Dərbənddən
yazılan xatirələr
Bütün Dağıstan telekanallarında Azərbaycan mahnıları səsləndirilir
Yalama qapısından keçib Rusiyanın Tahirkənd-Qazmalar sərhəd-buraxılış keçid məntəqəsinə tərəf addımladıqca, çoxdandır torpağına ayaq basmadığım ölkədə necə qarşılanacağımı düşünürdüm. Bir yandan da fikrimdə rus sərhədçilərinin suallarına - «hara gedirsiniz», «kimin qonağısınız», «məqsədiniz nədir» və sairə cavab hazırlayırdım. Amma bu olmadı - pasportuma möhür vurub, Rusiyanın qapılarını üzümüzə açdılar. Özü də ruslar yox, elə dağıstanlılar. Ola bilsin ilk başlanğıcdan belə mehribançılıq gördüyümüz üçün idi ki, səfərboyu ancaq xoş münasibətin şahidi olduq.
Azərbaycanın bənzəri
Dağıstanı Azərbaycandan
heç nə fərqləndirmir.
Torpağımız, üzərində boy
atan ağaclar,
gül-çiçəklər - hamısı eynidir. İnsanlarımızın adət-ənənələri,
məişəti, yedikləri yeməklər, musiqisi-mədəniyyəti
də birdir. Kimi görüb, ünsiyyət qurduqsa, hamı bizimlə Azərbaycanca
danışırdı. Hətta danışa bilməyənlər
də dilimizi başa
düşürdülər. Ünsiyyət qurduğumuz
hər on adamdan doqquzu Azərbaycanda olduğunu
və yenidən ölkəmizə gəlmək istədiyini bildirirdi. Onu da vurğulayaq ki, Dağıstanın telekanallarında elə
bizdə olduğu qədər Azərbaycan
mahnıları səsləndirilir. Hətta bir
çox mahnılarımız musiqisi saxlanmaqla, ləzgi,
avar və sair dillərdə
oxunur, amma həmişə
də mahnının Azərbaycana məxsus olduğu
qeyd edilir. Yerli camaatın özü
də etiraf edir ki, bu gün
Dağıstan musiqisi və incəsənəti
Azərbaycanın çox güclü
təsiri altındadır. Budur tarixi Dərbənd yurdunu ana Azərbaycana bağlayan,
heç vaxt dəyişməyən
bənzərlikləri.
4 manata qoyun əti…
Hər tərəf
yaşıllıq içindəydi, torpağı da barlı-bərəkətli. Samur,
Rubas və başqa
çayların suvardığı Dərbənd bölgəsinin
torpağına nə əkərlərsə, bolluca
məhsul götürürlər. Yerli
sakinlər belə deyirdilər. Yolboyu hər tərəfdə fındıq bağları
salınmışdı. Həyətyanı sahələrdə,
hətta meşə tarlalarında soğan,
sarımsaq, kartof əkinləri geniş yayılmışdı. Yerli sakinlər deyirlər ki,
bu tərəvəzləri becərmək
və əlbəttə, bol məhsul
götürmək əlverişlidir. Ona
görə də ilboyu soğan-kartof
qıtlığı yaşamırlar, əksinə
Rusiyanın başqa bölgələri, hətta
Azərbaycan bazarlarına çıxarırlar. Yerli camaat onu
da dedi ki,
ilboyu bazarlarda Azərbaycanla
müqayisədə çox
aşağı qiymətlər hakimdir. Ona görə də Dağıstan əhalisi ərzağın
qiymətindən şikayətçi deyil.
Yeri gəlmişkən, Dağıstanda təzə
kəsilmiş qoyun ətinin 1 kiloqramı
4, mal əti isə 3 manatadır. Şirniyyat məhsulları da
Bakıda satılanlardan ən azı iki dəfə
ucuzdur. Buna baxmayaraq, geyim-kecimin qiyməti
dağıstanlıları qane etmir - nisbətən bahalıqdır. Bunu da həmin məhsulların
əksəriyyətinin Azərbaycanın idxal
edilməsi ilə əsaslandırırlar. Çünki
alış qiyməti, yolxərci, gömrük
rüsumu və sair məhsulun
bahalaşmasında rol oynayır.
Yollara baxan yoxdur
Dağıstan Azərbaycandan
iqtisadi infrastrukturunun bir qədər köhnə olması ilə fərqlənirdi.
Məsələn, yolları Azərbaycanın təxminən
10-15 il əvvəlki sovetdənqalma
yollarını xatırladır. Azərbaycan sərhədindən
Rusiyanın daxili rayonlarına uzanan şose boyunca asfalt örtüyü sıradan çıxıb,
dağılıb. Buna baxmayaraq,
hazırda təmir-tikinti prosesi gedir və Dərbənddən sərhədin
təxminən 20 kilometrliyinədək bu iş başa
çatdırılıb. Amma hələ
çox görüləsi iş var: qəsəbə
və kəndlərin daxili küçələri
daha çox torpaq yolları xatırladır. Elə baş çəkdiyimiz Avadan
qəsəbəsində olduğu kimi. Təxminən 1500 ailənin
yaşadığı bu böyük
qəsəbənin küçələrində ən
yaxşı halda adi
çaydaşı nəzərə çarpır. Yerli sakinlər bunun
günahını rəhbərlikdə görürlər.
Bildirdilər ki, infrastruktura
baxan, maraqlanan yoxdur, ona görə də
azacıq yağış yağanda
palçıq dizə çıxır. Yayın küləyi
isə küçələri tozanağa
bürüyür.
Mehriban ailə
Avadanda 1992-ci ilədək Azərbaycanın Zaqatala rayonunda
yaşamış, sonradan Dağıstana köçmüş Qurbanəli dayıgildə
qonaq idik. Özü, ailəsi, qonşuları - hər
kəs çox mehriban,
gülərüz idi. Səfərimiz
9 May Qələbə Gününə təsadüf
etdiyindən qohum-qonşu ağsaqqal
kimi onun süfrəsinə
toplaşmışdı. Əsasən ləzgi və rus dillərində danışılsa da, Azərbaycandan gəldiyimizi nəzərə
alaraq, bizim dilimizdə
söhbət etməyə çalışırdılar. Çox maraqlı idi
ki, bura toplaşan hər kəs
Azərbaycanı bizim qədər
tanıyırdı. Klassiklərimizdən üzübəri sənətdə
imzası olan əksər müğənnilərimizin
adını çəkirdilər, hətta doğru-dürüstlüyü
bir yana, tariximizdən
də gen-bol söz
açırdılar.
Evin sahibəsi olan Miyasə
xanım isə əslən azərbaycanlıdır -
Ağdaşın Ləki kəndindəndir. Atası
Qurbanəli dayının dostu olub, onu da
onlara gedəndə görüb,
bəyənib və bir müddət
öncə qəzaya düşərək həlak olan oğluna gəlin gətirib…
Çox işgüzar,
evdar və dadlı biş-düşləri
olan Miyasə xanımın süfrəsini
də əsasən Azərbaycan mətbəxinin təamları
bəzəyirdi. Qayınatası Qurbanəli dayı deyirdi ki, Allah
oğlunu əlindən alsa
da, əvəzində ona
Miyasə kimi qız verib…
Çoxmillətlilik simvolu
Dağıstan
sözün əsl mənasında tolerantlıq
modelidir. Deyilənə görə, bu torpaqlarda əllidən artıq Qafqazdilli xalqın nümayəndələri
bir ailə kimi yaşayır. Hətta bir çox hallarda həmin xalqların nümayəndələri
bir-birinin dilini başa düşmür, ona görə də ruscadan istifadə edirlər.
Amma çox qəribədir ki, bütün xalqlar rus dili
kimi Azərbaycan dilini də öyrənməyə çalışır.
Nəticəsi də budur ki, hazırda
Dağıstanda, xüsusilə
də Dərbənd bölgəsində yaşayan
istər ləzgilər
olsun, istərsə də rutullar, avarlar, tabasaranlar və sair, əksəriyyət
dilimizdə ya sərbəst danışır,
ya da ən
azında ünsiyyət
qurmağa yetəcək
qədər anlayışlıdır.
Azərbaycan dilinə marağa
gəldikdə, söhbətləşdiyimiz
insanlar deyirlər ki, Dağıstanın ən böyük bəlası işsizlikdir.
Ona görə də gənclər iş tapmaq ümidilə Rusiyanın böyük şəhərlərinə
getdikləri kimi, həm də qonşu Azərbaycana üz tuturlar. Təbii ki, Azərbaycanda onların dilini bilənlər üçün iş tapmaq daha asandır.
Üstəlik, ticarətlə məşğul
olanlar, bu ölkə ilə qohumluq bağları olanlara da Azərbaycan
dilini bilmək vacibdir.
Azad sahillər
Səfərimizin üçüncü günü
axşamüstü Xəzər (yerli camaat Kaspi
dənizi deyir - V.T.) sahillərinə getdik. Sahil qonaq
qaldığımız Avadan kəndinin kəsə
yolla təxminən min
metrliyində idi. Amma biz ora Dağıstanın
gözəl təbiəti ilə daha çox təmasda olmaq məqsədilə
yolumuzu ikiqat uzadaraq, dəmiryolu reysinin
üstü ilə getməyə qərar verdik. Hər tərəf
yaşıllıq idi, adda-budda
lalələr qızaran çəmənlərin kənarında
yovşan dizə qalxırdı. Hətta orada bizə dedilər ki, gördüyümüz çəmənlikdə
sovet dövründə böyük
üzüm plantasiyaları varmış və
indi də kol-kosların içində istənilən
qədər üzüm tingləri
görmək mümkündür.
Dənizə çatanda əvvəlcə gözlərimizə
inanmadıq. Yaşıllıqları mavi
dənizdən ayıran, kilometrlərlə uzanan,
sarı, narın qumla örtülü
sahildə bir dənə də olsun nə tikili vardı,
nə də harasa divar
çəkilmişdi. Göz qaraldıqca
uzanan çimərliklər tamamilə əhalinin
ixtiyarında idi. Hətta yerli
sakinlər bizə dedilər ki, guya nə vaxtsa Azərbaycandan
gələn iş adamlarından biri Dağıstan hökumətinə məhz
bizim olduğumuz
bölgədə dəniz sahillərini icarəyə
götürmək barədə müraciət edib.
Amma rəsmi Maxaçqala
biləndə ki, icarədar öz hüququndan istifadə
edərək, ərazidə tikinti aparacaq və oranı çəpərləyəcək,
rədd cavabı verib. Ona
görə də havalar qızan kimi əhali sərbəst və heç bir kəsə pul vermədən dəniz sularında sərinləmək
üçün bura
gəlir. Amma gördüyümüz
bir mənzərədən məyus olduq: bir qədər
aralıda yanaşı dayanmış iki yük maşınına çimərlikdə
qum yığırdılar. Avadan sakinləri deyirlər ki,
əslində, oradan qumu
daşımaq yasaqdır. Buna baxmayaraq, hüquq-mühafizə orqanları
belə qum daşıyan maşınlarla
təsadüfən rastlaşanda,
pullarını alıb, göz yumurlar…
Butulka kampaniyası
Sahildə bir maraqlı olay diqqətimizi
çəkdi. Ağacların kölgəsində «QAZel» markalı yük
maşını dayanmışdı, yanında isə bir yaşlı qadınla cavan
oğlan yerdən butulka
yığırdılar. Jurnalist
marağı üstün gəldi, bunu «dolanışıq, yoxsa
başqa məqsədlə edirlər»
sualına cavab tapmaq üçün özümüzü
vurduq həmin adamların yanına.
Əvvəlcə butulka toplama
kampaniyasına qoşulduq. Şəxsən
əllidən artıq butulka toplayaraq, onlara verdim. Sonra da
sözgəlişi həmin şüşələri
yığıb hara aparacaqlarını soruşduq. Təxminən 60 yaşı olan Amanat adlı
qadının cavabı: «Biz iş-güc adamıyıq, şüşə
toplamaqla çörəkpulu qazananlardan deyilik. Sadəcə,
oğlumun (yanında dayanan
oğlanı göstərir - V.T.) maşının mühərriki
xarab olub. Butulka sexi işlədən
bir tanış var, deyib ki, iki
ton şüşə gətirərsə,
ona özündə olan
işlənmiş mühərriki verəcək. Biz də bilirik ki, burada tələb
olunandan da çox butulka var. İnşallah, bu şüşələri verməklə,
mühərrik problemimizi
həll edəcəyik»…
(Ardı gələn sayımızda)
Vüsal
Tağıbəyli
(Bakı-Avadan-Dərbənd-Bakı)
Həftə içi.- 2014.- 14 may.- S.4.