İnklüziv təhsil
nədir?
İnklüziv təhsil müasir təhsil
sistemində xüsusi önəm daşıyır və hər
bir uşağın bərabər imkanlarla təhsil
almasını təmin edən əsas prinsiplərdən
biridir. Təhsil Tədris Mərkəzinin direktoru, psixo-pedaqoq
Rəvanə Hüseynova bu mövzuya dair “İki sahil”ə
açıqlamasında inklüziv təhsilin məqsədlərini
və faydalarını geniş şəkildə izah edərək,
fərqli ehtiyacları olan uşaqların cəmiyyətə
inteqrasiyasının əhəmiyyətinə aydınlıq
gətirdi.
-Rəvanə xanım, inklüziv təhsil nədir
və onun əsas prinsipləri hansılardır?
-İnklüziv təhsil bütün
uşaqların, o cümlədən xüsusi ehtiyacları
olan, əlil və ya sosial baxımdan həssas uşaqların
ayrı-seçkilik edilmədən və bərabər
imkanlarla təhsil sisteminə daxil edilməsini təmin edən
yanaşmadır. Məsələn, əlilliyi olan uşaqlar
müvafiq köməkçi texnologiya və müəllim dəstəyi
ilə adi sinifdə oxuyur, öyrənmə çətinliyi
olanlara fərdiləşdirilmiş dərs materialları təqdim
edilir, sosial baxımdan həssas uşaqlar isə məktəb
həyatına tam inteqrasiya olunur. Beləliklə, konkret
inklüziv təhsil həm bərabər imkanlar yaradır, həm
də hər bir uşağın fərdi inkişafını
dəstəkləyir. Bu təhsil forması hər bir
uşağın fərdi potensialını inkişaf etdirməyi
və onları cəmiyyətdə tam iştirakçı
kimi formalaşdırmağı hədəfləyir.
İnklüziv təhsilin əsas prinsipləri arasında bərabərlik
və ədalət, fərdiləşdirilmiş yanaşma,
çoxşaxəli dəstək, müsbət sosial
mühit, əlçatanlıq və davamlı inkişaf yer
alır. Məktəb və təhsil mühiti hər kəsi
qəbul edən, hörmət və əməkdaşlıq
üzərində qurulmalı, təhsil proqramları isə
uşaqların fərdi ehtiyaclarına
uyğunlaşdırılmalıdır. Eyni zamanda müəllimlər,
valideynlər və mütəxəssislər birlikdə
işləyərək şagirdlərə həm sosial, həm
emosional, həm də akademik dəstək göstərməlidirlər.
-İnklüziv təhsil alan uşaqların
valideynləri ilə işləmək hansı psixoloji çətinlikləri
üzə çıxarır?
-Belə təhsil müəssisələrində
olan uşaqların valideynləri ilə işləyərkən
qarşıya çıxan psixoloji çətinliklər əsasən
valideynlərin narahatlıq və qorxu hissləri ilə
bağlı olur. Valideynlər uşaqlarının
inkişafı və sosial inteqrasiyası barədə narahat
olduqlarından bəzən həddindən artıq qoruyucu və
müdafiəçi davranışlar göstərə bilirlər.
Eyni zamanda, valideynlərdə günahkarlıq, kədərlənmə
və utanc hissləri yarana bilər ki, bu da təhsil prosesində
əməkdaşlığı çətinləşdirir.
Bu çətinlikləri idarə etmək üçün
psixoloq və pedaqoq olaraq vacibdir ki, valideynlərlə
davamlı empatiya, açıq və səmimi ünsiyyət
qurulsun, onlara həm emosional, həm də praktiki dəstək
göstərilsin. Ona görə biz uşaqlarla birlikdə
onların valideynlərinin də həssaslığını
nəzərə alırıq.
-Müəllimlər inklüziv təhsil
mühitində hansı bacarıqlara malik olmalıdır?
-İnklüziv təhsil mühitində müəllimlər
uşaqların fərdi ehtiyaclarını qarşılaya bilmək
və onların bərabər şəkildə inkişaf etməsini
təmin etmək üçün müəyyən
bacarıqlara malik olmalıdır. Onlar dərs
planlarını şagirdlərin fərdi öyrənmə tərzinə
və ehtiyaclarına uyğunlaşdırmağı,
uşaqların sosial və emosional vəziyyətini
anlamağı və onları dəstəkləməyi
bacarmalıdır. Eyni zamanda, müəllimlər valideynlər,
həmkarlar və digər mütəxəssislərlə səmərəli
ünsiyyət qurmalı, müxtəlif problemləri
yaradıcı və çevik şəkildə həll etməli
və inklüziv təhsil strategiyalarını dərs prosesinə
tətbiq etməlidirlər. Bundan əlavə psixoloq, pedaqoq və
xüsusi təhsil mütəxəssisləri ilə əməkdaşlıq
etmək bacarığı da müəllim üçün
vacibdir.
-İnklüziv
təhsil nə üçün müasir təhsil sistemində
prioritet hesab olunur?
-İnklüziv
təhsil müasir təhsil sistemində prioritet hesab olunur, ona
görə ki, bu təhsil üsulu bütün
uşaqların, o cümlədən xüsusi ehtiyacları və
sosial həssaslığı olanların bərabər
imkanlarla təhsil almasını təmin edir. Bu yanaşma
uşaqların fərdi potensialını inkişaf etdirməyə,
sosial bacarıqlarını gücləndirməyə və
onları cəmiyyətdə tam iştirakçı kimi
formalaşdırmağa xidmət edir. Eyni zamanda inklüziv təhsil
bərabərlik prinsiplərini əsas götürərək
ayrı-seçkiliyin qarşısını alır və təhsil
sisteminin keyfiyyətini yüksəldir. Beləliklə,
inklüziv yanaşma həm fərdi, həm də sosial səviyyədə
təhsilin səmərəliliyini artırır və
müasir cəmiyyətin tələblərinə uyğun bir
təhsil modelini formalaşdırır.
-İnklüziv
təhsilin tətbiqi zamanı hansı pedoqoji metod və
yanaşmalar daha effektivdir?
-Uşaqların
bərabər şəkildə inkişafını təmin
etmək üçün müəyyən pedoqoji metod və
yanaşmalar daha effektiv hesab olunur. Fərdiləşdirilmiş
tədris yanaşması şagirdlərin qabiliyyət və
öyrənmə tərzinə uyğun dərs planları və
tapşırıqlar hazırlanmasını təmin edir.
Kooperativ öyrənmə şagirdlərin qruplar şəklində
işləyərək bir-birindən öyrənməsinə
və sosial bacarıqlarını inkişaf etdirməsinə
imkan yaradır. Universal dizayn prinsipləri dərs
materiallarını və metodlarını bütün
uşaqlar üçün əlçatan və başa
düşülən edir. Multisensory öyrənmə müxtəlif
hisslərdən istifadə etməklə öyrənmə
prosesini daha yadda qalan və əyləncəli edir. Aktiv
öyrənmə və layihə metodları şagirdlərin
praktiki fəaliyyətlərlə mövzuları mənimsəməsini
təmin edir. Müəllim və xüsusi təhsil mütəxəssisləri
tərəfindən göstərilən əlavə dəstək
və mentorluq, eləcə də interaktiv texnologiyalardan istifadə
uşaqların fərdi öyrənmə imkanlarını
artırır və təhsil prosesini səmərəli edir.
-Valideynlərin inklüziv təhsil prosesinə
aktiv cəlb olunmasını təmin etmək
üçün hansı üsullar tətbiq edilir?
-Müəllimlər və məktəb heyəti
valideynlərlə açıq və davamlı kommunikasiya
quraraq onlara uşağın inkişafı və
ehtiyacları barədə müntəzəm məlumat verir.
Valideyn toplantıları, seminarlar və işgüzar
görüşlər vasitəsilə valideynlərin maarifləndirilməsi
və prosesdə iştirakının təşviqi həyata
keçirilir. Eyni zamanda valideynlərə uşağın təhsilinə
dəstək olmaq üçün konkret tövsiyələr
və ev tapşırıqları verilir, onların məktəb
fəaliyyətlərinə, layihələrə və
kooperativ fəaliyyətlərə qoşulması təşviq
edilir. Məktəbdə valideynlərin fikirlərini dinləmək
və qərarvermə prosesinə cəlb etmək də
onların aktiv iştirakını gücləndirir. Bu
üsullar valideynlərin uşaqlarının inkişafına
bilavasitə təsir etmələrini təmin edir və
inklüziv təhsil prosesinin uğurlu həyata keçməsinə
kömək edir.
-Stresli valideynlərlə işləyərkən
psixoloq və müəllimlər hansı dəstək
mexanizmlərinə müraciət edə bilərlər?
-Onlar, ilk növbədə, valideynlərlə
açıq və empatik ünsiyyət quraraq onların
narahatlıqlarını dinləməli və
emosiyalarını anladıqlarını göstərməlidirlər.
Valideynlərə uşağın inkişafı və
ehtiyacları barədə aydın və konkret məlumat vermək,
onları prosesə daxil etmək və qərarverməyə cəlb
etmək stresi azaltmağa kömək edir. Psixoloqlar valideynlər
üçün fərdi və ya qrup dəstəyi,
konsultasiya seansları və stresin idarə olunması üzrə
təlimlər təşkil edə bilərlər. Müəllimlər
ev tapşırıqları və məktəb fəaliyyətlərinə
valideynlərin fəal iştirakını təşviq etməklə
onlara həm praktik, həm də emosional dəstək verə
bilərlər. Eyni zamanda valideynlərin ehtiyac duyduğu əlavə
resurslar, metodik materiallar və məsləhətlər təqdim
olunaraq onların uşağın təhsilinə inamı
gücləndirilir. Bu mexanizmlər valideynlərin stresini
yüngülləşdirir və inklüziv təhsil prosesinə
daha aktiv və konstruktiv şəkildə qoşulmalarına
şərait yaradır.
-Bütün uşaqlar üçün eyni
mühitdə təhsil təmin edilərkən fərdi
inkişaf və bərabər imkanlar necə optimal
balanslaşdırıla bilər?
-İlk növbədə, fərdiləşdirilmiş tədris
metodları istifadə olunmalıdır. Yəni, dərs planları və
tapşırıqlar şagirdlərin fərdi öyrənmə
tərzinə, qabiliyyətinə və ehtiyacına
uyğunlaşdırılmalıdır. İkinci olaraq
universal dizayn prinsipləri tətbiq olunaraq təhsil
materialları və fəaliyyətlər hər kəs
üçün əlçatan və başa
düşülən hala gətirilməlidir. Eyni zamanda,
kooperativ və layihə əsaslı öyrənmə
şagirdlərə həm birgə işləmə, həm də
fərdi bacarıqlarını inkişaf etdirmə imkanı
verir. Müəllimlər və xüsusi təhsil mütəxəssisləri
tərəfindən göstərilən dəstək və
mentorluq, eləcə də interaktiv texnologiyalardan istifadə fərdi
ehtiyacların qarşılanmasına kömək edir. Ən əsası,
bu balans valideynlərin, müəllimlərin və digər
mütəxəssislərin əməkdaşlığı
ilə mümkün olur. Açıq kommunikasiya, davamlı
monitorinq və şagirdlərin irəliləyişinə
uyğun çevik müdaxilələr uşaqların fərdi
inkişafını təmin edərkən eyni zamanda bərabər
imkanları qoruyur.
Şəmsiyyə Əliqızı
İki sahil.- 2025.- 3 dekabr, ¹220.- S.7.