İlin axır
çərşənbəsi
Digər çərşənbələr
- Su, Od, Yel öz işlərini bitirmiş sayılırlar və
Torpağa yer verirlər. Torpaq isə deyir: “Səndən hərəkət, məndən
bərəkət”
Bu gün Novruz çərşənbələrinin sonuncusu - Torpaq çərşənbəsidir. Xalq arasında "Yer çərşənbəsi", "İlaxır Çərşənbə" və ya "Torpaq çərşənbəsi" adı ilə tanınan bu çərşənbədə yer oyanır, torpaq nəfəs alır və inama görə, artıq əkinə, toxum səpininə hazır olur. Torpaq çərşənbəsi öz xüsusiyyətlərinə və bayrama yaxın olduğuna görə daha çox insanlar tərəfindən sevilir və seçilir. Bununla yanaşı torpağın insana və bəşəriyyətə verdiyi bu nemətlər heç vaxt unudulmur. Ona görə də həmin günə Azərbaycan xalqı daha təmtəraqlı şəkildə hazırlaşır. Torpaq çərşənbəsi mərasim, ayin, etiqad, oyun və şənliklərlə ən zənginidir, çünki həmin günün mərasimləri həm Suya, həm Oda, həm Yelə, həm də Torpağa inamı əks etdirir. Xalq arasında belə bir inam olub ki, dörd ünsürdən sonuncusunun oyanması ilə Sel, Atəş, Yel və Torpaq daha böyük güc alır, ərzin donunu dəyişir, adamları yoxluq və qıtlıqdan, çətinlik və məhrumiyyətlərdən qurtarır.
Bu çərşənbədə bütün ayin və mərasimlər daha şən, kütləvi xalq şənlikləri kimi qeyd olunur. Şənliklər sübh tezdən suya tapınma ayini ilə başlayır. Adamlar su üstünə çıxır, su üstündən atlanır, dərdini, arzusunu suya danışır və sudan imdad diləyirlər.
Həmin gün insanlar torpaq sahələrinə çıxır, burada təmizlik işləri görür, müxtəlif ayinlər, kütləvi şənliklər keçirir, əmək nəğmələri oxuyurlar. Bu çərşənbənin axşam şənlikləri daha gur olur: küsülülər barışır, evlərdə üzərlik yandırılır, tonqallar qalanır, məşəllər yandırılır, bacalardan torbalar sallanır, qurşaq atılır, qulaq falları qurulur və s.
Torpaq çərşənbəsində süfrəmizin gözəl təamlarından olan paxlava, şəkərbura, qoğal və bir çox şirniyyatlar hazırlanır. Qoğal günəşin və istiliyin simvolu kimi stola gətirilir. Şəkərbura da kənarındakı və üzərindəki mənalara görə günəş şüalarını xatırıladır, paxlava isə mərkəzinə qoyulmuş fındıqla mifik mənanı özündə əks etdirir. Şirniyyatların süfrəyə qoyulması bütün ilin bərəkətli, ruzili və həmişə şirin keçməsini mənalandırır. Bununla yanaşı qoz, fındıq, badam və bir çox çərəz növləri də süfrəni bəzəyir. Qadınlar, qızlar isə evlərinə xonça tuturlar və müxtəlif konfetlərlə onu bəzəyirlər. Süfrə qoyulmuş səməni isə öz yaşıl görkəmi və belinə bağlanmış qırmızı lentlə daha çox diqqət cəlb edir. Həmin gün hamı deyib, gülür və insanlar evlərində xoş sözlər danışırlar.
“Səndən hərəkət
məndən bərəkət”
Torpaq çərşənbəsi olduğu üçün artıq xalq əkin - biçinə başlamalı olur. Digər çərşənbələr - Su, Od, Yel öz işlərini bitirmiş sayılırlar və Torpağa yer verirlər. Torpaq isə deyir: “Səndən hərəkət, məndən bərəkət”. Yerlər şumlanır, toxumlar səpilir və artıq yazın gəlməsi ilə işgüzarlıq da özünü göstərir.
Axır çərşənbə günü qadınlar, qızlar çilələrini tökmək üçün çay üzərinə yollanır və su üzərindən tullanırlar. Həmçinin həmən gün axşam vaxtı yenə də tonqallar qalanır, lakin bu çərşənbənin tonqalları digərlərindən tamam fərqlənir. Çünki həmin gün daha çox maraq olur və hamı od ətrafına yığışaraq onun istisinə qızınmağa çalışırlar. Bu inamla bağlı ulu babalarımız axır çərşənbə axşamı bacaların qırağında və həyətlərdə böyük tonqallar qalayardılar. Bununla onlar ata-ana ruhlarının öz ocaqlarına rahat gəlib qayıtmalarını təmin etməyə çalışırdılar. Bu zaman böyükdən-kiçiyə hamı oxuya-oxuya alovun üstündən tullanırdı:
Ağırlığım,
uğurluğum get,
Qada-bala
bizi tərk et...
Axır
çərşənbə axşamı evlərdə
qadınlar yemək qazanları asır, plov dəmləyir və
bir çox xörəklər bişirirlər. Bunların
müxtəlifliyi süfrənin daha da cəzbedici olmasına
səbəb olur. Nişanlı qızlara hədiyyələr
gəlir, təzə gəlinlər qırmızı geyinirlər.
Xanımlar isə evlərini ən yüksək səviyyədə
bayrama hazırlayırlar. Həmçinin həmin gün evlənməyən
subay qızlara baxmağa gələn oğlanlar olduqca
çox olur, xüsusən papaq atmaq mərasimi bütün
oğlanlar tərəfindən sevilir. Onlar öz
papaqlarını başqalarının qapısına ataraq
bayram payı gözləyirlər. Qapını açan
şəxslər isə bayram tədarüklərindən və
evlərində olan nemətlərdən papağa qoyaraq həmin
adamları sevindirirlər. Çərşənbə
günü yumurtalar boyanır, rəngləri isə
xonçalarda bəzəkli görünsün deyə müxtəlif
olur. Axır çərşənbədə yumurtalar
toqquşdurulur və uşaqlar mərcə girirlər. Kimin
yumurtası digərinə aid olanı sındırsa həmin
şəxs qalib elan olunur.
Torpaq
çərşənbəsində insanlar öz
qohumlarını yadına salır və onlara qonaq getməyə
başlayırlar, həmçinin vəfat etmiş
insanları da yada salmaq lazımdır. Rəhmətə gedən
insanların qəbirlərini ziyarət edir, onları da
xatırlayırlar. Həmçinin qoca insanları və
valideynləri yada salmaq daha mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Bu bayram günlərində şikəstlərə, əlillərə
əl tutmaq və valideyni olmayan uşaqlara yaxşılıq
etmək həmin insanın savaba girməsi ilə nəticələnir.
İnanclar
Çərşənbə
günü ev sahibləri gec yatmalıdır və evində
qulaq falına çıxanları nəzərə alaraq
xoş söhbətlər etməlidir. Əkin – biçinlə
məşğul olunan torpaq sahələrində
cütçülərin və sayaçıların sözlərinə
rast gəlmək mümkündür. Hətta mal-qara saxlayan
insanlar da həmin günlər ərzində kefləri kök
olur. Xüsusən axır çərşənbə
sayılan Torpaq çərşənbəsi günündə
evdən od, neft, kibrit vermək olmaz. Hətta ağartı
qidaların da verilməsi düzgün hesab olunmur. Çərşənbə
günündə başyalan mərasimlər səhər tezdən
elan olunur və gün dəyişənə qədər davam
edir, həmin gecə evlərdə şamlar
yandırılır, hər bir şəxsin adı qoyulmuş
şam sona qədər yanmalıdır. Şamların kimsə
tərəfindən söndürülməsinə icazə
verilmir.
Torpağın
əzizlənməsi, onun qeydinə qalınması, bostan və
dirriklərdə aparılan tədarüklər də hamı
tərəfindən hiss ediləcək dərəcədə
olur. Yazın gəlişi havalrın dəyişilməsində
də güclü şəkildə hiss olunur və mərasimlər
zamanı yazla, qış vəsf olunur.
Həmin
günü buğdalar qovrulur və onlar tavaya atılarkən
müxtəlif qızların adları tutulur. Kimə aid olan
buğda tez atılsa, deməli həmin qız hamıdan əvvəl
evlənəcəkdir. Subay qızları görməyə gələn
oğlanlar kənd yerlərində bacadan torba sallayırlar və
qızlar da onların içərisində müxtəlif
şirniyyatlar qoyaraq yenidən özlərinə göndərirlər.
Həmçinin Torpaq çərşənbəsində
müxtəlif ayinlər qurulur, nəğmələr,
bayatılar oxunulur, insanlar qulaq falına çıxırlar.
Xüsusən axır çərşənbə günü
qadınlar, qızlar bir evə evə toplaşaraq fal mərasimlərini
yerinə yetirirlər.
Məsələn,
ilin-ayın axırında (Novruz bayramından iki gün əvvəl)
bulaqdan, yaxud çaydan axar
Axır
çərşənbə günü, yaxud həftənin
uğurlu günləri axşamçağı
qonşuların qapısını kirimişcə pusurlar.
Qapıya yaxınlaşərkən eşidilən ilk
sözü və ya bir neçə sözü yozub, bəxt
haqqında müəyyən mülahizələr söyləyirlər.
(Bu səbəbdəndir ki, həmin günün axşamı
yalnız yaxşı sözlər danışılması adət
hesab olunur). Məsələn, ilk eşidilən sözlər
“işığı yandır”, “yaxşı olacaq” və s.
olarsa, hər şeyin yaxşı olacağı güman
edilir. Əksinə, “söndü”, “viran qalsın” və s.
kimi sözlər eşidiləndə pis tərəfə
yozulur.
Axır
çərşənbə axşamı gec yatırlar. Yatanda
işə əvvəlcədən hazırlanmış duzlu
kökə yeyib yatırlar, su içmirlər. Gecə yuxuda
(susuzluqdan) su görünür: içməyə kimsə su
verir. Guya, həmin su verən adam yuxu görənin qismətidir.
İlin
axır çərşənbə axşamı cavan
qızlar bir yerə yığışırlar. Bir qaba su
tökürlər. Əllərindəki üzükləri
çıxarıb saçlarına salırlar. Niyyət tutub
üzüyü suyun üstündən keçirirlər.
Üzük fırlanmağa başlayır və qabın
divarlarına dəyir. Üzük neçə dəfə
qaba dəyirsə, sayırsan. Demək o yaşda da gəlin
gedəcəksən.
Çərşənbə
axşamı otuzluq lampanın altına qıfılı
bağlayıb qoyurlar. Niyyət edib gözləyirlər. Kim
qapını açıb birinci evə girsə, onun birinci
sözünü niyyətlərinə görə yozarlar.
Balığın
çanaq sümüyünü övlad gözləyən gəlinin
oğlu və ya qızı olacağını bilmək
üçün iki barmağın ortasından atırlar.
Arxası üstə düşərsə, qız,
üzüstə düşərsə oğlan olacağı
gözlənilir.
İtkin
olan zaman, onu tapmaqçın ələyə qaysının
iki ucunu sancıb, fırlardırlar. İtkinin kim tərəfindən
olduğunu bilmək üçün şübhələndiyin
adamın adını çəkirsən. Əgər ələk
fırlanarsa, bu iş həmin adam tərəfindən olub.
Fırlanmazsa demək o günahkar deyil.
Qorxan
adamın başının üstündə ərimiş
qurğuşunu onun qarşısındakı qabın
içindəki suya tökürlər. Adam nədən
qorxubsa onun şəkili suyun içində formalaşır.
Axır
çərşənbə gecəsi ürəyində niyyət
tutub yatarlar. Gecə
yarısı yuxudan dur və şamı yandır. Şamı
götürüb güzgüyə yaxınlaş.
Güzgüdə gələcək nişanlını görəcəksən.
Amma gərək qorxmayasan. Qorxsan bu niyyətin baş tutmaz.
İlin
axır çərşənbə günü niyyət tutub
bağa getmək lazımdır. Bağdan bir çəngə
ot qırırsan. Niyyət düzdürsə, sühərəsi
gəlib görürsən ki, qırdığın otlar
uzanıb əvvəlki kimi olub.
İlin
axır çərşənbə gecəsi ürəyində
niyyət tutursan. Bağda bir daşı qaldırıb
altını təmizləyirsən. Niyyətin hasilə
çatandan sonra, gəlib daşın altına baxırsan.
Görürsən ki, daşın altında ot bitib.
İlin
axır çərşənbə axşamı ana
uşaqlarının başından tük qırır və
axar suya atır. Bir qab həmin yerdən su götürür və
uşaqlarının üstünə çiləyirsən.
Guya ki, bu su təmizlik, sağlamlıq, paklıq gətirir. Həmin
ili uşaqlar xəstələnmir.
Gün o gün olsun...
Bu gün
torpaqlarımızın 20 faizindən çoxu işğal
altındadır. Qarabağımız dardan qurtarmayıb. Minlərlə
sərgərdan şəhid ruhu yurdumuzu dolaşır. Viran
yurd yerlərimizdən analarımızın çörəyinin
ətri gəlmir.
Gün o
gün olsun ki, darda qalan torpaqlarımızda Çərşənbə
və Novruz tonqalları qalansın! Müqəddəs odumuzda
dərdlər, bəlalar yansın! Od üstündən
atılanda, yaddan çıxan bir mahnını hamı yada
salsın:
Ağırlığım,
ağrılarım odda yansın,
Dərdlər
keçən ildə qalsın...
Hazırladı:
Təranə Məhərrəmova
Material KİVDF-nin dəstəklədiyi
layihə çərçivəsində
hazırlanıb.
Kaspi.- 2011.- 15 mart.- S. 12.