«Oxucular
acığından heç bir əsəri oxumurlar»
Musa Yaqub: «Ad dövləti verdiyi
paydır versələr sağ olsunlar, verməsələr də
özləri bilərlər»
Zənnimcə,
Musa Yaqubu əşədü
təqdim etməyə ehtiyaca yoxdur. O şeirimizdə öz səsi
olan şairdir. Amma çoxdandır ki, onunla əlaqə saxlaya
bilmirdik, sağ olsun Zaur Qəriboğlunun. Onun
köməkliyi ilə Musa müəllimlə əlaqə
saxladıq. Musa müəllim o qədər
yavaş-yavaş danışır ki, diktofon yazmaqdan yorulur, evə
gəlib yazını kompuyuterə köçürəndə
görürsən ki, cəmi bir səhifəlik yazı da
alınmır. Nə də mövzulara o qədər
dəqiq yanaşır ki, onu danışdırmaq
üçün bir-iki cümlə deyib keçir. Razılaşdığı məqama isə bircə
“hə” deməklə kifayətlənir. İndi di gəl
oğulsansa, əyləş, 45 dəqiqəlik söhbətdən
gör nə qədər az söhbət
qalır ortada.
– Musa müəllim, bu gün xeyli
sayda bədii əsərlər, romanlar yazılır.
Oxucuların olmadığı, ədəbiyyatın zəiflədiyi
dövrdə bu qədər əsər sizə çox
görünmür ki?
– Sovet
dövründə əsərlər cürbəcür
şuralardan keçirdi, müzakirə olunurdu, redaktorların
əlindən keçirdi, rəyçilərə verilirdi.
Bir romanı bir
neçə yazıçı, rəyçi fikrini bildirirdi.
Sonra dövlət planına daxil olunurdu, nəhayət kitab çap olunurdu. Bu gün söz azaddır deyə, qələm tutan
başlayır şeir, yazmağa. Nəşriyyatlar
da təsərrüfat hesabına işləyən müəssisə
olduğuna görə hər cür əsəri qəbul edir.
Hərə də öz yazdığını
vurur qoltuğuna ki, kitab yazmışam. Mən
o vaxt deyirdim ki, hər nəşriyyatın öz kitab
dükanı olsun. İndi zəif əsərlər
qarışıq qüvvətli əsərə, oxucular da
acığından heç bir əsəri oxumurlar.
Əslində ciddi ədəbiyyat çox az
çap olunur. Bu mənada məncə, əsərlər
demək olmaz ki, çox tələb olunur. Əsər
oxunmaq üçün
gərək əsl
ciddi ədəbiyyat nümunəsi olsun.
– R.Rövşən yaxın vaxtlarda verdiyi
müsahibələrin birində demişdi ki, xalq şairi
adı Zəlimxan Yaqubdan əvvəl Musa Yaquba verilsəydi
daha yaxşı olardı? Ümumiyyətlə,
ad almaq məsələsinə münasibətiniz necədir?
– Mənim
fikrim budur ki, ad paydır. Payı istəməzlər,
payı verərlər. Versələr
alarıq, verməsələr yox. Özü
də mən ad gözləmirəm ki, ad versinlər. R.Rövşənin özü də ad almağa
layiq şairdir. Mən
qarşı-qarşıya qoymaq istəmirəm, elə adamlar
var ki, R.Rövşəndən yaradıcılıq
baxımından çox zəifdir, amma neçə adı
var. Dövlət ədəbiyyata münasibət gözüylə
baxmamalıdırlar. İctimai rəy nəzərə
alınmalıdır. Kimə münasibət
yaxşıdırsa, kimdən yarına bilirlərsə, ona da
ad verirlər. Ad verirlər, yenə də çox
sağ olsunlar. Gərək özün də o
adı istəyəsən. Gərək
xidmətlərini təqdim edəsən, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi də təqdim eləməlidir.
Biz də ziyalı adamlarıq gedib deməyəcəyik
ki, bizə xalq şairi adı verin. Yenə
də deyirəm, ad dövlətin verdiyi paydır. versələr sağ olsunlar, verməsələr
də özləri bilərlər.
– AYB-nin qurultayının uzanması
barədə nə fikirləşirsiniz. İki ildir ki,
növbəti ilə qaldı deyərək uzadırlar
qurultayı?
– Əslində qurultayın bədii hissəsi bitib, məruzələr
dinlənilib.
Rəyasət heyətində təmsil olunsam da
qarışmıram, maraqlanmıram. Gərək
seçki düzgün aparılsın. Kimi
seçərlər, seçərlər. Əvvəl
AYB-nin əlində xeyli imkanlar var idi. İndi
isə ictimai qurum kimi fəaliyyət göstərir. Ümumiyyətlə, yazıçının
başqa bi yazıçının halına ağlaması
çox çətin məsələdir.
– “Şeir şəhərləşməsi”
ədəbiyyatımızı bürüyüb. Ədəbiyyatımızın demək
olar ki, paytaxtda cəmləndiyinə görə, daha şeirlərdə
yüksək ruhlu təbiət təsvirləri yoxdur. Bu da ədəbiyyatı loru desək bir qədər
boz göstərir. Necə fikirləşirsiniz?
–
Bilirsiniz, ədəbiyyat insan ömrü kimi bir şeydir. İnsan min illər öncə necə
yaşayıbsa elə da yaşayır. Üç min il əvvəl yaşamış insanla
bugünkü insan arasında elə də böyük hiss,
duyğu fərqi yoxdur. Hələ bizim eradan əvvəl
necə böyük ədəbiyyat olub, deməli onlarda, o
hiss, o duyğu olub da. Ədəbiyyatda
hoqqabazlıq eləmək lazım deyil. Məsələn,
oturub otaqda fikirləşim ki, necə eləyim ki, nə oxucu
başa düşsün, nə də mənə adi
baxmasınlar, desinlər gör nə intellektualdır. Bu barədə fikirləşmək lazım deyil.
Könlünü ilhama mindirən, qəlbini
riqqətə gətirən, adi məişət, səni dəbərdən,
tərpədən çağdan yazmalısan. Söz də, şeirdə torpağa
atılmış dəndir. Sünbül dolu da ola bilər, zəif də. Azərbaycan
dili qədər zəngin dil yoxdur. O fikir yoxdur ki, onu
bizim dillə ifadə eləmək mümkün olmasın. Könlündə nə fikir varsa onların
hamısını təsvir edib oxucuya çatdırmaq
imkanın var. Tofiq Bayramın yaxşı bir fikir var, o deyir
ki, “şair zəifləyəndə, oxucu şairləşir”.
Yəni oxucu oxuyur və deyir ki, burda nə var
ki, mən də bunu yazaram da. Poeziya
heç kəsin ağlına gəlməyən sözlər
yaşayır. Mən təbiətin qoynun
da olduğuma görə təbiətdən yazmışam.
Şəhərdən də yazmaq olar,
maşından da, amma yaxşı yazmaq lazımdır.
– Gənc
dostumla bir dəfə bir eksperiment apardıq. Yol
boyu şeir oxuya-oxuya getdik. Əvvəl
öz şeirlərimizi oxuduq. Gördük
yanımızdan keçən adamların biri də bizə
baxmır. Sonra isə başqa şairlərin, bu gün
sevilib oxunanların və klassiklərin şeirlərini yol boyunca deyə-deyə
getdik. Yenə də heç kim bizə baxmadı. Şeir cəmiyyətin
həyatında təsirini itirməsi nə ilə
bağlıdır?
– Orta məktəblərdə şeirlər
yaxşı keçirilirdi. İndi heç kəs
kitab oxumaq istəmir. O qədər ucuz söhbət
yaranıbdır ki, onun içində poetik sözü
axtarıb seçmək çox çətinidir. Mən bir
dəfə də demişdim ki, mədəniyyətimizin
özündə də
sevgimizdə də deformasiyalar var. O hisslər məhv
olduqca poeziya da itir insanların həyatından . Əvvəllər məktublar yazılırdı.
Yazırdıq ki, ürəyimin ən dərin
guşələrindəki gizlin sözləri yazıram.
Dünyanın ən gözəl sözləri
məktublarda idi. İndi qulaq telefonları
çıxandan sonra məktuba ehtiyac var? Texnikalar
icad olunduqca hisslərimiz də duyğularımız da
korlaşdı. Artıq poemalar oxumağa
oxucuların səbri çatmır. Bu da
bir dövrdür. Elə ola bilər
ki, yenə böyük həcmli şeirlərə və
poemalara qayıdış olsun.
–
Axundovun Füzuliyə, Tolstoyun
Şekspirə qarşı müsbət yaradıcı
münasibəti olmayıb. Sizcə bu nəylə
bağlıdır?
– Axundov Füzulini deməzim ki,
sevmirdi. Sadəcə Axundov daha ciddi ədəbiyyatı
təmsil olunmağını istəyirdi. Sadəcə
bütün şairlər kəpənək kimi
düşmüşdülər Füzulinin dövrəsinə
ancaq orda fırlanırdılar. Deyirdi ki,
milləti komediya, nəsr dilini Füzulidən öyrəniblər.
Məhəbbət dilini Füzulidən öyrənmişdilər,
ictimai fikirisə Axundov təklif edirdi. Amma
Tolstoy üçün ədəbiyyat başqa amal idi. Tolstoy nəhəng ədəbiyyatı sevirdi, deyirdi
ki, həyata daha bağlı şeyləri yazmaq
lazımdı. Tolstoya görə ədəbiyyat
hər şeyi göstərməli idi, adi şeylərlə
baş qatmaq, dramalarla ədəbiyyatı qapamaq olmazdı.
Füzuli bu gün də başımızın
tacıdır. Axundov
çağırırdı ki, ədəbiyyat iki nəfərin
münasibəti ilə yekunlaşmamalıdır. Ədəbiyyat ictimai mövqeyi də təmsil etməlidir.
– 1910-cu ildə, 81 yaşında,
Lev Tolstoy evindən gedir və yolda, Astapovo stansiyasında
ölür. Amma ölümündən əvvəl
evinə məktub yazır ki, Dostoyevskinin “Karamazov
Qardaşları” romanını mənə göndərin.
Əgər hər şeydən imtina edib getsəniz
kimin kitabları üçün evə məktub
yazardınız.
– Maraqlıdı. Konkret bir
müəllif deyə bilmərəm. Füzulinin,
Məmməd Arazın kitablarını deyərdim. Amma mən poeziyanı çox sevirəm. Ona görə şeir kitablarını deyərdim.
– 5 il müddətində
millət vəkili oldunuz. Beş ildən sonra
çəkildiniz. Sanki elə təsir
bağışladı ki, başınızı
götürüb qaçdınız ordan. Kürsüdən
ayrılmaq çətin olmadı ki?
– Mən seçilməməyimi
beş il qabaqdan bilirdim. Milli Məclisin işi
tam başqa şeydir. Uyğunlaşa bilmədim.
Mənimçün çətin olmayıb, təəssüflənmirəm.
Özüm istəsəydim siz də bilirdiniz
ki, seçilə bilərdim. Amma istəmədim.
Susa bilmədim. Bir şeirimdə
də var.
Bir az susdum, bir az dedim,
Bu oyundan
xilas dedim.
Ha
üç badam. bir qoz dedim
Qoşdular bu xora məni.
Konkret deyim ki, mən xorda oxuya bilmədim. Öz səsi
olan xorda oxuya bilməz.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2011.-10-12 dekabr.- S.15.