Təhlükəli onlayn oyunlar:

Yeniyetmələri bu sosial bəladan necə uzaqlaşdırmalı?

 

Son illərdə yeniyetmələri hədəf alan təhlükəli onlayn oyunlar psixoloji manipulyasiya üzərində qurulan virtual tələlərə çevrilərək uşaqların davranışına, emosional vəziyyətinə ümumi həyatlarına ciddi təhlükə yaradır. Bu oyunlar sadəcə internet əyləncəsi deyil, yeniyetmələri addım-addım özünəqəsd kimi təhlükəli davranışlara sürükləyə bilən real narahatedici sosial problemdir. "Ahəng Psixoloji İnkişaf Dəstək" İctimai Birliyinin sədri, psixoloq Vüsalə Əmiraslanova "İki sahil" TV- müsahibəsində bu məsələlərə aydınlıq gətirib.

 

-Vüsalə xanım, bu təhlükəli onlayn oyunların əsas psixoloji manipulyasiya alqoritmi nədir? Yeniyetmələrin qərarvermə emosional tənzimləmə mexanizmlərinə hansı yollarla təsir göstərirlər?

-Təhlükəli onlayn oyunların psixoloji manipulyasiya mexanizmi, əslində, yeniyetmələrin emosional həssaslığından hələ tam formalaşmamış qərarvermə bacarıqlarından istifadə edən çox incə planlı bir prosesdir. Bu oyunlar, ilk növbədə, uşağın maraq həyəcan hissini stimullaşdıraraq diqqətini tam şəkildə özünə cəlb edir. Beyində dopamin ifrazını artıran bu mexanizm zamanla davranış asılılığı yaradır yeniyetmə oyunla əlaqəni kəsməkdə çətinlik çəkir. Virtual mühitdə davamlı şəkildə artan gərginlik, tapşırıqların şiddətlənməsi "mükafat-cəza" sisteminin tətbiqi uşaqda reallıq hissini zəiflədərək onu getdikcə daha çox həmin oyuna bağlı vəziyyətə salır. Bu manipulyasiyanın ən təhlükəli tərəfi odur ki, oyun yeniyetmənin emosional boşluqlarını çox dəqiq şəkildə hədəfləyir.

Yeniyetməlik dövrü özlüyündə kimlik axtarışının, duyğusal dalğalanmaların, qəbul olunmaq güclü görünmək ehtiyacının yüksək olduğu bir inkişaf mərhələsidir. Oyunlar isə məhz bu ehtiyaclardan istifadə edərək yeniyetməyə özünü "xüsusi", "seçilmiş" ya "güclü" hiss etdirməyə çalışır, eyni zamanda, onu həm psixoloji təzyiq altında saxlayır, həm emosional asılı vəziyyətinə salır. Bu mərhələdə yeniyetmə real həyatda yaşadığı çətinlikləri oyun daxilindəki süni "dəstək"lə kompensasiya etdiyini zənn edir nəticədə özünü virtual mühitə daha çox təslim edir. Manipulyasiya alqoritmi zamanla intensivləşir. Emosional şantaj, qorutma, utandırma kimi psixoloji təsir üsulları aktiv şəkildə işə düşür yeniyetmə artıq hər tapşırığı yerinə yetirməyi öz məsuliyyəti ya borcu kimi qəbul etməyə başlayır. Burada ən ciddi risk ondan ibarətdir ki, yeniyetmənin frontal payları - yəni düşünmə, təhlükəni qiymətləndirmə impulsları idarəetmə mərkəzləri - hələ tam inkişaf etmədiyi üçün o, verilən tapşırıqların nəticələrini rasionallıqla dəyərləndirə bilmir. Nəticədə yeniyetmə tədricən oyunun diktəsinə uyğun davranmağa başlayır, emosional tənzimləmə pozulur, stresə dözümlülük zəifləyir reallıqla əlaqə solğunlaşır. Bu isə onu özünəqəsd kimi təhlükəli nəticələrə aparan psixoloji zəncirin son halqasına gətirib çıxarır.

-Yeniyetmələr niyə təhlükəli oyunlarda qrup dinamikası sosial təsir altında daha çox iştirak edirlər?

-Yeniyetmələr təhlükəli oyunlarda qrup dinamikası sosial təsir altında daha çox iştirak edirlər, o səbəbdən ki, bu yaş dövrü sosial əlaqələrin qrup tərəfindən qəbulun önəmli olduğu bir inkişaf mərhələsidir. Yeniyetmələr öz kimliklərini sosial mövqelərini müəyyənləşdirmək istəyirlər bəzən bunun üçün həmyaşıdlarının təsirinə çox həssas olurlar. Onlar qrup daxilində qəbul olunmaq, bəyənilmək, "unikal" ya "güclü" görünmək ehtiyacı hiss edirlər. Təhlükəli oyunlar bu ehtiyaclardan istifadə edərək mərhələ-mərhələ iştirakçını sosial təzyiq qrup qaydalarına uyğun davranmağa yönəldir. Oyunlarda verilən tapşırıqlar yalnız fərdi deyil, həm qrup daxilindəki performans müqayisə ilə əlaqələndirilir, bu da yeniyetmənin məsuliyyət öhdəlik hissini artırır. Qrup təsiri ilə birlikdə yaranan qorxu utanc elementləri, həmçinin sosial şantaj rəqabət, yeniyetməni oyunu tərk etməməyə məcbur edir. Beyin baxımından da frontal payların - impulsları idarəetmə, riskləri qiymətləndirmə uzunmüddətli nəticələri dərk etmə mərkəzlərinin hələ tam inkişaf etməməsi sosial təsir altında qərarverməni daha da çətinləşdirir.

-Təhlükəli oyunlardan biri "Mavi Balina"dır. Bu oyunlar yeniyetmələrin düşüncə emosiyalarını necə manipulyasiya edir?

-"Mavi Balina" kimi oyunlar yeniyetmələrin psixikasını çox sistemli mərhələli şəkildə manipulyasiya edir. Oyun iştirakçını ilkin olaraq maraq həyəcanla cəlb edir, sonra isə hər mərhələ ilə emosional davranış asılılığı yaradır. Biləklərə balina şəkli çəkmək kimi fiziki hərəkətlər sadəcə simvolik deyil, eyni zamanda, psixoloji təzyiq özünüifadə mexanizmi rolunu oynayır. Bu mərhələlər yeniyetmənin reallıq hissini zəiflədir, impulsları idarəetmə qabiliyyətini azaldır onu oyunun diktəsinə tədricən uyğun davranmağa məcbur edir. Oyun irəlilədikcə fiziki tapşırıqlar verilir. Məsələn, biləklərə balina şəkli çəkmək kimi addımlar həm simvolik, həm psixoloji təzyiq manipulyasiya mexanizmi rolunu oynayır. Bu mərhələlər yeniyetmədə həm özünüifadə hissi, həm oyuna bağlılıq yaradır. Hər bir tapşırıq yeniyetmənin reallıq hissini zəiflədir, impulsları idarəetmə qabiliyyətini azaldır onu tədricən oyunun diktəsinə uyğun davranmağa məcbur edir.

Daha irəliləyən mərhələlərdə oyun qorxu, utandırma, emosional şantaj sosial təcrid elementlərini tətbiq edir. Yeniyetmə artıq tapşırıqları yerinə yetirməyi öz məsuliyyəti borcu kimi qəbul etməyə başlayır. Bu mərhələdə virtual mühit onun üçün "təhlükəsiz zonadır", real həyat isə getdikcə uzaq qorxulu görünür. Nəticədə emosional asılılıq yaranır, stresə dözümlülük azalır, emosional tənzimləmə pozulur qərarvermə bacarıqları ciddi şəkildə zəifləyir. Oyun belə mərhələli manipulyativ şəkildə davam etdikcə yeniyetmə addım-addım özünü təhlükəli davranışlara, hətta özünəqəsd fikirlərinə doğru aparan psixoloji zəncirin içərisinə düşür.

"Mavi Balina" sadəcə internetdəki bir oyun kimi görünə bilər, amma əslində yeniyetmələrin psixikasına dərindən təsir edən onların həyatına ciddi təhlükə yaradan bir sosial problemdir. Valideynlərin mütəxəssislərin rolu burada həyati əhəmiyyət daşıyır. Erkən müdaxilə, yeniyetmənin davranış emosional vəziyyətini izləmək, oyunla bağlı əlamətləri tanımaq uşaqlara düzgün psixoloji dəstək vermək onların həyatını xilas edə bilər. Bu oyunların təhlükəsini sadəcə xəbər kimi qəbul etmək deyil, aktiv şəkildə qarşısını almaq maarifləndirmə aparmaq vacibdir.

-Yeniyetmələr bu oyunlara niyə daha həssas olurlar? Bu yaş dövründə beyin emosional inkişafın rolu nədən ibarətdir?

-Yeniyetmələrin bu cür təhlükəli oyunlara daha həssas olmalarının əsas səbəbi onların beyin emosional inkişaf xüsusiyyətlərindədir. Yeniyetməlik dövrü beyin strukturlarının hələ tam formalaşmadığı, xüsusilə frontal payların-yəni düşünmə, impulsları idarə etmə təhlükəni qiymətləndirmə mərkəzlərinin inkişaf etdiyi bir mərhələdir. Bu isə onları riskli impulsiv davranışlara daha meyilli edir, uzunmüddətli nəticələri düzgün qiymətləndirmək qabiliyyətini azaldır. Eyni zamanda yeniyetmələr emosional baxımdan yüksək həssaslıq göstərirlər. Bu yaş dövründə kimlik axtarışı, qəbul olunmaq sosial çevrədə güclü görünmək ehtiyacı güclüdür. Təhlükəli oyunlar isə məhz bu ehtiyacları hədəfləyərək onlarda emosional asılılıq yaradır. Oyunlarda mərhələ-mərhələ verilən tapşırıqlar virtual mühitdəki "dəstək" hissi yeniyetməyə özünü xüsusi seçilmiş kimi hiss etdirməyə xidmət edir, nəticədə o, real həyatdakı qaydaları təhlükələri nəzərə almadan oyuna tam təslim olur. Beləliklə, yeniyetmələrin beyin emosional inkişaf xüsusiyyətləri onları bu oyunların manipulyasiya mexanizmlərinə qarşı həssas edir. Bu səbəbdən valideynlərin, müəllimlərin psixoloqların rolu kritikdir-erkən müdaxilə, diqqətli müşahidə açıq kommunikasiya vasitəsilə uşağın təhlükəli oyunlardan qorunması təmin edilməlidir.

-Valideynlər uşaqlarının belə oyunlara cəlb olunduğunu hiss etdikdə, ilk növbədə, hansı addımı atmalıdırlar? Panikaya düşmədən necə davranmaq lazımdır?

-Valideynlər uşaqlarının təhlükəli onlayn oyunlara cəlb olunduğunu hiss etdikdə, ilk növbədə, panikaya düşməməlidirlər. Panika sərt reaksiyalar uşağın müdafiə mexanizmini işə salaraq onu daha çox gizlətməyə ya oyuna yönəlməyə məcbur edə bilər. Əvəzində valideynlər sakit açıq ünsiyyət yolunu seçməlidirlər. Əsas addım uşağın vəziyyətini diqqətlə müşahidə etmək dəyişiklikləri qeydə almaqdır: davranış, yuxu, yemək, sosial əlaqələrdəki dəyişikliklər emosional dalğalanmalar diqqət mərkəzində olmalıdır. Daha sonra uşağa hörmət anlayışla yanaşaraq danışmaq, oyunun nələrə səbəb ola biləcəyini izah etmək vacibdir. Bu ünsiyyət tərzi uşağın müdafiə divarlarını qırır valideynin dəstəkləyici tərəf olduğunu göstərir. Eyni zamanda, valideynlər virtual mühiti nəzarətdə saxlamaq, təhlükəli oyunlara çıxışı məhdudlaşdırmaq uşağı təhlükəsiz alternativ fəaliyyətlərə yönəltmək kimi konkret addımlar ata bilərlər. Lazım gələrsə peşəkar dəstək psixoloq ya məktəb psixoloqu ilə əlaqə təmin edilməlidir. Əsas prinsip odur ki, valideynin reaksiyası qədər sakit, dəstəkləyici məlumatlı olarsa, uşaq özünü həm emosional cəhətdən daha təhlükəsiz hiss edir, həm təhlükəli oyunlardan uzaqlaşmaq daha asan olur.

-Uşaqların belə oyunlara marağını azaldan onları təhlükəsiz əyləncəyə yönəldən strategiyalar hansılardır?

-Uşaqların təhlükəli onlayn oyunlara marağını azaltmaq onları daha təhlükəsiz faydalı əyləncəyə yönəltmək üçün çoxşaxəli sistemli yanaşma tələb olunur. Əsas prinsip uşağın maraqlarını ehtiyaclarını başa düşmək, onları pozitiv istiqamətdə yönəltməkdir. Yeniyetmələr bu oyunlara tez-tez emosional boşluqları doldurmaq, sosial qəbul olunmaq həyəcan axtarışı məqsədilə cəlb olunurlar. Bu səbəbdən onların maraqlarını enerjisini alternativ fəaliyyətlərə yönəltmək effektiv olur. Əvvəlcə valideynlər müəllimlər uşağın maraq dairəsini qabiliyyətlərini tanımalıdır. İdman, musiqi, rəsm, teatr, robotika, kodlaşdırma kimi yaradıcılıq sosial fəaliyyətlər uşağın həm bacarıqlarını inkişaf etdirir, həm emosional boşluqları doldurur. Bu fəaliyyətlər, həmçinin uşağın özünə inamını artırır onu real həyat uğurları ilə motivasiya edir. Eyni zamanda, valideynlər müəllimlər uşağın texnologiya istifadəsini nəzarətdə saxlamalı, təhlükəli oyunlara çıxışı məhdudlaşdırmalı internet təhlükəsizliyi barədə maarifləndirmə aparmalıdırlar. Uşaqların onlayn fəaliyyətləri ilə maraqlanmaq, onları izləmək açıq ünsiyyət yaratmaq vacibdir. Burada məqsəd nəzarət yox, dəstək etibar münasibətini qurmaqdır. Psixoloji yanaşma da önəmlidir. Uşağa oyunlardan fərqli olaraq real həyatda müsbət emosional stimullar təmin etmək lazımdır: valideyn dostlarla vaxt keçirmək, uğurlarını qeyd etmək, sosial bacarıqlarını gücləndirmək. Bu yolla oyunların yaratdığı dopamin həyəcan tələbi daha təhlükəsiz konstruktiv yollarla qarşılanır. Nəticədə təhlükəli oyunların cazibəsini azaltmaq uşaqları təhlükəsiz əyləncəyə yönəltmək valideynin, müəllimin mütəxəssisin birgə diqqət dəstəyini tələb edir. Yanaşma sistemli, empatik möhkəm qaydalarla müşayiət olunmalıdır ki, yeniyetmə həm özünü dəyərləndirilsin, həm real həyatla əlaqəsini qoruyaraq sağlam inkişaf etsin.

 

Səbinə Qorxmaz

 

İki sahil.- 2025.-  5 dekabr, №222.- S.7.