Partiyaların cəmiyyətin
siyasi sistemində yeri
Azərbaycanın siyasi sistemi milli və tarixi şəraitin
xüsusiyyətlərini əks etdirməsi ilə səciyyəvidir. Siyasi sistemin
formalaşmasında, fəaliyyətində müxtəlif
amillər rol oynayıb və oynamaqdadır.
Azərbaycan
Respublikasının siyasi sisteminin struktur formalaşması əsasən
1995-ci il noyabrın 12-də ölkənin
yeni Konstitusiyasının qəbul edilməsi ilə başa
çatmış oldu. Konstitusiyaya uyğun
olaraq Azərbaycan dövləti demokratik, hüquqi, dünyəvi,
unitar respublika kimi müəyyənləşib. Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyətinin
yeganə mənbəyi xalqdır. Sərbəst
və müstəqil öz müqəddəratını həll
etmək və öz idarəetmə formasını müəyyən
etmək Azərbaycan xalqının suveren hüququdur.
Cəmiyyətin siyasi sistemində dövlətlə
yanaşı digər təşkilatlar da - siyasi partiyalar və
ictimai birliklər fəaliyyət göstərir. Onlar bu və
ya başqa dərəcədə ölkənin siyasi həyatında
iştirak edir və bununla da cəmiyyətin siyasi sisteminin
ünsürləri kimi çıxış edirlər.
Cəmiyyətin siyasi sisteminin bütün ünsürləri
sıx, üzvi vəhdətdə olur və bir-biri ilə
qarşılıqlı əlaqədə fəaliyyət
göstərirlər. Siyasi sistemin bütün ünsürləri
cəmiyyətin və dövlətin hüquqi əsasını
təşkil edən qanunlar əsasında və çərçivəsində
fəaliyyət göstərirlər.
Bütün müasir siyasi sistemlər kimi Azərbaycanın
siyasi sisteminə də çoxpartiyalılıq, plüralizm
xasdır (“vikipediya.org”). Siyasi partiyalar qanunverici və yerli
özünü idarəetmə orqanlarında təmsil olunmaq
vasitəsi ilə dövlət hakimiyyətinin həyata
keçirilməsində iştirak etmək imkanına malikdirlər.
Azərbaycan dövlətinin ali məqsədi
insan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının təmin edilməsidir. Azərbaycan
Respublikasında dövlət hakimiyyəti daxili məsələlərdə
yalnız hüquqla, xarici məsələlərdə isə
yalnız Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq müqavilələrdən
irəli gələn müddəalarla məhdudlaşır.
Azərbaycan Respublikasının qanunları Azərbaycan
Respublikasının bütün ərazisində qüvvədədir.
Siyasi partiyalar - daimi əsasda fəaliyyət göstərən,
təşəkkül tapmış təşkilati quruluşa
malik birliklərdir. Siyasi partiyalar - öz üzvlərinin
siyasi mənafelərini ifadə edən, xalqın siyasi iradələrinin
formalaşdırılmasında yardımçı olan, əsas
məqsədi dövlət hakimiyyəti və idarəetmə
orqanlarının təşkilində və habelə dövlət
orqanlarına seçilən nümayəndələri vasitəsilə
hakimiyyətin həyata keçirilməsində iştirak etməkdən
ibarət olan ictimai birliklərin bir növüdür
(“kayzen.az”). Azərbaycan Respublikasında
bütün partiyalar qanun qarşısında bərabərdirlər.
Siyasi partiyaları başqa ictimai birliklərdən fərqləndirən
əsas cəhət ondan ibarətdir ki, siyasi partiyalar parlament
və hökumətdə yer əldə etmək
üçün açıq şəkildə mübarizə
aparır. Siyasi partiyalar siyasi sistemin əsas komponentidir. Onlar siyasi prosesin bütün mərhələlərində
(seçkilərdə, dövlət orqanlarının təşkilində,
siyasi və dövlət qərarlarının qəbulunda və
onların həyata keçirilməsində) fəal
iştirak edir.
Ümumiyyətlə, siyasi partiyaların
yaradılması cəmiyyətdə siyasi plüralizm
prinsipinin bərqərar olmasının nəticəsidir. Belə ki, hər
cəmiyyətdə müxtəlif siyasi əqidələrin
mövcudluğunu Konstitusiya elan və təmin edir. Belə təminatlardan biri də Konstitusiyanın
58-ci maddəsində (Birləşmək hüququ) ifadə
olunur. Bu maddə vətəndaşa öz
siyasi əqidə və ideyasına görə
könüllü olaraq istənilən birliyə daxil olmaq
hüququ verir.
Azərbaycandakı bütün siyasi partiyaların fəaliyyəti
“Siyasi partiyalar haqqında” Azərbaycan Respublikasının
qanunu ilə tənzimlənir. 1992-ci ildə qəbul olunmuş bu
qanuna ötən 25 il ərzində
müxtəlif əlavə və dəyişikliklər edilib.
Hansı ki, edilmiş əlavə və dəyişikliklərin
hamısı siyasi partiyaların fəaliyyətinə
münbit şərait yaradılmasına xidmət edir.
“Siyasi
partiyalar haqqında” qanunda “Siyasi partiya” anlayışı
aşağıdakı kimi verilir: “Bu Qanunda siyasi partiya dedikdə
ümumi siyasi ideyaları və məqsədləri olan,
ölkənin siyasi həyatında iştirak edən Azərbaycan.
Respublikası vətəndaşlarının birlikləri nəzərdə
tutulur. Siyasi partiyalar Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasına və qanunlarına uyğun olan vəzifələrini
və məqsədlərini əsas götürərək.
Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının
siyasi iradəsinin formalaşdırılmasında fəal
iştirak edirlər”.
Siyasi
partiyaların təşkilinin və fəaliyyətinin qanunvericilik əsası Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasından, “Siyasi partiyalar
haqqında” qanunundan və bunlara uyğun olaraq qəbul edilən
Azərbaycan Respublikasının digər qanunvericilik
aktlarından ibarətdir.
Siyasi partiyalar assosiasiyalar azadlığı,
könüllülük, üzvlərinin hüquq bərabərliyi,
özünüidarə, qanunçuluq və aşkarlıq
prinsipləri əsasında yaradılır və fəaliyyət
göstərirlər.
Qanunda göstərilir ki, siyasi partiyalar ərazi əlaməti
üzrə qurulur. Siyasi partiyaların ilk təşkilatlarının, komitələrinin
və digər təşkilat strukturlarının Azərbaycan Respublikasının
dövlət orqanlarında fəaliyyətinə yol verilmir.
Siyasi partiya yaradılmasının təşəbbüsçüləri
təsis qurultayı (konfransı) və ya ümumi
yığıncaq çağırır, orada nizamnamə qəbul
olunur və rəhbər orqanlar təşkil edilir.
Hüquqi dövlət olan Azərbaycan Respublikasında
siyasi partiyaların fəaliyyəti və inkişafı
üçün şərait yaradılıb. “Siyasi partiyalar haqqında”
qanunda da göstərilir ki, dövlət siyasi partiyaların
hüquqlarına və qanuni mənafelərinə əməl
olunmasına, Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına və qanunlarına uyğun olaraq onların
öz nizamnamə vəzifələrini yerinə yetirmələri,
habelə öz sənədlərini dövlət mətbuat
orqanları vasitəsilə yaymaları üçün bərabər
hüquqi şərait yaradılmasına, partiyaların rəhbər
orqanlarının mühafizəsinə və təhlükəsizliyinə
təminat verir.
Qanunla nəzərdə tutulmuş hallar istisna olmaqla,
dövlət orqanlarının və vəzifəli şəxslərin
siyasi partiyaların fəaliyyətinə qarışmasına
yol verilmir.
Bütün siyasi partiyalar, ictimai təşkilatlar və
kütləvi hərəkatlar Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyası və qanunları çərçivəsində
fəaliyyət göstərməlidir. Azərbaycan
Respublikasında məqsəd və fəaliyyəti konstitusiya
quruluşunun əsaslarının zorla dəyişdirilməsi
və ya dövlətin ərazi bütövlüyünün
pozulması, dövlət təhlükəsizliyinin
sarsılması, hərbi birləşmələrin
yaradılması, sosial, irqi, milli və dini ədavətin
qızışdırılmasından ibarət olan ictimai
birliklərin təşkil edilməsi və fəaliyyəti
qadağandır. Bu barədə Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 58-ci maddəsinin IV hissəsində
birbaşa göstəriş var.
Partiyaların maliyyələşdirilməsi
üçün dövlət büdcəsindən vəsait
ayrılması məsələsi həmişə aktual olub. “Siyasi partiyalar haqqında”
qanunun 17-1.1 maddəsində göstərilir ki, siyasi
partiyaların fəaliyyətinin maliyyələşdirilməsi
üçün hər il dövlət
büdcəsindən vəsait ayrılır. Həmin
vəsait dövlət büdcəsində ayrıca sətirlə
göstərilir.
Dövlət
büdcəsindən ayrılmış vəsaitin 10 faizi irəli
sürdüyü namizədlər Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə keçirilmiş son
seçkilərdə etibarlı səslərin azı 3 faizini
qazanmış, lakin Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisində
təmsil olunmayan siyasi partiyalar arasında qazanılmış
səslərin sayına proporsional olaraq bölünür. Vəsaitin 40 faizi Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisində təmsil olunan siyasi partiyalar arasında bərabər,
50 faizi isə seçilmiş deputatlarının sayına
proporsional olaraq bölünür (“qanun.az”). Siyasi partiyalar Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
keçirilmiş son seçkilərdə siyasi partiyalar bloku
tərkibində iştirak etdikdə, dövlət büdcəsindən
ayrılan vəsait bu Qanunun 17-1.2-ci maddəsində nəzərdə
tutulmuş qaydada hər bir siyasi partiyaya ayrıca verilir.
Bu Qanunun 17-1.1-ci maddəsinə uyğun olaraq dövlət
büdcəsindən ayrılan vəsait müvafiq icra hakimiyyəti
orqanı tərəfindən bu Qanunun 17-1.2-ci və
17-1.3-cü maddələrinin tələbləri nəzərə
alınmaqla, rüblər üzrə bərabər hissələrlə
siyasi partiyanın bank hesabına köçürülür.
Siyasi partiyalar dövlət büdcəsindən
ayrılan vəsaitdən imtina etdikdə həmin vəsait
dövlət büdcəsinə qaytarılır.
“Mühasibat uçotu haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununa və bu Qanuna uyğun olaraq illik
maliyyə hesabatını təqdim etməyən siyasi
partiyalar qanunla müəyyən edilmiş məsuliyyətə
cəlb edilirlər.
Siyasi
partiya anlayışının tərkib elementləri
aşağıdakılardır: vahid siyasi ideya və məqsəd
(siyasi partiyada mütləq vahid siyasi ideya və məqsəd
olmalıdır, ictimai birliklərdə də ideya və məqsəd
olur, amma onlar siyasətdə iştirak edə bilməzlər);
ölkənin siyasi həyatında iştirak;
könüllü birlik; partiyaya üzv olmaq hüququnun,
yalnız Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarına
mənsub olması.
Əsas tərkib elementlərindən başqa, köməkçi
tərkib elementləri də var. Hər bir siyasi partiya cəmiyyətin
müəyyən hissəsinin avanqardı, aparıcı
qüvvəsidir; hər bir partiya cəmiyyətin müəyyən
hissəsinin ideoloji daşıyıcısıdır. Hər bir
partiya onun ətrafında birləşən insanların
ideologiyalarının daşıyıcısıdır.
Sonda onu bildirək ki, Azərbaycanda dövlət
qeydiyyatından keçmiş 50-dən artıq siyasi partiya var.
Və həmin partiyaların 12-nə parlament partiyası kimi
maliyyələşdirilməsinə dövlət büdcəsindən
vəsait ayrılır.
Murad
MƏMMƏDLİ
Ekspress.-2017.-14 mart.-S.10.