“Qadınlar cismi, kişilər dünyanı yaradır” – MÜSAHİBƏ

 

Məşhur amerika yazıçısı Rey Bredberini fantastika janrının ustası adlandırırlar. Müxtəlif əbədi mükafatların laureatı olan Bredberi “Mars xronikaları”, “Fahrenheit 451“, “Zəncirotu şərabı”,”Ağılsızlar üçün qəbiritanlıq” kimi məşhur romanların müəllifidir. Bununla belə, tənqidçilər Bredberinin hekayələrini daha yüksək qiymətləndirir. O, 400-dən artıq hekayənin müəllifidir.

Əsərlərində vacib problemləri araşdran yazıçının bir müddət əvvəl Almaniyanın “Tagesspiegel” qəzetinə verdiyi müsahibəni təqdim edirik.

- Bu düzdür ki, elmi-fantastik romanlar müəllifi Rey Bredberinin sürücülük vəsiqəsi yoxdur və o, təyyarəni sevmir? 

- Ciddi desəm, mən əsla elmi-fantastik əsərlər müəllifi deyləm. Yalnız bir elmi-fantastik roman yazmışam:  “Fahrenheit 451“. Qalanları sadəcə fantastikadır. Bir ki, fantastika dünya ədəbiyyatında köhnə ənənədir. Yəni Homer   fantast yazıçıdır.

- Amma bir Los-Anceles sakini üçün avtomobilə qarşı adət edilməmiş ikrah hardan qaynaqlanır?

- Mən elə bir mühitdə böyümüşəm ki, orada insanlar avtomobilə sahib ola bilmək üçün çox kasıb idilər. Yeri gəlmişkən, bu gün əksər insanlar kasıb olduğundan maşına sahib ola bilmirlər. İnsanlar bəzən bu səfeh dəmiri almaq üçün öz ruhlarını da satdıqlarının fərqinə varmırlar. 30 yaşımın sonuna gələndə maşın almaq üçün pulum kifayət edirdi. O zaman hələ maşın almağa  həvəsim vardı. Amma onda artıq dostlarımın çoxu yol qəzaları zamanı həyatdan getmişdi.

- Bəs təyyarə qorxusu?

- Təəssüf ki, yalnız  20 il əvvəl uçuşla bağlı qorxu hissimin olmadığını bildim. Uçuşa kimi isə bir neçə dəfə xoş olmayan vəziyyət üzündən qayğılanmışdım: çünki uçuşa az qalmış yerimdən atılmışdım   stüardessalardan xahiş etmişdim ki, mənə yenidən enməyə icazə versinlər. O vaxtdan hətta uçmağı  çox  sevirəm 20 dəfə təyyarə ilə Parisə uçmuşam

 

“PROBLEMİNİZ VARSA, CƏMİYYƏTƏ GÜVƏNMƏYİN”

 

- Öz qorxusuna necə qalib gəlməklə bağlı insanlara məsləhətiniz varmı?

- Qorxunun onlar üçün törədə biləcəyini analiz etsinlər. Bu analizin gedişatında öz qorxularını itirəcəklər.

- Ədəbiyyat buna kömək edə bilərmi?

- Şəraitdən asılıdr. Amma birinci yerdə özünüanaliz dayanmalıdır. Əgər sizin hansısa probleminiz varsa, cəmiyyətdən onun həllini gözləməyin.  O cümlədən psixiatrın, yaxud ədəbiyyatın köməyinə arxalanmayın. Probleminizi özünüz həll edin.

- Sizin əsərlərinizi təkrar oxuyanda,  daha çox nəzərə çarpanbizim  atom müharibəsi qorxumuzun necə güclü, dərinə işlədiyi oldu. Atom qorxusu hazırda demək olar ki, yoxa çıxb. Bununla bağlı bir yüngüllük duyursuz?

- Atom silahları ilə bağlı məsələ birmənalı deyil. Bir tərəfdən atom cəhənnəmində daim yaşamaq qorxusu dəhşətli idi. Digər tərəfdən atom silahı ruslara əngəl oldu onlar qayğılandılar ki, heç bütün dünya kommunizmə olan ehtiyacda boğulmur. Həmin kommunizm ki, Polşanı Şərqi Almanıyanı əzirdi.

- İndi siz  məhz -  o zamanlar mövcud olan Kommunist yırtıcıları kimi danışdız.

- 1950-ci illərdə Cozef Makkarti onun tərəfdaşları gəlib Hollivudda bütün insanları kommunist olmaqda günahlandıranda, onda   “Daily Variety” qəzetində bir yazı verdim. Həmin yazıda xahiş etdim ki, 1682-ci ildəki kimi əcinnə ovundan vaz keçsinlər. O zaman agentim məni ağılsızlıqda günahlandırdı xəbərdarlıq etdi ki, heç vaxt yenidən  tapa bilmərəm. Yalnız onu dedim ki, heç kəs məni kommunist olmağa məcbur etməsin.

- Hansı nəticə oldu?

- Bir il sonra rejissor Con Hyuston yanıma gəldi. O, “Mobi Dikromanını ekranlaşdırmaq istəyirdi. Mənə ssenari yazmağı sifariş verdi. Onda mən agentimə dedim: Görürsən?  Hər şeylə barışmaq əvəzinə müqavimət göstərmək gələcək uğrunda mübarizə aparmaq üçün pul ödəyirlər.

 

“DÜŞKÜN OLDUĞUMUZ BÜTÜN BU OYUNCAQLAR…”

 

- Bu gün Amerikanın siyasi sisteminə qədər böyük ümidləriniz var?

- Mənim məyusluğum tamamilə başqa şeylərlə bağlıdır. Məsələn, demokratiyanı qəbul edən ölkələr çox deyil. Afrika bu dünyada  fəlakət həddində olan yeganə region deyil. Hər yerdə dəhşətli idarəetmə üsulu var.

- Sizin məşhur “Fahrenheit 451“ romanında dövlət kitabın, oxucunun düşmənidir. Bu gün oxucunun düşməni kimdir? Hələ dövlət ya daha çox nəhəng şirkətlər, yoxsa media?

- Bunların hamısının qarışığı.  Kompüterin, medianın icadı, simlərlə ya simsiz,  hava ilə evimizə zorla girən hər şey, bizim düşkün olduğumuz bütün bu oyuncaqlar. Kompüterə, televizora düşkünlüyümüzün mərkəzində sadəcə olaraq  intellektdə, beyində olan kədərli çatışmazlıq dayanır. Əgər biz hələ kinoya televizora, emailə aludəyiksə, əmin olmalıyıq ki, bunun arxasında beyin, ağıl, düşüncə dayanır. media sağa ya sola aid deyil, o, neytral qalmalıdır. Kompüterin televizorun həyatımızda əhəmiyyəti, mənası çox mühüm olub. Buna ötəri yanaşırıq. Mənə elə gəlir ki,  biz özümüzü lazımınca məlumatlandırmazdan öncə bu oyuncaqlardan zövq almağa, əylənməyə başlamışıq.

- Əgər yadplanetlilər özərinin kosmik gəmisi ilə sizin Los Ancelesdəki qəşəng evinizin qarışısında yerə ensə, onlara hansı sualı verərdiz?

- Siz Tanrıya inanırsız? Təbii ki,  yadplanetlilər Tanrıya inanardılar, çünki onlar axı kainata bağlıdırlar, oradan gəlirlər. Kainat isə elə nəhəngdir ki, biz özümüz kosmos Tanrı üçün müxəlif adlar düşünüb tapmışıq. buna görə hələ müharibə aparırıq-  necə axmaqlıqdır. Biz sadəcə olaraq onunla barışmalıyıq ki, hər ziddiyyətə rəğmən  bu planetdə yaşayırıq: qeyri-adi dünyada ağlasığmaz olan bir yığın şey var. Yadplanetlilər yerdə məskunlaşsaydı, onlardan soruşardım ki, həyat sizin üçün deməkdir?  O sizə mənim üçün kəsb edən mənanı verirmi?

- “Rəsmlərdəki adaməsərində marslıları xristianlaşdırmaq istəyən katolik keşişləri haqda yazırsız.

- Bu əsərdə insanlar marslılardan öyrənir əksinə.

- Bir katolik isə əsərin küfr olduğuna etiraz etmişdi.

- Yaradıcılıq möcüzəsi kimi yüksələ bilən nəsə heç zaman küfr ola bilməz.

 

“LƏNƏT ŞEYTANA, CANLI OLUN, İNSANI SEVİN”

 

- Qadınların elmi fantastik   ümumiyyətlə, fanatastik əsərlərə az meylli olmasını ilə izah edərdiz?

- Bu həmişə belə olub. Biz kişilər qədimdən daha çox mexaniki yaradıcılarıq: qadınlar cismi, biz kişilər dünyanı yaradırıq. Bəzən başqa cür olur.  Biz şəri - məsələn, maşını bəzən kosmik gəmini yaradırıq. Biz kişilər öz oyuncaqlarımızı tamamilə çılğınca sevirik, ixtiraçıyıq bir naqil yananda, bir raket səmaya uçanda başqa heç haqda düşnümürük. 

- Sizin 90 yaşınız var. Həyatınızın şüarı nədir?

- Yeganə cavab odur ki, həyatda yalnız sevdiyiniz şeyi edin etdiyinizi sevin. Heç vaxt sevmədiyinizi etmək lazım deyil. Bu gün əksər film kitablar həyatı seməyən insanlar yaradır onlardan yazır. Onları cəhənnəmə göndərib deyərdim:  lənət şeytana, canlı olun, insanı sevin. Sən sevə bilirsənsə, bu, möcüzədir, fantastikadir. Əgər sən öz növbəti kitabını yazırsansa ya siyasi patiya yaradırsansa bu, insanlığa sevgidən doğmalıdır. necə sevməyi insanlığa öyrətməlidir. Əgər sən sevmədiyin nəyisə edirsənsə,  onda dərhal dəyiş.

- Ədəbiyyat bu mənada necə kömək edə bilər?

- Mən müəllimə, universitetə inanıram. Mən kitabxanaya inanıram. Mənim nəzərimdə ideal təhsil ondan ibarətdir ki, on il kitabxanada otursunlar, bir kitabın ardınca digərini oxusunlar,  bu yolla tədricən intellektə, ağıla məqsədlərinə gələcəklər.

- Bu gün arzulayırsız?

- Ümid edirəm ki, mənim ölümüm yetişməmiş biz Marsda məskunlaşa biləcəyik. Məmnuniyyətlə, Marsda ölən ilk adam olmaq istərdim.

 

 

Almancadan Sevda Sultanova çevirdi

 

Kaspi.- 2011.- 1-3 oktyabr.-S.20.