ÖLÜLƏR
VƏ YA DƏLİLƏR?
Allah sənə rəhmət eləsin,
Mirzə Cəlil!!!
Ay Molla Əmi, nə tövr olur ki, yaşı 65-ə çatmış “qoca”lar ştatda (sayğıdəyər oxucum, bunu ABŞ-dakı “ŞTAT” kəlməsi ilə dəyişik salmayın haaa...) qalıb teatrdan maaş almağa yaramır, bir illik müqavilənin tamamına kimi onlara möhlət qoyulur. Ancaq bu işin bir əmbəsi də var. Onları “göndərən”ə “gözün üstə qaşın var” deyənə “kəkələnmək” lazım gələndə həmən “cavanlaşırlar”!? Deyəsən, bir zad anlamadın... Elə isə izah edim: Bu aktyor tayfası ki var, hər bir Allah bəndəsi kimi yaxşı yaşamalı və geyinməlidir. Bunu biz düşünüb –tapmamışıq: rəhmətlik Hüseynqulu Sarabski dostu Hüseyn Ərəblinskiyə tövsiyə etmişdi. “Dəli yığıncağı” tamaşasının hacıları içində bəziləri Ölkə Prezidentinin (getdikcə məbləği artan) fərdi təqaüdünün, fəxri adın “nəmər”inin və məlum müşavirədə xalq artisti Afaq Bəşirqızının təklifi ilə reallaşmış yüksək maaşın dadını yenicə görürdü ki, onları teatr mövsümünün sonunda ştatdan çıxarıb pensiyaya göndərirlər (ştatdan haaaa- səhnədən yox, səhnə “qoca”ları ildə... ayda 1-2 dəfə qoynuna almağa hazırdır və hər çıxış üçün bir neçə onluq alacaq “qoca”ların şikayətlənməyə “haqqı” yoxdur). Xub, nə olar? Qanun qarşısında boynumuz qıldan incədir (bu qocalığı görüm zəlil olsun). Həm də bu qədər pula sandıq-zad, indiki dillə desək “seyf”lər davam gətirməz axı. Aktyorlar da hədsiz varlanıb məmləkətdə “sosial bərabərsizlik” yaradarlar.
“Siz
biziyçün, biz də siziyçün”...
İndi bu hacılar (bəziləri)
“bu günün sabahı da var” deyib, onları bu bəlaya
mübtəla edən tərəfdən verilən müqavilənin
gələn ildən daha bir il müddətinə
uzadılacağı ümidilə “Siz biziyçün işləyirsüz
- biz də siziyçün” (“Onun bəlalı
sevgisi” – “Azərbaycanfilm”) prinsipi ilə “Siz məni dəstəkləyin-mən
də sizi” deyənin toruna ikinci dəfə düşərək
“kəkələnmə” məktubuna mübarək imzanı
qoymaq üşün növbəyə durmuşdular.
Halbuki hacılar əvvəlki hücumların fərqinə
varmırdılar – yəni direktorun məmur
özbaşnalığından, sübut-dəlillər əsasında
ortaya qoyulan, bir də istedadsızlığını isbat edən
məqalələrin müəlliflərinə “kəkələnmir”dilər.
Məsələ alayı cürədir. And olsun rəhmətlik
ingilis aktrisasının (adını qəsdən
yazmırıq) qızıldan qiymətli başına (onu
teatrın baş rejissoru və bədii rəhbəri çox
yaxşı tanıyır), mən də qulaq
günahkarıyam. Deyilənə görə
xalq artisti Afaq Bəşirqızının yaxın günlərdə
seçkisi keçiriləcək, ictimai bir İttifaqın rəhbəri
olmaq şansı var ki, bu da Azərpaşa Nemətovun əldən
buraxmaq istəmədiyi çoxsaylı vəzifələrindəndir.
Həəə.... Gəldik əsil mətləbin
üstünə! Və “işəgötürən”
dərhal “qoca”lara “protesto məktub”u imzalatdırır ki,
teatrın şərəf və ləyaqaəti
“tapdalanmasın” (yəni Üzeyir bəyin Hacıbəylinin təbirincə
desək, bu protestonu “özüm üçün şərəf
hesab edirəm yerinə”, “Bu proteztonu yerimə dikilən
gözün ovulması və pul
dağarcığı hesab edirəm” (“O olmasın, bu olsun”)
kimi başa düşməli). Əcəba! Məgər bir anda “cavanlaşıb” teatrın, daha
doğrusu Teatr Xadimləri İttifaqı sədrinin
kürsüsünün qeyrətini çəkmək
iqtidarında olanlar-“Dəli yığıncağı”nın
bəzi hacıları haman o hacılar deyildilər ki, bu
müsibətlə barışa bilmədikləri
üçün məşqdə sağ tərəf əvəzinə
sola dönürdülər? Bəli, bu haman o
hacılardır ki, onlara öz əlləri ilə sənəd
imzalatdılar ki, mürəkkəbi hələ də
qurumayıb və onlar “məndən
ötdü-qardaşıma dəydi” psixologiyası ilə gənc
istedadların teatrdan uzaqlaşdırılmasını sakitcə
müşahidə edəndə növbənin onlara
çatacağını düşünmədilər. Daha sonra öz əlləri ilə özlərinə
qəbir qazaraq məlum müşavirədə Teatr Xadimləri
İttifaqının əvəzinə aktyorların
rifahını düşünən bu hacıların teatr
mövsümünün sonunda əllərindən alınacaq
artımlı maaşına birbaşa səbəb olmuş
Afaq Bəşirqızının teatrı guya təhqir
etməsinə “dözmədi”lər. Bu nə tövr olur ay Molla
Əmi? Bir məni başa sal. Sənə
çörək verənin (Allahın əli ilə) əleyhinə
protezto, pardon protesto yazdırırsan və sonra da
çörəyini kəsənə yardımçı
olursan?
Məbəddən qovulanların
bumeranqı
O zaman belə
bir sual yaranır: Ana Məbədin, yəni Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrının “Qatil”siz, səhnənin və
bu dünyanın Poladovsuz qalmasına necə
dözdünüz? Bir-birinin ardınca işdən
azad olunan aktyorların (sizdən yaxşı olmasın)
“Tı Ne Moy Aktyor” damğası ilə qırılmasına nə
üçün dözdünüz? Bəs
bu “özəlləşdirmə” teatra qarşı təhqir
deyildimi?
Bəs
“Yorulmuş atlar”dan birinin – əməkdar artist, prezident
mükafatçısı İlham Hüseynovun Ana Məbəddən
uzaqlaşdırılmasını normal sayan digər həmkarının
dediyi kimi “yararsız” sayılması kimin günahıdır?
Konkret olmaq arzusu ilə: bir şilləyə görə iki
istedadını itirən Ana Məbədin səhnəsi
teatrın adını məhkəmələrdə
hallandıran bir xalq artistinin davranışına necə
dözür? Allah sizə səbr versin, HACILAR! Səbr
versin ki, bu cavanlar siz ağsaqqallara baxıb
“dözümlü” olsunlar. Mürəkkəbim bitdi...
Bitməsəydi “hacılar”a müraciətlə yazardım:
“Afaq Bəşirqızının bir sözünün ucundan
tutub sizi dərk etməyənin vəzifəsinin keşiyini
çəkməkdənsə, səhnədən
uzaqlaşdırılan istedadların və
özünüzün hüquqlarınızın
tapdalanması barədə ali ünvanlara
müraciət imzalayın: imzalayın ki, Ana Məbəd əsl
səhnə fədailərinə qovuşsun! Deyəsən
Molla Əmi Cənubi Amerikanın qızıldərililəri
haqqında da dərin bilgilərə sahibdir. Çün, bu andıra qalmış bumenranq məsələsi
onun təbirincə desək, yavaş-yavaş, ahəstə
“Tıy ne moy aktyor” deyənin başında çatdayacaq.
Ona görə də teatr cameəsinin qafası
bu aralar çox qatmaqarışdır. Hamı
nehrəmlilər demişkən “haça-paça” olublar.
Yəni işin əmbəsi ondan ibarətdir ki,
çoxlarının bir gözü sağa, digəri sola
boylanmaq məcburiyyətindədir. Ərz
olsun, Ərdəbil, Qum, Məşhəd, Kərbala müsibətinin
acılarını yaşamış dini-iman əhlinin min
cuvaldüzünə, mən belə əşarı ilk dəfədir
ki, canlı şəkildə seyr edirəm.
Möhtəşəm
ƏRİZƏ niyə və nəyə görə
cırlıb atıldı?
Həəə…
Elə teatr haqqında bu sətirləri yazarkən son anda
Molla Əmiyə əlahəzrət Ana Məbədin
kuluarlarından məlumat daxil oldu ki, ömrü boyu heç
bir teatrda, yəni Fitilbörkdən (Sankt-Peterburq) tutmuş,
taaa… Mösköv (Moskva) kimi mədəniyyət
payitaxtlarında dünyanın ən tanınmış
yönətmənlərinin (rejissor) həndəvərində
çətir tutmuş (axı oralar hey yağmurlu olur) və
sənət aləmi üçün möhtəşəm
addımlar atmağı bacarmayan, yəni əz cümlə
başarıya imza qoymayan, enində-sonunda Bakıya dönərək
sovramennıy Molla Əminin, yəni keçmiş “qomsomol”un
xüsusi himayəsi altında (kurasiya…. bax bu sözü
Urustedən yuxarı səviyyədə tapşırıqla gələnlər
çox yaxşı bilirlər) “Gənc
Tamaşaçılar Teatrı”nda at oynatmaq istəyən və
azından buna nail olmağı başaran, kimsənin
ağlına gəlmədiyi halda Teatr Xadimləri
İttifaqının başına keçərək oranı
“təqüdçülər ittifaqı”na çevirən,
bütün bunlardan ruhlanaraq daha da irəli gedərək Ana Məbədin,
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının həm bədii rəhbəri,
həm də baş rejissoru kürsüsünü məngirləməyi
başaran Azərpaşa Nemətov “təqaüdçülər”in
bir araya gələrək yazdıqları o möhtəşəm
ƏRİZƏ hacılar hacısının qəbinetindəcə
cırılıb və bəlli olmayan bir məkana
atılıbdır. Çün, bu işin bir
ƏMBƏ-si var. O mübarək əmbənin sirri-xuda
olmasının səbəbini isə, təkcə o qəbinetin
əlahəzrət sahibi bilir.
“Immm… ardı var”
Bu yaxınlarda belə hadisə ilə üz-üzə
gəldim.
Yaşlı bir aktyor tanınmış və mərhum xalq
şairinin tanınmamış gənc tanış
yazçı oğlunun yenicə çapdan
çıxmış romanını necə şövqlə
oxuduğunu danışırdı. Sanki,
özü yazıbmış kimi əsərin bütün incəliklərini
də həvəslə izah edirdi. Əslində
romanın bəsit olduğunun söhbət əsasında
qarşısındakı çayı xortuldadaraq içənlər
nə qədər mənasızlığının fərqindəydilər.
Ancaq, səbrlə dinləmək məcburiyyətində
idilər. Axırda səbr kasası boşalmış təcrübəli
aktyorlardan biri həmkarından soruşur ki: “Ayə romanın
axırı nə oldu?” O da heç nədən usanmadan belə
bir cavab verdi: “Imm…Romanın sonunda bir
cümlə yazılıb. Ardı var!!!” Bu mənasız romanın mənasız mövzusu elə
bil ki, Ana Teatrın acınacaqlı taleyinə bənzəyir.
Uzun uzadı sicilləmələr yazmaqla və
üstəlik “ardı var” deməklə ömürlərini
uzatmağın iksirini deyəsən sovramennıy Molla Əmidən
öyrəniblər. Həmin o
maklaturanın nə qədər mənasızcasına yer
tutmasının ironiyası teatr aləminin əsil başbəlasıdır.
Bomboş qalan Aktyorlar Evi
2003-cü
ildə Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının sədri,
köhnə dillə desək müqtədir dahi sənətkar
Həsənağa Turabov rəhmətə gedən kimi, müəmmalı
şəkildə onun vəzifəsini Molla Əmi demişkən,
məngirləyən Azərpaşa Nemətov düz 14 ildir
Aktyorlar Evinin səhnəsini və tamaşaçı salonunu
qapalı saxlayıb. Halbuiki, bu mədəniyyət
ocağı böyük sənətkar, ünlü teatr xadimləri
Mustafa Mərdanov, Şəmsi Bədəlbəyli, Mehdi Məmmədov,
Lütfiyar İmanov və Həsənağa Turabovun Teatr
Xadimləri İttifaqının sədri olduqları dönəmlərdə
Azərbaycan teatrının qaynaq ocaqlarından biri idi. İncəsənət Universitetinin tələbələri
və müəllimləri üçün
yaradıcılıq laboratoriyası sayılırdı.
1960-2000-ci illərdə “Aktyorlar Evi” dolub-daşan sənət
meydanı idi. Azərpaşa Nemətov sədr
qoltuğunu işğal etdikdən sonra, demək olar ki,
“Aktyorlar Evi” Mirzə Cəlilin “Ölülər”i qədər
sayğıdəyər məkan sayılmadı. Halbuki,
Molla Əmi demişkən: “Ölüləri diriltməklə
onlar heç də həyata qayıtmırlar. Onlar
canlı olsalar da sağikən belə ölüdürlər”.
İndi bu məkan kiflənmiş və üfunət
qoxuyur. Moll Əminin təbirincə desək,
dünyanın heç bir ölkəsində mədəniyyət
ocağının bunca bomboş qalması və sənət
adamlarının üzünə bağlı olması hadisəsi
baş verməyib. Çünki, Azərpaşa
Nemətov istedadlı rejissorlar və aktyorlar, rəssamlar və
baletmeystrlər, dramaturqlar və bəstəkarlardan çox
qorxur. Bunu biz demirik. Molla
Əmi belə bir qənaətdədir.
Dörd ildə bir rejissor
Dünyanın bütün teatrlarında
yazılmamış bir qayda var. Özünə hörmət
qoyan teatrda mövsüm boyu 3-4 tamaşa hazırlanır. Azərpaşa Nemətovun
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrına bədii rəhbər
və baş rejissor təyin olunmasından düz 4 il ötür. Əmbə, bu
qocaman məbəddə özündən savayı kimsənin
tamaşa qoymasına imkan vermir. Guya Azərbaycan
Teatrının nəhəngləri Ədil İsgəndərov,
Mehdi Məmmədov və Tofiq Kazımov səviyyəsində
özünü “təsdiq” etmək iddiasını önə
çəkmək istəyir. Və beləliklə
adını teatr səlnaməmizdə “ Nemətov
rejissor məktəbi” kimi əbədiləşdirmək istəyir.
Molla Əmiyə verilən məlumatlara görə
“ALƏ MƏSƏLƏ ÇOOOX QƏLÜZDÜR”. Çoxsaylı tamaşaların rejissoru, bədii rəhbəri,
musiqi və səhnə tərtibatçısı var, o
“neudaçnıy rejissor” A. Nemətovdur. Məsələ
çoxsaylı tamaşalar qoymaq, inzibati amirlik metodu ilə
hökmfərma siyasəti yürütmək deyil, əsil sənət
yaratmaqdır. O da A. Nemətovda yoxdur. 2003-cü ildən
Teatr Xadimləri İttifaqında, 2015-ci ildən Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrında heç bir uğura imza ata bilməyinin
“marşı”nın çalınması
artıq bir gerçəkliyə çevrilib.
Nəcibə İlkin,
Prezidentin fərdi
mükafatçısı
Hürriyyət.- 2019.- 15-16 oktyabr.-
S.11.