“Qız və Qurd” - əbədiyyət nəğməsi
“Altun kitab” nəşriyyatı
bir müddət əvvəl oxuculara adına layiq
bədii əsər təqdim edib. “Qız və
Qurd” adlanır. Qarabağ hadisələrinin məsum
qurbanlarının xatirəsinə
həsr olunan kitabın hansı janrda qələmə alındığı göstərilməyib.
Seçim sanki sonda oxucunun öhdəsinə buraxılıb.
Nə adlandırmağımızdan
asılı olmayaraq dəqiq məlumdur ki, sırf publisistika,
bədii ədəbiyyat nümunəsidir.
Müəllifinin adı,
atasının adı,
soyadı istisna edilməklə kimliyi yalnız onu tanıyanlara bəllidir.
Onsuz da kitabın yaradacağı
duyğular, emosional hisslər əsərin mütaliəçisini
yekunda rahat buraxmayacaq. Suallar yağacaq: “Axı bu Zaur kimdir belə
canavarların yaşantılarına incəliklərinə qədər
bələddir”, “o, yazıçıdır, yoxsa ekoloq,
psixoloq, filosof, ekspert...” Maraqların güc gələcəyi
şəraitdə müəlllifin – Zaur Akifoğlunun
konspirasiya qaydalarına söykənməsi də köməyinə
çatmayacaq. Əyani tanış olmaq istəyən
oxucuları ilə üzbəüz söhbətləşmək
məcburiyyətində qalacaq.
Mənə gəldikdə isə deyəcəklərim
25 ilin tanışlığı üçün qısa və
konkret olduğundan inanmıram yetərli sayılsın.
1960-cı ildə anadan olub, Azərbaycan Dillər Universitetinin
(keçmiş M.F.Axundov adına Xarici Dillər Universiteti) məzunudur,
bir sıra ali məktəblərdə dərs deyib. Hazırda
Azəri Press Agentliyinin (APA) rus dilinə tərcümə
redaksiyasının baş redaktorudur. Əlavə edə bilərəm
ki, medianın aktual problemlərinə dair mötəbər tədbirlərdə
iştirakımız zamanı onun jurnalist və şəxsiyyət
kimi xarakterik xüsusiyyətlərinə bələd
olmuşam. Obyektiv fikirləri və mülahizələri ilə
mükalimələrdən çəkinməyib, təklifləri
reallığa söykənib. Hazırcavablığı, baməzəliliyi
ətrafında daim xoş aura, atmosfer yaradıb. Qəribədir,
yubiley ilinə - 50 yaşınadək ilk kitabın
çıxa, şəklin bir yana, üç-dörd cümlə
ilə özün barədə məlumatı oxucudan əsirgəyəsən.
Belə səpki, stilistika nə qədər gözlənilməz
olsa da, Zauru lazımınca tanımadığımız
qınağını diktə etsə də, xoş
sürprizdir. Bunun naminə tənəyə məruz qalmaq da qəbuldur.
“Altun
kitab” bizə sözün əsl mənasında qızıl
kitab bəxş edib. Qiyməti çap materialının
parlaqlığında, ölçü-biçimdə
axtarmaq sadəlövhlük olardı. Mövzu
orijinallığı, dil, üslub xüsusiyyətləri, məna
dərinliyi, dövrlə səsləşməsi və digər
özəlliklərə istinadən deyə bilərəm ki,
“Qız və Qurd” nadir ərsəyə gələn əsərlərdən
biri kimi belə dəyərləndirilməyə layiqdir. Kitab
müasir ədəbiyyatımızda (bura tərəddüdsüz
əvvəlki dövrü də əlavə edərdim) yeni
hadisədir. Faciələrimizə,
yaşantılarımıza yanaşmada bədii təfəkkürün
novatorcasına yetişmiş baxışıdır.
Zaur
başqa yazarların üçüncü, beşinci, yaxud
onuncu əsərində iddia etdiyi uğura ilk kitabında imza
atıb. Özü də dediyim kimi 50 yaşında. Gəlin
təəccüblənməyək. İnsan
ömrünün kamil çağında cilovlaya bilmədiyi
fikirləri ictimailəşdirmək üçün
özündə bədii yaradıcılığın məziyyətlərinə
qatlaşmaq cəsarəti tapırsa, bu yalnız
alqışlanmağa layiqdir. Ona görə kitabın ərsəyə
gəlmə səbəbləri sırasında Z.Akifoğlunun
“mən də yaza bilərəm” iddiasına düşməsinin
gümana gətirilməsi qətiyyətlə kənara
atılmalıdır. Bunun mahiyyətinə, fəlsəfəsinə
varmaq istəyənlərin köməyinə əsərin
4-5-ci səhifələrindəki epiqraf xarakterli fikirlər gələcək.
“Bu hadisə Qarabağda baş verdi. Bizə elə gəlirdi
ki, hadisələr bu ilin yazında olmuşdu. Amma qocaların
dediyinə görə, eyni adlı canavar həmin yerlərdə
yüz il bundan əvvəl də yaşayıbmış”. Mabədində
isə oxuyacaqsınız: “Keçmiş, əgər onu
unutmusansa, olub keçənlər yox, yenidən təkrarlananlardır”.
Yüz illərin zehniyyətinin mürgüdən,
unutqanlıqdan xilası üçün Vətənimizin erməni
işğalına məruz qalan Qarabağ bölgəsinin
adı çəkilir. Mövzunun bədii həlli müsibəti
bir ölkə hüdudlarından kənara çıxarıb
bəşəriləşdirir. Zaurun intellektual səviyyəsinə
bələd olduğumdan canavarlara aid kifayət qədər
yazı, müxtəlif səpkili əsərlərlə
tanışlığına şübhəm yoxdur. Nağd əminəm
ki, bu sırada fenomen ingilis yazıçısı Cek Londonun
“Həyat eşqi” də var. “Qız və Qurd”da da
ölüm-qalım arasında qalan canavar həyat uğrunda
mübarizədə insanla üzüzədir. Lakin Zaurun
yaratdığı dördayaqlı obrazı daha kamildir, indiyədək
təqdim olunanlardan kifayət qədər fərqlidir. O, adi
obraz deyil, qədim Türk xalqlarına məxsus bəşəri
keyfiyyətləri özündə əks etdirən rəmzdir
– Boz Qurddur. Sürüsü heç vaxt insan ovuna
çıxmasa da, vahimədə saxladıqlarının
qoçaqlığını, zirəkliyini, fəndgirliyini, fəhmini
dəyərləndirərək Qurd adı ilə
çağırmalarından qürur duyan varlıqdır.
Sürü başçısı kimi özündə sələflərinə
xas cəhətləri cəmləşdirib. Mühafizəkardır,
yüz illərin qaydalarını qoruyur, nəslinin
qayğısına qalır. Təmkinlidir, bütün
canavarlar kimi o da danışmağı bacarmır, fəqət
dərin yaddaşa malikdir. Müharibə Qurdun da
sürüsünü ovla təmin etmək imkanlarını məhdudlaşdırdığından
kritik vəziyyəti müşahidə etməklə
qalmır. Yeni ov ərazisinə yiyələnmək
üçün təhlükəli səfərə
çıxır. Hadisələr də bu gedişat çərçivəsində
əsasən gecələr cərəyan edir. Niyəsinə
düz hədəfə dəyən ifadələr
aydınlıq gətirir: “Gecə canavarın müttəfiqidir”.
Qurdun coğrafi mənada keçdiyi məsafə
elə də uzun deyil, amma hər addımı təhlükəlidir.
Müəllifin seçdiyi təsvirlər, fikirlər oxucunu
daim həyəcanda saxlayır. Bütün bunlar mahir rəssam
fırçasaından çıxan ecazkar əsər təsiri
bağışlayır. Kitabın üz qabığında rəssam
Elçin Cabbarovun yer alan təsviri də mövzunun mahiyyətindən
qaynaqlanır. Bədii əsər sürü
başçısının Qurd zirvəsində dayanma
haqqının təsdiqidir. Bu missiya yalnız müəllifin
üzərinə düşmür. O, oxucunu Qurdun mənşəyi,
əcdadları, spesifik xüsusiyyətləri... barədə
bilgiləndirir. Ucalığa meyl Qurdun Ərgənəkondan bəri
genində məskunlaşıb. Həyatla ölüm
arasında çarpışdığı taleyüklü məqamda
vəhşi təbiətinə qalib gəlməsinin,
ömrünün son anlarını yaşayan, erməni əsirliyində
başına min bir müsibət gətirilən əsir
qızcığazın qayğı, mərhəmət və
nəvazişini cavablandırmasının mahiyyəti bunda
axtarılmalıdır.
Ucalıq haqqı daha güclü rəqib,
barışmaz düşmənlə çarpışmalarda əyani
təsdiqini tapır. Sürüsünü yeni əraziyə
aparmaq istəyən Qurd isə bir növ tənha qalıb.
Dördayaqlı rəqiblərini ikiayaqlı vəhşilər
ovlamayıb, “qrad”larla məhv ediblər. Özü isə
total hədəfdədir. Yeganə sağ qalan nümunə
kimi aradan götürülməsi üçün Sibirdən
canavarların qənimi kimi tanınan şəxsin - muzdlu
ovçunun nişangahındadır. Mahir mütəxəssis
kimi tanınan ovçu Frol dərk edəcək ki, heç də
fikirləşdiyi qədər asan işə razılıq
verməyib. İzinə düşmək istədiyi
dördayaqlı indiyədək ovladığı yüzdən
çox canavarın tayı-bərabəri deyil.
Əsərdə Nigar epizodik surət
olsa da olduqca güclü təsir bağışlayır.
Müəllifin təqdim etdiyi insan obrazları qalereyasında
yalnız o bu adı daşımağa mənəvi cəhətdən
layiqdir. Nigar ikiayaqlı vəhşilərin əhatəsindədir.
Onların kimliyi payada əsir gətirilən canavarın
düşüncəsi ilə təsvir olunur: “Deməli, bunlar həmin adamlar deyil. Onlar
başqa sürülərdəndir. Dilləri başqadır,
həm də pis qoxuyurlar”. Nigar erməni
işğalçılarının başına min bir
müsibət gətirilən azərbaycanlı balalarının
ümumiləşdirilmiş surətlərindəndir.
Müəllif heç də təsadüfi
olmayaraq onu Qurdla köhnə tikilidə
görüşdürür. Bu, rəmzlərin
görüşüdür, yaddaşların qovuşması,
sınağıdır. Nigar ömrünün son
anlarını yaşamasına baxmayaraq nicat əlini canavara
uzadır, onu buxovlardan azad edir. “Qurd” çağırmaqla tərəf
müqabilinə həyat eşqini, mübarizliyi qaytarır.
Bir vaxtlar Türk övladına işıqlı dünyaya yol
göstərən Boz Qurda indi xeyirxahlığının əvəzi
qayıdır. Müəllifin bu epizoddakı təsvirləri
xüsusilə heyrətamizdir. Olduqca unudulmaz, təsirli səhnənin
iştirakçılarının ağıllarına da gəlmir
ki, hər ikisi ermənilərin soyqırımı hədəfindədir.
Biri Türk soyundan olduğuna, digəri
Türkçülük rəmzi kimi qəbul edildiyinə
görə. Hökmü kəsən isə Tanrıya, müqəddəs
kitablardakı ehkamlara asi çıxan, “böyük pəhriz”
dövründəki günahların bu rəmzin məhvi ilə
yuyula biləcəyini təlqin edən kilsə keşişi
Şmavon, icraçısı dağ batalyonu komissarı, dinc
sakinlərin qatili Xaçik və onun buyuruğunu yerinə
yetirənlərdir. Fikir, məqsəd konkretdir: “Rəmzlər
olmayanda problem olmur”. Müəllifin təqdim etdiyi həmin
şəxslər üçün müqəddəs heç
nə yoxdur. Pul və xəstə təfəkkür naminə
istənilən cinayəti törətməyə
hazırdırlar. Hətta ovçu Frol kimi ziddiyyətli şəxs
də onların vəhşiliklərini üzlərinə
çırpmaqdan çəkinmir, söyüşlər, təhqirlər
yağdırır. Frolun özü də
psixologiyasının əsiridir. Bu qədər qatı fikirlərdən
sonra oxucu gümanına gətirir ki, təklifdən imtina edəcək.
Gözləntinin əksinə olaraq tamah və hobbi müttəfiq
kimi birləşir. Tamam orijinal metodla növbəti qurbanının
izinə düşməyə çalışır. O,
mütləq canavarla rastlaşmalıdır. Bunu Qurdun
yuxuları da deyir. Ovçu məqsədinə çatma ərəfəsində
pula yerikləyən erməni qatilinin qəsdindən güc-bəla
ilə qurtulur. Həmin dəqiqələrdə sanki ovçu
da canavarlaşır, dünya onun da gözündə boz rəngə
boyanır. Qurd isə sürətlə minalanmış sahələrlə
sürüsünə tərəf istiqamət
götürür. Frol ovçu taleyində ilk dəfə məğlubiyyətə
uğrayır, Qurd əbədi olaraq onun üçün əlçatmazdır...
Deməli, tarixi rəmzlərimiz daimidir, əbədiyaşardır.
Bu, hamımızın daxilinə hakim kəsilən bir həqiqətdir.
Əflatun Amaşov
Kaspi.-
2011.- 1 iyul .- S.13.