Milli kimliyimiz 150 ilin aynasında

 

Rəşad Məcid: Yubiley ilini yeni baxışlara və yanaşmalara kökləmək hər bir qələm sahibinin üzərinə düşən missiyadır

 

Təklif: Yaxşı olar ki, ayrıca ali jurnalistika məktəbi yaradılsın

 

Azərbaycan milli mətbuatı bu il 150 illik şərəfli yolun zirvəsinə çatır. Həsən bəy Zərdabinin nəşr etdirdiyiƏkinçi”dən başlayan bu gün rəqəmsal dövrün çağırışları ilə davam edən bu tarixi yol təkcə jurnalistikanın inkişaf salnaməsi deyil, həm milli özünüdərk, dövlətçilik təfəkkürü cəmiyyətin ideoloji formalaşma prosesinin ayrılmaz hissəsidir. Prezident İlham Əliyevin yubileyin dövlət səviyyəsində qeyd olunması ilə bağlı imzaladığı Sərəncam bu sahəyə verilən dəyərin rəmzidir. Azərbaycan Mətbuat Şurasının sədri Rəşad Məcidlə söhbətimizdə həm yubileyin əhəmiyyəti, həm müasir medianın qarşısında dayanan vəzifələr, islahatlar jurnalistikanın gələcəyi ilə bağlı məqamları müzakirə edirik.

 

 

 

Jurnalistlərimiz təkcə xarici dildə yazıb-yaratmalı deyil, eyni zamanda, yaradıcılıqlarını beynəlxalq aləmin anladığı tərzdə qurmalıdırlar

 

-Milli mətbuatın 150 illik yubileyi medianın keçmişinə ehtiram olmaqla yanaşı, müasir media siyasətində hansı yeni baxışların yanaşmaların formalaşmasına zəmin yaradır?

 

- Yubiley ilini yeni baxışlara yanaşmalara kökləmək hər bir qələm sahibinin üzərinə düşən missiyadır. “Əkinçinəyi rəhbər tuturdu? Cavab birmənalıdır: xalqın oyanışını, milli şüurunun formalaşmasını, milli özünüdərki. Ondan sonrakı nəşrlər məhz bu amallar uğrunda mübarizə apardılar. OnlarƏkinçi”nin, müəyyən mənada, məişət müstəvisində gündəmə gətirdiyi mövzuları cilalayaraq vahid məfkurə halına saldılar. Nəticədə XIX əsrin sonu – XX əsrin əvvəllərində mövcud olmuş milli nəşrlərimiz 1918-ci il müstəqilliyinin ideoloji bazasının formalaşmasına mühüm töhfə verdilər. Bu gün müstəqillik. DövlətimizƏkinçi”yə Həsən bəy Zərdabinin roluna məhz qeyd etdiyim prizmadan qiymət verir. Ona görə müstəqillik illərində milli mətbuatımızın yubileylərinin keçirilməsi ənənəsinə sahibik. Keçmiş gələcək üçün mənəvi istinadgah rolunu oynamalıdır oynayır. Buna söykənərək gələcəyə daha fundametal nəzərlərlə baxmalıyıq. Məqsədimiz dünyanın media məkanına inteqrasiya olmalıdır. Jurnalistlərimiz təkcə xarici dildə yazıb-yaratmalı deyil, eyni zamanda, yaradıcılıqlarını beynəlxalq aləmin anladığı tərzdə qurmalıdırlar. İnteqrasiyanın mürəkkəb sxematikasının mövcudluğu şəraitində ayaqda qalmağın, rəqabətə davamlılığın başlıca şərti məhz budur. Hesab edirəm ki, hazırda kifayət qədər potensiala malikik. Ən əsası isə Prezident İlham Əliyevin şəxsində Azərbaycan dövlətinin qarşıya qoyduğu vəzifələrin, o cümlədən mediadan gözləntilərin reallaşdırılması üçün əzmi iradəsi, dəqiq müəyyənləşdirilmiş strateji xətti var. Bir sözlə, 150 illik yubiley məndə nikbinlik yaradır.

 

...jurnalistika informasiya yayıcılığında sosial şəbəkələrə uduzur

 

-Mətbuatın bu gün dördüncü hakimiyyətstatusunu qoruyub saxlaya bilməsi üçün jurnalistikanın hansı əsas dəyərlərə qayıtması nələri yenidən nəzərdən keçirməsi zəruridir?

 

- Əlbəttə, ən vacib məsələ peşəkarlıqdır. Jurnalistikamız, sözün əsl mənasında, peşəkar olmalı peşəkar yaradıcılıq təqdim etməlidir. Şablon çıxsa da deyim ki, informasiya əsrində yaşayırıq. Hər kəs bu ya digər şəkildə informasiya yayıcısı qismində fəaliyyət göstərmək imkanına malikdir. Məsələn, adi bir şəxs yolla getdiyi yerdə üzləşdiyi durumu mobil telefonun yaddaşına köçürüb onu özünə məxsus sosial şəbəkə hesabında, yaxud bloqunda ictimailəşdirə bilər. Belə bir klişeləşmiş fikir var ki, jurnalistika informasiya yayıcılığında sosial şəbəkələrə uduzur.

 

Media orqanı, konkret olaraq, jurnalist informasiya

bolluğu şəraitində öz məhsulunun əlahiddəliyini təmin etməlidir

 

Əslində, durumun təqsirkarı, müəyyən mənada, medianın özüdür. Media orqanı, konkret olaraq, jurnalist informasiya bolluğu şəraitində öz məhsulunun əlahiddəliyini təmin etməlidir. Yəni, cəmiyyət üzvləri tam dərk etməlidirlər ki, jurnalistin qələmə aldığı mövzu hansısa sosial şəbəkə istifadəçisinin yazdıqlarından daha üstündür, daha etibarlıdır. Bunun yolu isə peşəkarlıqdan, peşəkar fəaliyyətdən keçir. Əlbəttə, insanlar görsələr ki, medianın diqqətə çatdırdığı ilə hansısa Əlinin, ya Vəlinin profilində yazdığı arasında elə bir fərq yoxdur, o zaman onların nəyinə lazımdır, məsələn, “İki sahilqəzetini alıb oxusunlar. Eləcə , “525-ci qəzet”i başqasını izləməyə ehtiyac qalmayacaq. Deməli, peşəkarlığın da fərqli standartlarını nəzərdən keçirmək zərurəti var. Əlbəttə, bir çox məsələləri zaman özü tənzimləyir. Yəni, vaxt keçdikcə problemlərin aradan qalxacağını düşünürəm. Amma zamanı qabaqlamaq, hər bir halda, faydalıdır.  Çox dinamik dövrdə yaşayırıq. Zamanı qabaqlamaq medianın dördüncü hakimiyyət kimi özünü təsdiqləməsi baxımından mühüm şərtdir. Digər tərəfdən, hesab edirəm ki, hazırda Azərbaycan mediasında IV hakimiyyət adına iddialı mənzərə müşahidə etmək mümkündür. Ölkəmizdə peşəkar jurnalistika məktəbi kimi özünü təsdiqləmiş, bu ampluada oturuşmuş media orqanlarımız var. Əminəm ki, onlar arxayınlaşmır, öz fəaliyyətlərini daim təkmilləşdirir, yeni media trendlərinin tətbiqi sahəsində ardıcıl aparır, cəmiyyətdə qazandıqları inam etibarı daim möhkəmləndirirlər.

 

 

 

Şərt o deyil ki, özünütəsdiq yalnız çətin dövrlərin dirəniş əzmi kimi meydana çıxsın

 

-Sizcə, 150 illik media tariximizdəƏkinçi”dən başlayan maarifçilik xətti bu günün mediasının ideoloji əsaslarında hansı formada yaşadılmalıdır?

 

- Hesab edirəm ki, sualınıza qismən cavab verdim. Yəni, mediamızın dünya mediasına inteqrasiyasının vacibliyindən söz açdım. Eləcə maarifçilik xəttinin 1918-ci ildə dövlət müstəqilliyinin əldə edilməsindəki rolunu vurğuladım. Əlavə olaraq onu deyim ki, maarifçilik özlüyündə geniş anlayışdır. “Əkinçi ondan sonrakı nəşrlər milli özünüdərkin milli şüurun təşəkkülündə, eləcə itirilmiş dövlətçilik ənənələrinin bərpasında fəal rol oynadılar. Nəzərə alaq ki, milli mətbuatımız eyni missiyasını 1991-ci ildə əldə etdiyimiz ikinci müstəqillik zamanı da təkrarlamışdı. Müstəqillik illərində mediamızın demokratik cəmiyyət, hüquqi dövlət quruculuğu yolunda böyük əzmlə çalışdığını gördük. Gördük ki, jurnalistlərimiz milli dəyər prinsiplərin carçısı kimi fəaliyyət göstərərək, mühüm ictimai missiya yerinə yetirirlər.

 

Media cəmiyyətdən gələn sosial sifarişləri dəyərləndirməli,

onların mənfi müsbət tərəflərini ayırd etməyi bacarmalı,

müsbət məqamların təbliğatçısına çevrilməli, mənfiləri tənqid etməlidir

 

Bu baxımdan media orqanlarımızın, jurnalistlərimizin haqq davamız olan İkinci Qarabağ müharibəsindəki iştirakı xüsusi vurğulanmalıdır. Ümumən, “Əkinçi”nin müəyyənləşdirdiyi təməldə millilik var təməl prinsipləri, hətta, totalitar sovet hakimiyyəti arxa palana keçirə bilmədi. Mətbuatımız həmin dövrdə ana dilimizin fəal təbliğatçısına çevrildi, eybəcərliklərə qarşı barışmaz mübarizə apardı. Bütün bunlara rəğmən, fikrimcə, medianın sabit axarı da önəmlidir. Yəni, şərt o deyil ki, özünütəsdiq yalnız çətin dövrlərin dirəniş əzmi kimi meydana çıxsın. Hər bir media orqanı, jurnalist gündəlik fəaliyyətini düzgün qurmalı, tələb təklif kriteriyalarını nəzərə almalıdır. Həm ona görə ki, bir çox məqamları tənzimləyən cəmiyyətin özüdür. Media cəmiyyətdən gələn sosial sifarişləri dəyərləndirməli, onların mənfi müsbət tərəflərini ayırd etməyi bacarmalı, müsbət məqamların təbliğatçısına çevrilməli, mənfiləri tənqid etməlidir. Yəni, kurs bu olmalıdır mövcud düzəndə hansısa mürəkkəb ideoloji sxematikaya bir o qədər gərək yoxdur. Çünki həyat özü sadə reallıqlar üzərində qurulub.

 

-Yeni media dövründə jurnalistin ictimai məsuliyyətini gücləndirmək jurnalist peşəsinin nüfuzunu artırmaq üçün hansı hüquqi, təlim-tərbiyəvi peşəkar yanaşmalar önə çəkilməlidir?

 

- Hesab edirəm ki, mediamızın hüquqi bazası kifayət qədər təkmildir günün tələbləri ilə səsləşir. Bu baxımdan 2022-ci ilin sentyabrında qəbul edilmiş “Media haqqında” Qanun xüsusi vurğulanmalıdır. Sənəd özündə müasir mediaya jurnalist fəaliyyətinə peşəkar münasibəti rəhbər tutur. Əgər təlim-tərbiyəvi yanaşmalardan danışırıqsa, daha çox təlimə diqqət yetirək. Fikrimcə, düzgün təlim nəticəsində əldə edilmiş bilik bacarıq həm etikasını formalaşdırır. Buna görə jurnalistikamızın ayrı-ayrı sahələr üzrə ixtisaslaşmasını vacib sayıram. Rəhbərlik etdiyim Mətbuat Şurası bu məqamın üzərində dayanır ayrı-ayrı dövlət qurumları, eləcə müəyyən sahə üzrə ixtisaslaşmış şirkətlərlə birgə media təmsilçiləri üçün müsabiqələrin təşkilinə böyük önəm verir. Ümumən, media təmsilçilərimizin ixtisaslaşmalarının dərinləşməsinə ciddi ehtiyac var. Nəzərə alaq ki, ixtisaslaşmış jurnalist həm ixtisaslaşdığı sahənin eksperti, bəlli bir istiqamət üzrə cəmiyyətdə rəy formalaşdıran şəxsdir. Məsələn, bir çox tanınmış hərbi ekspertlərimiz ilk addımlarını məhz jurnalistika sahəsində atıblar bu gün cəmiyyətimizin palitrasının zənginləşməsinə layiqli töhfə verirlər.

 

Hansısa sosial şəbəkə profilində bilgi yayılır. Jurnalist ona şübhəli yanaşmağı bacarmırsa...

 

-Sosial medianın təsirinin artdığı indiki dövrdə yanlış informasiya manipulyasiya hallarına qarşı jurnalistikanın özünü müdafiə etməsi üçün hansı təkliflər irəli sürərdiniz?

 

- Məsələyə daha çox cəmiyyətin yanlış informasiyaların təsirindən qorunmasının vacibliyi kontekstində yanaşardım. Çünki jurnalistin yaydığı yanlış informasiya özünün mənfi təsirlərini ictimaiyyətdə göstərir. Əvvəldə peşəkarlıqdan söz açdıq. Məsələn, hansısa sosial şəbəkə profilində bilgi yayılır. Jurnalist ona şübhəli yanaşmağı bacarmırsa, yaxud bunu ağlından keçirmirsə, duymursa, ortada, yumşaq desəm, xoşagəlməz durum var. Təəssüf ki, bu durumun ayrı-ayrı elemetlərini görürük. Burada bir çox məqamlardan söz açmaq, bir sıra problemləri sadalamaq mümkündür. Ayrı-ayrı xarakterik tendensiyaları diqqətə çatdırmaq da həmçinin. Ancaq onların hamısının üzərində dayanmağa ehtiyac yoxdur. Həm ona görə ki, belə hallar mövzular şəklində qoyulmalı müzakirə olunmalıdır. Məsələn, Mətbuat Şurasının Sosial Media ilə Əlaqələr Komissiyası bir müddət əvvəl bir məlumat yaydı. Məlumatda Gəncədə baş vermiş yeniyetmənin ölümü ətrafında yayılmış yanlış bilgilərin cəmiyyətdə doğurduğu ajiotaj diqqətə çatdırıldı, müvafiq tövsiyələr ünvanlandı. Şuranın Etika Komissiyasının da ayrı-ayrı hadisələrlə bağlı münasibəti olub. 

 

Muzeyin ya Şuşada, ya da Xankəndidə təşkili

milli mətbuatımızın 150 illik yubileyinə mühüm töhfə olardı

 

Ümumən,  Mətbuat Şurası cəmiyyətin total şəkildə yanlış məlumatlandırılması təmayüllərinə qarşı ictimai qınaq metodları ilə mübarizə aparır. Bütün bunların fonunda yenə ön plana peşəkarlıq gəlir. Nəzərə alaq ki, peşəkarlığın ən böyük göstəricisi həssaslıq duyumdur. Jurnalist hər bir durumu hiss etməlidir. Yazdığı yazının cəmiyyət üzvlərində doğura biləcəyi mənfi ya müsbət ovqatı hesablamağı bacarmalıdır. Bu onun məsuliyyətidir. Sosial media isə böyük ölçüdə, daha doğrusu, prinsip etibarilə məsuliyyətsiz məkandır. Bu məkanın bütün təmsilçilərindən həssaslıq tələb etmək doğru deyil. Deməli, peşəkar media malik olduğu keyfiyyətləri ön plana daşımalıdır ki, sosial media iştirakçılarının neqativ yüklü paylaşımları cəmiyyətin ümumi ahəngini pozmasın. Bu yolla jurnalist həm özünü, həm cəmiyyəti qoruyacaq.

 

 

 

Mətbuat Şurasının bir neçə təşəbbüsü var

 

-Yubiley kontekstində mətbuat tariximizin tədqiqi, sənədləşdirilməsi yeni nəslə ötürülməsi istiqamətində hansı layihələr həyata keçirilə bilər?

 

- Mətbuat Şurasının bir neçə təşəbbüsü var. Bunlardan birincisi elektron çap formatında “150 illik Azərbaycan mətbuatıbiblioqrafik məlumat kitabının nəşridir. Kitabda Azərbaycanda 150 il müddətində işıq üzü görmüş qəzet jurnalların ilk sayları, ideya istiqamətləri, ölçü tirajları, loqoları, redaksiyaların tərkibi, ünvanları, eləcə onlar haqqında digər yığcam məlumatların toplanılması, çapı PDF formatda hazırlanması nəzərdə tutulur. Əlbəttə, bunun üzərində ayrıca İşçi qrupu işləməlidir. İkinci təşəbbüsümüz dəyərli həmkarımız, tədqiqatçı jurnalist Müsəllim Həsənovun təklifindən qaynaqlanır. Məlumat üçün bildirim ki, Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Rəyasət Heyəti 1925-ci il martın 16-da “İlk türk qəzetinin 50 illiyi haqqındaqərar  çıxarıb. Həmin ilin sentyabrında Azərbaycan Xalq Komissarları Şurası da yubileyin keçirilməsi ilə bağlı xüsusi qərar verib, yubiley komissiyası yaradıb. Komissiyaya türk mətbuatının tarixinin öyrənilməsi Bakıda sərgi təşkili üçün Moskva, Sankt-Peterburq Tiflis arxivlərində saxlanılan qəzetlərin nüsxələrini toplamaq tapşırılıb. Komissiya üzvləri həmin şəhərlərdə axtarışlar aparıb, Azərbaycan mətbuatının tarixi üçün bu gün əhəmiyyətini itirməyən sənədlər toplayıblar. Bütün bunların vacibliyini nəzərə alaraq, həmin sənədlər əsasında tədqiqat aparıbƏkinçi”nin 50 illiyinə həsr edilmiş kitab hazırlamaq fikrimiz var. Daha bir təşəbbüsümüz mətbuat muzeyi ilə bağlıdır. Hesab edirik ki, muzeyin ya Şuşada, ya da Xankəndidə təşkili milli mətbuatımızın 150 illik yubileyinə mühüm töhfə olardı.

 

-Media sahəsində ixtisaslaşmış kadrların hazırlanması ilə bağlı jurnalistika fakültələri ilə media qurumları arasında əməkdaşlığın gücləndirilməsi necə həyata keçirilməlidir?

 

- Ümumən, jurnalistikanın ali təhsil səviyyəsində ixtisaslaşması vacibdir. Əlbəttə, ayrı-ayrı kafedralar var onların fəaliyyəti konsepsiyası ümumi işə fayda verir. Ancaq fikrimcə, jurnalistikaya ümumən informasiya işinin tərkib hissəsi kimi yanaşmaq mütləqdir. İnformasiya isə geniş anlam daşıyır, hətta təhlükəsizlik amili kimi çıxış edir. Ona görə  yaxşı olar ki, ayrıca ali jurnalistika məktəbi yaradılsın. Bu, daha səmərəli yanaşma olar. Ali məktəblərin jurnalistika fakültələrinin media orqanları ilə əməkdaşlığına gəldikdə, hesab edirəm ki, bu baxımdan Bakı Dövlət Universitetində yaxşı ənənə var. Media orqanlarımız bacarıqlı tələbələri seçib işə dəvət edirlər bu sevindiricidir.

 

Media qədər peşəkar olsa,

ona etimad inam bir o qədər yüksək olacaq

 

-Medianın ictimai rəyə təsir gücünü artırmaq üçün jurnalistlər oxucu auditoriyası arasında qarşılıqlı etimadın bərpası hansı vasitələrlə təmin oluna bilər?

 

- Ümumən, media orqanları ilə oxucu, dinləyici ya tamaşaçı auditoriyası arasında təmasların olması vacibdir. Hələ sovet dövründə bununla bağlı xoş ənənə var idi. Qəzetlərdə ayrıca oxucu məktubları rubrikaları olurdu. İndi media orqanlarına üz tutan oxucularımız var. Yəni, istər-istəməz, jurnalistika cəmiyyətlə iç-içədir başqa cür mümkün deyil. O ki qaldı təmasların sistemləşdirilməsinə intensivləşdirilməsinə, hesab edirəm ki, bu, hər bir media orqanının fərdi yanaşmasından asılıdır. Məsələnin etimad tərəfinə gəldikdə, əvvəldə bu barədə söz açdıq. Media qədər peşəkar olsa, ona etimad inam bir o qədər yüksək olacaq. Peşəkarlıq hər mənada son dərəcə vacib göstərici meyardır.

 

REDAKSİYADAN: Azərbaycan milli mətbuatının 150 illik yubileyi yalnız tarixi bir mərhələ deyil, eyni zamanda media sahəsinin gələcəyinə aparan mühüm strateji dönəmdir. Rəşad Məcidlə aparılan söhbət bir daha göstərdi ki, “Əkinçi”dən başlanan maarifçilik xətti bu gün jurnalistikanın ideoloji dayağı kimi yaşamaqdadır. Müsahibədə diqqət çəkilən məsələlərpeşəkarlıq, ixtisaslaşma, sosial məsuliyyət, beynəlxalq inteqrasiya, texnoloji transformasiya etik standartlarmedianın ictimai nüfuzunun möhkəmləndirilməsində əsas istiqamətlər kimi səciyyələndirildi. Rəşad müəllim haqlı olaraq bildirir ki, jurnalist təkcə informasiya ötürücüsü deyil, həm ictimai şüura təsir edən mühüm vasitədir. Məhz bu baxımdan jurnalistikanın gücü onun cəmiyyətlə qurduğu etimad körpüsündədir. Qəzetin dəyəri, medianın rolu, jurnalistin məsuliyyəti oxucunun məmnuniyyəti bu körpünün iki tərəfində dayanan sütunlardır. Azərbaycan mətbuatının zəngin şərəfli yolu bu gün yeni mərhələyə qədəm qoyur. Bu yolun davamlılığı isə yalnız zəhmətkeş, prinsipial vicdanlı media nümayəndələrinin səyləri ilə təmin oluna bilər. 150 illik yubileyin verdiyi ən böyük dərskeçmişə sayğı, bu günə məsuliyyət gələcəyə inamdır.

 

Son olaraq Rəşad müəllim, mətbuatımızın inkişafı uğrunda göstərdiyiniz səmərəli fəaliyyətə bu dəyərli müsahibəyə görə  sizə təşəkkür edirik, gələcək fəaliyyətinizdə uğurlar arzulayırıq!

 

Yaqut Ağaşahqızı

 

İki sahil.- 2025.- 28 may (№ 91).- S.10.