəttə ki, aktyor sənəti mənim
üçün ilk yerdə dururdu. Mən
rejissorluq, eyni zamanda qrafika üzrə də təhsil almışam.
Ümumiyyətlə, rəssam, rejissor və
aktyor sənəti bir-birini tamamlayan sənət növləridir.
Gəncə Teatrında
çalışdığım zaman bir-birindən maraqlı
obrazlar oynadım. Yaratdım demirəm,
çünki bu yanlış olardı, yaratmaq bir tək Allaha
məxsusdur. Aktyor isə sadəcə
obrazı oynaya bilər. Doğrudur, biz
yaradıcı insanlarıq, ancaq nə olur-olsun obrazı sadəcə
oynaya bilərik.
- Gəncə
Teatrında əsasən Cəfər Cabbarlının səhnələşdirilən
pyeslərindəki obrazlar oynamısınız. Deyəsən, yaradıcılığınızda əsas
xətti elə klassika təşkil edir?
- Yalnız
C.Cabbarlının deyil, M.F.Axundov, S.Vurğun, rus klassiklərindən
M.Qorki, Lermontov və Ostrovskinin tamaşaya qoyulan əsərlərində
də oynamışam. Klassika teatr
üçün çox böyük əhəmiyyət
daşıyır, aktyor üçünsə klassik əsərlərdə
oynamaq ikiqat böyük əhəmiyyətə malikdir. Mən həmçinin müasir əsərlərdə
də maraqlı rollar oynamışam. Aktyor
üçün fərqli obrazlar onun bütün sənət
imkanlarını üzə çıxarmaq baxımından
geniş imkanlar yaradır.
- Gəncədə ta qədimlərdən
mədəniyyətə, sənətə böyük
bağlılıq var...
- Həm də çox
böyük bağlılıq var. 1968-ci ildən 1997-ci ilə
qədər Gəncə teatrında çalışdım.
O illər qaynar dövr idi və Mehdi Məmmədov, Məmmədrza
Şeyxzamanov, Ətayə Əliyeva, Muxtar Avşarov, Ələddin
Abbasov və başqa sənətkarların çalışdığı
dövr olaraq yadda qalıb. Sonralar bu sənətkarların
əksəriyyəti fəaliyyətinə Bakıda davam etdi və
onlardan biri də mənəm.
- Bildiyimə görə, Bakıya
gəldiyiniz ilk illərdə Hacıbaba Bağırovla
çalışmısınız...
- 1997-ci il ildə
Hacıbaba Bağırovun dəvətilə Musiqili Komediya
Teatrına gəldim, mənə demişdi ki, "sənin
vokal səsin var, gəl burda işlə". Hətta bir
neçə tamaşada mənə baş rol verdi.
Hacıbaba Bağırov da bir vaxtlar Gəncədə
çalışıb, bizim pioner olan vaxtlarımızda
Hacıbaba Bağırov dərnək rəhbərimiz
olmuşdu və qabiliyyətimə bələd idi. Bir
neçə il orada işlədim və
günlərin birində Həsənağa Turabovla
qarşılaşdıq. Harda
çalışdığımı soruşdu, işimlə
maraqlandı və sonra da "gəl bizdə işlə"
dedi. Həsənağa Turabov o dövrdə
Milli Dram Teatrının direktoru vəzifəsini
daşıyırdı.
- Yəqin ki, iki ustad arasında
seçim etmək o qədər də asan olmadı?
- Təbii ki, asan deyildi, ancaq
Hacıbaba Bağırov məni başa düşdü və
beləliklə də, fəaliyyətimə Milli Dram
Teatrında davam etdim. Eyni vaxtda pedaqoji fəlaiyyətə
də başladım. Beləliklə də,
1997-ci ildən mən sanki Bakıda yeni bir mərhələyə
qədəm qoydum. Artıq doğma Gəncədə
olmadığımın fərqində idim, ancaq Bakı da məni
isti qarşıladı, bura tez isinişdim.
- Pedaqoji işin öhdəsindən
necə gələ bildiniz?
- Tələbə ilə təmas
elə sənətin içində olmaq deməkdir. Pedaqoji fəaliyyət öyrətməklə
yanaşı, elə öyrənmək deməkdir. Təsəvvür edin ki, ustadlardan dərs
almısan, ustadlarla bir səhnəni paylaşmısan və
gün gəlir ustadlardan öyrəndiklərini onlarla tələbəyə
öyrədirsən. Bu çox önəmli,
eyni zamanda məsuliyyətli bir məqamdır. Bundan başqa, pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olmaq aktyor üçün formada qalmaq deməkdir. O mənada
ki, daima tələbələrlə məşq proseslərinə
qatılırsan.
- Oynadığınız
rollarınızı bir-birindən fərqləndirirsinizmi?
- Doğrusu, heç vaxt
rollarımı bir-birindən ayırmıram, bəlkə də
ona görə ki, bütün rollarıma eyni sevgi, eyni həvəs,
eyni maraqla yanaşıram. Əksər
rollarımı müəlliflə işləmişəm,
görünür onları qane edə bilmişəm. Eyni zamanda, televiziya ilə olan əməkdaşlığım,
kino fəlaiyyətim də yaradıcılığımda
mühüm yer tutub. Ancaq nə olur-olsun
teatr mənim üçün hər şeydən öncə
gəlir.
- İllər sonra
yeni bir kollektivdə çalışmaq, yad atmosferə
düşmək və ora uyğunlaşmaq çətin
olmadı ki?
- Sadəcə mənim
uyğunlaşmağım deyil, kollektivin də yeni gələn
aktyora uyğunlaşması vacibdir. Əgər kollektiv qəbul
edə bilmirsə, o zaman yad bir adam olaraq
qalar və heç bir şey əldə edə bilməzsən.
Xoşbəxtlikdən məni kollektiv tez bir
zaman içində qəbul etdi. Bəlkə
də ona görə ki, mən peşəkar olaraq Milli Dram
Teatrına gəlmişdim. Bu teatra təcrübəsiz
gəlmək uğursuzluğa düçar olmaq deməkdir.
- Siz Gəncə teatrının
qaynar bir dövrünü Milli Teatrın elə bir
dövrü ilə dəyişdiniz ki, Bakı teatrı o illərdə
tamaşaçısını itirdi...
- Müstəqilliyimizin ilk illərində
ölkəmizin üzləşdiyi çətinliklər
teatra öz təsirini göstərməyə bilməzdi. Teatrlar illərlə qazandığı
tamaşaçısını itirmişdi, ancaq zaman
keçdikcə bu problemlər də öz həllini
tapmağa başladı. Teatrı sevən
tamaşaçı yenidən sevimli məkanına üz
tutdu. Mən bu teatra gələnə qədər
artıq burda bir sıra görkəmli insanlar var idi. Onların hər birinin öz tamaşaçı
auditoriyası, məhz bu insanlara görə teatra üz
tutanlar var idi. Belə insanların
içində özünü təsdiq etmək və öz
tamaşaçı auditoriyasını bir araya gətirmək
o qədər də asan deyildi. Hər
teatrın öz dəst-xətti olur, dəst-xətti olmayan
teatra teatr demək doğru olmaz. Məsələn,
Gəncə Teatrı real səhnəsi ilə,
tamaşaların xəlqiliyi ilə seçilirdi. Milli teatr isə daha çox ideyası ilə,
tamaşaların daha çox təntənəsi və
üslubu ilə fərqlənirdi. Bu da məni
özünə cəlb etdi. Bir çox
tamalarda əsas rolları oynadım ki, bu da mənim də
tamaşaçı heyətimin yaranmasına səbəb oldu.
Ancaq daim komik planda olan rollar gözləmişəm.
Aktyor rol baxımından rejissordan
asılıdır, ancaq tamaşa hazırlanıb təqdim
olunduqda artıq rejissor aktyordan asılı vəziyyətə
düşür. Çünki
tamaşanı canlı təqdim etməklə ona uğur
qazandıran məhz aktyordur. İsmayıl
Dağıstanlının bir sözü vardı: "Rol verərlər
üzlərini ağardarıq, verməzlərsə üzləri
qara qalar". Aktyor hər zaman rol gözləyir.
Bizim indi ən yaxşı vaxtlarımızdı, boş
günümüz belə olmamalı, aktyor daima qaynar iş
sisteminin içində olmalıdır. Artıq
zaman, dövr dəyişib, ölkəmiz inkişaf edir.
Hər sahədə olan inkişaf, uğurlar
bizləri sevindirir, çox təəssüf ki, Azərbaycan
teatrı bu uğurlardan geri qalıb.
- Məncə, geri qalmağın
günahı aktyorlarda deyil...
- Teatrda aktyor bütün sənətlərin
daşıyıcısıdır. Dramaturqun
yazdığını, rejissorun yozumunu, bəstəkarın
musiqisini, rəssamın çəkdiyi rəsmi səhnədə
canlı surətdə təbliğ edən, onu
tamaşaçılara təqdim edən aktyordur. Bütün məsuliyyət yükünü üzərində
daşıyan aktyora mütləq geniş şərait
yaradılmalıdır. Prezidentin sərəncamına
əsasən 2009-2019-cu illərdə teatrlarda böyük bir
layihə həyata keçiriləcək. Hazırda
teatrlarda aparılan islahatlar buna canlı misaldır. Artıq teatrların maddi-texniki bazası gücləndirilir,
teatrlara nə lazımdır hamısı təqdim olunur.
- Bütün bunlar
yaxşıdır, amma aktyorlara qayğı da
unudulmamaldır...
- Aktyorun qayğıya, diqqətə
hər zaman ehtiyacı var. Aktyorlara onların qədrini bilən,
onlara arxalanan, inanan bir rəhbərlik lazımdır. Yeni gələn
rəhbərliklər özlərini bir az
işgüzar göstərir, sonra baxırsan ki, ortada bir nəticə
yoxdur. Bildiyiniz kimi, Milli Teatrların
rejissorları hər zaman yüksək
dünyagörüşləri ilə fərqlənib. Son illər burda rejissor yoxdur. Rejissorsuz
teatr olar? Kənardan gələn rejissorlar
burda eksperiment tamaşalar hazırlayır. Rəhbərliyə dəfələrlə eşitdirilib
ki, "bura eksperiment yeri deyil, Azərbaycan ənənəsini
özündə birləşdirən bir teatrda eksperiment
aparmaq olmaz", ancaq eşidən kimdir. Milli
Teatra boş yerə "Akademik" deyilmir. Burda çalışan aktyorlarun savadından,
bacarığından tutmuş səhnə fəlaiyyətinə
qədər akademik olması vacibdir. Eynilə
də rejissorlar akademik səviyyəsi ilə seçilməlidir.
- Yeri gəlmişkən, Sizi son
illərdə filmlərdə, serillarda, hətta İranın
çəkdiyi serialda görmək mümkün olsa da, Milli
Teatrın səhnəsində
görünmürsünüz...
- Aktyor o zaman görünür ki,
ona rol verirlər. Qeyd etdiyiniz kimi, hətta
başqa ölkələrin kinematoqrafçıları məni
görür, ancaq sevimli teatrımda mən görünməzəm.
Elə tamaşalarda elə rollar verilir ki, verilməsə
ondan yaxşıdır. Heç bir vaxt
giley-güzar etməmişəm, ancaq ilk dəfə sizin qəzet
vasitəsilə öz etirazımı bildirirəm. Bilirsinizmi, Akademık Milli Teatrı biz sənət
adamlarının, hətta bütün Azərbaycan
teatrının sənət məbədidir. Öz üslubu, öz dəsti xətti olan bu teatr
140 ildən artıqdır, nəsilləri və əsilləri
ilə seçilib, ənənəsi,
böyüklüyünü, monumentallığını
qoruyub saxlayıb. Milli adı ilə
Akademik səviyyəyə yüksəlib. Buna
görə də bu teatra rəhbərlik edən hər bir
şəxs bu məbədin bir kərpicinin belə
qopmasına yol verməməlidir. İlk
növbədə teatrın mənafeyini öz mənafeyinden
üstün tutmalıdır, hər gələn bura qazanc
obyekti kimi baxmamalıdır. Bədii
şuranın tərkibindən tutmuş bütün
ixtiyarında olan hər nə vəzifə varsa, teatrın
uğurları üçün köklənməlidir.
Amma vay o günə ki, mənəm-mənəmlik, bədgümanlıq,
özbaşınalıq baş alıb gedə, özü
üçün aktyor və rejissorsuz bədii şura
seçə, özünə layiq komanda yarada, yersiz islahatlara
başlaya, teatrın rejisorunu işdən çıxara,
aktyor heyətinin əksəriyyətini və digər
lazımlı vəzifələri qat-qat aşağı səviyyəli
adamlarla əvəz edə, eksperiment adı ilə təcrübəsiz,
səviyyəsi teatrın tələblərindən
aşağı olan "rejissorlar"a meydan aça və
bütün bunların hamısı da bizim
gözümüzün qarşısında baş verə... Bilirsinizmi, bu kollektivdə nəsil dəyişikliyi
həmişə olub. Seçimdə
yaxşıların yaxşısı bu teatra uyğun sənətçilər
dəvət olunub, sınaq müddəti verilib, sınaqdan
keçənlər işləmək hüququ qazanıb.
İndi görək teatrdan çıxarılan
istedadlı, özünü təsdiq etmiş rejissorlar nə
edirlər? Onlar yenə də öz işləri
ilə məşğuldurlar. Başqa teatrlar
üçün göydəndüşmə olublar, biz isə
beş ildir ki, rejissor
sorağındayıq. Kimi axtarırıq?
"Bəli-bəli" deyənləri! Axı
biz belə gözləmirdik. Gözləmirdik ki, bu
böyük teatrı birdən-birə müdir teatrı
öz "qabariti"nə uyğunlaşdıra, sənətdə
qarışıqlıq, xaos yarana, yaradıcılıq,
nizam-intizam, etika, əxlaqi dəyərlər
ölçüsünü itirə, kollektivə qarşı
hörmətsizlik baş alıb gedə, teatrı son ildə
truppa mudiri və direktor müavini idarəçiliyinə tabe
edə, kollektivdən qaça. Niyə? Çünki üzə çıxsa, sorğular
onu gözləyir. Yaradıcılıqdan,
idarəetmədən tutmuş maliyyə məsələlərinə
qədər suallara cavab verməlı olacaq. Belə vəziyyətdə mənim problemlərımdən
danışmağa dəyməz.
5 il əvvəl
teatrımız yenicə təmirdən
cıxmışdı. Binamızın içi
gözəlləşmiş, yeni maddi-texniki baza ilə təchiz
olunmuş, bir sözlə, yaradıcılıq
üçün hər bir şərait
yaradılmışdı. Teatrı belə vəziyyətdə
təhvil alan yeni müdir
İ.İsrafilovun yaradıcı kollektivlə ilk
görüşündəki çıxışı hələ
də yadımdan çıxmayıb: "Mən sizə
söz verirəm kı, teatrı həqiqi Akademik səviyəyə
gətirəcəyəm. Elə edəcəyəm ki, hər
biriniz 2000 manatdan artıq maaş
alacaqsınız. Mən heç vaxt razı
olmayacağam kı, siz rayonlarda tamaşa oynayasınız.
Bizim səsimiz Avropa ölkələrindən,
Rusiyadan gələcək. Teatrda elə
şərait yaradacağam ki, boş vaxtınızda öz
studiyamızda dublyajla, filmlə əlavə gəlir əldə
edəcəksiniz".
Biz də inandıq... Çox təəssüf ki, verilən söz tutulmadı, hər şey sözdə qaldı. Bu da sənə islahat!..
Xədicə
QİYAS
Ekspress.-2014.- 18-20 oktyabr.- S.14.