Ara tətillər uşaqların akademik və
psixoloji adaptasiyasına
necə təsir edir?
Kamran Əsədov: Dəyişməli
olan əsas məsələ ara tətillərin ləğvi
deyil, bu tətillərin məzmununun
şagirdin maraq və ehtiyaclarına uyğun təşkil edilməsidir
Tədris müəssisələrində tətbiq olunan payız, qış və yaz tətilləri
son illər yenidən ictimai müzakirələrin gündəmindədir.
Valideynlər arasında
“Bu tətillər uşaqların adaptasiyasına
mənfi təsir edirmi”, “Tədris keyfiyyəti aşağı
düşürmü”, “Ara
tətillər ləğv
olunmalıdırmı” kimi
suallar daha çox səslənir.
Məsələ ilə bağlı aparılan müşahidələr
göstərir ki, ara tətilləri ikitərəfli təsirə
malikdir. Bir tərəfdən, müəllimlər
və psixoloqlar bildirirlər ki, qısa fasilələr uşaqların psixoloji yüklənməsinin qarşısını
alır, onların dərs motivasiyasını
artırır və uzun tədris marafonunu daha balanslı edir. Uşaqlar qısamüddətli
dincəlirlər, sosial
fəaliyyətlərinə zaman ayırırlar və məktəbə daha yüksək motivasiya ilə qayıdırlar.
Digər tərəfdən,
valideynlərin bir qismi hesab edir
ki, tez-tez verilən tətillər xüsusilə aşağı
sinif şagirdlərində
adaptasiya prosesini çətinləşdirir. Bəzi
uşaqlar dərs ritmindən tez ayrılır, tətil sonrası yenidən məktəb rejiminə uyğunlaşmaqda çətinlik
yaşayırlar. Müəllimlər
də bildirirlər ki, ara tətillərdən
sonra ilk dərs günlərində
diqqət dağınıqlığı,
motivasiyanın azalması
və ritmə qayıdışda çətinliklər
müşahidə olunur.
Təbii ki,
ara tətillərin tam ləğvi düzgün yanaşma olmazdı. Bununla yanaşı, tətillərin
təşkilinin optimallaşdırılması,
fəaliyyət proqramlarının
zənginləşdirilməsi və valideynlər üçün maarifləndirmə
mexanizmlərinin gücləndirilməsi
tədrisin keyfiyyətinə
daha müsbət təsir göstərə
bilər.
Təhsil eksperti Kamran Əsədov mövzu ilə bağlı "İki sahil"ə açıqlamasında bildirdi
ki, məktəblərdə
ara tətillərin tətbiqi şagirdlərin
həm psixoloji dözümlülüyünə, həm də akademik göstəricilərinə
birbaşa təsir edən pedaqoji mexanizmdir və bu mexanizmin ləğvi
tədris prosesinin ritmini dəyişdirərək
uzunmüddətli nəticələrə
səbəb ola bilər: "Müasir təhsil tədqiqatlarında,
xüsusilə OECD, UNESCO və
“Learning Sciences” üzrə aparılan araşdırmalarda
davamlı akademik yüklənmənin şagirdlərdə
fokus itkisinə, emosional tükənməyə,
motivasiya enişinə
gətirib çıxardığı
təsdiqlənir. Ara tətillər isə tədrisin ritmini tənzimləyən “psixoloji
nəfəsdərmə” funksiyasını
yerinə yetirir və şagirdlərin yenidən adaptasiya olmaq qabiliyyətini gücləndirir.
Statistik müşahidələr
göstərir ki, ara tətillərin tətbiq olunduğu ölkələrdə şagird
performansında qısa
dövr ərzində
sabitlik yaranır. Məsələn, Estoniyada
və Niderlandda ildə 4 dəfə, Finlandiyada isə 5 dəfə qısa ara tətillər tətbiq edilir və bu ölkələr
PISA nəticələrində davamlı olaraq yüksək göstəricilərə
malikdirlər. Bu modelin məğzi ondan ibarətdir ki, insan beyninin
diqqət və yaddaş mexanizmi 6-7 həftədən bir yüklənmənin azaldılmasına
ehtiyac duyur. Psixoloji tədqiqatlarda “kognitiv yorğunluq” adlandırılan bu halın qarşısı
qısa fasilələrlə
daha effektiv alınır.
“Ümumi təhsil
haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununda
tədris müddətinin
tənzimlənməsi şagirdin
sağlamlığı və
inkişafı ilə
əlaqələndirilir. Qanunda
tədris mühitinin şagirdin psixoloji və fiziki rifahına uyğun təşkil edilməsinin
dövlətin öhdəliyi
olduğu qeyd edilir. Ara tətillər
də məhz bu öhdəliyin icrasının bir mexanizmidir. Elm və Təhsil Nazirliyinin son illərdə tətbiq etdiyi bu model
beynəlxalq trendlərlə
uyğundur və şagird mərkəzli yanaşmanı gücləndirir."
Ekspertin sözlərinə
görə, ara tətillərin ləğvi
tədris prosesində
bir sıra neqativ tendensiya yaradacaq: "Psixoloji baxımdan şagirdlərdə
yüklənmə artacaq,
xüsusən ibtidai siniflərdə emosional tükənmə, diqqət
dağınıqlığı, davranış pozuntuları
çoxalacaq. Akademik baxımdan uzunmüddətli
fasiləsiz bloklar konsentrasiya qabiliyyətini zəiflədəcək, nəticədə
dərs nəticələrində
xırda, lakin yığılıb artan
geriləmələr müşahidə
olunacaq. OECD-nin 2022-ci il hesabatına görə, tətillərin
ləğv edildiyi ölkələrdə (məsələn,
bəzi Asiya regionlarında) 9-10 həftəlik
fasiləsiz tədris dövrlərinin sonunda orta səviyyəli şagirdlərdə performansın
12-18% azalması qeydə
alınıb.
Ara tətillərin
ləğvi nəzəri
olaraq dərs günlərinin sayını
artırsa da, bu artımın tədris keyfiyyətinə
proporsional təsiri olmur. Tədrisin effektivliyi dərs vaxtının çoxluğu
ilə deyil, həmin vaxtın məhsuldarlığı ilə
ölçülür. Bunu həm
"Hattie"-nin “Visible Learning” tədqiqatı, həm də OECD-nin analitik modelləri təsdiqləyir. Yorğun
şagirdin 6-cı dərsdə
qavrama səviyyəsi
1-ci dərs ilə müqayisədə 30-40% aşağı
olur. Belə halda tədris saatının çoxalması
nəticəyə çevrilmir.
Bu yanaşmanın müqayisəli
analizi göstərir
ki, ara tətillər tədrisin keyfiyyətinə
mənfi təsir etmir, əksinə, tədrisi daha sabit və davamlı
edir. Ən yüksək nəticə
göstərən təhsil
sistemləri, Estoniya, Finlandiya, Kanada ara tətilləri təhsil strategiyasının
mühüm hissəsi
kimi qoruyur. Bu model dərsin ritmini tənzimləyir, müəllimlərin
də akademik planlaşdırma imkanlarını
genişləndirir, məktəblərdə
psixoloji yükü balanslaşdırır."
Kamran Əsədov qeyd etdi ki, Azərbaycan üçün ara tətillərin tətbiqi
Elm və Təhsil Nazirliyinin müsbət addımı kimi qiymətləndirilir: "Nazirlik
ölkənin iqlim xüsusiyyətlərini, siniflərin
sıxlığını, şagird yükünü
və beynəlxalq təcrübəni nəzərə
alaraq daha optimal tədris ritmi formalaşdırıb. Bu qərarın
əsaslandırılması həm psixoloji, həm pedaqoji, həm də statistik faktlara söykənir. Dəyişməli
olan əsas məsələ ara tətillərin ləğvi
deyil, bu tətillərin məzmununun
şagirdin maraq və ehtiyaclarına uyğun təşkil edilməsidir. Hesab edirəm ki, ara tətillərin ləğvi
tədris keyfiyyətini
yüksəltməyə deyil,
psixoloji yüklənmənin
artmasına gətirib
çıxaracaq, halbuki
mövcud model həm beynəlxalq standartlara uyğundur, həm də şagirdlərin rifahını qorumaq baxımından ən
optimal variantdır."
Şahnigar Əhmədova
İki sahil.- 2025.- 5 dekabr, ¹222.- S.8.