LEYLA BƏDİRBƏYLİ
HAQQINDA
ƏLAVƏ BİLGİ
VƏ HƏQİQƏTLƏR
Leyla Ağalar qızı Bədirbəyli
1920-ci il yanvarın 8-də Şəmkirin Morul kəndində
anadan olub. Bəzi mənbələr isə onun Bakıda dünyaya gəldiyini göstərir.
Bu, həqiqətə uyğun deyil.
Beləki, anası Bikə xanım Şəmkirdən Musaxan bəyin qızı, atası
Ağalar Şəmkirdə kənd bəylərindən biri idi. Leyla xanımgilin əsli-nəcabəti hər iki tərəfdən mal-mülklü, geniş
imkanlı
olublar.
Onların böyük torpaqlardan ibarət ərəziləri vardı. Bu nəsil
1918-ci il hadisələri zamanı
Gəncəyə gəmişdi. 1920-ci ildə
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulanda onların da torpaqları,
varı-sərvəti və
malikanələri əllərindən alınmışdı. Nəsil nümayəndələri bundan sonra müxtəlif yerlərə səpələnmiş
və Bakıya köç etmişdilər.
Ağalar Bədirbəylinin Morul kəndindəki geniş
həyətli, ikimərtəbəli, pəncərələri küçəyə açılan evi hazırda da mövcuddur. Orada Bədirbəyli nəslinin nüməyəndəsi olan ailə yaşayır. Leyla xanım öz doğma, ata-baba yurduna,
bu evə, həyətə həmişə
can atar,
gələndə çox sevinər və rahatlıq tapardı.
Yazılı
mənbələr Leylanın uşaqlığının İçərişəhərdə keçdiyini göstərir.
Atası orada mülk almışdı. Leyla
1927-ci ildə Bakıdakı 132 saylı ümumtəhsil məktəbin birinci sinfinə daxil olub.
Anası Bikə xanım Əli Bayramov klubuna
üzv idi. Məşqlərə gedəndə
Leylanı
da aparırdı. İncəsənətə, rəqsə həvəs Leylada elə həmin vaxtdan yaranmışdı. Leyla klubun rəqs dərnəyində
oynayarkən, hərəkətləri,
rəqsin ilk qaydalarını burada öyrənmişdi. 16 yaşı tamam olmamış Leylanı rəqs ansamblına qəbul etmişdilər. Həmin rəqs ansambl Üzeyir Hacıbəylinin tapşırığı ilə Əşərəf Səfərov və İlya Arbatov tərəfindən yaradılmışdı və Xalq Maarif Evinin nəzdində fəaliyyət göstərirdi.
1936-cı ildə
Azərbaycan Dövlət Filarmoniyası
yaradılarkən rəqs ansamblı
ora keçirilmişdir. Dövlət Mahnı və
Rəqs Ansamblı 1938-ci ildə yaradılıb. Leyla xanım bu ansamblda 1936-ci ildən 1942-ci ilə qədər bacarıqla xidmət etmiş, solo ifaları və bənzərsiz,
nadir gözəlliyi
ilə hamını heyran qoymuşdu.
Onun
Əlibaba Abdullayevlə duet rəqsləri və tək solo ifaları hələ uzun illər xatırlanırdı.
Leyla xanımın xatirələrindən: “Məktəbli qız ikən, altıncı sinifdən məni rəqsə cəlb etdilər, çünki mən məktəbdə rəqsləri
çox gözəl oynayırdım, uşaqkən rəqs sirlərini
öyrənməyə həvəsim nəhayətsiz idi.
Bir gün məktəbimizə gələn Əşrəf Səfərov Azərbaycan rəqs qrupuna qızlar axtarırdı
və məni seçdi. Mən də
Əlibaba ilə
bir neçə
gözəl milli rəqsləri ifa etdim...”
Leyla xanım böyük istedadı,
plastikası,
cəzbedici gözəlliyi, səhnə füsunkarlığı,
üz cizgiləri, təbəssümü ilə tam olaraq sənət üçün yaranmışdı. 1938-ci ildə
Moskva
dekadasında onu rəqqasə kimi görmüş və ifasını çox bəyənmişdilər. Əbəs deyil ki,
Ə.Abdullayev məxsusi olaraq onunçün “Birdənəsən” rəqsini qurmuşdu. “Toy” rəqs quruluşunda da Leyla Bədirbəylinin solosu maraq
oyadır və dəyər daşıyırdı. Leyla xanım bu rəqslərdə
də bütün çizgiləri,
incəlikləri və
süjet xəttinə uyğun olaraq,
Moskva
tamaşaçıları qarşısında təqdim edərkən ən sevimli səhnə
adamına
çevrilmişdi. Onun fikirlərindən: “Özümüzün və xalqın çox sevimlisi olan “Birdənəsən” çox orijinal və
gözəl rəqs idi.
Keçmiş Sovet İttifaqının bütün respublikalarında mən bu rəqsin də
unudulmaz anlarını
yaşamışam”
Moskava dekadasında Kremlin Georgi zalında konsertlərin birində SSRİ-nin dövlət başçısı İ.V.Stalin də
iştirak edir. Oynanılan rəqslər, xüsusilə “Bəri bax”
xalq mahnısı
üzərində qurulan rəqsdən Stalinin
çox xoşu gəlir. Çıxış edən bütün heyətlə görüşüb, söhbətləşir və təbrik edir.
Leylanın gözəlliyi, incə
rəqsi onun nəzərindən qaçmamışdı. Odur ki, Azərbaycan incəsənət xadimlərinin
üstündə
rəhbər kimi göndərilən, yanında əyləşmiş Üzeyir Hacıbəylidən Leyla xanım barədə soruşur və
yanına
çağırır. O, Leylanın əlini sıxaraq
deyir:
“Sən Şərq gözəlisən”. Bu fikir SSRİ
məkannda yayılır. Leyla xanımı kimsə “Qafqaz gözəli”, kimsə “Azərbaycan gözəli" adlandırırdı.
L.Bədirbəyli
Ə.Abdullayevlə “Nazeləmə” də oynayıb. Bundan başqa o, Əlibaba Abdullayevlə bir neçə duet-rəqsdə oxuyaraq oynayıb.
Sonralar o, danışardı:
“Mənim səsim elə
də gözəl, səhnə üçün münasib
deyildi.
Lakin Əlibaba ilə
oxuduğumuz
üçün nəsə
alınırdı, onun məlahətli səsinin fonunda mənim səsimin
oxuma sənəti
üçün münasib olmaması hiss olunmurdu”.
Filarmoniyada çalışarkən Leyla xanım özünə mehriban rəfiqələr də qazanmışdı. Ən isti,
mehriban münasibət rəqqasə Əminə Dilbazi və
Sara Qədimova ilə
idi.
Bəzi mənbələrdə
Leyla xanım Cavanşirova soyadı
ilə
göstərilir.
Bu onunla bağlıdır ki, o, 1937-ci ildə
iş
yoldaşı,
Mahnı
və
Rəqs Ansamblının rəqqası
Fərəc Cavanşirovla ailə
qurmuşdu.
Ailədə
bir oğul dünyaya gəlmiş, ona Cavanşir adı verilmişdi. Onu Elxan adı ilə
də
çağırırdılar.
Bu evlilik cəmi dörd il
çəkmiş və onlar
ayrılmışdılar.
Leyla xanım
öz anası və oğlu ilə birlikdə yaşayırdı.
Ayrılmaya səbəb çox güman ki, qısqanclıq olub. Leyla Bədirbəyliyə Səməd Vurğun, Məmməd Rahim və Əliağa Vahid şeirlər həsr etmişdi.
Bu mötəbər, mədəni,
səmimi gözəlin haqqında haqsız olaraq
şayiələr yayır, adını
müxtəlif
şəxslərin,
hətta bir neçə dövlət başçısının adıyla hallandırırdılar.
Çox əfsus ki, cəmiyyətimizdə
belə
hallar bütün dövrlərdə
olub.
Leyla xanım 1942-ci ildə
diş
həkimi Kamil Aslanovla ailə qurub.
Kamil ürəkdən sevərək onunla evlənmişdi. Onların tanışlığı filarmoniyada yaranmışdı. Kamil incəsənətə
bağlı
biri idi və rəqsi
çox sevirdi. Kamil Leylanın bütün nazını, zəhmətini
çəkə bilən, onu həyatın bütün təzyiqlərindən və çətinliklərindən qorumağa qadir olan bir ər idi. Bu ailədə 1947-ci ildə
Lalə,
1964-cü ildə
Bikə
dünyaya gəlib.
1941-ci ildən L.Bədirbəylini Azərbaycan Dövlət Akademik Dram Teatrına da cəlb etmişdilər. Həmin il o, filarmoniyada hələ rəqs fəaliyyətində də
idi.
Bu zaman onun
21 yaşı
vardı.
O, sonrakı səhnə
fəaliyyətini teatrda və kinoda davam etdirmişdir.
Bu istedadlı xanım teatr səhnəsində ilk dəfə
Rəsul Rzanın “Vəfa”
pyesində
çıxış etmişdir. Sonralar Adil
İskəndərov teatr tamaşalarında baş rollarda oynamaq
üçün Leylanı təyin edirdi. Zamanla bu vəziyyətdən narazı qalan SSRİ xalq artisti,
teatrda daim baş rollarda
çıxış edən Hökumə
Qurbanova ilə Leyla Bədirbəyli arasında qısqanclıq nəticəsində
narazılıq da yaranmışdı. Bu işləri təbii də
qarşılamaq olar. Beləki, sənət qısqanclığı tək bizdə deyil ki, dünyanın hər yerində
bu var.
H.Qurbanova həmin teatrın daim aparıcı
qüvvəsi olmuşdur. Öz fikrimizi bildiririk, bu məsələdə
gözəllik,
istedad qısqanclığı da ola bilərdi.
Hökumə
Qurbanova da, Leyla Bədirbəyli də böyük istedad sahibi olaraq simaca çox gözəl idilər. Bu barədə
bütün əsas rollara, əsərlərin baş qəhrəmanlarının obrazlarını yaratmağa qadir idilər.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, teatrda bərkiməsi, püxtələşməsi,
burada qalıb çalışması,
bütün
çətin rollarda
çıxış etməsi, uğurlara nail olması üçün Adil İskəndərov Leyla xanıma əsl müəllimlik edərək onu hazırlamışdı.
Bəli,
L.Bədirbəyli burada əsl teatr məktəbi keçmişdi.
L.Bədirbəyli 1975-ci ilə
qədər Akademik Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında bir-birindən gözəl və çox uğurlu rollar oynamışdı.
Buradan getməsinə səbəb yalnız Hökumə
xanımla arasında yarandığı
gərginlik deyildi, həm də
Leyla xanımla teatrın gənc aktyoru ilə adının hallanması idi.
Gözəlin başı
həmişə
qeylü-qalda olar-deyiblər. Gözələ
vurulanlar,
onu sevənlər təbii ki, çox olur. Bu məsələdə
gözlər, baxışlar,
ürək və hisslər əsas
şərtlərdəndir.
Lakin hər görənə, vurulana,
sevənə
könül verməzlər ki... Gözələ
əli
çatmayan,
ünü
yetməyənlər onun haqqında dedi-qodu yaradar və cürbəcür xoşagəlməz
şayiələr yayarlar. Odur ki, Azərbaycan teatr və kino sənətinin ən nadir nümayəndəsi,
səhnəmizin əfsanəsi, gözəllik ilahəsi Leyla Bədirbəylinin də bədxahları tapılırdı.
Məqsədə qayldıb onun çıxış etdiyi və daim tamaşaçıların sevgisini, alqışlarını
qazandığı
bir sıra tamaşaların adlarını qeyd etməklə
kifayətlənirik:
Cəfər Cabbarlı
“Od gəlini”-Solmaz,
Vilyam
Şekspir
“Otello”-Dezdemona,
Lev Tolstoy “Canlı meyit”-Liza, İslam Səfərli
“Göz həkimi”-Nərminə,
İlyas Əfəndiyev
“Mahnı
dağlarda qaldı”-Fəxrəndə.
Leyla xanım 1937-ci ildə Qəmər Salamzadənin
çəkdiyi “Dəcəl
dəstə” filmində
Anna Pavlovna rolunda oynayıb. Bu, film onun ilk debütü idi. Filarmoniyada çalışdığı
illərdə o, “Ayna”
və “Bakının işıqları”” filmlərində
də rollara çəkilib. 1941-ci ildə
“Səbuhi” filmində
Tubu obrazını yaradıb. Filmin rejissoru Rza Təhmasib
Leyla Bədirbəylinin işindən
çox razı qalmşdı.
L.Bədirbəyli 1945-ci ildə çəkilən
“Arşın mal alan” musiqili-bədii filmdə Gülçöhrə roluna
dəvət almış
və bu obraz ilə çox məşhurlaşmışdır.
Bu rolda çəkilmək
üçün məhz
o, Ü.Hacıbəylinin
tövsiyəsi və
məsləhətilə dəvət
olunmuşdu. Qırx səkkiz nəfər xanım sınaq çəkilişlərinə dəvət olunsalar da onların oyunu, fotogenik sifəti qənaətbəxş sayılmamışdı.
Qırx doqquzuncu xanım Leyla sınaq üçün deyil, birbaşa çəkilişlərə
çağrılmışdı. Düzdür, əvvəl
onun üçün bu çətin olsa da, az sonra
o, bu rola alışmış, layiqincə
yaratmışdı. Bu işdə
Üzeyir Hacıbəylinin
fikirləri və məsləhətləri əhəmiyyət
daşımışdı. Dahi bəstəkar ona demişdi: “Bu obrazda sən özünü, öz səmimiyyətini tapmalısan.
Bununçün də
öz üzərində
çalışmalı, özünü
bu rolda hiss etməli, özünü
Gülçöhrə bilməlisən.
Sən mənim Gülçöhrəmi sevməlisən”.
Filmin çəkilişlərinə Böyük Vətən Müharibəsi zamanı,
1943-cü ildə başlanmışdı.
Rejissor Rza Təhmasib idi. Çəkilişlər Şüvəlanda
aparılırdı.
Leyla xanım Üzeyir Hacıbəylinin ürəyini
duyur, qayğısını,
dahliyini daim hiss edir və onu
incəsənətin Günəşi
sayırdı.
Sonrakı dövrlərdə bu
məşhur filmin populyarlığı davam
etmiş və dünyanın əksər
ölkələrinə səyahətə
çıxmışdır. Sovet dövlətinin başçısı Stalin həmin
filmə yüksək
dəyər verirdi.
Ardı var
ƏHSƏN
RƏHMANLI,
TƏDQİQATÇI,
SƏNƏTŞÜNASLIQ
ÜZRƏ
FƏLSƏFƏ DOKTORU
Hürriyyət.-
2025.- 29 aprel, ¹15.- S.13.