Ermənilərin müsəlmanlara,
xristianlara və yəhudilərə
qarşı soyqırımı
Azərbaycanlıların
soyqırımı; 1918-ci ilin mart qırğınları
Tanınmış
araşdırmaçı yazar Xaqani İsmayılın “Ermənilərin
müsəlmanlara, xristianlara və yəhudilərə
qarşı soyqırımı” kitabı bədnam qonşumuzun
bütün yalanlarını ifşa edən,
onların xislətini ortaya çıxaran və bir çox
tarixi faktlara işıq tutan ən mükəmməl vəsaitlərdən
biridir. Müəllifin böyük zəhməti hesabına 3
dildə – Azərbaycan türkcəsi, rus və ingiliscə
çap olunan kitabın, xüsusən də bütün
dünyanın diqqətinin Qarabağa yönəldiyi indiki ərəfədə,
geniş yayılmasına ciddi ehtiyac duyuruq. Odur ki, AMEA Tarix
İnstitutunun və İnsan Hüqüqları İnstitutunun
rəyi və tövsiyəsi ilə nəşr olunan bu
kitabın “Hürriyyət” qəzetində hissə-hissə dərcinə
qərar verdik. Buyurun, oxuyun.
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Qafqazda
baş verən erməni hərbi-siyasi
azğınlığının zirvə – kulminasiya nöqtəsi
olan 1918-ci il Bakı Mart hadisələrinə aydınlıq gətirməzdən
öncə dünyada, Osmanlı və Qafqaz bölgələrində
baş vermiş zəncirvari, bir çox
qarşılıqlı motivlərlə bir-birinə
bağlı tarixi-siyasi-hərbi olayları sadalamamaq Bakı,
Şirvan hadisələrinin mahiyyətinə, ümumilikdə
Qafqazda türk-müsəlman (azərbaycanlı)
soyqırımı ilə bağlı zəruri təfsilata
kölgə sala bilərdi. O səbəbdən də hətta
bugünkü erməni-azərbaycanlı münaqişəsini
də həmin tarixi-siyasi kontekstdən çıxarmaq
metodoloji səhv olar, yanlış qavramalara və
yanlış fəaliyyətlərə gətirib
çıxarardı…
1918-ci il Bakı hadisələrinə ən yaxın,
zəruri tarixi geriyəbaxım (ekskurs, gözatımı,
gözgəzdirimi) isə 1917-ci il Rusiyadakı Oktyabr Devrimindən
üzübəri ola bilər. Hakimiyyəti ələ alan Lenin I Dünya Savaşında yeni
Rusiyanın – Sovetlərin rolunu fərqli görürdü. O,
hakimiyyəti əldə saxlamaq üçün çar
Rusiyasının bəzi imperialist niyyətlərindən, o
sıradan, tabeliyində olan xalqları əzmək
strategiyasından vaz keçdiyini bildirdi. Hətta
xalqların öz müqqəddaratlarının təyinində
azad olduqları barədə bəyannamələr də qəbul
etdi. Əslində isə Leninin niyyəti
imperializmin yeni-pərdələnmiş formasını yaratmaq
idi. Nümunə üçün deyə
bilərik ki, Bakı (Azərbaycan) haqda Leninin almanlarla gizli
sövdələşməsi vardı və bu sövdələşmədə
almanlar öz müttəfiqləri olan osmanlıları sataraq
Bakı neftinə görə türklərə xəyanət
etmişdilər. Söhbət 1918-ci il
3 mart Brest-Litovsk sülh anlaşmasına edilən 27 avqust
tarixli gizli əlavədən gedir…
Qafqazı
yenidən Rusiyaya birləşdirmək üçün Lenin də
“erməni kartı”ndan yararlanaraq, Oktyabr İnqilabının
«qırxı çıxmamış» – 1917-ci il dekabrın
16-da RSFSR XKS-nin qərarı ilə Stepan Şaumyanı Qafqaza
fövqəladə komissar təyin etmişdi.
Ərzincan
Barışı (5 dekabr 1917-ci il) sonucunda
Rus qoşunları Ərzurum və Qars¬dan çıxmalı
idi. Bu ordudakı erməni könüllü
silahlı dəstələri də geri qayıtmaq zorunda
qaldı. Dekabrın 19-da Qafqazdakı Rusiya
ordusunun buraxılmasına dair sərəncam imzalandı.
Dekabrın 26-da erməni könüllü
silahlı dəstələrinin buraxılması haqqında Baş
Komandanın verdiyi gözlənilməz əmr davakar daşnak
çevrələrini daha da qəzəbləndirdi. Bu əmrdə göstərilirdı ki, “erməni
ordusu” əvəzinə rus ordusu içərisində toplam
bir neşə bölük erməni əsgəri
saxlanmalı, qalanları isə taleyin axarına
buraxılmalıdır. “Türkiyə Ermənistanı”nı
alaraq “Qafqaz Ermənistanı”na qatıb “Böyük Ermənistan”
dövləti qurmaq ideyasının puçluğa
uğraması və “erməni ordusu”nun bu-raxılması
silaha sarılmış erməni fədailərinin qəzəbini
və qəddarlığını daha da artırdı.
Erməni könüllü çətələri
Türkiyə sınırlarından çəkilmək
zorunda qaldıqdan sonra Qars-Gümrü yolu ilə Qafqaza
qayıtdılar. Talin, Əştərək, Qurdqulu,
Uluxanlı bölgələrindəki müsəlman kəndləri
qarət edilib, sakinləri qılıncdan keçirildi. Bu minvalla erməni çətələri İrəvana
qədər gəlib çatdılar. Başqa bir dəstə
də İqdır, Kərimarx, Eçmiədzin, İrəvan
yolu boyunda olan müsəlman kəndlərini yerlə bir edir,
yerli azərbaycanlı (türk), müsəlman əhalini
qırır, evləri yandırır, sanki Türkiyədəki
uğursuzluğun əvəzini çıxmağa
çalışırdılar. İrəvandan
sonra erməni çətələri Qəmərli, Vedibasar,
Sədərək yolu ilə Dərələyəzə
doğru hərəkət etdilər. İkinci
qrup isə İrəvandan Dərəçiçək, Nor
Bayazit (Yeni Bəyazid), Basarkeçər, Zəngəzur,
Qarabağ yolu boyunca yerləşən yaşayış məskənlərinə
yönəlmişdi. Təkcə 1917-ci ilin dekabrından
sıradakı ilin martınadək erməni quldur çətələri
İrəvan qəzasında 32 , Eçmiədzin
qəzasında 84, Yeni Bəyazid qəzasında 7 …
(ümumilikdə isə 197) kəndi yağmalamış,
yandırıb-dağıtmışdı. O dönəmdə
on minlərlə türk-müsəlman mənsubu olan yerli
sakin qılıncdan keçirilmiş və ya öz ana
yurdundan didərgin salınmışdı.
Qafqazda erməni və müsəlmanların hərbi-siyasi
güc balansının kəskin şəkildə öz xeyirlərinə
olduğunu yaxşı başa düşən erməni liderləri
öz siyasi beyinlərini və hərbi güclərini tədricən
Bakıya yönəltmişdilər. Təkcə bu faktı xatırlamaq
yerinə düşər ki, çar Rusiyası müsəlmanları
əsgəri xidmətə qəbul etmədiyi halda, Güney
Qafqazda (Anadolu cəbhəsində) 250 min nəfər erməni
Rusiya ordusunun tərkibində xidmət göstərirdi (bu
bölgədə qulluq edən rusların sayı isə toplam
170 min nəfər idi) və ucqarlardakı hərbi hissələr
Lenin inqilabı ilə tərxis olunduqdan sonra yüz minlərlə
erməni hərbçisi öz xidməti silahları ilə
Doğu Anadolu, əsasən isə Qafqaz bölgəsi müsəlmanlarına
qan uddururdu. Zənnimcə, tarix bəlkə də
bundan çox qırğın görə bilərdi, ancaq
bundan çox vəhşilik görməmişdi.
I Dünya Müharibəsindən maksimum mənfəət
götürmək üçün ermənilər
üç əks (və ya müxtəlif) cəbhədə
vuruşurdular.
Bir qisimləri rus, bir qisimləri Antanta və
üçüncü qisimləri Denikinin tərəfində.
İkrah doğuran cəhət o idi ki, ermənilərin bu
üçüzlülüyünə baxmayaraq, həm Antanta,
həm Rusiya, həm də Denikin 1919-cu il
Paris Sülh Konfransında erməniləri dəstəkləyirdilər…
Lenin və
qeyri-qanuni surətdə elan edilmiş ermənipərəst
Bakı Soveti qurumu müsəlmanları sosializm, bərabərlik
və xalqların öz mü¬qəd¬dəratını azad
surətdə təyini prinsipləri ilə
arxayınlaşdıraraq əslində aborigen qafqazlılar,
xüsusən də Azərbaycan türkləri
üçün qorxunc bir tələ
hazırlayırdılar.
Beləliklə,
Bakı Sovetinin (tərkibi əsasən erməni, rus və b.
xristianlardan olusdurulmuş) öz hərbi birləşmələrindən
başqa, Erməni Milli Şurasının,
«Daşnaksütyun»un başkəsən hərbi
bölükləri də Bakıya cəmləşmişdi. Burada eserlərin silahlı qurumları və
başqa xristian çətələri də mövcud idi.
Rusiyanın İran və Türkiyə sərhədindəki
Qafqaz qarnizonları da öz silah-sursatlarını ya ermənilərə
satmış, ya da muzdlu olaraq savaş¬maq üçün
Bakıya cəmləmişdi. Onları
saxlamaq məqsədilə Bakının nefti və Xəzərin
sərvətləri talan edilirdi.
Bakıda qırğınlar törədərək bu
bölgəni işgal altına almaq üçün ermənilər
həm də ideoloji-siyasi zəmin hazırlayırdılar. O zaman Bakıda rusca
yayınlanan «İzvestiya» qəzetinin redaktoru Anastas Mikoyan,
«Bakinskiy raboçiy» qəzetinin redaktoru isə Arsen Əmiryan
idi. Bakı Sovetinin orqanları olan bu qəzetlərdə guya
müsəlmanların, xüsusən də Osmanlılardan dəstək
alan müsavatçıların xristianlara qarşı
kütləvi qırgın hazırladıqları haqda
ardıcıl materiallar çap edərək, sonra bunların
Avropa qəzetlərində yayılmasına nail olurdular .
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin əsgəri hissədə
ehtiyatsızlıq nəticəsində həlak olan oglunu dəfn
etmək üçün Lənkərandan Bakıya gələn
müsəlman «Evelina» gəmisinin tərksilah edilməsi və
onların rəhbəri general Talışxanovun həbs edilməsi
hadisələrin gedişini surətləndirdi. Müsəlman
camaat məscidlərə yığışaraq general
Talışxanovun buraxılmasını, müsəlman hərbçilərin
silahlarının qaytarılmasını tələb etməyə
başladılar.
***
Bu faktları xristianlara təhdid kimi qələmə verən
erməni bölükləri 1918-ci ilin martın sonuna yaxın
Təzə-Pir məscidi istiqamətindən başlayaraq
silahsız müsəlmanlara divan tutdu, şəhəri
darmadağın etdilər. Müsəlmanların mədəniyyət
mərkəzinin yerləşdiyi «İsmailiyyə»
binasını, müsəlman qəzetlərinin çap
olundugu «Kaspi» mətbəəsini, ”Açıq söz” qəzeti
redaksiyasını və başqa əhəmiyyətli
binaları yandırıb darmadağın etdilər. Bəzi məlumatlara
görə şəhərdə 17 min (başqa bilgilərdə
isə: 30 000) nəfər müsəlman məhv edilmişdi. Qalanları isə canını qurtarıb müxtəlif
istiqamətlərə qaçmağa
başlamışdılar.
Bakı
hadisələrinin ilk günündə hətta Bakı Soveti
hakimiyyətinə heç bir aidiyyəti olmayan, birbaşa
Rusiya tabeliyində olan hərbi təyyarələr eskadrili də
Bakını bombalamış, Xəzərdəki rus hərbi
gəmiləri isə şəhərdəki müsəlman məhəllələrini
top atəşi ilə darmadağın etmişdi. Lakin elə
həmin gün ruslar Bakıda “xristianlara qarşı təhlükə”nin ermənilər tərəfindən ortaya
atılmış məqsədli uydurma olduğu haqda səhih
məlumat əldə etdikdən sonra dərhal atəşi
dayandırmışdılar.
Əjdərbəy məscidi ətrafında, Məhəmmədi
deyilən nahiyyədə də kütləvi
qırğınlar xüsusi vəhşiliklə
özünü büruzə verirdi. Gənc qadınlara,
qızlara təcavüz edilir, onların döşləri və
tənasül üzvləri kəsilir, sonra sinələrindən,
başlarından divara mıxlanırdılar. Hamilə
qadınların bətni doğranır, oğlan
uşaqlarının tənasül üzvləri, burnu və
qulaqları kəsilir, qocalara sümük ataraq onların ləyaqəti
alçaldılırdı…
Arxiv sənədlərinə
görə, “Qırmızı qvardiya” adı ilə
yaradılan 10-12 minlik ordunun da 70%-i (Korqanovun Mərkəzə
bildirdiyi kimi, zabitlərinin də, cüzi istisnalarla, demək
olar ki, hamısı – X.İ.) ermənilərdən ibarət
idi.
Martın 30-u axşam saat 5-də Bakıda ilk atəşlər
açıldı. Aldatma siyasəti yeridib özlərinin bitərəfliyini
élan etmiş Daşnaksütyun və Erməni Milli
Şurası bu ilk atəşlərdən sonra Bakı Sovetini
müdafiə etdilər .
Martın
30-nda bir müddət öncə Nərimanovun evində
S.Şaumyanla və İnqilabi Müdafiə Komitəsində
M.Ə.Rəsulzadə ilə keçirilən
görüşlərdə müəyyən razılıq əldə
edilməsinə, silahların qaytarılacağı vədinə
baxmayaraq, “Hümmət”ə o qədər də etibarı olmayan
bolşevik-daşnak koalisiyası sözünə əməl
etmədi. Onlar həm də Nərimanovun
çoxluğu öz ətrafında birləşdirib,
“sağa meyillənməsi”ndən narazı idilər.
Tarixə qanlı faciə kimi daxil olan Mart qətlləri
üç gün davam etdi.
İlk atəşlərdən sonra şəhər
silahlı dəstələrlə doldurulmuşdu. Ermənilər
şəhərin güney hissəsində səngərlər
qazıb, torpaq və daşdan sədlər qurmağa
başlamışdılar. Erməni Milli
Şurası və Daşnaksütyun rəhbərliyinin
müsəlman cəmiyyətləri ilə apardığı
da¬nışıqlar təxribat xarakteri
daşıyırdı. Belə təhlükəli məqamda
Bakı menşeviklərinin lideri Ayollo Bakı Sovetini
müdafiə edəcəklərini, eserlərin
başçısı S.Saakyan isə panislamizmə
qarşı vuruşacaqlarını, hətta bolşeviklərə
dərin nifrət bəsləyən kadetlər də “rus
işi” uğrunda mübarizə aparan bolşevikləri
müdafiə edəcəklərini bildirirdilər.
“Kazino”
mehmanxanasında yerləşən təcili
açılmış təlim qərargahına
başçılıq etmək A.Mikoyan və
N.Anançenkoya tapşırılmışdı…
Hərbi
gəmilərin heyətini martın 30-da guya “şəhərdə
müsəlmanların rus əhalini qırdıqları” uydurma
xəbəri ilə aldatdıqdan sonra Xəzər donanması
gəmilərindən mü¬səlman məhəllələrinin
bir neçə saat top atəçimə tutulması şəhərdə
vahiməli bir vəziyyət yaratdı.
Rus-molokan hərbi dəstələri də eyni qayda ilə
aldadılaraq, Bakıya gətirildikdən sonra durumun tam tərsinə
olduğunu görüncə onlar savaşmaqdan imtina etdiklərindən
Bakı Soveti və erməni qüvvələri tərəfindən
tərksilah olundular. Molokanlardan alınan silahlar növbəyə
durmuş erməni “könüllüləri”nə paylandı.
(Ardı var)
Hürriyyət.- 2020.- 19-20 noyabr.- S.11.