Sığorta-pensiya sistemində elektron

xidmətlər şəffaflığın əsas vasitəsidir 

 

İnformasiyanın əldə edilməsi, məlumata çıxışın təmin olunması müasir cəmiyyətimizdə ən vacibmühüm əhəmiyyət kəsb edən məsələlərdən biridir. Digər tərəfdən, informasiya-kommunikasiya texnologiyaları (İKT) əsri olan XXI əsrdə müasir texnologiyalar həyatımızın bütün sahələrinə sürətlə daxil olduğundan və İKT cəmiyyətin inkişafına təsir göstərən amillərdən biri sayıldığından müasir dövrdə innovativ inkişafa nail olmaq üçün İKT-nin tətbiqi başlıca şərtlərdəndir.

Ona görə də müasir standartlara uyğun avtomatlaşdırılmış pensiya təyinatı, sığorta-pensiya sisteminin fəaliyyətində müasir İKT-nin geniş tətbiqinə nail olunması ölkə prezidenti İlham Əliyevin 30 dekabr 2008-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “2009-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında sıgorta-pensiya sisteminin inkişafına dair Dövlət Proqramı”nın əsas vəzifələri sırasına daxil edilib. Bu baxımdan həmin proqramın 2.31-ci bəndinə əsasən, Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun (DSMF) aparatı və yerli orqanları arasında elektron məlumat mübadiləsini təmin edən korporativ şəbəkənin qurulması, adıçəkilən fondun fəaliyyətinin avtomatlaşdırılması istiqamətində görülən işlər təqdirəlayiqdir. Çünki bu proses DSMF üzrə kargüzarlığın elektron variantının tətbiqinə imkan verib. Başqa sözlə, vətəndaşlardan kağız formasında daxil olmuş müraciətlər də elektron formata keçirilməklə vətəndaşların müraciətləri üzrə DSMF-nin aparatı ilə yerli orqanları arasındakı kağız formada poçt və ya faks vasitəsilə həyata keçirilən kargüzarlığın aradan qaldırılmasına və həmin müraciətlərin daha operativ qaydada cavablandırılmasına şərait yaradıb. Üstəlik, sığorta-pensiya sahəsində qəbul olunmuş normativ-hüquqi aktların icrası əksər hallarda vətəndaşlarla münasibətdə həyata keçirildiyindən, icra intizamının daha da möhkəmləndirilməsi üçün vətəndaşların birbaşa müraciət imkanlarının genişləndirilməsi xüsusi diqqət mərkəzində saxlanılır ki, bu məsələdə sığorta-pensiya sistemi üzrə yaradılmış elektron xidmətlər mühüm rol oynayır. Çünki sözügedən xidmətlərin istifadəyə verilməsi vaxt itkisinin və əlavə xərclərin qarşısının alınması ilə nəticələnir. Kürdəmir rayon sakini Rəşad Məmmədov deyir ki, yaşadığı kənd İmişli rayonunun yaxınlığında yerləşir. Həmin kənddən Kürdəmir rayon mərkəzinə avtobus marşrutu olmadığından yerli sakinlər taksilərin xidmətlərindən istifadə etmək məcburiyyətində qalırlar: «Kəndimizdən rayon mərkəzinə 1,5 - 2 saatlıq yoldur. Üstəlik, bir nəfər üçün gediş haqqı 2 manatdır. Məsafənin uzaqlığı və gedişhaqqının bahalığı kənd sakinlərinin həm vaxt itkisi üzləşməsinə, həm də əlavə xərcə düşməsinə gətirib çıxarırdı. Amma elektron xidmətlərin istifadəyə verilməsi sığorta və pensiya məsələləri ilə əlaqədar rayon mərkəzinə gedənlərin sayını azaldıb, onların əlavə xərcə düşməsinin qarşısını alıb, yerli sakinlərin işlərini xeyli asanlaşdırıb. Əvvəllər kəndimizin bəzi sakinləri sığorta və pensiya məsələləri ilə əlaqədar suallara cavab almaq üçün DSMF-nin Kürdəmir rayon şöbəsinə gedirdilər. Amma “190” nömrəli «Mərkəzləşdirilmiş Çağrı Sistemi» - müasir tipli telefon məlumat xidməti istifadəyə verildikdən sonra DSMF-nin yerli şöbəsinə getmədən sığorta-pensiya sistemi ilə bağlı istənilən suala operativ cavab ala bilirik».

Xatırladaq ki, pensiya yaşı çatmış vətəndaşlarla və sığortaedənlərlə DSMF orqanları arasında münasibətlərin sadələşdirilməsi, kağız daşıyıcılarından istifadənin, həmçinin əlavə xərcin və vaxt itkisinin aradan qaldırılması, sığorta-pensiya sistemində şəffaflığın təmin olunması və bu şəffaflığın daha da artırılması üçün DSMF tərəfindən mühüm və əhəmiyyətli sahələr üzrə tam elektronlaşdırılma prosesləri həyata keçirilib. Həmin fondun rəsmi internet səhifəsində (http://www.sspf.gov.az/eservices və http://www.dsmf.gov.az/eservices) interaktivinformativ xidmətlərdən ibarət elektron xidmətlər bölməsi yaradılıb. Məsələn, hər bir sığortaolunan “Pensiyaçı tərəfindən məlumatların əldə edilməsi” adlı elektron xidmətdən istifadə etməklə, sosial sığorta stajı və məcburi dövlət sosial sığortasına cəlb edilən əməkhaqqı barədə müvafiq məlumatları daxil etməklə pensiya kalkulyatoru vasitəsilə öz pensiyasının məbləği barədə məlumat ala bilər.

Adıçəkilən fondun elektron hesabat xidməti də mühüm əhəmiyyətə malikdir. Həmin xidmətdən istifadə qaydaları və xüsusi proqram təminatı DSMF-nin www.sspf.gov.azwww.e-sspf.gov.az saytında yerləşdirilib. “Məcburi dövlət sosial sığortası üzrə hesabatların (B1, B2) və məcburi dövlət sosial sığorta haqqı üzrə sığortaolunanlar haqqında məlumatın (B3) elektron formada qəbulu” adlı proqramda sığortaedənlərə təklif olunan elektron xidmətlər, onlardan istifadə qaydaları öz əksini tapıb. Bundan əlavə, kiçik ödəniş edən, mühasibatlığı avtomatlaşdırılmamış torpaq pay mülkiyyətçiləri, fərdi sahibkarıq fəaliyyəti ilə məşğul olan şəxslərin DSMF-nin yerli şöbələrində yaradılmış “Yardım masaları”nın xidmətindən yararlanmaqla öz hesabatlarını elektron formada təqdim etmək imkanı qazanıblar. “Yardım masaları”nın fəaliyyətinin genişləndirilməsi isə kiçik ödəniş edən sığorta edənlər tərəfindən təqdim edilən elektron hesabatlarının sayını daha da artıracaq.

«Sığortaolunanlar tərəfindən məlumatların əldə edilməsi” adlı digər elektron xidmət vasitəsilə sığortaolunanlar DSMF tərəfindən açılmış fərdi şəxsi hesablarında əks olunan pensiya kapitalı barədə məlumatları əldə edə bilərlər. Bu xidmət vasitəsilə sığortaolunanın özünün pensiya kapitalına, yəni özü üçün sosial sığorta haqlarının vaxtında və tam məbləğdə köçürülməsinə nəzarət etmək və gələcəkdə etibarlı pensiya təminatı əldə etmək imkanını qazanması isə sığorta-pensiya sistemində şəffaflığın daha da artmasına gətirib çıxaracaq. Bu proses həmçinin işəgötürənlər üzərində ictimai nəzarətin təşkilinə, eləcə də yaxın gələcəkdə avtomatlaşdırılmış pensiya təyinatına imkan verəcək.

«Elektron Xidmətlər Portalı»nda (www.e-gov.az) DSMF tərəfindən təqdim olunan elektron xidmətlərin siyahısındakı “Məcburi dövlət sosial sığorta vəsaitlərinin onlayn ödənilməsi” xidməti vasitəsilə sığortaedənlərin məcburi dövlət sosial sığorta vəsaitlərini onlayn ödəmələrinə hər cür şərait yaradılıb. 2013-cü ildə ‹‹Məcburi dövlət sosial sığorta haqlarının onlayn ödənişi›› vasitəsilə 324 min 302 sığortaedən tərəfindən 560 min 976 ödənişin həyata keçirilməsi və 31 milyon manata yaxın məcburi dövlət sosial haqqının ödənilməsi, həmçinin bu ilin birinci rübü ərzində bu xidmətdən 131 min 653 nəfərin istifadə etməsi də məhz sözügedən elektron xidmət vasitəsilə sığortaedənlər üçün rahatlığın təmin olunmasının nəticəsidir.

“Sığortaolunanın onlayn uçota alınması” adlı elektron xidmət vasitəsilə sosial sığorta şəhadətnaməsinin rəsmiləşdirilməsi prosesinin elektron qaydada həyata keçirilməsi sığorta-pensiya sistemində aparılan davamlı islahat tədbirlərinin məntiqi nəticəsidir. Çünki bu xidmət vasitəsilə hər bir sığorta edən öz ofisində kənara çıxmadan birbaşa elektron qaydada müraciət etməklə sığortaolunan üçün sosial sığorta şəhadətnaməsinin rəsmiləşdirilməsi imkanına malikdir. Məhz bu sahədə yüksək keyfiyyətli xidmətin təşkilinin nəticəsidir ki, təkcə bu il onlayn şəkildə təqdim olunmuş elektron müraciət əsasında 12 min 390 fərdi şəxsi hesab açılaraq sosial sığorta şəhadətnaməsi rəsmiləşdirilib.

Ümumiyyətlə, DSMF tərəfindən həyata keçirilən məqsədyönlü fəaliyyətin nəticəsidir ki, bu gün Azərbaycanın sığorta-pensiya sistemi müasir avtomatlaşdırılmış əsaslarla fəaliyyət göstərir, bu sistem ölkə əhalisinin 40 faizdən çoxunu əhatə edirDSMF-nin mərkəzi məlumat bazasında 1 milyon 277 min nəfər pensiyaçı və 2 milyon 750 min nəfər sığortaolunan barədə müvafiq məlumatlar toplanıb.

Ancaq qazanılan uğurlara baxmayaraq, pensiya-sığorta sisteminin daha yüksək templi inkişafını əngəlləyən bəzi problemlər hələ də mövcuddur. Söhbət respublikanın əksər kənd yerlərində, xüsusilə də ucqar yaşayış massivlərində əhalinin DSMF-nin sığorta-pensiya sistemi üzrə yaratdığı elektron xidmətlərdən yararlana bilməməsindən gedir. Çünki sözügedən yaşayış məntəqələrinin internetlə təmin edilməsi sahəsində durum qənaətbəxş deyil. Həmin kəndlərdə böyük ərazini əhatə edən yüksək sürətli WI-FI simsiz internet xidməti yoxdur. Məsələn, Tərtər rayonunun Seydimli kəndində 690 ev təsərrüfatı olsa da, cəmisi 4 evdə internet var. Həmin evin sakinləri isə internetdən yalnız müxtəlif video və aduiomaterialları izləmək, yaxınları ilə söhbətləşmək və yazışmaq, eləcə də əyləncə materiallarına baxmaq üçün istifadə edirlər. Seydimli kənd sakinlərinin 80 faizi mobil telefon işlətsə də, mobil internetdən istifadə edən yaşlı nəslin nümayəndələri demək olar ki yoxdur. Gənclər isə yalnız sosial şəbəkələrdən istifadə etmək, musiqilər dinləmək, kliplərə baxmaq və digər məqsədlər üçün mobil internetdən yararlanırlar. Bir sözlə, Seydimli kəndində internetlə təchiz edilmənin aşağı səviyyədə olması, mobil internetdən və kompüter sistemindən istifadə etməyi və yeni metodlarla işləməyi bacaran insanların sayının azlığı DSMF-nin elektron xidmətlərindən lazımi səviyyədə istifadə edilməsinə süni maneə yaradır. Analoji acınacaqlı durumun ölkəmizin əksər kəndlərində yaşanmasına baxmayaraq, Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Fondunun maliyyə dəstəyi ilə həyata keçirilən və ölkəmizdə optik infrastrukturun genişləndirilməsini nəzərdə tutan Fiber to Home («evə optika») layihəsi tam icra olunduqdan sonra ucqar kənd yaşayış məntəqələri daxil olmaqla bütün ölkə ərazisi 10-100 Mbit/saniyə sürətində yüksəksürətli internetlə təmin ediləcək və genişzolaqlı internet istifadəçilərinin sayı 85 faizə çatacaq ki, bu da kəndlərdə DSMF-nin elektron xidmətlərindən, xüsusilə də sığorta-pensiya sistemində yaradılmış elektron xidimətlərdən maksimum səviyyədə istifadə edilməsinə imkan verəcək.

Qeyd edək ki, elektron xidmətlərin keyfiyyətinin artırılması və əhatə dairəsinin genişləndirilməsi istiqamətində görülən ardıcıl işlərdən biri də əhalinin sığorta-pensiya sistemibu sistem üzrə yaradılmış elektron xidmətlər barədə məlumatlandırılmasıdır. Bunun üçün DSMF təkcə Bakı şəhərində deyil, regionlarda da tədbirlər həyata keçirir. Əhalinin maarifləndirilməsi baxımından “DSMF-nin elektron xidmətləri” adlı regional təqdimat mərasimləri çox böyük əhəmiyyətə malikdir. Çünki həmin tədbirlər nəticəsində ayrı-ayrı rayonlarından olan sığorta ödəyicilərinə və pensiyaçılara sığorta-pensiya sistemi, eləcə də elektron xidmətlər barədə ətraflı və geniş məlumatlar verilir. Ancaq bütün bunlar regionların, xüsusilə də kənd sakinlərinin sığorta-pensiya sistemibu sistem üzrə yaradılmış elektron xidmətlər barədə tam məlumatlandırılması üçün yetərli deyil. Söhbət ondan gedir ki, hər hansı bir bölgədə regional tədbiri il ərzində ən azı 5-6 dəfə keçirmək və yerli əhalinin böyük əksəriyyətini həmin tədbirlərə cəlb etmək qeyri-mümkündür. Ona görə də sığorta-pensiya sistemi, həm bu sistem üzrə yaradılmış, həm də DSMF-nin digər elektron xidmətləri barədə ətraflı və dolğun məlumatların əks olunduğu, eləcə də elektron xidmətlərdən istifadə qaydalarını öyrədən əyani vəsaitlərin, məsələn, kitabça və bukletlərin çap olunması, elektron xidmətlərlə bağlı videomaterialların yerləşdirildiyi disklərin hazırlanması, həmçinin onların vətəndaşlara paylanılması əhalinin maariflənməsində mühüm rol oynayar. Bundan əlavə, regionlarda elektron xidmətlərlə bağlı maarifləndirmənin əhatə dairəsini genişləndirmək və əhalinin sözügedən elektron xidmətlər barədə məlumatlandırılması səviyyəsini yüksəltmək üçün DSMF tərəfindən kənd yerlərində mobil ofislərin, yaxud xüsusi qrupların yaradılması da məqsədəuyğundur.

İnanırıq ki, sadalanan problemlərin həlli, DSMF tərəfindən sığorta-pensiya istiqamətində görülən işlər və həyata keçiriləcək ardıcıl və məqsədyönlü tədbirlər sığorta-pensiya sistemində daha böyük uğurların əldə olunmasına, qazanılan nailiyyətlər isə dövlətimizin qüdrətlənməsinə, Azərbaycanın iqtisadi, siyasisosial gücünün artmasına gətirib çıxaracaq.

 

Təbriz VƏFALI

 

Yazı Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun “Sığorta-pensiya sistemində elektron xidmətlər şəffaflığın əsas vasitəsidir” mövzusunda elan etdiyi müsabiqəyə təqdim edilir

 

 Həftə içi.- 2014.- 6 may.- S.7.