Süni intellekt müəllimləri
tamamilə əvəz edə bilərmi?
Müasir dövrdə məktəbin
missiyası təkcə
fundamental biliklərin
verilməsi ilə məhdudlaşmır. Cəmiyyətin
və əmək bazarının sürətlə
dəyişən tələbləri
fonunda şagirdlərin
gələcək həyatına
birbaşa təsir edəcək praktik bacarıqların formalaşdırılması
xüsusi önəm kəsb edir. Bununla yanaşı, məktəbdaxili tədrisin
keyfiyyəti ilə bağlı narazılıqların
artması çoxsaylı
şagird və valideynləri repetitorlara üz tutmağa vadar edir. Məsələnin
səbəbləri və
mümkün həlli
yolları barədə
“İki sahil” TV-yə müsahibə verən təhsil eksperti aktual suallara aydınlıq gətirdi.
-Kamran müəllim,
müasir dünyada məktəbin rolu təkcə bilik verməkdən ibarət deyil; təhsil şagirdləri real həyat bacarıqları ilə də təmin etməlidir. Bu baxımdan sizcə, hazırkı məktəb proqramları
uşaqları gələcəyə
hazırlayırmı?
-Müasir dünyada
məktəbin missiyası
təkcə bilik ötürməkdən ibarət
olmadığından təhsil
sistemindən gözləntilər
də xeyli artıb. Şagirdlər yalnız nəzəri məlumatları mənimsəməli
deyil, eyni zamanda, problemi həll etmə, tənqidi düşünmə,
kommunikasiya, rəqəmsal
savadlılıq və
əməkdaşlıq kimi
real həyatda tələb olunan bacarıqlarla da silahlanmalıdırlar. Lakin
mövcud məktəb
proqramlarının strukturu
bu istiqamətdə tam yetkin hesab
edilmir. Bir çox fənn kurikulumları hələ
də faktların əzbərlənməsinə üstünlük
verir, şagirdlərin
yaradıcılıq potensialını,
analitik düşünmə
və praktiki tətbiq bacarıqlarını
lazımi qədər
inkişaf etdirmir. Bu səbəbdən şagirdlərin böyük
bir qismi məktəb təhsilini kifayət qədər effektiv görmədiyi üçün əlavə
hazırlığa-repetitorluğa üz tutur. Bu tendensiya həm
məktəbdə tədris
keyfiyyətinin yenidən
qiymətləndirilməsini, həm də təhsil proqramlarının
müasir tələblərə
uyğunlaşdırılmasını zəruri edir. Demək olar ki, hazırkı məktəb proqramları
uşaqları gələcəyin
çağırışlarına qismən hazırlayır,
lakin sürətlə
dəyişən dünyada
uğur qazanmaq üçün bu proqramların daha çevik, tətbiq yönümlü və bacarıq əsaslı modelə keçirilməsi
vacibdir. Şagirdlərin
gələcəyə tam
hazır olması üçün təhsil
sistemində dərin məzmun və metodoloji yeniliklərə ehtiyac duyulur.
-Şagirdlərin gələcəyə daha
yaxşı hazırlanması
üçün təhsil
sistemində hansı məzmun və metodoloji dəyişikliklər
həyata keçirilməlidir?
-Təhsil sistemində
həm məzmun, həm də metodologiya baxımından
ciddi dəyişikliklər
zəruridir. İlk növbədə, fənn
proqramları sadəcə
nəzəri biliklərin
ötürülməsinə deyil, həmin biliklərin real həyat situasiyalarında tətbiqinə yönəlməlidir.
Bunun üçün
dərs materialları
daha praktik, problem əsaslı və tənqidi düşüncəni stimullaşdıran
şəkildə yenidən
qurulmalıdır. Metodoloji baxımdan ənənəvi
müəllim-mərkəzli dərs modeli artıq effektiv sayılmır. Müasir təlim prosesi şagirdin fəal iştirakına, araşdırma
aparmasına, öz ideyalarını ifadə etməsinə və əməkdaşlıq şəraitində
öyrənməsinə şərait
yaratmalıdır. Rəqəmsal
texnologiyaların səmərəli
inteqrasiyası da mühüm rol oynayır. Çünki bugünkü uşaqlar informasiyanı sürətli,
vizual və interaktiv şəkildə
mənimsəyirlər. Bununla
yanaşı, sosial-emosional
bacarıqların, kommunikasiya
qabiliyyətinin və
yaradıcı düşüncənin
inkişaf etdirilməsi
təhsil sisteminin ayrılmaz hissəsinə
çevrilməlidir. Əmək
bazarının tələbləri
dəyişdikcə tədris
planları da çevik olmalı, müasir peşələrə
uyğun yeni modullar əlavə edilməlidir. Qeyd edim ki, məzmun
və metodologiyanın
yenilənməsi yalnız
şagirdləri imtahanlara
deyil, həyatın müxtəlif sferalarına
da hazırlaşdıran
daha güclü və çevik təhsil modelinin qurulmasına imkan verəcək.
-Məktəb dərslikləri və proqramları şagirdlərin
imtahana tam hazır olmasını təmin edirmi, yoxsa əlavə resurslara ehtiyac var? Repetitorlara üz tutmaq şagirdlər üçün
imtahana hazırlıqda
hansı boşluqları
göstərir?
-Məktəbdən kənara, repetitorlara üz tutmaq göstərir ki, məktəbdə şagirdlərin
imtahana hazırlığı
üçün tədris
prosesi tam effektiv deyil. Əgər imtahan sualları əsasən dərsliklərdən kənar,
müxtəlif əlavə
kitab və vəsaitlərdən götürülürsə,
bu, məktəb proqramının yalnız
dərsliklərlə şagirdləri
tam hazırlaşdıra
bilmədiyini göstərir.
Repetitorlara üz tutmaq, həmçinin şagirdlərin imtahana hazırlıq baxımından
məktəbdə müəyyən
boşluqların olduğunu
ortaya qoyur. Çox vaxt dərsliklər və dərs proqramları mövzuları kifayət qədər dərindən
əhatə etmir. İmtahan suallarının
tez-tez dərslikdən
kənar biliklərə
əsaslanması isə
əlavə resurslardan iş
kitabları, əlavə
tədris materialları
və repetitor dəstəyindən istifadəni
zəruri edir. Bu vəziyyət valideynlər üçün
də siqnaldır ki, uşaqların bilik səviyyəsini gücləndirmək və
onları imtahana tam hazırlamaq üçün əlavə
dəstək təmin
edilməlidir. Bu isə həm məktəbdəki tədris
metodikasında boşluqların
olduğunu, həm də mövcud dərs vəsaitlərinin
yetərsizliyini ortaya qoyur.
-Süni intellektin
dərslərdə, tapşırıqlarda
və qiymətləndirmədə
tətbiqi müəllimlərin
rolunu tamamilə əvəz edə biləcəkmi, yoxsa yalnız onlara dəstək olacaq?
-Süni intellektin
dərslərdə, tapşırıqlarda
və qiymətləndirmədə
tətbiqi müəllimlərin
rolunu tamamilə əvəz edə bilməz. Süni intellekt əsasən müəllimlərə dəstək
funksiyası daşıyır.
Dərslərin fərdiləşdirilməsi,
əlavə tədris
materiallarının təqdim
olunması, qiymətləndirmənin
sürətləndirilməsi və şagirdlərin fərdi inkişafının
izlənməsi kimi imkanlar yaradır. Lakin müəllimin insan bacarıqları- empatiya, motivasiya vermək, şagirdlərlə
sosial ünsiyyət və kritik düşüncə inkişafını
yönəltmək qabiliyyəti hələ
də əvəzolunmazdır.
Yəni, süni
intellekt təhsil prosesini zənginləşdirir,
amma müəllimin yerini tam doldura bilmir.
-Uşaqlar süni intellekt vasitəsilə dərs hazırlığı
və tapşırıq
həll etməyə öyrəşirsə, bu,
onların tənqidi düşünmə və
yaradıcılıq bacarıqlarına
necə təsir edəcək?
-Şagirdlər süni intellekt vasitəsilə dərs hazırlığı
və tapşırıq
həll etməyə öyrəşirsə, bu,
onların tənqidi düşünmə və
yaradıcılıq bacarıqlarına
müəyyən risklər
yarada bilər. Belə ki, süni
intellekt tez-tez hazır cavablar təqdim etdiyindən, şagirdlər problemi özləri analiz edib həll etməyə səy göstərmirlər. Bu isə uşaqlarda yaradıcı yanaşma bacarıqlarının inkişafına
mane ola bilər. Digər tərəfdən, düzgün
yönləndirildikdə süni
intellekt yaradıcılığı
və tənqidi düşüncəni gücləndirmək
üçün də
istifadə oluna bilər. Məsələn,
fərqli yanaşmalar
təqdim etməsi, suallar verməklə fikir yürütməyə
təşviq etməsi
və şagirdin öz ideyalarını formalaşdırmasına dəstək
verməsi mümkündür.
Yəni, burada əsas məsələ uşaqların AI-dan passiv istifadə etməməsi, onunla interaktiv və analitik şəkildə işləməsidir.
-Aktual məsələlərdən biri
də ölkədə
müəllim çatışmazlığıdır,
xüsusən rayon məktəblərində. Bu
problem artdıqca məktəblər arasında
təhsil keyfiyyətində
fərqlər getdikcə
böyüyür. Belə
vəziyyətdə təhsil
sistemi prosesə necə müdaxilə etməli və uşaqların bərabər
imkanlarını hansı
yolla təmin etməlidir?
-Ölkədə xüsusən rayon məktəblərində müəllim
çatışmazlığı təhsil keyfiyyətində
ciddi fərqlərin yaranmasına səbəb olur. Bu problemin
böyüməsi məktəblər
arasında imkan bərabərliyini zəiflədir.
Təhsil sistemi bu vəziyyətə dərhal müdaxilə etməli, hər bir uşaq üçün
bərabər imkanlar təmin etməlidir. Bunun üçün müəllimlərin rayon
məktəblərində işləməsi
maddi və sosial təşviqlərlə
stimullaşdırılmalı, gənc kadrlar üçün xüsusi
güzəştlər və
karyera imkanları yaradılmalıdır Əlavə
olaraq, kitabxana və tədris materiallarına çıxış
imkanları genişləndirilməli,
şagirdlərin fərdi
ehtiyacları nəzərə
alınmalıdır. Bütün
bu tədbirlər sayəsində rayon və şəhər məktəbləri arasındakı
fərqlər azalacaq və hər uşaq bərabər təhsil imkanlarından yararlana biləcək.
-Digər aktual məsələ, yəni müasir universitetlərdə tələbələrin
praktiki bacarıq və gələcək iş bazarına hazırlığı yetərlidirmi
yoxsa proqramlar hələ də nəzəri biliklərə
üstünlük verir?
-Müasir universitetlərdə
tələbələrin praktiki
bacarıqları və
gələcək iş
bazarına hazırlığı
hələ də kifayət qədər təmin olunmayıb. Çox vaxt tədris proqramları nəzəri biliklərə
üstünlük verir,
tələbələr əsasən
dərsliklər və
mühazirələr vasitəsilə
məlumat alır, real iş mühiti
və praktik təcrübə ilə kifayət qədər üzləşmir. Bu isə onların əmək bazarına çıxarkən zəruri
bacarıqlardan layihələrin
idarə olunması, komanda işi, problem həll etmə və texnoloji alətlərdən
səmərəli istifadədən
geri qalmasına səbəb olur. Bu problemi aradan
qaldırmaq üçün
universitetlərdə təcrübə
proqramları, layihə
əsaslı öyrənmə,
sənaye əməkdaşlığı
və mentor dəstəyi kimi imkanlar genişləndirilməli,
nəzəri biliklərlə
praktik bacarıqlar arasında balans yaradılmalıdır.
-Sosial şəbəkələr
şagirdlərin təhsilinə,
davranışına və
sosial bacarıqlarına
necə təsir edir?
-Sosial şəbəkələrin
şagirdlərə təsiri
çoxşaxəlidir. Bunun
həm müsbət, həm də mənfi tərəfləri
var. Müsbət tərəfi odur ki, sosial şəbəkələr şagirdlər
üçün öyrənmə
imkanlarını genişləndirir.
Onlar müxtəlif tədris materiallarına, onlayn dərslərə, elmi məqalələrə
və interaktiv resurslara çıxış
əldə edə bilirlər. Eyni zamanda, sosial şəbəkələr yaradıcılığın
inkişafına, fikir
mübadiləsinə və
komanda işinə stimul verir, şagirdlərin
texnoloji bacarıqlarını
və kommunikasiya qabiliyyətini gücləndirir.
Bununla yanaşı, sosial şəbəkələrin
mənfi təsirləri
də az deyil. Şagirdlər vaxtın çox hissəsini səmərəsiz
keçirmək riski ilə üzləşir, diqqət və konsentrasiyada çətinliklər
yaranır. Davamlı sosial müqayisə və “like” yarışları onların
özünəinamına mənfi
təsir edə, hətta psixoloji gərginlik yarada bilər. Həmçinin şagirdlərin real ünsiyyət və sosial bacarıqlarının
inkişafı zədələnə
bilər, onlayn aləmdə həddindən
artıq vaxt keçirmə asılılıq
yarada bilər. Bu səbəbdən sosial şəbəkələrdən
məqsədyönlü, balanslı
və nəzarətli
istifadə vacibdir. Məktəblər və valideynlər şagirdlərin
onlayn fəaliyyətini
izləməli, onları
informasiya mənbələrini
düzgün seçməyə
və vaxtı səmərəli idarə
etməyə yönləndirməlidir.
Yalnız bu halda sosial şəbəkələr
uşaqların təhsilə
və fərdi inkişafına dəstək
ola bilər. Bununla da mənfi təsirlərin
qarşısı alınmış
olar.
Şəmsiyyə Əliqızı
İki sahil.- 2025.- 6 dekabr, ¹223.- S.7.