Heydər Əliyevin
iqtisadi inkişaf strategiyasında vergi siyasəti
Ümummilli liderin uzaqgörən siyasətinin
nəticəsidir ki, bu gün Azərbaycanda ən yüksək
səviyyədə vergi sistemi formalaşdırılıb
Azərbaycanda həyata keçirilən
uzunmüddətli uğurlu iqtisadi inkişaf strategiyası məhz
mərhum dövlət başçısı Heydər Əliyevin
adı ilə bağlıdır. Çünki Heydər Əliyevin
hakimiyyətə yenidən qayıdışı ölkəmizin
bütün sahələrində, o cümlədən iqtisadi
sektorda sabitliyin əldə olunmasına səbəb oldu.
Mərhum
dövlət başçısı Heydər Əliyevin həyata
keçirdiyi mükəmməl iqtisadi strategiyanın əsas
istiqamətlərindən biri ölkəmizdə vergi xidmətinin
formalaşması ilə bağlıdır. Elə bu səbəbdəndir
ki, Ulu öndərin «Biz bazar iqtisadiyyatını vergi yolu ilə
tənzimləməliyik» fikri nəinki respublikada, eləcə
də nüfuzlu beynəlxalq maliyyə qurumlarında azad bazar
münasibətlərinin inkişafının fundamental əsaslarından
biri kimi qiymətləndirilir.
Azərbaycanın
vergi sisteminin müstəqillik illərindəki inkişaf
tarixinə nəzər salsaq, görərik ki, cəmiyyətin
vergilərə dair elementar biliklərinin olmadığı
bir dönəmdən başlanan vergi quruculuğu tarix
baxımdan qısa bir zaman kəsiyində, yəni, cəmi 20
il ərzində bir çox ölkələrin bəzən
yüz illər ərzində qət etdiyi bir inkişaf
prosesindən keçib. Məhz Heydər Əliyevin uzaqgörən
siyasəti və səyi nəticəsində əvvəllər
dövlət xəzinəsinə gəlirlərin
yığılması ilə məşğul olan fiskal orqan
kimi fəaliyyət göstərən vergi xidmətinin
funksiyaları genişləndirildi, vergi siyasəti isə
biznes mühitini iqtisadi tənzimləmə və
stimullaşdırma vasitəsi kimi tətbiq olunmağa
başladı. Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında
vergi siyasətinin konseptual əsasları hazırlandı,
vergi sistemində aparılacaq islahatların fəlsəfəsi,
strategiyası və əsas istiqamətləri
formalaşdırıldı.
Azərbaycanda
vergi sahəsində təkmil qanunvericilik bazasının
yaradılması, ölkənin ilk Vergi Məcəlləsinin
qəbulu da bilavasitə Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır. Onun rəhbərliyi altında 1999-2000-ci
illərdə Vergi Məcəlləsinin ilk layihəsi
hazırlanaraq geniş ictimai müzakirələrə
çıxarıldı və 2000-ci ilin iyul ayında qəbul
edildi. Sonrakı illərdə də Məcəllənin təkmilləşdirilməsi
istiqamətində işlər davam etdirildi. Məcəllədə
ölkə sahibkarlarının
stimullaşdırılmasına, vergi ödəyicilərinin
hüquq və mənafelərinin qorunmasına xidmət edən
müddəalar geniş əksini tapdı. Sənədin qəbulu
vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi və onun beynəlxalq
standartlara uyğunlaşdırılması sahəsində
mühüm addım oldu, eyni zamanda vergi sektorunda
islahatların genişləndirilməsinə əhəmiyyətli
zəmin yaratdı. Bu sənədin qəbulu həm də
ölkədə iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi,
optimal vergitutma mexanizminin və əlverişli investisiya
mühitinin yaradılması, sahibkarlığın
inkişafının stimullaşdırması
üçün vergi orqanları qarşısında
mühüm vəzifələr qoydu.
Qeyd edək
ki, Heydər Əliyev ideyalarının layiqli
davamçısı prezident İlham Əliyevin həyata
keçirdiyi siyasətlə 2003-cü ildə Azərbaycanın
vergi xidməti keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm
qoydu. Belə ki, prezident İlham Əliyev vergi xidmətinin
qarşısında mühüm tapşırıqlar müəyyənləşdirdi.
Bu, vergi inzibatçılığının müasir Avropa
standartlarına uyğunlaşdırılmasına, vergi ödəyiciləri
ilə elektron əlaqələrin inkişafına, müasir
texniki təminata, geniş təhlil bazasına malik informasiya
sistemlərinin yaradılmasına söykənən vergi xidmətinin
qurulması idi. Son illərdə qeyd olunan istiqamətdə
mühüm işlər görülüb. 2005-2007-ci illəri
əhatə edən “Azərbaycan Respublikasında vergi
inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi
Dövlət Proqramı”nın icrası nəticəsində
5 əsas strateji istiqaməti əhatə edən 39
irimiqyaslı tədbir reallaşdırılıb. 2006-cı
ildə vergi xidmətində
Avtomatlaşdırılmış Vergi İnformasiya Sisteminin tətbiqi
bu baxımdan xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
Azərbaycanda ilk dəfə 2007-ci ildə elektron bəyannamələrin
tətbiqinə başlanıldı. Bu sistem vergi bəyannamələrinin
elektron formada vergi orqanına göndərilməsini təmin
etməklə tam şəffaf mühitin yaradılmasına da
imkan verdi. 2008-ci ildən Azərbaycanda sahibkarlığın
inkişafının stimullaşdırılması və
biznes qeydiyyatının sadələşdirilməsi məqsədilə
sahibkarlıq fəaliyyəti subyektlərinin
qeydiyyatının “bir pəncərə” prinsipi üzrə təşkili
ölkə iqtisadiyyatının və sahibkarlığın
inkişafında çox mühüm hadisə idi. Bu sistemin tətbiqi
nəticəsində Azərbaycanda kommersiya hüquqi şəxslərin
qeydiyyat prosedurlarının maksimum dərəcədə sadələşdirildi.
Nəticədə sahibkarlıq subyektlərinin “Bir pəncərə”
prinsipi ilə qeydiyyatı sistemi ən uğurlu islahat kimi
“Celebrating Reform 2008” hesabatına daxil edilidi və “Doing
business” hesabatında “Biznesə başlama” reytinqində Azərbaycan
64-cü yerdən 51 pillə irəliləyərək
13-cü yerdə qərarlaşdı.
Yeri gəlmişkən,
son illər vergi siyasətinin müvəffəqiyyətlə
həyata keçirilməsi istiqamətində aparılan
işlər ölkənin maliyyə resurslarının səfərbər
edilməsini, dövlət büdcəsinin parametrlərinin
köklü dərəcədə
yaxşılaşmasını təmin edir. Təkcə onu
demək kifayətdir ki, son illərdə dövlət büdcəsinin
gəlirləri dəfələrlə artıb və bu
ölkəmizin sosial-iqtisadi inkişafının sürətlənməsində
özünü daha aydın göstərir. Bu gün vergi sistemində
aparılan islahatlar bütövlükdə iqtisadi
inkişafı, real sektorun daha səmərəli fəaliyyətini
təmin etmək, vergi mədəniyyətini yüksəltmək
məqsədi daşıyır. Sahibkarlığa kömək
göstərilməsi, onun strukturunun təkmilləşdirilməsi,
qanunda nəzərdə tutulmuş hər hansı
sahibkarlıq növü üçün əlverişli
şəraitin yaradılması, bürokratik əngəllərin
aradan qaldırılması istiqamətində görülən
işlərin səmərəliliyi artır, «bir pəncərə»
sisteminin tətbiqi öz müsbət bəhrələrini
verir. Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi və
hazırda prezident İlham Əliyev tərəfindən həyata
keçirilən uzaqgörən siyasətin nəticəsidir
ki, ölkə iqtisadiyyatının sürətli
inkişafı ilə yanaşı, vergi sisteminin texnoloji cəhətdən
modernləşdirilməsi, inzibati idarəetmənin keyfiyyətcə
yaxşılaşdırılması və
avtomatlaşdırılması qısa müddətdə vergi
daxilolmalarına da öz müsbət təsirini göstərib.
Belə ki, 2000-ci illə müqayisədə vergi
daxilolmalarının həcmi 2012-ci ildə 12 dəfəyə
yaxın artıb. Bu da Azərbaycan iqtisadiyyatında baş
vermiş iqtisadi sıçrayışın bariz nümunəsi
olmaqla bərabər, həm də mövcud iqtisadi sistemə
adekvat vergi inzibatçılığının
mövcudluğunun göstəricisidir.
Danılmaz
faktdır ki, Azərbaycanın iqtisadi inkişafının
sürətlənməsi, yeni iqtisadi
çağırışların meydana çıxması,
bir çox sahələr kimi, vergi sistemində də
qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsini zəruri edir.
Vergi Məcəlləsinə edilən son dəyişikliklər
iqtisadi həyatın real qiymətləndirilməsindən,
dünya iqtisadiyyatında baş verən proseslərdən,
ölkənin milli maraqlarını qorumaq tələblərindən
irəli gələn əsas məsələdir. Qanunvericiliyin
təkmilləşdirilməsi ilə paralel aparılan
islahatlar elektron xidmətlər, ümumilikdə vergilərin
könüllü ödənilməsi sisteminin
inkişafına, vergi ödəyicilərinin
hüquqlarının etibarlı müdafiəsinin təminatına,
vergi fırıldaqçılığına və vergilərin
ödənilməsindən yayınma halları ilə
mübarizənin gücləndirilməsinə, vergi
orqanlarında beynəlxalq standartlara uyğun idarəetmə
sisteminin inkişafı və müasir tələblərə
cavab verən informasiya sisteminin yaradılmasına dərin əsaslar
yaradır.
Bundan
başqa, ötən illər ərzində vergi ödəyicilərinə
elektron bəyannamələr göndərmək, elektron vergi
hesab-fakturalarından istifadə etmək, elektron vergi ödənişlərini
həyata keçirmək, vətəndaşlarla dövlət
qurumu arasında elektron formada məktublaşma imkanı verən
«On-layn kargüzarlıq» sistemindən faydalanmaq kimi əlverişli
imkan yaradılıb. Eyni zamanda, Azərbaycanda ilk dəfə ƏDV
inzibatçılığı prosesində vergi nəzarətinin
tam elektronlaşdırılmasına imkan verən ƏDV
depozit hesabı tətbiq edilib. Sahibkarlıq subyektlərinin
qeydiyyatının daha da sadələşdirilməsi məqsədilə
2011-ci ildən fiziki şəxslərin, 2012-ci ildən isə
yerli investisiyalı kommersiya hüquqi şəxslərin real
vaxt rejimində elektron qeydiyyatına
başlanılılıb.
Ümumiyyətlə
isə bu gün sahibkarlıq fəaliyyətində vergi
orqanları ilə vergi ödəyiciləri arasında
bütün proseslər əsasən
elektronlaşdırılıb, sahibkarlar vergi əməkdaşları
ilə ünsiyyətə girmədən vergi öhdəliklərinin
yerinə yetirilməsi ilə bağlı bütün prosesləri
həyata keçirə bilirlər. Bütövlükdə tətbiq
edilmiş informasiya texnologiyaları istər vergi ödəyiciləri
tərəfindən, istərsə də vergi xidməti tərəfindən
vergi inzibatçılığına çəkilən xərclərin
əhəmiyyətli şəkildə azalmasına imkan verib.
Məsələn, bu gün vergi
inzibatçılığı xərclərinin vergi
daxilolmalarına nisbəti göstəricisinə əsasən,
Azərbaycanın vergi xidməti Avropa məkanında ən səmərəli
vergi inzibatçılığına malik ölkələrdən
biridir.
Beləliklə,
sərbəst bazar iqtisadiyyatı institutlarının
yaradılması və sahibkar təşəbbüskarlığına
söykənən iqtisadiyyat modelinin bərqərar olması,
iqtisadi və sosial infrastrukturun təkmilləşdirilməsi
nəticəsində ölkəmiz davamlı inkişaf edir. Əsas
hədəf isə çoxşaxəli, səmərəli və
innovasiya yönümlü iqtisadiyyatın
formalaşdırılması, sosial sahədə, elm və mədəniyyətin
inkişafında, ictimai həyatın bütün istiqamətlərində
yeni nailiyyətlərin əldə olunmasıdır.
Sevinc Osmanova
Yazı “Vergilər Nazirliyinin “Vergilər”
qəzetinin və Azərbaycan Mətbuat Şurasının
keçirdiyi müsabiqəyə təqdim etmək
üçün hazırlanıb.
Həftə
içi.- 2013.- 16 may.- S.7.