Qabriel Qarsia Markez:
Doğum – 6mart, 1928-ci il,
Arakataka, Kalumbiya
Ölüm – 17 aprel, 2014, Mexiko,
Meksika
Nobel mükafatı adı – “sinfi məhdudiyyətləri
və konfliktləri rədd edən, fantastik və real
dünyanı mükəmməl şəkildə
kombinasiyalaşdıran əsərlər və qısa hekayələri
üçün”
“Belə
mərasimlərdən birindəki
çıxışında mənim örnək bildiyim ədib
Uilyam Folkner deyir: “Mən insanın sonunun olduğunu qəbul
etmirəm”. Mən hələ 32 il bundan əvvəl
rədd edilmiş bu bəşəri sonu bugün yenidən rədd
etmək istəyirəm. Bəlkə də bəşəriyyət
bunun fərqində deyil. Amma insanın
doğulması da, son adlandırdığı ölüm də
sadə təbii hadisədən başqa bir şey deyil. Bu qarşısıalınmaz həqiqətlə
üzləşəndə insan yaşamaq üçün
alternativ utopik bir dünya olduğunu görməlidir. Biz insanlar yeni hekayələrin müəllifiyik,
hamımız nələrəsə inanırıq, biz
anlamalıyıq ki, özümüz üçün, sevdiklərimizi
əbədiyyən yaşatmaq üçün alternativ bir
dünya yaratmaq həmişə mümkündür. Həyatın kəşf etməli olduğunuz bu yeni
utopik tərəfi birinin başqalarının necə ölməsinə
qərar vermədiyi, sevginin və xoşbəxtliyin
varlığını sübut edə bildiyi bir yerdir.
İrqlərin insanları sürüklədiyi yüz illik tənhalıqların
lənətləndiyi o dünya insanlara yaşamaq
üçün verilən ikinci şansdır” – Qabriel Qarsia
Markez, 1982-ci il, 8 dekabr.
Qabriel
Qarsia Markezdən yazarlara məsləhət və xəbərdarlıqlar
• Uzun hekayə ilə
uzadılmış hekayə arasında fərq var.
• Hekayənin kuliminasiyasına
çatmamış beyninizdə onun sonu yazılmış
olmalıdır.
• Yazıçı bütün
yazdıqlarının əvvəlini xatırlamaya bilər,
amma sonunu xatırlamalıdır. Sonu
xatırlanmayan əsəri hamı unudar.
• Bir dovşanı özünüzə
öyrəşdirmək, bir oxucunu özünüzə
öyrəşdirməkdən daha asandır.
• Hər bir yazıçı nə
yazırsa, yazsın, yazdığının ən
yaxşı nümunə olacağına inanaraq
yazmalıdır, çünki sonda alınan məhsul o
inancın göstəricisi, onun bir parçasıdır.
• Əgər
yazıçı bir əsəri yazarkən bezir, yorulursa,
bundan qaça bilməz, onun oxucusu da bezəcək, yorulacaq.
• Oxucunu bir cümləni iki dəfə
oxumağa məcbur etmək olmaz.
• Bildiyinizi yazın – Əgər gənc
yazarlara məsləhət lazımdırsa, mənim ilk məsləhətim
bu olardı ki, başınıza gələn bir şeyi yazmaqdan
başlayın. Peşəkar bir oxucu çox
asanlıqla təyin edə bilir ki, onun oxuduğu hekayə
müəllifin yaşadığı hadisədir, yoxsa o bunu
haradansa oxuyub və ya eşidib. Bunu müəyyənləşdirmək
asandır. Pablo Nerudanın bir şeirində belə
misra var: “Tanrı, məni şeir oxuyarkən kəşf
olunmaqdan qoru”. Bu fikir mənə həmişə
gülməli gəlib, çünki əsərlərimin təxəyyül
məhsulu olmasını Tanrının lütfü kimi qiymətləndirirəm.
Amma mənim əsası real həyatdan
götürülməmiş, reallıqdan qaynaqlanmayan bir əsərim
belə yoxdur. Bu işdə jurnalistikanın
da rolu çoxdur. Jurnalistika mənə
reallıqla daha yaxın olmağa və bundan qaynaqlanan hekayələr
yazmağa kömək edib.
• Oxucunu inandır – Müəllif bir əsər
boyunca hər şeyi edə bilər. Onun məqsədi
oxucunu yazdıqlarına inandırmaqdır. Bunun nə qədər fantastik
olub-olmadığı elə də əhəmiyyətli deyil.
• Həssas addımlar atın – Bu hər
zaman lazımdır. Qarşılıqsız
sevginin taleyi qədər ağır məsələləri
bayağılaşdırmaq təhlükəlidir.
• Uşaqlığınızın rəsmini
çəkin – Mən çox sonra başa düşdüm
ki, uşaqlığımda yaşadığım çox
şeyin ədəbi dəyəri var. Mən onu gec qiymətləndirməyə
başladım.
Qabo
haqqında
• Dünyada hüquq oxumaqdan daha vacib
şeylərin olduğuna inanırdı.
• Bir çox yazıçı kimi
yaradıcılığa jurnalist kimi başlayıb.
• Onun ilham mənbəyi nənəsinin
danışdığı hekayələr olub, amma o hekayələri
nənəsi qədər maraqlı danışa bilmədiyini
deyib.
• Diktofonların demək istədiklərini
rahat deməsinə mane olduğunu iddia edib.
• Latın Amerikasının
Nobel alan 8
yazıçısından biridir.
• Fidel Kastro ilə
dostluğu və rəsmi Vaşinqton əleyhinə
çıxanlara dəstək verdiyi üçün 30 ilə
yaxın ABŞ-a buraxılmayıb.
• Yalnız ispan dilində çap
olunan əsərləri ilin “ən çox satılan”-ı ola bilməyib.
“O, həqiqətən
də insanlara səmimi bir şəkildə bağlanır, oxucularını
sevirdi. 1996-cı ildə Qabo Nobel mükafatı alan dörd jurnalistdən biri idi. Həmin gün o unudulmaz bir çıxış elədi.
O, çıxışını bitirəndə mənim
müdirim – Los Angelos Taymsın naşiri dedi ki,
yazıçı ilə görüşmək istəyirəm
və onu nahara dəvət edirəm. Qabo
oxucuları üçün kitab imzalamaqla məşğul
idi. Dedim ki, müdirim gözləyir, səni nahara dəvət
edir, gedək. Qabo xahiş etdi ki, sonuncu
kitabı da imzalasın gəlir. Biz saat
yarım “sonuncu” kitabı gözləməli olduq. Dost öləndə insan özünü dərin
bir ağrının, onunla paylaşdığın
anların, xatirələrin içində
çırpına-çırpına qalır. Amma Qabo
yazırdı: “Həyat insanın yaşaması deyil,
xatırlanması və necə xatırlanmasıdır” –
Sergio Munoz Bata
- Bəzi
tənqidçilər Latın Amerikasındakı problemlərin
müsbət həlli sizə tapşırılıbmış
kimi davranır. Onlara münasibətiniz necədir?
- Bu nəsə çox qəribə
haldır. Başa düşmürəm nə
gözləyirlər. Bir müddət əvvəl
Kubaya səfər etmişdim. Orada bəzi
tənqidçilərlə görüşdük.
Əvvəlcə “Yüz ilin tənhalığı”-nı çox yüksək qiymətləndirdilər,
təriflədilər. Sonra isə məsələnin
həllini göstərmədiyim üçün tənqid
etdilər, dedilər ki, əsər
yarımçıqdır. Mən başa
sala bilmirəm ki, ədəbi əsər hansısa problemi həll
eləmək üçün yazılmır.
- Olduqca
gizli həyatlara, ara küçələrdə
yaşanan hekayələrə yaxın bir insansınız. Bundan necə yararlanırsınız?
- Mənim əslim odur, mən əslində
o insanam. Nəzərdən qaçmış,
kölgədə qalmış o küçələrdə
yaşananlardır mənim həyatım, mənim yerim
oradır. Bu, mənim ən yaxşı bələd
olduğum həyatdır. Mən orada
gördüklərimi becərirəm.
- Ən
çox sevdiyiniz kitabınız hansıdır?
- Bəzən öz kitabım
haqqındakı fikrimi bir oxucu rəyi dəyişə bilir. Sevimli kitablarım tez-tez dəyişir. Amma ən çox “Generala məktub yoxdur” əsərindən
həzz alıram.
- Uğursuz bir dəniz macərası
yaşamış dənizçi ilə müsahibəniz
haqqında danışmaq istərdim.
- Bu müsahibə deyildi – sual, cavab
deyildi. Sadəcə dənizçi
başına gələn hadisəni mənə
danışdı. Mən sadəcə onun
sözlərini yenidən yazdım, çalışdım elə
yazım ki, oxucu onu mənim yox, dənizçinin
özünün yazdığına inansın. Yəni birinci şəxs yazırmış kimi
yazmağa çalışdım. Bu macəra
iki həftə hər gün bir hissə olmaqla qəzetdə
dərc olunanda belə mən öz imzamı qoymadım, “dənizçi”
imzası ilə paylaşdım. 20 il
sonra bu əsər yenidən kitab şəklində dərc
olunanda onun sahibi mən oldum. İnsanlar bildilər
ki, həmin macəranın müəllifi mənəm. Hətta
redaktorlar və naşirlər də mən “100 ilin tənhalığı”-nı bitirənə kimi bunun yaxşı bir
ideya, yaxşı bir mövzu olduğuna inanmırdılar.
- İndi
üzərində xüsusilə işləmək istədiyiniz
bir mövzu, hekayə varmı?
- Əslində, mənim
qeydlərim arasında çoxlu və bir-birindən fərqli
mövzular var. Mən Portuqaliya, Kuba, Anqola, Vyetnam haqqında
işləmək istədiyim bir neçə mövzu qeyd
etmişəm.
Bundan başqa Polşada baş verən bir əhvalat
eşitmək, ya da oradan gördüyüm bir şey
haqqında yazmağı çox istəyərəm. Mənə elə gəlir ki, cari müddətdə
nə baş verdiyini tam dəqiqliyi ilə təsvir edilərsə,
həmin hekayə mütləq layiq olduğu qiyməti alar.
Amma indi Polşa çox soyuqdur. Düzdür, mən jurnalistəm, amma
rahatlığı sevən jurnalistəm.
- Elə
şeylər varmı ki, düşünürsünüz ki,
hekayə bunun öhdəsindən gələ bilər, amma
jurnalistika yox?
- Yox. Düşünürəm
ki, onların arasında heç bir fərq yoxdur. Yəni ki, mənim üçün belədir.
Mənbələr eynidir, mövzular eynidir, qəhrəmanlar
eynidir, dil eynidir, müəllif eynidir, hər ikisi eyni cür
düşünən insanın qələmindən
tökülür. Ona görə də elə
bir şey, elə bir mövzu yoxdur ki, hekayə onun öhdəsindən
gələ bilsin, amma məqalə yox. Və
ya əksinə. Məsələn, Daniel
Defonun “Vəba illərinin gündəliyi” möhtəşəm
bir hekayədir, eyni zamanda “Xirosima” mükəmməl bir məqalədir.
- Bəzi müsahibələrinizdə
qeyd etmisiniz ki, yazmağa təzə başlayanda intellektinizə
çox üstünlük vermisiniz. Amma sonradan
uşaqlığınız, yaşadıqlarınız
gözünüzdə öz dəyərini qazanıb. Necə düşünürsünüz,
uşaqlığını və təcrübələrini
işəyaramayan bir mənbə kimi görmək yeni yazarlar
üçün ümumi haldır?
- Yox, əslində bu proses çox fərqli
gedir. Yəni, hamı belə deyil. Məhz
özünü yazaraq başlayanlar da az
deyil. Amma açığı bu sualın
cavabı kimi, əgər gənc yazarlara məsləhət
lazımdırsa, mənim ilk məsləhətim bu olardı ki,
başınıza gələn bir şeyi yazmaqdan
başlayın. Peşəkar bir oxucu
çox asanlıqla təyin edə bilir ki, onun oxuduğu hekayə
müəllifin yaşadığı hadisədir, yoxsa o bunu
haradansa oxuyub və ya eşidib. Bunu müəyyənləşdirmək
asandır. Pablo Nerudanın bir şeirində belə
misra var: “Tanrı, məni şeir oxuyarkən kəşf
olunmaqdan qoru”. Bu fikir mənə həmişə
gülməli gəlib, çünki əsərlərimin təxəyyül
məhsulu olmasını Tanrının lütfü kimi qiymətləndirirəm.
Məsələ ondadır ki, Karib dənizi
sahillərindəki reallıq ən çılğın təxəyyülün
mənbəyi idi. İnsan gücün gətirdiyi
yalnızlıqdan hər şey yarada bilir, bu mövzuya tez-tez
qayıdır.
- Nə qədər güclüsənsə,
kimin yalan danışdığını, kimə etibar etmək
mümkün olduğunu müəyyənləşdirmək də
bir o qədər çətinləşir. Mütləq
gücə və hakimiyyətə sahib olanda, reallıqla
kontakt itir və bu, deyəsən, dünyada yaşana biləcək
ən arzuolunmaz yalnızlıq formasıdır. Çox güclü bir insan, diktator,
maraqlarını güdən və onu hər vəchlə
reallıqdan uzaq tutmağa çalışan insanlarla əhatələnir.
Hər şey gücə sahib olanı
reallıqdan uzaq tutmağa planlaşdırılır. Bəs yazıçının tənhalığı
necədir? Bir diktatorun
yalnızlığından nə ilə fərqlənir?
- Gücün gətirdiyi
yalnızlıqla əslində çox şey etmək olar. Həqiqəti göstərməyi məqsəd
qoymuş yazıçı reallığa tərs bucaqdan, əks
rakursdan yanaşır. Əgər hadisələrə
olduğu kimi baxsa, bir müddət sonra o da diktator kimi
reallıqdan uzaq düşər. Məsələn,
bu sahədə jurnalistikanın öyrətdikləri, bu sahədə
yiyələndiyim vərdişlərin rolu çox
böyükdür. Ona görə də nə
yazıramsa, yazım, nə ilə məşğul oluramsa,
olum, jurnalistikadan uzaqlaşmamağa çalışıram.
Həyatın içində olmağın ən
yaxşı yoludur bu. Məni mütəmadi olaraq,
insanların arasında saxlayır, reallıqla əlaqəmin
itməsinə imkan vermir. Xüsusilə də
siyasi jurnalistika. “100 ilin tənhalığı”-ndan
sonra məni qorxudan yazıçının
yalnızlığı deyildi, bu şöhrətin
yalnızlığı idi,
tanınmışlığın, məşhurluğun mənə
verdiyi gücün və imtiyazın gətirəcəyi
yalnızlıq. Dostlarım məni həmişə
bundan müdafiə etdilər, onlar hələ də
yanımdadırlar.
- İndi ən yaxşı
işlədiyiniz zamanlar haqqında danışın. Xüsusi bir cədvəliniz
varmı?
- Hər zaman, xüsusilə də məşhurlaşandan
sonra ən böyük problemim intizam olub, iş cədvəli
ilə problemim bitmir. Jurnalist olmaq gecə işləmək
demək idi. Yazarlığa başlayan 40
yaşım var idi, səhər saat doqquzdan günorta saat ikiyə
- oğlum dərsdən gələnə kimi işləyirdim.
Sonra işləmək çətinləşirdi.
Yalnız səhərlər işləyə
bildiyim üçün özümü günahkar hesab
edirdim. Beləliklə, günortalar işləməyə
qərar verdim. Amma gördüm ki, eyni
keyfiyyət alınmır. Odur ki, yenidən
yalnız səhərlər işləmək rejiminə
qayıtdım. Həm də artıq
tanındıqdan sonra, elə yalnız səhərlər
işləmək olur. Günorta evdəki
işlər, görüşlər, təqdimatlar, imza günləri,
müsahibələr və sair olur. Yazmaqla
bağlı digər bir problemi isə məkanlarda
yaşayıram. Yalnız mənə tanış
olan, isti yerlərdə rahat işləyə bilirəm. Bəzən olur ki, səfərlərə
çıxıram və təbii ki, nəsə yazmaq istəyirəm.
Otellərdə, icarə olunmuş otaq və ya
evlərdə, yaxud da başqasının yazı
maşınında işləyə bilmirəm. Nə edirəmsə, alınmır, heç nə
yaza bilmirəm. Səyahət edəndə,
işləyə bilmirəm, artıq bunu qəbul etmişəm.
Bu da getdikcə daha çox səyahət edən
bir insan üçün əsl problemdir. Bir
məsələ də var ki, onu xüsusi vurğulamaq istəyirəm.
Mənə elə gəlir ki, hamı belədir, daha az işləmək və ya bugün işləməmək
üçün tez bəhanələr tapırıq. Ona görə hər şəraitdə məhsuldarlığı
qoruya bilmək çətindir. Bəzən
ilham, həvəs yalnız və yalnız şəraitdən
asılı olur. Romantikləri məhv edən
fikirdir. Amma nə olursa, olsun bu işlə
məşğul olmağı sevirəm, dünyada sevmədiyin
bir işi görməkdən pis heç nə yoxdur. Digər problemli məsələlərdən biri isə
ilk paraqrafdır. Bəzən elə olub
ki, o birinci paraqrafın üzərində aylarla işləmişəm,
aylarla. Onu tapdımsa, vəssalam, hər
şey sürətlə gedir və bitir. İlk
paraqrafla yazıçı kitabdakı bir çox məsələni
birləşdirir, aydınlaşdırır, sonrakı hadisələrin
əsasını qoyur. Bu hissə vacibdir,
çünki hekayənin tərzi, üslubu, mövzusu,
gedişatı burada müəyyənləşir. Ona görə də qısa hekayələr toplusu
hazırlamaq, əsər yazmaqdan çox-çox çətindir.
Çünki hər dəfə sən hər
şeyə yenidən başlamalı olursan.
- Tənqidçilər haqqında nə
düşünürsünüz? Sizi nədənsə
çox dərin analiz edir, çox tənqidlərlə
üz-üzə qoyurlar.
- İntellektual
insanlardırlar. Hətta mənim üçün
intellektual sözünün haqqını verən
adamlardırlar. Birincisi, onların əllərində
yalnız nəzəriyyə var – yazıçı necə
olmalıdır. Onlar bütün
yazıçıları öz nəzəriyyələrindəki
modelə, qəlibə salmaq istəyirlər. Əgər yazıçı bu qəlibə girmirsə,
ona qarşı cəhbə alırlar. Bu
suala sadəcə müsahibədə olduğumuz
üçün cavab verirəm, çünki bu mövzu mənim
ümumiyyətlə maraq dairəmə girmir. Yəni onların mənim haqqımda nə
düşündüklərini önəmsəmirəm,
yazdıqlarını da oxumuram. Sadəcə məlumat
verilir ki, kim harda nə yazıb. Tənqidçilərin yazdıqlarını uzun
müddətdir ki, oxumuram, kitab haqqında nə
düşünəcəyimə özüm qərar verirəm,
həmin kitabı alıram, oxuyuram və nəticə
çıxarıram. Həm də mən
oxucu ilə elə bir əlaqə qurmağa
çalışıram ki, bu əlaqənin tənqidçi
düşüncəsindən süzülməyə
ehtiyacı olmasın.
- Yazıçının erkən
yaşda məşhurlaşması, hər yerdə
tanınmasından danışaq bir az. Buna münasibətiniz
necədir? Sizcə, bu onun
yaradıcılığına pis təsir göstərmir?
- Hansı yaşda olursa, olsun, bu pisdir.
Kitablarımın mən öldükdən sonra
məşhurlaşmasını istərdim, xüsusilə də
kapitalist ölkələrində. Belə ölkələrdə
insan özünü kitabları ilə birgə
satılmış kimi hiss edir. Elə hiss etdirirlər.
- Niyə məşhurluğun
yazıçı üçün dağıdıcı,
pozucu olduğu qənaətindəsiniz?
- Ona görə ki, bu insanın şəxsi həyatını dağıdır. Məşhurluq dostlarına, işləməyə sərf etdiyin vaxtı əlindən alır. Bu insanı real həyatdan uzaqlaşdırır, həm də özünün xəbəri olmadan. Əgər yazıçının məqsədi sadəcə ədəbiyyatdırsa, yazmaqdırsa, yəni bu işi davam etdirmək istəyirsə, mütləq özünü məşhurluqdan müdafiə etməli, nə olursa, olsun, gündəlik həyatının ayrılmaz hissələrini təxirə salmamalıdır. Yazıçı məşhurluqla daim mübarizə aparmalıdır. Mən bunu deyəndə kimsə buna inanmır, başa düşürəm, çünki səmimi səslənmir. Amma mən doğurdan da əsərlərimin ölümümdən sonra məşhurlaşmasını çox istəyərdim, onda mənim vaxtım indiki kimi ədəbiyyatdan uzaq işlərə, görüşlərə xərclənməzdi. Bu, narahatlıqdan başqa heç nə bəxş etmir. Məsələ ondadır ki, insan 24 saat və hər yerdə məşhurdur. Yəni bir müqavilə yoxdur ki, deyəsən ki, mən bu saatlar arasında məşhur olmaq istəmirəm. Ya da bir düymə yoxdur ki, basasan və istədiyin yerdə məşhur olmadan gəzə, düşünə, davrana biləsən.
- Haqqında danışmadığınız, yəni hələlik gizli saxladığınız layihələr varmı?
- Məndə həmişə bir hiss var ki, həyatımın ən nəhəng əsərini yazmağa başlayıram, amma hələ də bilmirəm, o əsər hansıdır və nə zaman yazılıb.
- Bilirəm ki, hər gün çoxsaylı oxucu məktubu alırsınız. Oxucularınız adətən nələrlə bağlı sizə yazırlar?
- Ən maraqlı məktublar
suallar olan məktublardır. İnsanlar hansısa
bir mövzunu, yeri və ya xarakteri haradan tapdığımla
maraqlanırlar. Çünki həmin yerlər,
hadisələr və ya insanlar onlara kimisə, nəyisə
xatırladır. Məsələn, oxuduqca
öz-özlərinə “Bu eynilə xalamdır”, ya da
“Dayım da onun kimidir”, “Bizim kənddə də belə bir
hadisə baş vermişdi” deyirlər. Sonra
soruşurlar ki, siz bunu haradan bilirsiniz? “100
ilin tənhalığı”-ndan sonra Latın Amerikasından
aldığım məktubların hamısı bu tipli idi.
- Əsərlərinizin
ekranlaşdırılmasını istəmirsiniz. Bunun səbəbi
nədir?
- Hər şey dağılacaq. Çünki film bir yazıçının təxəyyülünü
olduğu kimi ortaya qoymağı, olduğu kimi
ekranlaşdırmağı qəbul etmir. Hər
şey əsəri dəyişir, qəhrəmanların
oxucuda yaratdığı təəssüratı dəyişir.
Məqalədə yazıçının müxtəlif
illərdə dərc olunmuş müsahibələrindən
istifadə edilib.
Elcan SALMANQIZI
Kaspi.-2014.-26-28 aprel.-S.12.