Teymur Bünyadov - 85
Folklorumuzun və
insanlığın səmimiyyət səhifəsi
Elimizin,
obamızın, vətənimizin ağsaqqalı, müdriklər
müdriki Teymur Bünyadov bayatı qədər ulu, layla qədər
şirin, dağlar qədər uca, sonsuz səhralar qədər
geniş qəlbə malik bir şəxsiyyətdir. Bayatı
dedim, ona görə ki, o, bayatılar qədər, özü
demişkən, dupduru, tərtəmiz, apaydındır. Layla
dedim, ona görə ki, o, başının üstündə
dayanıb ona layla çalan layla ətirli anasını
çox erkən itirdi. Anasını yaddaşında
laylalı bir yaxını, sirdaşı kimi saxladı.
Sonralar özü anasızlıq dərdindən anasına
laylalar qoşub çalmalı olacaqdır. Mən də ona
bir ağrılı bayatı çalım:
Əzizinəm,
öz anam,
Qoynu dolu söz anam.
Mən
layla istəyirəm
Qoy söyləsin öz anam.
Balaca Teymurun anasızlıq dərdi onu lap ahıl
yaşlarında da tərk eləmədi. Hisslərini,
içindən gələn misraları ipə-sapa
düzdü, bayatıya çevirdi. Anasına
ağı dedi, layla çaldı, bayatı
çağırdı. Mən də ona həmdərd oldum,
belə bir bayatı keçdi ürəyimdən:
Eləmi,
yaram sızlar,
Qəlb ağlar, yaram sızlar.
Anasızlıq
dərdini
Bilərlər anasızlar.
***
Teymur Bünyadov nə qədər tarixçi, etnoqraf
olsa da qəlbi, ürəyi ədəbiyyata, saza, sözə
bağlı insandır. Onun elmi məqalələrindən,
etnoqrafiyaya, tarixə aid yazdığı əsərlərindən
başqa bədii, publisistik yazıları oxucuların
gözünü, könlünü oxşayır. O, elinə-obasına,
torpağına, söy-kökünə bağlı
insandır. Belə olmasaydı üç
cildlik bayatılar yaranmazdı. Belə
olmasaydı, ədəbiyyatımızın, folklorumuzun səmimiyyət
adlanan bir səhifəsini cızmazdı. Onun
uşaqlıq yaddaşına yazılmış
sazlı-sözlü, dastanlı günləri öz bayatı
kitablarında yenidən yaşandı. Yüz
yaşı olsa belə, yenə də o yaddaş onda qalacaq.
Çünki sazlı-sözlü Qazaxda doğulmuş bir
insan ola bilməz ki, folklor
yaddaşını unutsun, ondan istifadə etməsin. Onun bütün bayatıları sanki bir abır
yüküdür, nəsihətdir, vəsiyyətdir. «Anam birdir, vətən tək» - deyir
ağsaqqalımız. Ananı vətəndən,
vətəni anadan ayrı ağlına belə gətirmir.
Ana itirən müdrik vətənə sığınır,
onu ana bilir:
Vətəndi,
Yurd-yuvadı, vətəndi.
Bu ana
torpaq ki var,
Anamızdı, vətəndi.
Və ya:
Dolan gəz,
Gözüm,
könlüm dolan gəz,
Anam birdi, vətən tək.
Dur başına dolan, gəz.
Müdrik ağsaqqalımız ürəyindən
süzülüb gələn bayatıları ilə
anasızlıq dərdini unutmaq, oxucuda vətənə olan məhəbbəti
daha da alovlandırmaq istəyib. İnsanları
sülhə, qardaşlığa çağırıb,
bir-birinə arxa-dayaq durmağa çağırıb. Dünyada böyük nüfuza malik olan türkləri
dünya fövqəldövlətlərin təkləyib dənləməsinlər
deyə haray çəkib.
Arxa dur,
Türküm,
dosta arxa dur!
Türkü
dəhşət bürüyüb,
Qardaşına arxa dur.
***
Müdrik atamız Teymur Bünyadov Azərbaycan
qadınlarını həmişə uca tutub. Onlarla fəxr
edib, qurur duyub. Qadını ilahi qüvvə,
ulu varlıq adlandırıb. Onu bəşər
üçün zinət, insanlığa şöhrət
sanıb. Qadından umduğu ucalıq,
bakirəlik, ülvilik, sədaqətdir.
Çox sevdiyi anamız Tomrisi hünər və zəfər
çələnginə bənzədir. Cəngavər
amazonkaların – alban qadınlarının məhz Azərbaycanda
yaşadığını sübut edir. «Kitabi-Dədə
Qorqud» dastanındakı qız-gəlinləri etibar, ilqar, sədaqət,
səmimiyyət örpəyi hesab edir.
Şərqin böyük Atabəylər dövlətinin
başçısı Atabəy Eldəgiz arvadı Möminə
xatunu yüksək əməllərinə görə Xatun deyə
çağırırdı. Bu adi bir söz bizim
Teymuru riqqətə gətirmiş, gözlərini nəmləndirmişdi.
Çünki, onun dünyadan vaxtsız
getmiş anası var idi, onun içində
yaşayırdı. Eldəgiz öz xatunu
üçün məqbərə ucaltdı. Ahıl yaşlı Teymur isə anasının qəbrini
yenidən götürdü, baş daşı qoydurub onu
hasara aldırdı. Zaman keçsə də,
ana abidəsi, analıq rəmzi qalacaq, əbədiləşəcək.
Bu da, bir təsəllidir körpə yaşında
ana itirən övlad üçün.
Teymur Bünyadov xəyallarında anasını gah Sara
xatuna, gah I Şah İsmayılın könül həmdəmi
Taclı xanıma, gah Koroğlunun Nigarına, gah da Qubalı Fətəli
xanın arvadı Tutibikəyə bənzədirdi. Qəlbində
anasına abidə ucaltmışdı. Onun
ürəyində sağalmaz bir ana yarası vardı. Zaman-zaman bu yara qaysaq bağlayır, yanından bir
sazaq keçən kimi qaysağı qopurdu.
Nə yaxşı ki, qarşısına mülayim, onun
nazı ilə oynayan, qayğısına qalan bir xanım – Zivər
xanım çıxdı. Nə yaxşı ki,
Zivər xanım ona iki qız övladı bəxş etdi.
Anasızlıq dərdini ona qismən də olsa
unutdura bildi. Zivər xanım
ömür-gün yoldaşı Teymuru canından əziz
bilirdi. Söhbətlərində deyirdi: «Mən həyat
yoldaşımın elmi işlərində çox kömək
etmisəm. Əsərlərini redaktə
etmişəm, makinada çap etmişəm. Mənim istəkli yoldaşım deyirdi. «Mənim işlərimdən sənin başın
açılmadı ki, sən də bir mövzu
götürüb müdafiə edəsən». Ancaq mən bunun müqabilində fikirləşirəm
ki, təkcə alim qadın olmaq xoşbəxtlik deyil. Əsas qadın xoşbəxtliyi odur ki, həyat yoldaşın
səni sevsin, sənə hörmətlə yanaşsın, ən
əsası isə sənə xəyanət etməsin. Teymur müəllimdə olan bu xüsusiyyət mənim
bəsimdir».
İnsanın həyat yoldaşı belə qiymət
verirsə, başqa söz demək yersizdir, bunu ancaq
alqışlamaq lazımdır. Adama öz həyat yoldaşından
başqa heç kim belə qiymət verə
bilməz, heç kimi onun qəlbinin dərinliklərinə
girib oranı saf-çürük edə bilməz. Çünki adama ən yaxın olan, onun
düşüncələrinin nəyə qadir olmasını
ancaq həyat yoldaşı daha yaxşı anlaya bilər.
Əgər Zivər xanım Teymur müəllimi bu cür qiymətləndiribsə
o, həyatda ən saf və səmimi insan adına
layiqdir.
***
Teymur Bünyadovun Azərbaycan sevgisi bir ümman qədərdir. O, vətənin
torpağını, daşını bir-bir tədqiq edir, onun
tarixini, etnoqrafiyasını öyrənir, gələcək nəsillərə
çatdırır. Bu yaxınlarda Qəbələnin
tarixinə, etnoqrafiyasına aid bir kitabın
hazırlanmasının şahidi oldum. Böyük
zəhmət bahasına başa gələn kitab gələcək
nəsillər üçün qiymətli bir vəsaitdir.
Özünün doğulub boya-başa
çatdığı Qazax mahalına olan sevgisi elə Azərbaycan
qədərdir. «Qazax Xeyriyyə Cəmiyyəti»
yarandığı gündən onun təsis etdiyi «Dəli
Kür» qəzetinin abunəçisiyəm. «Dəli Kür»ün elə bir nömrəsi yoxdur
ki, orada ağsaqqalımızın yazısı getməsin.
Qazağın tarixinə, etnoqrafiyasına, məşhur
və müdrik adamlarına, dağına, dərəsinə,
meşəsinə, çayına aid yazdığı məqalələr
bir ürək sevgisindən, el-oba, yurd-yuva həsrətindən
qidalanıb.
Deyirlər insan yaşlaşdıqca kövrək olar. Bu kövrəkliyi
Teymur müəllimin bu yaxınlarda «Dəli Kür» qəzetinin
səhifəsini bəzəyən «Təbib dağlar, məlhəm
dağlar» məqaləsində də hiss etmək olur. Teymur müəllim cavanlıq illərinin vərəqlərində
qalmış yaddaşını təzələyir, at minib
dağları belədən-belə, elədən-elə
çapdığını həsrətlə
xatırlayır. Ürəyimdən yenə bayatı
çağırmaq keçdi:
Eləmi,
özüm dağlar,
Kababım, közüm dağlar.
Minəydim
at belinə
Çapaydım özüm dağlar.
Teymur müəllim sadədən sadə, ülvidən-ülvi,
həssas qəlbi, asta yerişli, nüfuzedici
baxışları olan bir insandır. Toylarda, məclislərdə
aşıq havalarına oynamağı çox sevər.
Qəribə rəqs etməyi var. Köhnə
kişilər kimi qol götürüb süzür. Bir az keçmiş «A qızım, yoruldum, daha bəsdir»,
deyir.
Eləmi,
aylar məni,
Həftələr, aylar məni.
Yüküm
ağır yük olub
Yorubdu taylar məni.
***
Bu yaxınlarda məni bir tədbirə dəvət
etmişdilər. Dəvət edən ismətli və
abırlı bir azərbaycanlı xanım-müğənni
Nuriyyə Hüseynova idi. Getməyimə
çox məmnun oldum. Orada Azərbaycanın
çox görkəmli şəxsləri - alimlər, şair
və yazıçılar, xanəndələr
toplaşmışdılar. Məclis
çox səmimi və xoş ovqatla keçirdi.
Yerimdə əyləşəndə qarşımda
masanın üzərində həcmcə kiçik, ancaq
üz qabığında gülümsər çöhrəli
xanımın şəkli olan kitabı görəndə mənə
hər şey aydın oldu.
Görkəmli tarixçi, elimizin və elmimizin
ağsaqqalı, akademik Teymur Bünyadovu kitabın müəllifi
kimi gördükdə maraq məni bürüdü. İstər-istəməz məndə
belə bir sual yarandı: Tarixçi hara, musiqidən, xanəndədən
yazmaq hara? Musiqidən, xanəndədən bir
var musiqişünas yazsın, bir var tarixçi alim yazsın.
Heç uyarı yox idi. Nə
isə.... oxuyarıq, görərik. Hələlik
isə doğma insanların, ilıq, isti sözləri, xanəndələrin
xoş zəngulələri, şirin avazları tədbir
iştirakçılarını öz ağuşuna
almışdır.
... Evə çatmağa tələsirdim, kitabı
oxumaq üçün. Mənim
üçün çox maraqlı idi ki, görüm Teymur
Bünyadov kimi nəhəng bir alim bir müğənni
üçün nə yaza bilər? Buna qədər
Nuriyyə Hüseynova haqqında bir kitab
çıxmışdı. AYB-nin üzvü,
yazıçı-publisist Rasim Gənzəli (Gəncə-Ordubad
rayonunda qədim tarixə malik kənddir-müəl.) bu
xanım haqqında kitabını "Qəlbi asiman kimi"
adlandırmış, müğənninin həyat və
yaradıcılığı haqqında oxucularına geniş
məlumat vermişdi. Hələ
yaradıcılığının gənclik
dövrünü yaşayan müğənni
üçün daha nə yazmaq olardı? Onun daha hansı məziyyətlərini tapıb
üzə çıxarmaq olardı? Müəllif
oxucular üçün hansı yenilikləri, yadda qalan
detalları verməli idi?
Kitabı oxudum, özü də bir nəfəsə. Ona görə yox ki, burada
müğənninin bizə tanış
olan tərəflərini bir daha öyrənək, ya səsinin
cazibəsini Teymur müəllimin yazısında bir daha təsdiqləyək.
Teymur
Bünyadov, bildiyimiz kimi, elm adamıdır, tarixçidir. Ancaq onun ürəyi kövrəkdir, şamın
şöləsi kimi titrəkdir, özü şair təbiətlidir.
Kitabı oxuduqca onun dilinə heyran qalmaya bilmirsən.
Kitab nəsrlə yazısa da, o, həzin bir
şeir kimi oxunur. Sözlər bir-biri ilə həmqafiyə
olur, bir-birinin ardınca süzərək "muncuqlanır",
ipə-sapa düzülür, ətə-qana gəlir,
yeriyib-yüyürür, əkiz uşaqlar kimi, hətta
dördəm, beşəm doğulmuş körpələr
kimi, bir-birini itələyə-itələyə irəliyə
doğru can atır. Çağasını
yatızdıran, bayatıları dalbadala qoşaraq oxuyan ana
kimi, sözlər də bir-birini ardınca sıralanır.
Burada nə bayağı tərifləmələr, nə
uzun-uzadı təsvirlər, nə yorucu, usandırıcı
nəsihətlər yoxdur. Sözlərdi,
sıralanıb, nizamlı bir qoşun kimi yürüşə
çıxıb. Döyüşən
sözlərdir, düşmən üzərində zəfər
çalır, qalıb bir bayraqdar kimi geri dönür.
Burada hər şey var: musiqi də, muğam da, xarici səfərlərdə
olan təsərrüfatlar da, xatirələr də,
müğənninin abır-həyası, isməti də... Hər şey sırası ilə, qaydası ilə
düzənlənib. Bayağılıqdan,
sözçülükdən, uzunçuluqdan uzaq, şirin
bir nağıl yaranıb. Bu nağıl-kitab
uşaqlıgımızı xatırladır: "biri
vardı, biri yoxdu..."
"Nuriyyə xanım qalmışdı göz ilə
qaş arasında, alışıb yanırdı od ilə
köz arasında (səh.29). Bu poetik misralar sanki bir
şeirin bəndindən qopub düşüb.
"Qaydadır, qılıncı xurcunda saxlamazlar,
cırar çıxar" (səh -30). Kim deyə bilər ki, bu
atalar misalı deyil? Bu deyim
atalar misalıdır ki, var. Məgər Teymur Bünyadovdan da
böyük və müdrik atalar varmı indiki
dövrümüzdə?
Və ya:
"Səsi könüldə boğmazlar, püskürər,
aləmi oda yaxar. Ağlar ürək, çağlar ürək,
insanı didər, parçalar (səh-32)
Və
yaxud: "Çoxdan mürgü döyən səs
çağladı, şümallandı, gümüşləndi,
sığala çəkildi. Söz də
eşidilməyə həsrət qalmış kimi
muncuqlandı, qatarlandı, qatara düzüldü".
Hörmətli
akademik öz peşəsindən "istifadə" edir; o,
sanki torpağı qazıb yerin tərkinə düşmək,
oranın sirrini-sehrini öyrənmək, ipə-sapa düzmək,
keçmişimizi, dünənimizi ayırd etmək və gələcək
nəsillərə əmanət kimi ötürmək istəyir...
Bu yazıların içində əriyib-itirsən,
durulub-saflaşırsan, özünə-sözünə
qayıdırsan, ətrafına boylanırsan,
yaxşıları görüb təsəlli tapırsan.
Nə yaxşı ki, yaxşılar və
yaxşılıqlar var bu dünyada, yaşamağa dəyər.
Əziz ağsaqqalımızın qulağı və
ürəyilə, Nuriyyə xanımın sirr dolu səsiylə
muğamlarımızı dinləyirik, muğam
dünyasının içində özümüzə yer
axtarırıq. Muğam dünyası isə özünə
layiq olanları, ona təşnə olanları qəbul edir,
ona laqeyd olanları, ona qıyqacı baxanları su
üzündə çör-çöpü, lazımsız
şeyləri sahilə qovub atan kimi özündən kənar
edir.
"Sən Nuriyyə xanım, oxu, avazlan, işvələn,
nazlan, söz ilə sazlan" (səh-35). Bu misralar
hansı şairin şeirindən poetik söylənilməyib?
Hansı şairin misrasından romantik, lirik tərzdə
deyilməyib? Bu sözləri səsi kimi
özü də ezackar olan bir xanıma - Nuriyyə adlı bir
xoş simaya olmayıb da kimə ünvanlamaq olardı?
"Nuriyyə xanımın ifasında
mahnılarımız qılıncdan iti, kəsərli,
güldən kövrək, zəif, incə. Şux, oynaq,
qanadlı. Bir gözəlin ürkək
baxışı, titrək silkənişi idi. Sevən qəlblərin qubarı, kövrəlib
üzülməsi, lal baxışlar möcüzəsidi,
mahnılar. Göz yaşlarıdı,
sevincdi, şirin arzu, pərvaz, xəyaldı ... (səh. 44).
Belə poeik düşüncə, deyim tərzi ancaq
etnoqraf-alim Teymur Bünyadova məxsusdur. Şair qəlbli, divanə
könüllü, Leylisiz səhralara düşən Məcnun,
Əslisiz alışıb yanan Kərəm, Şirinin
eşqilə dağları çapan Fərhad, sevgilisi
Zöhrənin ucbatından sandığa qoyulub dəryaya
atılan Tahir, Zivəri əlindən gedib, bu ahıl
yaşında tək, yetim qalmış Teymur Bünyadovdur
ağrılı, şirinli, sevincli, kədərli kəlmələri
yazan. Onun dili başdan-başa şeyriyyətdir,
nağıldır:
"Qafqaz
dünyanın başının tacı, dərdlər əlacıdır.
Nə tayı, nə bərabəri, nə əvəzi, nə
bənzəri. Ucadan - uca, qocadan qoca, uludan ulu. Qafqazın
başı qarlı, insanları dağ vüqarlı. Dosta
dost, düşmənə qənim, basılmaz qala, keçilməz
səddi, igidləri, ərləri, nərləri cahana bəlli...
Həmişə qanda-qadada, başı bəlalı, ürəyi
yaralı (səh. 60)."
***
Teymur
müəllim şükranlıq timsalıdır. Hər
şeyə görə, iynə ucu boyda gələn
işığa, bir qismət çörəyə, Allaha, Vətənə,
prezidentimizin gözəl işlərinə şükür
etməyi bacaran və öyrədən ağsaqqaldır. Ana
yurdu, ata ocağı Qazaxdan yazdığı məqalələri,
ümmandan bir neçə damlanı bizlərə-oxuculara təqdim
etməklə qurur duyan insandır. Hələ qəlbində
çox arzularım-diləklərim qalıb deyir. Çox
sözüm-söhbətim qalıb, deyir. Deyilməmiş,
oxunmamış mahnılarım, çalınmamış
sazım qalıb, deyir. Təki sağlıq olsun, ömür
vəfa eləsin, deyir.
Biz də
bu istəyə, arzuya qoşuluruq. El-obamızın
ağsaqqalı, Azərbaycan elminin tükənməz mənbəyi,
bulağı, akademik Teymur Bünyadova can
sağlığı arzu edir və ürəyində özünə
yuva salmış arzularının pərvazlanıb
uçmasını görmək istəyirik.
85
illik yubileyiniz mübarək olsun!
Salatın Əhmədli
Kaspi.-2013.-18 yanvar.-S.12.