Nəriman
Nərimanovun maarifçilik fəaliyyəti və pedaqoji fikirləri
Onun pedaqoji fikirlərində təhsil
və tərbiyənin vəhdəti, təhsilin tərbiyəyə
müsbət təsiri həyati faktlarla göstərilib
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
yaşayıb-yaratmış Nəriman Nəcəf oğlu Nərimanov
məşhur pedaqoq, dramaturq, nasir, publisist, həkim olmaqla bərabər,
həm də görkəmli dövlət xadimi idi. N.Nərimanovun
həyatında onun pedaqoji-maarifçilik fəaliyyəti
ayrıca əhəmiyyət kəsb edir. Pedaqoji elmlər
doktoru, professor, Rusiya Təhsil Akademiyasının akademiki Hüseyn Əhmədov göstərir
ki, 1890-cı ildə Qori Müəllimlər
Seminariyasını bitirən Nərimanov Tiflis quberniyası
Borçalı qəzasının Qızılhacılı kənd
məktəbinə müəllim göndərilir.
Bir il sonra o, Bakıya gəlmiş, əvvəlcə
Bakı realnı məktəbinin müəllimi
A.İ.Pobodonostsev tərəfindən təşkil edilən 6
sinifli progimnaziyanın hazırlıq sinfinin aşağı
şöbəsində, xüsusi məktəbdə, sonra isə
Bakı oğlan gimnaziyasında müəllimlik etmişdir. XIX
əsrin sonlarında Rusiyanın digər milli ucqarlarında
olduğu kimi, Azərbaycanda da maarifpərvər müəllimlər
yalnız dərs deməklə kifayətlənmirdilər. Onlar
ədəbiyyat və incəsənətə, mətbuata
xalqın ictimai yaralarını müalicə edən qüdrətli
bir vasitə kimi baxırdılar. Odur ki, həmin ziyalılar bədii
əsərlər yazır, qəzet və jurnallar çap
etdirir, yeni üsullu məktəb açır, qiraətxana və
kitabxanalar təşkil edir, dərsliklər
hazırlayırdılar. Belə müəllimlərdən
biri də Nərimanov idi. O, istər 1891-1902-ci illərdə
Bakıda müəllimlik etdiyi zaman, istərsə də
sonralar Azərbaycanın qabaqcıl ziyalıları ilə bərabər
bir sıra mədəni, ictimai və pedaqoji məsələlərin
həllində fəal iştirak etmişdir. Nərimanov
dövrün görkəmli müəllimlərindən olan
S.M.Qənizadə, H.Mahmudbəyov, Ə.Cəfərzadə və
başqalarının yaxından iştirakı ilə
1894-cü ildə Bakıda ilk milli kütləvi kitabxana-qiraətxananın
əsasını qoymuşdur. Kitabxana-qiraətxanada
N.Gəncəvi, M.Füzuli, Ə.Firdovsi, M.P.Vaqif, Q.Zakir,
M.F.Axundov, S.Ə.Şirvani... kimi görkəmli şair və
yazıçıların əsərləri, "Əkinçi",
"Ziyayi-Qafqaziyyə", "Kəşkül" qəzetlərinin
əldə olunan nüsxələri toplanmış,
onların kataloqu düzəldilmişdir. Xalq arasında "Nərimanov
qiraətxanası" adlanan bu kitabxana az müddət ərzində
şəhər zəhmətkeşləri və
ziyalılarının böyük rəğbətini
qazanmışdır. N.Nərimanov xalqın maariflənməsi
və milli dirçəlişində mətbuatın roluna
ayrıca əhəmiyyət verirdi. O deyirdi ki, əgər bir
mühazirəni ən çox 500-600 nəfər dinləyirsə,
qəzeti minlərlə adam oxuyur. Əgər bir müəllim
30-40 şagirdi öyrədirsə, qəzet bütün xalq
kütləsini öyrədir. Dövri mətbuatın geniş
və kütləvi təsir qüvvəsini nəzərə
alan Nərimanov 1896-cı ildə "Sovqat" adlı
uşaq jurnalı nəşr etməyə təşəbbüs
göstərmişdir. Jurnalı açmaq mümkün
olmadığından o, 1899-cu ildə "Təzə xəbərlər"
adlı həftəlik qəzet çıxarmaq fikrinə
düşmüş və bunun üçün nəşriyyat
işləri baş idarəsinə, Qafqaz Senzura Komitəsinə
müraciət etmişdir. 1900-cü ildə N.Nərimanov yenidən
"Məktəb" adlı xüsusi pedaqoji jurnal nəşr
etdirmək üçün Qafqaz Senzura Komitəsindən icazə
istəmişdir. Beləliklə, N.Nərimanov Bakıya gəldiyi
ilk günlərdən xalq maarifi sahəsində həvəslə
çalışmış, pedaqoji, ədəbi və ictimai
fəaliyyət göstərmişdir. O, bir-birinin ardınca
"Şamdan bəy" (1894), "Bahadır və Sona"
(1896), "Nadir şah" (1899) və s. kimi məşhur əsərlərini
yazmışdır. N.Nərimanov bu illərdə bədii əsərlər
yazmaqla yanaşı, bir sıra dərsliklər də tərtib
etmişdir. 1899-cu ildə nəşr etdirdiyi "Türk-Azərbaycan
dilinin müxtəsər sərf-nəhvi", "Müəllimsiz
türk dilini öyrənməkdən ötrü ruslar
üçün asan kitabça", "Müsəlmanlar
üçün müəllimsiz rus dilini öyrənməkdən
ötrü asan kitabça" əsərləri dərsliklərin
tərtibi işində irəliyə doğru atılmış bir addım idi.
Azərbaycan dili və onun tədrisi
metodikası ilə bağlı çox qiymətli bir irs qoyan
mütəfəkkir
N.Nərimanov
təkcə praktik pedaqoq deyil, eyni zamanda pedaqogika tarixi,
psixologiya, Azərbaycan dili və onun tədrisi
metodikasının bir sıra nəzəri məsələləri
ilə də məşğul olmuş və çox qiymətli
bir irs qoymuşdur. Böyük ədibə görə, tərbiyənin
məqsədi öz vətənini, millətini sevən, mərd,
mübariz, xeyirxah, insanlığa xidmət edən, mənəvi
cəhətdən saf, fiziki cəhətdən sağlam, elmi
biliklərlə silahlanmış yüksək şüurlu
adamlar yetişdirməkdən ibarətdir. N.Nərimanovun
pedaqoji fikirlərində təhsil və tərbiyənin vəhdəti,
təhsilin tərbiyəyə müsbət təsiri həyati
faktlarla göstərilmişdir. "Nadanlıq" əsərində
təsvir edilən Ömər oxumuş, təhsil
almışdır. Ona görə də o nəinki pis işlərlə
məşğul olmur, həm də qardaşı Vəlinin dələduzluğuna
qarşı ciddi etiraz edir. Doğrudur, onun etirazları nəticəsiz
qalır, avamlıq, nadanlıq öz işini görür, hətta
onu "düz yoldan çıxmış hesab edirlər".
Lakin Ömərin timsalında oxumağın, təhsilin
uşağın mənəvi aləminə, tərbiyəsinə
müsbət təsiri həyati faktlarla sübut olunur. N.Nərimanovun
əsərlərində insan şəxsiyyətinin
formalaşmasında tərbiyənin rolu xüsusilə qiymətləndirilir.
Pedaqoji fəaliyyətinin ilk dövründə tərbiyənin
rolunu yüksək qiymətləndirməsi onun
dünyagörüşündə demokratik maarifçilik
mövqeyindən irəli gəlirdi. O, şəxsiyyətin təşəkkülündə
elmin, təhsilin əhəmiyyətini göstərməklə
kifayətlənmir, tərbiyənin roluna daha
üstünlük verirdi. Heç təsadüfi deyildir ki,
90-cı illərdə elm insana ancaq bilmədiyi şeyləri
təlim verir, adam olmağa isə tərbiyə gərəkdir,
- fikrini geniş təbliğ edirdi. Bu fikir onun pedaqoji
görüşlərinin əsasında dururdu. Cəmiyyətin
böyük rolunu qeyd edən N.Nərimanov tərbiyənin
rolunu ayrıca qiymətləndirirdi. Tərbiyənin roluna dair
Nərimanovun fikirləri içərisində nəzəri cəlb
edən cəhətlərdən biri də şəxsiyyətin
təşəkkülündə tərbiyə, mühit və
irsiyyət məsələsidir. N.Nərimanov insan şəxsiyyətinin
təşəkkülündə tərbiyə ilə bərabər
quruluşun, ictimai mühitin də rolunu göstərirdi. İnsan
şəxsiyyətinin təşəkkülündə tərbiyənin
rolunu yüksək qiymətləndirən N.Nərimanov maarifin
demokratikləşdirilməsini insanların ümumi, bərabər
inkişafına mane olan mövcud quruluşun, ictimai-iqtisadi həyat
şəraitinin inqilabi yol ilə dəyişdirilməsi
ideyasını təbliğ edirdi. O yazırdı ki, müəyyən
bir sinfin, ağa və mülkədarın zəhmətkeşlərə
etdiyi vicdansızlıq: oğruluq, quldurluq, qan tökmək,
insan və millət balalarını ayaqyalın,
başıaçıq, sərgərdan çöllərə
salıb, elmdən, fəndən məhrum qoymaq. Bütün
insanların və millətin aralarına ziddiyyət salıb,
bir-birinə vuruşdurmaq, bunların əxlaqını pozub,
heyvan dərəcəsinə gətirmək... və s.
bütün bunlar mövcud cəmiyyətin, sosial mühitin və
bu mühitdə verilən tərbiyənin nəticəsidir. Uşaqların
tərbiyəsində valideynlərin rolunu yüksək qiymətləndirən
N.Nərimanov "Teatr barəsində bir neçə
söz" adlı məqaləsində yazırdı ki,
"Heç ata-ana istərlərmi uşaqları bədbəxt
olsunlar? Heç kəs istəməz ki, oğlu qazamatda illərlə
çürüsün. Amma çi fayda, bunların
hamısını görürük və gözlərimizdən
qanlı yaşlar tökülür. Bəs lazım gəlmirmi
bu dərdin dərmanını tapaq? Nə vaxtadək qoca ata və
analarımız sudlara düşəcəklər?... Bəyəm
günah qazamatda çürüyən uşaqlarımızdadır?
Xeyr. Günah özümüzdədir". N.Nərimanovun tərbiyə
haqqındakı fikirləri içərisində diqqəti cəlb
edən cəhətlərindən biri də verilən tərbiyənin
tamlığını və
ardıcıllığını tələb etməsidir. N.Nərimanova
görə, tərbiyəçi tərbiyə işində
ardıcıl olmalı, uşağa verilən tələblərdə
natamamlığa yol verməməlidir. N.Nərimanovun pedaqoji
fikirləri içərisində əxlaq və əxlaqi tərbiyə
də mühüm yer tutur. Onun əxlaq məsələlərinə
dair fikirləri xalqın ictimai tərəqqisi və
azadlığı uğrundakı mübarizəsi ilə əlaqədardır.
O, xalqın, o cümlədən gənclərin əxlaq tərbiyəsi
məsələsini siyasi mübarizənin tərkib hissəsi
hesab edirdi. N.Nərimanovun əsər və məqalələrində
əxlaqın tarixi və sinfi kateqoriya olması göstərilir.
"Həyat" qəzetində dərc edilən məqalələrindən
birində o qeyd edirdi ki, hər bir sinfin özünəməxsus
fikri, əqidəsi, dolanacağı, başqa sözlə desək,
əxlaqi normaları vardır. Zəmanənin dəyişməsi
ilə əlaqədar olaraq, əxlaqi normalar da dəyişir və
inkişaf edir. N.Nərimanov gənc nəslin əmək tərbiyəsi
işində məktəbin rolunu ayrıca qeyd edirdi. Azərbaycan
müəllimlərinin qurultayında N.Nərimanov deyirdi ki, əməyin
nə olduğunu gənclərə bildirən məktəbdir.
Bu da ki, bizim həyatımız və bütün fikrimizdir.
Çünki biz yer üzərində ancaq zəhmətin
hökmranlığının bərqərar olmasına
çalışırıq. Öz zəhməti ilə Vətənə
xidmət etməyi, o, ən yüksək mənəvi borc
hesab edirdi. N.Nərimanovun pedaqoji irsində təlimin məzmunu
və üsullarına aid də çox dəyərli fikirlər
vardır. O, bir tərəfdən köhnə məktəbləri,
"Zavallı uşaqların, gələcək millət
balalarının fəhmlərini, zehinlərini korlayan, orta əsrlərdən
qalma üsul ilə dərs keçilən"
mollaxanaları, digər tərəfdən isə dövlət
məktəblərinin ruslaşdırma siyasətini kəskin
tənqid və ifşa edirdi. Təlimin ana dilində
aparılması ideyası onun pedaqoji fikirlərinin əsasını
təşkil edir. "Millətin dilini bilmədən, onun dərdinə
dava etmək çətindir", - deyən N.Nərimanov
müəllim işini həkimliklə müqayisə edir və
göstərir ki, "həkim azara görə dərman
verdiyi kimi, müəllim də tələbə görə
bilik verməlidir". O deyirdi ki, naxoşun ruhunu təmizləməkdənsə,
qanını təmizləyin. İnsanın dili onun
qanıdır. Qan təmiz olanda ürək yaxşı
işlədiyi kimi, dilin də saf olması millətin tərəqqisinə
səbəb olur.N.Nərimanov ana dilini xalqdan uzaq salanlara
qarşı çıxmaqla, onların fikrini böyük etiraz
və coşqunluqla rədd edir, ana dilinin tədrisi məsələsində
haqqın, ədalətin qalib gələcəyinə
inanırdı. Ana dilinin məktəb proqramından
çıxarılmasını istəyənləri və
buna görə əl çalanları mənasız hesab edən
N.Nərimanov yazırdı: "Qoy çalsınlar! Lakin
haqqı batil edə bilməyəcəklər. Bəşərin
fitrət və təbiətində məknun olan hissiyyatı
- aliyeyi nabud edəməyəcəklər!... Analarımızın
laylalarını qulaqlarımızdan çıxarmayacaqlar,
illər ilə bilüzum bir şey kimi ayaq altına
aldıqları o gövhəri qiymətdən saqid ödəməyəcəklər.
Ana dilimiz hər halda qüvvət tapacaqdır...".
Hazırladı: Azər NURİYEV
Kaspi.- 2011.- 5 aprel.- S. 11.