Fotokamera ilə yatıb-duran sənətkar
Tahir Cəfərov: “Sənət əsl
sənətkarın əlində daha maraqlı, daha cəlbedici
görünə bilər”
“Sənət mənim üçün fotoqrafiyadır. Bəlkə də səhvim buradadır ki, mən bu sənətin gözəlliyinə vurulub ailəmi də bəzən yaddan çıxarmışam”. Bu sözləri bizimlə söhbətində tanınmış rəssam-fotoqraf Tahir Cəfərov dedi. Onu qiyabi tanısam da, ötən ay bir layihə çərçivəsində bölgələrimizin birində əyani olaraq tanıdım. Vəziyyət elə gətirdi ki, üç gün onunla bir oteldə qaldıq. Maraqlı yol yoldaşı və peşəsini sevən biri olduğundan, dedik “Sadə peşə adamı” rubrikamızı bu dəfə Tahir müəllimə həsr edək.
Tahir Cəfərovu şəxsən
tanımasanız da, onun
şəkillərini çox görümsünüz. Xatırlatma üçün deyək ki,
20 yanvar və Xocalı faciələrini əks
etdirən bir çox
fotoları məhz onun gözləri ilə
görmüşük. Bu
barədə onunla bir
azdan söhbət edəcəyik, amma əvvəlcə sənətkarın
bioqrafiyasını tanıyaq. O,
1948-ci ildə fevralın 15-də Bakıda doğulub. 50 ildən çoxdur
bu sənətlə məşğuldur. Fotoqrafiyaya onu incəsənətin tamam
başqa bir sahəsinə
olan sevgi və maraq gətirib. 12 yaşında ikən məşhur
cazmen Yuli Amstronqun fanatı kimi, onun vallarını dinlədikcə fotoşəkillərini
əldə etmək istəyi Tahir müəllimin
fotoya ilk
marağını yaradıb. Şəkilləri əldə
etmək çətin, satış qiymətlərisə
baha olduğundan, Tahir bəy qərara gəlir ki,
Yuli Amstronq və başqa sevdiyi caz sənətçilərinin fotolarına sahib olmaq üçün
mütləq özü onları çəkməlidir.
Bu istək onu o vaxtkı Yuri Qaqarin adına Pionerlər Evinə gətirib
çıxarır. Beləcə, sənətin vurğununa çevrilir yavaş-yavaş.
Fotokamerası daim üzərindədir
Sənətkarla bir yerdə keçirdiyimiz üç gündə o, fotoaparatı özündən kənar saxlamır. Yemək yeyəndə belə, özünü fotoaparatsız təsəvvür edə bilmir: “Ailəmdə də həmişə sənətimdən razı qalıblar. Sovetlər dönəmində sənətkarlar indikinə nisbətən yaxşı yaşayırdılar. O vaxtlar mən evdə tapılmırdım, ezamiyyətlərdə olurdum. Fotoqrafiya elədir ki, nə qədər çox gəzsən, o qədər gözəl kadrlar çəkərsən. Uşaqlıqdan çalışmışam ki, jurnalistikanın fotoqrafiya bölməsini həmişə mütaliə edim. Qarşımdakı məqsəd bu olub ki, ali bir sənətə yiyələnim. Sənət əsl sənətkarın əlində daha maraqlı, daha cəlbedici görünə bilər. Həyatın bütün gözəlliklərini müxtəlif sənətlərdə, müxtəlif çalarlarda, müxtəlif rənglərdə görmək mümkündür. Ancaq o gözəllikləri insan qəlbinin duyğulandırana qədər, harmoniyalı, canlı əks etdirməksə, professional sənətkar əlində mümkündür”.
Qeyri-adi şəkillərlə artıq dünyada tanındığını deyən fotoqraf, dünya fotoqraflarının ona müsbət qiymət verdiyini də bildirdi və bunu özü üçün böyük uğur saydığını dedi: “Fotoqrafiya yeni sənət sahəsidir, 1836-cı ildə yaranıb, 1839-cu ildə elm kimi təsdiq olunub. Bu üç ildə akademiyada təsdiq olunmamağını isə rəssamlar qoymayıblar. Akademiyanın qarşısında nümayiş və mitinqlər ediblər ki, yeni bir sənət gəlir, əllərindən çörəklərini alacaq və s. Amma sonralar rəssamlar başa düşdülər ki, fotoqrafiya ilə rəssamlıq ayrı-ayrı sahələrdir. Hətta özləri də fotoqrafiya ilə məşğul olmağa başladırlar. O zaman fotoqraflar heç onlara etiraz etmədilər, Fransanın küçələrində şüşələri dağıtmadılar.
Ancaq indi
hər iki sənət
uyğunlaşıb bir-birinə, rəssamlarımız fotoqraf olub, mənim kimi fotoqraflar da rəssam olub. Bu o deməkdir ki, mən hər bir işə
rəssam gözü ilə baxıram”. Tahir müəllim fotoqraf ola-ola operatorluğa da həsədlə baxır. Amma
hazırkı operatorlardan
narazılığını bildirir:
“Fotoqrafiyanın özülünü bilməsən,
peşəkar operator ola
bilməzsən. Fotoqrafiyanın da özülü hədsiz dərəcədə
maraqlıdır. Operator olmaq
fotoqraflıqdan da gözəldir. Çünki, operator
fotoqrafiyanın yüksək səviyyəsidir. Bəzi operatorlar heç
fotoaparatı bilmirlər, kameraya
girişirlər. Amma belə düzgün deyil.
Peşəkar fotoqraf sonradan operator ola
bilər, amma operator fotoqraf ola bilməz”.
Azərbaycanda foto-jurnalistikanın vəziyyəti
çox acınacaqlıdır
deyir Tahir bəy: “Çox az fotoqraf var
ki, foto-jurnalistikanı
yola verir. Amma foto-jurnalistikanın öz
qanunları var. Biz hər
hansı bir məqalə ilə heç nəyi sübut edə bilmərik. Amma bir foto ilə Haaqa məhkəməsinə qədər
gedib erməniləri və onlara kömək olanları mühakimə eləmək
olar”. Sənətkarın sözlərinə görə o, uzun illər universitetlərdə
dərs deyib, öz də havayı. Hazırda isə müstəqil
olaraq fəaliyyət göstərir və öz tələbələri
var.
Prezident nə üçün sənətkara
təşəkkür göndərib?
T.Cəfərov vaxtilə bir neçə qəzet və jurnalda foto-müxbir kimi fəaliyyət göstərib. Onlardan
“Bakı” “Azərbaycan
pioneri”, “Azərbaycan gəncləri”, “Vışka”
qəzetlərində, eyni
zamanda Moskva qəzet və jurnallarında, “Zdorovye”, “Sovetskaya kultura”, “Sovetskiy ekran”. “Sovetskoye foto”,
“Novly film” kimi mətbu orqanlarında öz fotoları ilə çıxış
edib. Fotoqraf “Bakı”
qəzetindəki bir günü belə xatırlayır: redaktor ona sual verir
– “Belə kiçik yaşda gözəl çəkməyi sənə
kim öyrədib?” Hazırcavab fooqraf “kitabxanada
olan onlarla müəllimimdən öyrənmişəm”
-deyir və o, öz “müəllimlərini”
- kitabları maraqlananlara
təqdim edir. Həmin vaxtlardan maraqlı bir hadisəni də danışdı: “1967-68 ci
illər idi. “Zdorovye” jurnalından mənə zəng etdilər ki, Mustafa topçubaşova
“Sosialist Əməyi Qəhrəmanı” adı
verilməlidir, bu münasibətlə bir neçə gün ərzində onun şəkilini bizə çatdırmalısan. Mən
dedim ki, həmin şəkli bir günə sizə çatdıraram.
Tez gedib topçubaşovun şəklini çəkdim.
Qonşum Elxan Quliyev təyyarəçi idi və təsadüfən həmin axşam Moskvaya uçurdu. Şəkili
bir gün ərzində onunla Moskvaya göndərdim.
Oradakı erməni lobbisi
topçubaşova ad verməyə
maneçilik törədirdilər.
Bu şəkillə topçubaşovun jurnalda
tanıtımı bu maneəni aradan qaldırmağa çox kömək etdi. Çünki artıq hər
kəs topçubaşovun
bu fəxri adı alacağını
jurnaldan oxumuşdu.
Şəkil bir-iki gün
geciksəydi, yəqin
ki, mərdimazarlar öz niyyətlərini həyata keçirə bilərdilər. Bu işə görə şəxsən Heydər
Əliyev mənə təşəkkür göndərmişdi.
Eyni zamanda, sovet dövrünün pulu ilə həmin
jurnal mənə 1200 rubl pul və
Rusiyada dincəlmək
üçün tur-paket
verdi”.
Tahir müəllimlə
yoldaşlıq edərkən,
elə hey qarşısına
keçən gülü-çiçəyi,
nə bilim, özü üçün
maraqlı hesab etdiyi hər şeyi çəkdi. Çəkə-çəkə də söhbət
elədi. Dediyinə görə,
zəngin foto arxivində, Azərbaycan tarixini, siyasi hadisələri heç vaxt nəzərdən qaçırmayıb.
20 yanvarda 200-dən
çox şəkil çəkib
Gələk 90-cı ilin 20 yanvarına. Çünki hər birimiz fotoqraf Tahiri məhz o gün çəkdiyi şəkillərlə tanıyırıq. Həmin günün foto çəkilişlərini özü belə izah etdi: “200-dən çox şəklim var. Səhər saat 6-dan başlamışam çəkməyə, gecəyə qədər çəkmişəm. 3-4 kadr çəkib qaçmışam. Çünki güllə atırdılar. Şəxsən mənim çəkdiyim şəkilləri Mixail Qorbaçovun stolunun üstünə qoyurdular albom şəklində. Xarici ölkələrə də göndərdilər o albomları. Hamı bilir ki, Azərbaycanda bu mövzuda ən çox şəkil məndədir. Amma sərgi salonlarının hamısı deyir ki, çap elə, gətir. Mən o qədər pulu haradan alım? Mən yenə də, 20 yanvarla bağlı hər şey etməyə hazıram. İstərdim ki, bu sərgilər həm Vətəndə, həm də xarici dövlətlərdə göstərilsin. Onsuz da hamımız o qara günləri görmüşük. Amma biz o günlərlə fəxr etməliyik. Çünki 19-20 yanvar Sovet hökumətini dağıtdı. Biz öz vətənimizi, öz azadlığımızı qoruduq. Tankın qabağında dayanmışdıq. Nəyə görə? Azadlıq yolunda!”
Həmin gün baxmayaraq ki, Bakıda komendant saatı elan olunan zaman Tahir
bəy fotokamerası ilə küçələrdə
çəkilişlər aparırmış: “Şəhərdə
patrullar gəzirdilər.
Çalışırdım ki, onlar kameranı görməsinlər. Bakıda
ən dəhşətli mənzərələrdən biri indiki “20 yanvar” metrosu
yaxınlığında baş verdi. Orada meyitləri
çəkəndə keçirdiyim hissləri
heç sözlə də deyə bilmirəm.
Çəkiliş apardığım zaman
güllələr yanımdan vıyıldayıb keçirdi. O zaman qorxu hiss keçirtmirdim.
Orada bir şəkil
çəkmişdim, bu heç
vaxt yadımdan çıxmayacaq. Əvvəlcə
iki insan meyiti sandığım cənazələrin sonradan bir neçə insana məxsus olduğunu gördüm”.
Yazını
qəmgin notlarla bitirsək də, Tahir müəllimə və
oxucularımıza daim sevincli anlar arzulayırıq.
Elgün Mənsimov,
AFB-nin üzvü,
AzPress.az-ın müxbiridir
Kaspi.- 2012.- 11
sentyabr.- S.8.