Sosial rifah və
büdcə dayanıqlığı
dövlətin prioritetləridir
Azərbaycanın iqtisadi inkişaf strategiyası və dövlətin sosial siyasəti gələcək illərin büdcə planlamasında mühüm rol oynayır. 2026-cı ilin dövlət büdcəsi müstəqillik dövrünün ən böyük büdcəsi kimi ölkənin maliyyə imkanlarının genişliyini nümayiş etdirir. Büdcənin gəlirləri və xərcləri əvvəlcədən müəyyənləşdirildiyindən bu, həm iqtisadi stabilliyin təmin olunmasına, həm də sosial yönümlü proqramların həyata keçirilməsinə mühüm təsir göstərəcək.
Həmçinin büdcə planlaması dövlətin strateji prioritetlərini- infrastruktur
layihələrindən tutmuş
təhsil, səhiyyə
və sosial müdafiə sahələrinə
qədər dəstəkləyərək
ölkənin uzunmüddətli
inkişafını gücləndirir.
Azərbaycanın dövlət
büdcəsi təkcə
iqtisadi göstəriciləri
deyil, həm də sosial siyasətin prioritetlərini
əks etdirən əsas alət kimi çıxış edir.
2026-cı ilin dövlət büdcəsi
Azərbaycanın sosial
siyasətə sadiqliyinin
növbəti təsdiqidir.
Bu sənəd hökumətin uzunmüddətli
strateji hədəflərinə
uyğun olaraq sosial dövlət modelinin gücləndirilməsini
prioritet saydığını
göstərir. Dövlət
mənafeyi baxımından
sosial xərclərin yüksək payı cəmiyyətin rifahının
qorunması, sosial sabitliyin təmin edilməsi və ümumi təhlükəsizlik
arxitekturasının gücləndirilməsi
nöqteyi-nəzərindən fundamental əhəmiyyət
kəsb edir. Sosial davamlılıq milli təhlükəsizliyin
ayrılmaz komponentidir
və dövlət sosial öhdəlikləri
genişləndirməklə mövcud risklərin qarşısını əvvəlcədən
alır. 2026-cı ilin
büdcəsi yalnız
iqtisadi göstəriciləri
deyil, həm də ölkənin sosial siyasətində vətəndaş rifahının
qorunmasına verdiyi önəmi nümayiş
etdirir.
2026-cı il üçün nəzərdə
tutulan sosial paket geniş əhali kütləsinin həyatına birbaşa təsir edəcək. Pensiya və maaş artımları dövlətin sosial ədalət prinsipinə sadiqliyini nümayiş etdirməklə yanaşı,
inflyasiya fonunda alıcılıq qabiliyyətinin
qorunmasına yönəlmiş
iqtisadi zərurət kimi çıxış edir. Bu yanaşma
vətəndaş-dövlət münasibətlərinin möhkəmlənməsinə
xidmət edir və dövlətin real iqtisadi şərtləri
adekvat qiymətləndirdiyini
göstərir. Ünvanlı
sosial yardımın genişləndirilməsi və
ehtiyac meyarının
artırılması aztəminatlı
ailələrin yükünü
yüngülləşdirir və sosial müdafiə sisteminin ədalətli şəkildə
yenilənməsinə şərait
yaradır. Dövlət
mənafeyi baxımından
sosial təbəqələşmənin
qarşısının alınması
prioritet istiqamətlərdən
biri olaraq qalmaqdadır. Büdcədə
sosial xərc payının yüksək
olması artıq Azərbaycanın sosial-iqtisadi
modelinin əsas xüsusiyyətinə çevrilib.
Göründüyü kimi,
Azərbaycanın sosial
xərclərə verdiyi
önəm ilə iqtisadi dayanıqlığın
təminatı bir-birini
tamamlayan strateji hədəflər kimi çıxış edir.
Lakin bu xərclərin dayanıqlı
maliyyələşdirilməsi məsələsi də strateji önəm daşıyır. Bunun üçün iqtisadiyyatın
real sektoru güclənməli, qeyri-neft
gəlirləri daha sürətlə artmalıdır.
Neftdən asılılığın
azaldılması və
iqtisadi müstəqilliyin
gücləndirilməsi dövlətin
fundamental strateji maraqları sırasındadır.
2026-cı ilin büdcəsi
bu istiqamətdə irəliləyişin davam
etdiyini göstərir.
Qeyri-neft gəlirlərinin
artım tempi hələ istənilən
həcmlərə çatmasa
da, seçilən kurs doğrudur.
Dövlət həm sosial rifahın yüksəldilməsi,
həm də iqtisadi dayanıqlığın
təmin olunması istiqamətində siyasətini
davam etdirir. Bu məqsədlə sosial yönümlü xərclərin artırılması
ilə yanaşı, dövlət investisiyaları
da davam etdirilir ki, bu
da iqtisadi artımın təməlini
möhkəmləndirir. Sosial
öhdəliklərin genişləndirilməsi
ilə yanaşı, iqtisadi baza da
paralel şəkildə
gücləndirilməlidir. İnfrastruktur layihələrinin
davam etdirilməsi qeyri-neft sektorunun inkişafını təşviq
edir və uzunmüddətli perspektivdə
sosial yükün azalmasına xidmət edir. Güclü iqtisadiyyat dövlətin sosial öhdəliklərini
daha rahat maliyyələşdirməyə imkan verir. Eyni
zamanda, 2026-cı il büdcəsində nəzərdə
tutulan kəsirin idarəolunan səviyyədə
saxlanılması fiskal
siyasətdə risklərin
nəzarət altında
olduğunu göstərir.
Kəsirin ÜDM-də
payının məhdudlaşdırılması
həm Makroiqtisadi Sabitlik Şurasının
tələblərinə uyğundur,
həm də dövlətin sabitlik siyasətinin vacib elementini təşkil edir. Əhalinin rifahının artırılması
yalnız xərclərin
artırılması ilə
deyil, həm də sosial xidmətlərin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi ilə
bağlı əsas hədəflərdən biridir.
Dövlət bu istiqamətdə ardıcıl
islahatlar həyata keçirir və büdcə həmin islahatların maliyyə dayanıqlığını təmin
edir. Səhiyyə və təhsil infrastrukturunun yenilənməsi,
sosial xidmətlərin
elektronlaşdırılması və idarəetmədə
şəffaflığın artırılması vətəndaşlara
göstərilən xidmətlərin
keyfiyyətinə birbaşa
təsir göstərir.
Eyni zamanda, maliyyə axınlarının
açıq idarə
olunması ictimai etimadı gücləndirir
və siyasi sabitliyin möhkəmlənməsinə
töhfə verir. Sosial yönümlü büdcə, həmçinin
preventiv siyasət vasitəsi kimi də çıxış
edir. Sosial narazılıq risklərinin
vaxtında aradan qaldırılması Azərbaycanın
geopolitik baxımdan həssas regionda yerləşməsi fonunda
xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Bu baxımdan, sosial xərclərin artırılması daxili
sabitliyin qorunmasına
yönəlmiş strateji
addım kimi dəyərləndirilir.
Əhalinin rifahının
artırılması yalnız
xərclərin artırılması
ilə deyil, həm də sosial xidmətlərin keyfiyyətinin yüksəldilməsi
ilə təmin olunur. Bu məqsədlə
ardıcıl islahatlar
həyata keçirilir
və büdcə həmin islahatların maliyyə dayanıqlığını
təmin edir. Səhiyyə və təhsil infrastrukturunun yenilənməsi, sosial xidmətlərin elektronlaşdırılması
və idarəetmədə
şəffaflığın artırılması vətəndaşlara
göstərilən xidmətlərin
keyfiyyətinə birbaşa
təsir göstərir.
Əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə
xidmət edən xərclər üçün
gələn ilin dövlət büdcəsində
4,9 milyard manat vəsait nəzərdə
tutulur ki, bu da 2025-ci ilə
nisbətən 121 milyon
manat, 2024-ci ilin icra göstəricisi ilə müqayisədə
isə 722 milyon manat çoxdur.
Azərbaycanın dövlət büdcəsi
əvvəlki illərdə
olduğu kimi,
2026-cı ildə də
sosial yönümlü
olacaq.
Bu sözləri
maliyyə naziri Sahil Babayev noyabrın
20-də Milli Məclisin
plenar iclasında, “Azərbaycan Respublikasının
2026-cı il dövlət
büdcəsi haqqında”
qanun layihəsinin müzakirəsi zamanı deyib. Onun sözlərinə
görə, 2026-cı ildə
dövlət büdcəsi
xərclərinin 41 faizi,
cari xərclərin isə 68 faizi və yaxud 17,1 milyard manat sosialyönlü
xərclərə yönəldiləcək.
Bu, 2024-cü ilin icra göstəricisi ilə müqayisədə
2,5 milyard manat və ya 17 faiz
çoxdur: Bu xərclərin 89,7 faizi, yəni 15,4 milyard manatı əməkhaqqı
və sosial təminat ödənişlərinə
ayrılacaq. Qeyd olunub ki, son
beş ildə bu istiqamətdəki xərclər 4,4 milyard manat və ya
39,6 faiz artıb: “Beləliklə, 2026-cı ildə
də sosialyönlü
xərclər əsas
prioritetlər sırasında
olacaq. Ortamüddətli
büdcə dövrü
ilə, yəni 2022-ci
illə müqayisədə
sosialyönlü xərclər
5,6 milyard manat və ya 48 faiz
çox olacaq. Əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə
xidmət edən xərclər üçün
gələn ilin dövlət büdcəsində
4,9 milyard manat vəsait nəzərdə
tutulur. Bu, 2025-ci ilə nisbətən 121 milyon manat, 2024-ci ilin icra göstəricisinə
nisbətən isə
722 milyon manat çoxdur. Ortamüddətli
büdcə dövrü
ilə müqayisədə,
yəni cəmi 4 illik dövrdə bu xərclər 41 faiz artıb. Cari illə müqayisədə 151 milyon
manat artımla proqnozlaşdırılan sosial
müavinətlər, təqaüdlər
və digər sosial ödənişlərə
2,8 milyard manat vəsait sərf ediləcək. Sosial siyasətin digər vacib istiqaməti kimi keçmiş məcburi köçkünlərin
sosial müdafiəsi ilə bağlı xərclər növbəti
ildə 285 milyon manat proqnozlaşdırılır".
Son on illik müddəti götürsək, Azərbaycanda
dünya praktikasına
əsaslanan sosial xərclərin həcminin
kəskin artdığını
görmək olar. Belə ki, Hesablama
Palatasının 2016-cı il dövlət büdcəsinin icrasına
dair rəyindən aydın olur ki, “Sosial müdafiə
və sosial təminat” bölməsindən
bilavasitə sosial müdafiə və təminat tədbirlərinin
maliyyələşdirilməsi üçün ayrılan
xərcləri, təhsil
və səhiyyə bölmələri üzrə
faktiki icra edilmiş xərcləri nəzərə alsaq,
2016-cı ildə dövlət
büdcəsinin sosial
xərclərinin ümumi
xərclərdə payı
25.7 faiz (4 milyard 559 milyon 7968 manat) təşkil edib. Əvvəlki ilə nisbətən 2016-cı ildə
sosial müdafiə və təminatı xərcləri 250 milyon manat və ya
13.3 faiz, təhsil xərcləri 149.3 milyon manat və ya
9.3 faiz artıb.
2026-cı il üçün
dövlət büdcəsinin
xərcləri 41 milyard
703,6 milyon manat məbləğində proqnozlaşdırılır.
Bu isə o deməkdir ki, on ildə büdcə
xərcləri 2,5 dəfə,
sosial xərclər isə 3,7 dəfə artıb. Yəni, büdcənin sosial xərcləri onun ümumi xərclərindən
daha sürətlə
artıb.
Məlumdur ki,
sosial xərclərin mühüm bir hissəsi Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yanında Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun (DSMF)
xətti ilə maliyyələşdirilir. Gələn
il üçün Fondun büdcə xərclərinin 8 milyard
483 milyon 70 min manat (2025-ci illə müqayisədə 10,5 faiz
və ya 806.6 milyon manat çox)
olması proqnozlaşdırılır.
“Dövlət sosial müdafiə fondunun
2025-ci il büdcəsi
haqqında” qanun layihəsinə əsasən
Fondun gəlirlərinin
6 milyard 591 milyon manatının, yaxud 79,2 faizinin məcburi dövlət sosial sığorta haqları üzrə daxilolmalar hesabına formalaşması
nəzərdə tutulub.
Məcburi dövlət
sosial sığorta haqları üzrə daxilolmaların 68 faizi qeyri-büdcə sektorunun,
32 faizi isə büdcədən maliyyələşən
təşkilatların hesabına
təmin ediləcək.
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun gələn ilə proqnozlaşdırılan
ümumi xərclərinin
96,6 faizi və ya 8,2 milyard manatını əhaliyə
ödənişlər təşkil
edəcək. Bu göstərici 2025-ci illə
müqayisədə isə
788 milyon manat çoxdur. Bu məbləğin 7 milyard
993 milyon manatı əmək pensiyalarının,
203,6 milyon manatı isə sosial sığorta hesabına verilən müavinət xərclərinin payına
düşür. 2026-cı il üzrə əmək pensiyalarının
maliyyələşdirilməsi üçün ayrılan
vəsait 2025-ci ilin təsdiqlənmiş xərcləri
ilə müqayisədə
782,4 milyon manat və ya 10,9 faiz artımla nəzərdə tutulub.
Əmək pensiyalarının
orta aylıq məbləğinin 2025-ci ildə
540 manat, 2026-cı ildə
isə 590 manat olacağı proqnozlaşdırılır.
Növbəti ildə
yaşa görə pensiyanın orta aylıq məbləğinin
cari ildəki 576 manatdan 53 manat artaraq 629 manata yüksəlməsi gözlənilir.
2026-cı ildə Azərbaycanda
yaşayış minimumu
və ehtiyac meyarının 300 manat olması nəzərdə
tutulur. Bu, 2025-ci illə müqayisədə
15 manat və yaxud 5,3 çoxdur. O cümlədən yaşayış
minimumu əmək qabiliyyətli əhali üçün 317 manat, pensiyaçılar üçün
245 manat, uşaqlar üçün 260 manat hesablanıb.
Xatırladaq ki, 2026-cı ildə ölkədə iqtisadi artım 2,9 faiz, orta illik inflyasiya
səviyyəsi 4,8 faiz
proqnozlaşdırılır, xam neftin büdcə
qiyməti 1 barel üçün 65 ABŞ dolları
qəbul edilib, manatın məzənnəsinin
sabit qalacağı gözlənilir. Növbəti
ildə neft-qaz sektoru üzrə ÜDM-in real ifadədə
2,4 faiz azalacağı,
qeyri-neft-qaz ÜDM-in
5,0 faiz artacağı
proqnozaşdırılır. 2026-cı il üzrə proqnozlaşdırılan dövlət
büdcəsinin gəlirlərinin
43 faizi və ya 16,4 milyard manatı neft-qaz sektorunun, 57 faizi və ya 22,2 milyard manatı qeyri neft-qaz sektorunun payına düşür.
Şəmsiyyə Əliqızı
İki sahil.- 2025.- 4 dekabr, ¹221.- S.4.