"Kinomuz
heç vaxt geridə qalmayıb"
Bununla belə, rejissor Hüseyn
Mehdiyev hesab edir ki, "Azərbaycan kinosının
inkişafında maraqlı olmayan insanlar var"
Artıq
dünya kinosunda yeni bir mərhələ başlayıb: rəqəmsal
dövr. Bu, kinoya nə vəd edir? Təbii ki, bunu ilk növbədə kino mütəxəssisləri
bilər.
Odur ki, mövzu ilə
bağlı suallarımıza Azərbaycan Professional
Kinorejissorlar Gildiyasının sədri, rejissor Hüseyn
Mehdiyevdən cavab istədik.
-
Klassik kino təhsili alan bir rejissor kimi rəqəmsal
kino ilə bağlı fikriniz nədir?
- Kinonun yeni bir mərhələyə
keçidi təbii haldır. Kino tarixində belə
mərhələlər dəfələrlə olub. Bu dəyişiklikləri qəbul edənlər və
etməyənlər də olub. Məsələn,
ilk dəfə ekranda iri plan, yeni dil formaları ortaya
çıxanda yalnız tamaşaçı yox, sənətçilər
də belə dəyişiklikləri çox həssaslıqla
qəbul edirdilər. Bu proses tədricən kino dilinin
formalaşmasına gətirib çıxardı. Səsli kino ortaya çıxanda da bir çox kino
dahilər "Səsin gəlməsi ilə kino məhv
oldu" deyirdilər. Cürbəcür
fikirlər vardı, ancaq o da bir mərhələ idi. Sonra kinoda rəngli mərhələ başladı,
ağ-qara tədricən rənglərə qarışdı.
TV yarananda da çoxları deyirdi ki, kino məhv
olacaq. Amma belə olmadı, tərsinə TV-nin
yaranması kinonun inkişafına yeni təkan verdi.
Kinoteatrlarda ekranın formatı dəyişdi - 3x4 ekran
geniş ekranla əvəz edildi, sonra geniş formatlı ekran
oldu, səs üslubu, təsvir üslubu dəyişdi və
s. Bütün bunları deməkdə məqsədim odur ki,
kinematoqraf, onun dili, inkişafı texnoloji proseslərlə
sıx bağlıdır. Belə bir sual ortaya
çıxa bilər, bəs televiziya? Əgər
kino olmasa, o zaman televiziya birdən-birə ortaya çıxa
bilərdimi? Bu sualın cavabı çox sadədir: əlbəttə,
yox. Televiziyanın özəyini, fundamentini
kinematoqraf təşkil edir. Televiziya
kinematoqrafın tətbiqi bir qoludur və audiovizual mədəniyyətin
inkişafında rolu əvəzsizdir. İnternet,
mobil telefonlar və digər yeni hələ çıxacaq
informasıya daşıyıcıları rəqəmsal
sistemə söykənən və audiovizual mədəniyyətin
daşıyıcıları olan sistemlərdir. Bu
baxımdan artıq dünya kinosunun rəqəmsal mərhələyə
keçməsində qəribə heş bir şey
görmürəm və əminəm ki, rəqəmsal sistemdən
daha güclü, daha keyfiyyətli və daha effektiv yeni bir mərhələ
qabağda bizi gözləyir...
- Klassik kino təhsili alan kinematoqrafçılar üçün rəqəmsal
mərhələ hansısa bir problem yarada bilərmi?
- Rəqəmsal mərhələ
heç bir kinematoqrafçı üçün problem yarada
bilməz. Əksinə, belə hesab edirəm
ki, rəqəmsal mərhələyə keçid kino
istehsalını, texnoloji prosesi çox sadələşdirir
və kino dilinin imkanlarını genişləndirir.
Əgər əvvəllər film çəkildiyi zaman kino
lenti, kamera, çap, montaj, səs və s. ilə bağlı
o qədər ağır proses keçirdin ki, bu prosesə
qoşulmağın özü fanatik olmağı tələb
edirdi. Yəni, hər kinoya gələn o
ağır prosesdən keçməyə həm dözə
bilməzdi, həm də hər adamın bunun
üçün maddi imkanı olmurdu. Ancaq
bu gün bu prosses hamı üçün ələ
çatandır. hazırda çox
sadə bir texnologiya təklif olunur, hətta mən deyərdim
ki, həddindən artıq sadə.
- Bu sadələşmə
kinematoqrafa axını gücləndirir. Bəziləri
"bu nədir, hər gələn kino çəkir, kino
artıq öz qiymətini itirib" deyirlər...
- Haqlısınız, iradlar
çoxdur. Düşünürəm ki, bu
fikirlər yarımçıq, qeyri-peşəkar və
savadsız mülahizədən başqa bir şey deyil. Çünki kinematoqrafın inkişafı onunla məşğul
olan insanların sayından, onun kütləviliyindən
asılıdır. Kinematoqraf təkcə
tamaşaçı baxımından deyil, eyni zamanda
yaradıcı baxımından, istehsal baxımından nə
qədər kütləvi olsa, bir o qədər onun
inkişafı güclü olar.
Uşaqlığında, gəncliyində şeir yazan, rəsm
çəkən, zümzümə edərək
özünü müğənni hesab edən hər kəs
poeziyaya, rəsm sənətinə, musiqiyə bir ziyan vurmur
ki, əksinə, bunun kütləviliyi həmin sənətlə
məşğul olan insanların sayını artırır -
nəticədə məhz onların arasından peşəkarlar
çıxır. Bu o deməkdir ki,
istedadlıların ortaya çıxması üçün
şans genişlənir. Kino da nə qədər
çox kütləviləşərsə, bir o qədər
çox inkişaf olacaq. Peşəkarı, sənətçini
zaman seçib ortalığa çıxardır
- Yeri gəlmişkən, vaxtilə
qəbul olunmayan, tənqid hədəfi olan filmlərimiz
hazırda əsl sənət nümunəsi sayılır.
İndi çəkilən filmlərin təbliğatı
üçün böyük meydan olmadığından
şikayətlənilir və bu fonda
kinoteatrların olmaması və ya bir neçə
kinoteatrın yox dərəcədəki fəaliyyəti
vurğulanır...
- Elə bilirsiniz ki, əvvəllər
filmlərimiz kinoteatrlarda geniş formada nümayiş olunurdu və
tamaşaçı xarici filmə yox, bizim filmə gedirdi
baxmağa? Xeyir! Bu gün müasir filmlərimizə
münasibət necədirsə, o vaxtkı filmlərə də
münasibət eyni idi. Sadəcə, filmin
öz qiymətini alması üçün zaman
lazımdır. Bir məqama diqqət edək
ki, filmlərimizdə öz dövrünü göstərən
ştrixlər güclü olub və nəticədə onlar
belə baxımlı olub. Bu baxımdan
düşünürəm ki, zaman, dövr filmlərdə
öz əksini tapınca həmin sənət nümunələri
daha baxımlı olur. Çünki o
zamanı, o şəraiti, o mühiti həmin dövrü
yaşayan yaradıcı insan yaradırdı. O filmlər
yaşanan keçmişin bir parçasını
özündə qoruyub saxlayır, həmin filmlərə
baxarkən dövrü sanki canlı şəkildə
görürsən. Bu bədii filmlərdə
daha çox həssas bilinir və özünü daha
çox biruzə verir. Bu məsələnin
bir tərəfi, ikincisi isə hər bir əsərin öz
yerini tutması üçün mütləq vaxt
lazımdır. Əminliklə deyə bilərəm
ki, hazırda çəkilən filmlər istər mövzu,
istərsə də keyfiyyət baxımından heç də
əvvəlkilərdən geridə qalmır. Bir peşəkar olaraq deyə bilərəm ki, vaxt gələcək
hazırda çəkilən filmlərin dəyəri, qiyməti
elə əvvəlki filmlərimizdən də artıq olacaq.
Sadəcə bir az daha zamana ehtiyac var.
Sənəti
başqa heç bir şeylə qarışdırmaq olmaz.
Məsələn, zamanın, dövrün ən
ağır problemini kameraya köçürmək istəyən
rejissor həmin mövzunu elə səviyyəyə
çatdırmalıdır ki, mövzu ümumbəşəri
dəyərlər səviyyəsinə yüksəlsin və
nəticədə yüksək sənət nümunəsinə
çevrilə bilsin. Məhz belə bir həddə
çatdırılan əsər güclü sənət
nümunəsi ola bilər. Yoxsa
dəyərsiz nümunələrlə necə söz demək
olar, belə nümunələrlə bir ölkəni necə
təmsil etmək olar?! Mən çox
şübhəliyəm ki, Azərbaycan kinosunun
inkişafında maraqlı olmayan insanlar var. Bu insanlar hər
zaman Azərbaycan kinosunun inkişafına mane olurlar.
- Geniş götürsək,
bütünlükdə incəsənətin də belə
problemi var...
- Doğrudur, ancaq kinonu xüsusilə
qeyd etmək lazımdır. Birincisi,
yazıçıya, rəssama və ya bəstəkara necə
mane olmaq olar? Yaratmaq istəyəndə bir
özüdür, bir də qələm-kağız. Rejissorın yaradıcılığı isə
istehsalat prosesindən geçir, bu da vəsait tələb
edir. İkinncisi isə, kinonun gücü,
kütləviliyi, təsiri qat-qat bütün sənətlərdən
güclüdür. Düşünürəm ki, kinonun
inkişafına mane olan həmin insanlar məhz yuxarıda
sadaladığım kinematoqrafın ikinci amilindən narahat
olan insanlardır, Ona görə də tez-tez "milli kino
varmı?", "çəkilən filmlər
baxımlı deyil" və s. boş-boş və
qeyri-peşəkar fikirlər səsləndir və kinomuzu
nüfuzdan salmağa çalışırlar. Azərbaycan
kinosunun dünya kinosunda öz əvəzolunmaz yeri var və
kinematoqrafın inkişafının hər mərhələsində
heç vaxt geridə qalmayıb və öz sözün
deyib.
- Belə bir fikir var, SSRİ
dövründə Moskva filmlərimiz qayçılayıb.
Əslində, problem öz içimizdədir...
- Bu fikirlə tamamilə
razıyam. Əvvalə deyim ki, yaradıcı
proses, yaradıcı uğur və ya uğursuzluq məmurdan
asılı olan bir şey deyil. Bu elə
bir prosesdir ki, ya var, ya da yoxdur. SSRİ dövründə
kinoya olan münasibətə gəlincə, divardan asılan o
kinematoqrafçıların şəkillərinə baxın
(Kinorejissorlar Gildiyasının ofisində tanınmış
rejissor, operator və s. kino xadimlərinin şəkli divardan
asılıb), mən o kişilərlə fəxr edirəm,
çünki Azərbaycan kinosu məhz onların sayəsində
bu səviyyəyə gəlib çatıb. Onlar
öz yaradıcı ömürlərini layiqli
yaşayıblar. Mən filmlərimizdən
yüzlərlə sitat gətirə bilərəm ki, sovetin o
senzurasına baxmayaraq kommunustlərin nifrət etdiyindən,
ideoloji baxımından tələb etdiyindən ustalıqla
yan keçib, öz münasibətlərini ekranda əks etdirə
biliblər. Ümumiyyətlə, fəxr
etməli filmlərimiz çoxdur. Məsələn,
necə olub ki, "mənfi" (sovet baxımından) obraz
olan Məşədi İbada daha çox rəqbət bəstəliyirsən,
nəinki "müsbət" obraz olan Sərvərə. Bu
rejissor ustalığıdır. SSRİ
dövründə bizim məmurların filmlərimizə maneəsi
çox olub ki, nəinki Moskvanın. Mən
də Moskvaya film təhvil vermişəm, Moskvanın
münasibətini görmüşəm, onlar çox vaxt
öz fikirlərini ifadə edirlər, ancaq bu o demək deyil
ki, həmin fikirlər kəskin səslənirdi, sadəcə
yaradıcı fikirlər söylənirdi, iradlar tutulurdu.
Bizim məmurlar heç bir şey anlamadan
kor-koranə filmlərin qayçılanmasına göstəriş
verirdilər, nəticədə də Azərbaycan kinosu itirirdi.
Belə münasibət təkcə kinoya aid deyildi...
- Yeni nəsli necə dəyərləndirirsiniz?
- Mən fəxrlə deyə belərəm
ki, bizdən sonra gələn nəsil layiqli olduğu qədər
də qüdrətlidirlər. Çünki
şahid olub görürəm ki, yeni nəsil sadəcə
gördüklərini ekrana gətirmək deyil, onu realizə
etməyə də qadirdir. Bir var yazı,
bir də var görüntü. Ekranda
yaratmaq istədiyini görməyən rejissor kor kimi bir
şeydir. Ona görə də, çox
vaxt filmə baxırsan, hər şey var, amma şəxsiyyət
yoxdur. Yeni nəsilin audiovizual mədəniyyəti
lazımınca yüksəkdir və ən əsası şəxsiyyətə
meyllidirlər. Bu isə vacibdir.
Əsərin arxasında, özəyində şəxsiyyət
durmayıbsa, o heç vaxt sənət əsəri ola bilməz. Sevindirici haldır
ki, yeni nəsil nə istədiyini bilir və görür.
- Qayıdaq rəqəmsal kinoya.
Sizin üçün lent və ya rəqəmsal - bir fərqi
varmı?
- Peşəkar olaraq deyə bilərəm
ki, rəqəmsal hələ ki, lentin keyfiyyətinə gəlib
çatmayıb. Zamanla keyfiyyətinin yüksələcəyinə
inanıram. Rəqəmsal texnologiyanın
ortalığa çıxması kino dilinin inkişafına
çox böyük təkan verib. Yəni, artıq lent
və ya rəqəmsal problemi yoxdur, çünki bu problem
öz həllini tapıb. Çoxları
lazım gəldiyi zaman filmi lentə köçürüb
sonra bütün prosesləri rəqəmsalda həll ediblər.
Artıq bu dilemma yoxdur.
- Siz yaradıcılığınızda
rəqəmsal mərhələyə keçmisinizmi?
- Axırıncı çəkdiyim
"Məkanın melodiyası" filmini 2004-cü ildə
lentə aldım. Hələ rəqəmsala
keçid etməmişəm, ancaq bu o demək deyil ki, rəqəmsal
mərhələni qəbul etmirəm, əksinə
alqışlayıram.
- "Məkanın melodiyası"nın çəkilişlərindən 10 il
keçir. Artıq film çəkmək istəmirsiniz,
yoxsa mane olanlar var?
- Yəqin ki, film çəkməyimə
mane olanlar var. Ola bilsin ki, bu şəxsi münasibətlərdən
irəli gəlir. Ancaq ümidvaram ki, bu sadəcə
mənim mülahizələrimdir. Ssenarim
isə hazırdır.
- Bilirəm ki, əvvəlcədən
danışmağı sevmirsiniz, amma bir ip ucu verə bilərsinizmi?
-Ssenarinin mövzusu ölkəmizi,
millətimizi və şəxsən məni çox narahat edən
mənəviyyat və əxlaq məsələsidir.
Ulduzə QARAQIZI
Ekspress.-2014.- 6-8 sentyabr.- S.14.