Təhlükəli onlayn oyunlar:
Yeniyetmələri bu sosial
bəladan necə uzaqlaşdırmalı?
Son illərdə
yeniyetmələri hədəf
alan təhlükəli
onlayn oyunlar psixoloji manipulyasiya üzərində qurulan virtual tələlərə
çevrilərək uşaqların
davranışına, emosional
vəziyyətinə və
ümumi həyatlarına
ciddi təhlükə
yaradır. Bu oyunlar sadəcə internet əyləncəsi
deyil, yeniyetmələri
addım-addım özünəqəsd
kimi təhlükəli
davranışlara sürükləyə
bilən real və narahatedici sosial problemdir. "Ahəng Psixoloji İnkişaf və Dəstək" İctimai
Birliyinin sədri, psixoloq Vüsalə Əmiraslanova "İki sahil" TV-yə müsahibəsində bu məsələlərə aydınlıq
gətirib.
-Vüsalə xanım, bu təhlükəli onlayn oyunların əsas psixoloji manipulyasiya alqoritmi nədir? Yeniyetmələrin qərarvermə
və emosional tənzimləmə mexanizmlərinə
hansı yollarla təsir göstərirlər?
-Təhlükəli onlayn oyunların psixoloji manipulyasiya mexanizmi, əslində, yeniyetmələrin emosional
həssaslığından və hələ tam formalaşmamış qərarvermə bacarıqlarından
istifadə edən çox incə və planlı bir prosesdir. Bu oyunlar, ilk
növbədə, uşağın
maraq və həyəcan hissini stimullaşdıraraq diqqətini
tam şəkildə özünə cəlb edir. Beyində dopamin ifrazını artıran bu mexanizm zamanla davranış asılılığı
yaradır və yeniyetmə oyunla əlaqəni kəsməkdə
çətinlik çəkir.
Virtual mühitdə davamlı
şəkildə artan
gərginlik, tapşırıqların
şiddətlənməsi və
"mükafat-cəza" sisteminin tətbiqi uşaqda reallıq hissini zəiflədərək
onu getdikcə daha çox həmin oyuna bağlı vəziyyətə
salır. Bu manipulyasiyanın ən təhlükəli tərəfi
odur ki, oyun yeniyetmənin emosional boşluqlarını
çox dəqiq şəkildə hədəfləyir.
Yeniyetməlik dövrü özlüyündə
kimlik axtarışının,
duyğusal dalğalanmaların,
qəbul olunmaq və güclü görünmək ehtiyacının
yüksək olduğu
bir inkişaf mərhələsidir. Oyunlar
isə məhz bu ehtiyaclardan istifadə edərək yeniyetməyə özünü
"xüsusi", "seçilmiş"
və ya "güclü" hiss etdirməyə çalışır,
eyni zamanda, onu həm psixoloji
təzyiq altında saxlayır, həm də emosional asılı vəziyyətinə
salır. Bu mərhələdə yeniyetmə
real həyatda yaşadığı çətinlikləri
oyun daxilindəki süni "dəstək"lə
kompensasiya etdiyini zənn edir və nəticədə özünü virtual mühitə daha çox təslim edir. Manipulyasiya alqoritmi zamanla intensivləşir. Emosional
şantaj, qorutma, utandırma kimi psixoloji təsir üsulları aktiv şəkildə işə
düşür və
yeniyetmə artıq hər tapşırığı
yerinə yetirməyi öz məsuliyyəti və ya borcu
kimi qəbul etməyə başlayır.
Burada ən ciddi risk ondan
ibarətdir ki, yeniyetmənin frontal payları - yəni düşünmə, təhlükəni
qiymətləndirmə və
impulsları idarəetmə
mərkəzləri - hələ
tam inkişaf etmədiyi üçün
o, verilən tapşırıqların
nəticələrini rasionallıqla
dəyərləndirə bilmir.
Nəticədə yeniyetmə
tədricən oyunun diktəsinə uyğun davranmağa başlayır,
emosional tənzimləmə
pozulur, stresə dözümlülük zəifləyir
və reallıqla əlaqə solğunlaşır.
Bu isə onu özünəqəsd
kimi təhlükəli
nəticələrə aparan
psixoloji zəncirin son halqasına gətirib çıxarır.
-Yeniyetmələr niyə təhlükəli
oyunlarda qrup dinamikası və sosial təsir altında daha çox iştirak edirlər?
-Yeniyetmələr təhlükəli oyunlarda
qrup dinamikası və sosial təsir altında daha çox iştirak edirlər, o səbəbdən ki, bu yaş dövrü
sosial əlaqələrin
və qrup tərəfindən qəbulun
önəmli olduğu
bir inkişaf mərhələsidir. Yeniyetmələr
öz kimliklərini və sosial mövqelərini müəyyənləşdirmək
istəyirlər və
bəzən bunun üçün həmyaşıdlarının
təsirinə çox
həssas olurlar. Onlar qrup daxilində
qəbul olunmaq, bəyənilmək, "unikal"
və ya "güclü" görünmək
ehtiyacı hiss edirlər. Təhlükəli
oyunlar bu ehtiyaclardan istifadə edərək mərhələ-mərhələ
iştirakçını sosial
təzyiq və qrup qaydalarına uyğun davranmağa yönəldir. Oyunlarda verilən tapşırıqlar
yalnız fərdi deyil, həm də qrup daxilindəki
performans və müqayisə ilə əlaqələndirilir, bu
da yeniyetmənin məsuliyyət və öhdəlik hissini artırır. Qrup təsiri ilə birlikdə yaranan qorxu və utanc
elementləri, həmçinin
sosial şantaj və rəqabət, yeniyetməni oyunu tərk etməməyə
məcbur edir. Beyin baxımından da frontal payların
- impulsları idarəetmə,
riskləri qiymətləndirmə
və uzunmüddətli
nəticələri dərk
etmə mərkəzlərinin
hələ tam inkişaf etməməsi sosial təsir altında qərarverməni
daha da çətinləşdirir.
-Təhlükəli oyunlardan
biri "Mavi Balina"dır. Bu oyunlar yeniyetmələrin düşüncə
və emosiyalarını
necə manipulyasiya edir?
-"Mavi Balina" kimi oyunlar yeniyetmələrin
psixikasını çox
sistemli və mərhələli şəkildə
manipulyasiya edir. Oyun iştirakçını
ilkin olaraq maraq və həyəcanla
cəlb edir, sonra isə hər mərhələ ilə emosional və davranış asılılığı yaradır.
Biləklərə balina
şəkli çəkmək
kimi fiziki hərəkətlər sadəcə
simvolik deyil, eyni zamanda, psixoloji
təzyiq və özünüifadə mexanizmi
rolunu oynayır. Bu mərhələlər yeniyetmənin
reallıq hissini zəiflədir, impulsları
idarəetmə qabiliyyətini
azaldır və onu oyunun diktəsinə
tədricən uyğun
davranmağa məcbur
edir. Oyun irəlilədikcə fiziki
tapşırıqlar verilir.
Məsələn, biləklərə
balina şəkli çəkmək kimi addımlar həm simvolik, həm də psixoloji təzyiq və manipulyasiya mexanizmi rolunu oynayır. Bu mərhələlər yeniyetmədə
həm özünüifadə
hissi, həm də oyuna bağlılıq
yaradır. Hər bir tapşırıq yeniyetmənin reallıq hissini zəiflədir, impulsları idarəetmə
qabiliyyətini azaldır
və onu tədricən oyunun diktəsinə uyğun davranmağa məcbur edir.
Daha irəliləyən mərhələlərdə
oyun qorxu, utandırma, emosional şantaj və sosial təcrid elementlərini tətbiq edir. Yeniyetmə artıq tapşırıqları
yerinə yetirməyi öz məsuliyyəti və borcu kimi
qəbul etməyə
başlayır. Bu mərhələdə
virtual mühit onun üçün "təhlükəsiz
zonadır", real həyat
isə getdikcə uzaq və qorxulu
görünür. Nəticədə
emosional asılılıq
yaranır, stresə dözümlülük azalır,
emosional tənzimləmə
pozulur və qərarvermə bacarıqları
ciddi şəkildə
zəifləyir. Oyun belə mərhələli
və manipulyativ şəkildə davam etdikcə yeniyetmə addım-addım özünü
təhlükəli davranışlara,
hətta özünəqəsd
fikirlərinə doğru
aparan psixoloji zəncirin içərisinə
düşür.
"Mavi Balina" sadəcə internetdəki
bir oyun kimi görünə bilər, amma əslində yeniyetmələrin
psixikasına dərindən
təsir edən və onların həyatına ciddi təhlükə yaradan bir sosial problemdir.
Valideynlərin və mütəxəssislərin rolu
burada həyati əhəmiyyət daşıyır.
Erkən müdaxilə,
yeniyetmənin davranış
və emosional vəziyyətini izləmək,
oyunla bağlı əlamətləri tanımaq
və uşaqlara düzgün psixoloji dəstək vermək onların həyatını
xilas edə bilər. Bu oyunların təhlükəsini sadəcə
xəbər kimi qəbul etmək deyil, aktiv şəkildə
qarşısını almaq
və maarifləndirmə
aparmaq vacibdir.
-Yeniyetmələr bu oyunlara niyə daha həssas olurlar? Bu yaş dövründə beyin və emosional inkişafın rolu nədən ibarətdir?
-Yeniyetmələrin bu cür təhlükəli
oyunlara daha həssas olmalarının
əsas səbəbi onların beyin və emosional inkişaf xüsusiyyətlərindədir.
Yeniyetməlik dövrü
beyin strukturlarının
hələ tam formalaşmadığı, xüsusilə
frontal payların-yəni
düşünmə, impulsları
idarə etmə və təhlükəni qiymətləndirmə mərkəzlərinin
inkişaf etdiyi bir mərhələdir. Bu isə onları
riskli və impulsiv davranışlara daha meyilli edir,
uzunmüddətli nəticələri
düzgün qiymətləndirmək
qabiliyyətini azaldır.
Eyni zamanda yeniyetmələr emosional baxımdan yüksək həssaslıq göstərirlər.
Bu yaş dövründə kimlik axtarışı, qəbul
olunmaq və sosial çevrədə güclü görünmək
ehtiyacı güclüdür.
Təhlükəli oyunlar
isə məhz bu ehtiyacları hədəfləyərək onlarda
emosional asılılıq
yaradır. Oyunlarda mərhələ-mərhələ verilən tapşırıqlar
və virtual mühitdəki "dəstək"
hissi yeniyetməyə
özünü xüsusi
və seçilmiş
kimi hiss etdirməyə xidmət edir, nəticədə o, real həyatdakı qaydaları və təhlükələri nəzərə
almadan oyuna tam təslim olur. Beləliklə, yeniyetmələrin beyin və emosional inkişaf xüsusiyyətləri
onları bu oyunların manipulyasiya mexanizmlərinə qarşı
həssas edir. Bu səbəbdən valideynlərin, müəllimlərin
və psixoloqların rolu kritikdir-erkən müdaxilə, diqqətli
müşahidə və
açıq kommunikasiya
vasitəsilə uşağın
təhlükəli oyunlardan
qorunması təmin edilməlidir.
-Valideynlər uşaqlarının belə
oyunlara cəlb olunduğunu hiss etdikdə, ilk növbədə, hansı
addımı atmalıdırlar?
Panikaya düşmədən
necə davranmaq lazımdır?
-Valideynlər uşaqlarının təhlükəli
onlayn oyunlara cəlb olunduğunu hiss etdikdə, ilk növbədə, panikaya düşməməlidirlər.
Panika və sərt reaksiyalar uşağın müdafiə
mexanizmini işə salaraq onu daha
çox gizlətməyə
və ya oyuna yönəlməyə
məcbur edə bilər. Əvəzində
valideynlər sakit və açıq ünsiyyət yolunu seçməlidirlər. Əsas
addım uşağın
vəziyyətini diqqətlə
müşahidə etmək
və dəyişiklikləri
qeydə almaqdır: davranış, yuxu, yemək, sosial əlaqələrdəki dəyişikliklər
və emosional dalğalanmalar diqqət mərkəzində olmalıdır.
Daha sonra uşağa hörmət və anlayışla yanaşaraq danışmaq,
oyunun nələrə
səbəb ola biləcəyini izah etmək vacibdir. Bu ünsiyyət tərzi uşağın müdafiə divarlarını
qırır və valideynin dəstəkləyici
tərəf olduğunu
göstərir. Eyni zamanda, valideynlər virtual mühiti nəzarətdə saxlamaq,
təhlükəli oyunlara
çıxışı məhdudlaşdırmaq
və uşağı
təhlükəsiz alternativ
fəaliyyətlərə yönəltmək
kimi konkret addımlar ata bilərlər. Lazım gələrsə peşəkar
dəstək psixoloq və ya məktəb
psixoloqu ilə əlaqə təmin edilməlidir. Əsas prinsip odur ki,
valideynin reaksiyası nə qədər sakit, dəstəkləyici
və məlumatlı
olarsa, uşaq özünü həm emosional cəhətdən
daha təhlükəsiz
hiss edir, həm də təhlükəli oyunlardan
uzaqlaşmaq daha asan olur.
-Uşaqların belə oyunlara marağını azaldan və onları təhlükəsiz əyləncəyə
yönəldən strategiyalar
hansılardır?
-Uşaqların təhlükəli onlayn oyunlara marağını azaltmaq və onları daha təhlükəsiz və
faydalı əyləncəyə
yönəltmək üçün
çoxşaxəli və
sistemli yanaşma tələb olunur. Əsas prinsip uşağın maraqlarını
və ehtiyaclarını
başa düşmək,
onları pozitiv istiqamətdə yönəltməkdir.
Yeniyetmələr bu oyunlara tez-tez emosional boşluqları doldurmaq, sosial qəbul olunmaq və həyəcan axtarışı məqsədilə
cəlb olunurlar. Bu səbəbdən onların maraqlarını
və enerjisini alternativ fəaliyyətlərə
yönəltmək effektiv
olur. Əvvəlcə
valideynlər və müəllimlər uşağın
maraq dairəsini və qabiliyyətlərini
tanımalıdır. İdman,
musiqi, rəsm, teatr, robotika, kodlaşdırma kimi yaradıcılıq və
sosial fəaliyyətlər
uşağın həm
bacarıqlarını inkişaf
etdirir, həm də emosional boşluqları doldurur. Bu fəaliyyətlər, həmçinin uşağın
özünə inamını
artırır və onu real həyat
uğurları ilə
motivasiya edir. Eyni zamanda, valideynlər
və müəllimlər
uşağın texnologiya
istifadəsini nəzarətdə
saxlamalı, təhlükəli
oyunlara çıxışı
məhdudlaşdırmalı və internet təhlükəsizliyi barədə
maarifləndirmə aparmalıdırlar.
Uşaqların onlayn fəaliyyətləri ilə
maraqlanmaq, onları izləmək və açıq ünsiyyət
yaratmaq vacibdir. Burada məqsəd nəzarət yox, dəstək və etibar münasibətini qurmaqdır. Psixoloji yanaşma da önəmlidir. Uşağa
oyunlardan fərqli olaraq real həyatda
müsbət emosional stimullar təmin etmək lazımdır: valideyn və dostlarla vaxt keçirmək, uğurlarını
qeyd etmək, sosial bacarıqlarını
gücləndirmək. Bu
yolla oyunların yaratdığı dopamin və həyəcan tələbi daha təhlükəsiz və
konstruktiv yollarla qarşılanır. Nəticədə
təhlükəli oyunların
cazibəsini azaltmaq və uşaqları təhlükəsiz əyləncəyə
yönəltmək valideynin,
müəllimin və
mütəxəssisin birgə
diqqət və dəstəyini tələb
edir. Yanaşma sistemli, empatik və möhkəm qaydalarla müşayiət
olunmalıdır ki, yeniyetmə həm özünü dəyərləndirilsin,
həm də real həyatla əlaqəsini qoruyaraq sağlam inkişaf etsin.
Səbinə Qorxmaz
İki sahil.- 2025.- 5 dekabr, №222.- S.7.