Ağadadaş Qurbanov və Cəfər Cabbarlı dramaturgiyası

 

1944-cü il yanvar ayının 18-də M.Haşımovun quruluşunda ilk dəfə olaraq C.CabbarlınınAydınpyesi Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində tamaşaya qoyuldu əsərin baş qəhrəmanı olan Aydın obrazı Ağadadaş Qurbanova tapşırıldı. Akademik Milli Dram TeatrındaAydınəsəri 1922, 1923, 1924, 1926, 1929, 1940-cı ildə Abbasmirzə Şərifzadə, Aleksandr İvanov, Aleksandr Tuqanov, Əlihüseyn Rzayev, Adil İsgəndərov kimi rejissorlar tərəfindən tamaşaya qoyulmuş, Aydın obrazına Abbasmirzə Şərifzadə, İsmayıl Hidayətzadə, Ələsgər Ələkbərov kimi görkəmli aktyorlar səhnə həyatı vermişlər. Şübhəsiz ki, A.D.Qurbanov Aydını ifa edən bütün iştirakçıları görmüşdü, onun bu obraz haqqında tam təsəvvürü var idi.

Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrı ilk dəfə idi ki, Cəfər Cabbarlı dramaturgiyasına müraciət edirdi. Yəqin ki, teatr A.D.Qurbanov kimi bir aktyorun imkanlarını nəzərə alaraqAydınəsərinə müraciət etmişdir. Aydın obrazı da A.D.Qurbanovun yaradıcılığında ilk C.Cabbarlı qəhrəmanı idi.

Gənc Tamaşaçılar Teatrının o dövr ki, tarixindəAydınqədər zəhmət tələb edən tamaşa olmamışdır. Başqa teatrlarda olduğu kimi bu teatrda da C.Cabbarlı dramaturgiyası Azərbaycan teatrının yaradıcılığında əsas rol oynamış, aktyorların yaradıcılıq potensialının inkişafına təkan vermişdir.

Aydın obrazına səhnə həyatı vermək Ağadadaş Qurbanovun çoxdan ki, arzusu idi. Artıq bu rolu ifa etməyin vaxtı gəlib çatmışdı. Bu obrazı yaratmaq üçün aktyorda kifayət qədər bacarıq istedad var idi.

Tamaşanın uğuru Aydın Gültəkin rollarını ifa edən (A.D.Qurbanov, F.Sultanova) aktyorlardan asılı idi. A.D.Qurbanov Abbasmirzə Şərifzadənin yaratdığı Aydın obrazının vurğunu idi. O, hələ 16 yaşı olarkən, 1927-ci ildə Bakı dənizçilik klubunun dram dərnəyinin rəhbəri olduğu zamanAydınəsərində bir səhnəni tamaşaya qoymağa cəhd etmişdisə , istəyinə nail ola bilməmişdi. İndi isə A.D.Qurbanovun həm təcrübəsi həm böyük istedadı Aydını ifa etmək üçün tam hazır idi. Aydından əvvəl A.D.Qurbanov bir neçə klassik əsərlərdə baş əsas rollarda (KlenervanKapitan Qrantın uşaqları”, Molla İbrahimxəlil (“Molla İbrahimxəlil kimyagər”), Xlestakov (“Müfəttiş”), Hacı Qəmbər (“Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük”), Karl Moor (“Qaçaqlar”)) uğurla çıxış etmişdir. Aydın isə xarakter, üslub janr baxımından fərqli bir obraz idi. Bu baxımdan Aydını tamaşaçılara təqdim etmək üçün daha ciddi çalışmaq lazım idi. A.D.Qurbanov obrazı yaradıcılıq təxəyyülündən keçirərək onun xarakterik xüsusiyyətlərini tapır. İfa etdiyi personajı Gültəkinlə (F.Sultanova), Surxayla (J.Dadaşov), Dövlət bəylə (M.Əlizadə) başqa iştirakçılarla münasibətini müəyyən etmiş, bundan sonra aktyor Aydın rolu üzərində yaradıcılıq işinə başlamışdı.

Bütün həyatı varlığı ilə rola bağlı olan A.D.Qurbanov bir an belə onu xəyalından çıxarmır. Aktyor özü söhbət edir ki, “Aydın roluna hazırlaşırdım. Bir gün evdən çıxıb teatra gedirdim. Bütün yol uzunu mən Aydın idim. Ağadadaş olduğumu tamamilə unutmuşdum. Birdən qolumdan tutub “A yoldaş o nar çirklidir”-deyən bir nəfər məni fikrimdən ayırdı. Demə mənAydınolduğum üçün küçəyə tullanmış bir nar qabığını əlimə alıb ağzıma aparmaq istəyirəmmiş”. Tibb işçisi T.Orucova deyir ki, “Mən A.D.Qurbanovun həyat yoldaşı Kübra ilə dostluq edirdim. Bir gün evlərinin yanından keçərkən Ağadadaşın danışa-danışa ağladığını gördüm. Bərk qorxdum. Ürəyim yarpaq kimi əsirdi, ayaqlarım elə bil ki, yerə mıxlanmışdı. Axır ki, bir təhər yeriyib otağa girdim. Otaqda Ağadadaşdan başqa kimsə yox idi. 3-4 dəfəAğadadaş”-deyə çağırdım. O, mənə cavab vermir, qəribə sözlər söyləyib ağlayırdı. Sözlər mənə tanış gəlirdi. Ancaq Ağadadaş elə ürəkdən ağlayırdı ki, bir bədbəxtlik üz verdiyinə şübhə etmək mümkün deyildi. vaxt ona qoşulub, göz yaşı tökdüyümdən özümün xəbərim olmayıb, Sonra da mən Ağadadaşı Aydın rolunda görəndə onun keçirdiyi faciə qarşısında göz yaşımı saxlaya bilməyib ağlayırdım”.” (İ.Kərimov).

Aydın obrazının klassik ifaçılarında Abbasmirzə Şərifzadə Ələsgər Ələkbərovdan söhbət düşəndə, Ağadadaş Qurbanovun da adı bu cərgədə iftixarla çəkilir. Onun Aydını Azərbaycan teatr tarixində öz yeri olan səhnə qəhrəmanıdır.

A.D.Qurbanov Aydın obrazını üzərində dərində düşünmüş, təhlil etmiş, ona yaradıcı müstəvisində yanaşaraq, təbii, inandırıcı bir obraz yaratmağa nail olmuşdur. Aydının bu ifası öz yeniliyi ilə diqqəti cəlb edirdi. A.D.Qurbanovun ifa etdiyi Aydın təbiət etibarilə romantik, ehtiraslı, dəmir iradəyə malik idi. Bu sadaladığımız müsbət keyfiyyətlərin sonu nəticəsiz idi. Ona görə ki, cəmiyyət ayrı, xəyalında qurduğu romantika ilə yaşayırdı. O, azadlığın olduğunu düzgün başa düşmədiyi üçün, mübarizəsi dəqiq deyildi. Nəticədə aktyor Aydının yaşadığı cəmiyyətin tələblərini qəbul etmir, daxilən sınır məhv edilir. A.D.Qurbanovun böyük istedadla ifa etdiyi Aydının faciəsini onun acizliyində yox, cəmiyyətdə görürdü. O, dövr ki, cəmiyyət dağılmayınca, Aydın kimi düşünən insanlara həyatda yer ola bilməzdi, ağıllı insanlar məhv edilməli idi.

Tamaşanın ilk səhnələrində yumşaq qəlbə, ülvi hisslərə, böyük ideyalarla yaşayan Aydın-A.D.Qurbanov getdikcə dəyişir faciəsinin səbəbini başa düşür.

Yanğın səhnəsində (IV səhnə) Aydın-A.D.Qurbanov meyitlərin arasında dalğın vəziyyətdə gəzinir birdən dayanır. Nəzərlərini bir nöqtəyə dikib düşünür. Məzlum bir görkəmlə, yavaşdan: “Hara? Hara qaçacağam ki, altunun qara heykəli öz iti dişləri, qanlı pəncələrilə qarşıma çıxmasın, hara qaçacaqsan ki, güclülərin ağır yumruğu qara məzar daşı kimi üzərimə enməsin?”-dediyi sözlər onun yaşadığı cəmiyyətə protesti idi.

Daramaturq S. Rəhman, A.D.Qurbanovun ifasında Aydının üçüncü dördüncü pərdələrdə böyük təsir qüvvəsinə malik olduğunu söyləyir. Xalq artisti, rejissor S.Dadaşov, A.D.Qurbanovun Aydın rolunu xatırlayaraq deyir ki, “mənAydında (Aydın-A.M.Şərifzadə) Surxayı oynamışam. A.D.Qurbanovun oyunu mənə o qədər təsir edirdi ki, özümü ağlamaqdan saxlaya bilməyib, tez-tez çölə çıxırdım. Ağadadaş orijinal bir Aydın oynayırdı. Bu Aydının faciəsi insanları ağladır onların qəlbində kapitalizm dünyasına qarşı nifrət hissini alovlandırırdı” (İ.Kərimov).

Tamaşanın final səhnəsini A.D.Qurbanov xüsusi məharətlə ifa edirdi. O, otaqda təkdir, lampanı yandırır, Gültəkinin divardan asılmış portretini düzəldir. Lakin hiss olunur ki, Aydın-A.D.Qurbanov acdır. Zəhər içmiş Gültəkin otağa daxil olur, divana yıxılır. Ayıdın-A.D.Qurbanovun Gültəkinə dikilmiş gözləri, uzaq xəyallara gedir. Bu düşüncələr içərisində onun kədərli üzünə sevinc yayılır. Ona elə gəlir ki, Gültəkini sevdiyi ilk günlərə qayıdır. Birdən çöhrəsi tutqunlaşır, Gültəkinin can verdiyini görür. Yaşadığı mühit Aydının həyat işığını söndürür.

“… A.D.Qurbanovun Aydını tamamilə yeni, orijinal, qüvvətli təsirə malik idi. Lakin təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki, tamaşa pedaqoji cəhətdən düzgün həll edilməmişdi. Bir sıra ciddi nöqsanları da var idi. Burada fəhlələrin dövlətbəylərə qarşı mübarizəsi yaxşı göstərilməmiş, zavod səhnəsi layiqincə qurulmamışdı (IV pərdə-İ.A.). Bunun əksinə olaraq kazino səhnəsi (III pərdə-İ.A.) bütün genişliyi çılpaqlığı ilə əks olunmuşdu” (İ.Kərimov).

İ.Kərimov öz tədqiqatlarında qeyd edir ki, “Aydıntamaşasına 1945-ci il mart ayının 13-də ictimai baxış oldu sonra müzakirədə Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm, Sabit Rəhman çıxış edərək nöqsanları qeyd etdilər. Səbəb isə o idi ki, tamaşadakı məhəbbət səhnələrinə geniş yer verilib, əsas fikir ideya ikinci plana keçib. Qeyd edirdilər ki, Azərbaycan Gənclər Teatrında belə tamaşaların göstərilməsi yol verilməzdi, pedaqoji cəhətdən düzgün deyil. Buna görə tamaşanın oynanılmasına məsləhət görülmədi.

 

(adrı var)

 

İmran AXUNDOV,fəlsəfə doktoru

Hürriyyət.- 2020.- 22-23 sentyabr. S. 14.