Sənətdə iz qoyan
qüdrətli qadın
50 ildən
çox kino və səhnə fəaliyyəti, 500-dən
artıq obraz və ya sadəcə - Amaliya Pənahova
Orta məktəbdə oxuyurdum. ”Bakıdan teatr kollektivləri gəlib” deyərək, məktəblərdə şagirdlərə bilet paylayırdılar. O zaman məktəblilərin tamaşalara aparılması az qala tədrisin bir hissəsi sayılırdı. Lənkəran şəhər Mədəniyyət Evində görkəmli dramaturq İlyas Əfəndiyevin "Büllur sarayda” pyesi əsasında hazırlanan eyniadlı tamaşaya baxdım. Amalya Pənahova baş qəhrəmanı – Aynuru oynayırdı. Məlahətli səsi, üstəlik, ifasında səslənən və tamaşaya ayrıca gözəllik qatan mahnıları da indiyədək qulağımdadır. Aktrisanın hər hərəkətinə diqqət kəsilmişdim. Ona qədər isə Amaliya xanımın füsunkar səsini televiziyada oynadığı tamaşalar və filmlərlə bərabər, müxtəlif filmlərdə səsləndirdiyi rollardan, dublyajdan eşitmişdim. Çəkildiyi filmləri – "Babək”i , "Arxadan vurulan zərbə”ni, "Əhməd hardadır?”, "Sən niyə susursan?”ı görmüşdüm. Televiziyadan izlədiyim "Mahnı dağlarda qaldı”, "Unuda bilmirəm”, "Sən həmişə mənimləsən” tamaşaları da yaxşı yadımda idi. Ona görə də, indi onu səhnədə canlı görmək, o zaman mənim üçün az qala inanılmaz hadisə idi. Mən səhnəni heyranlıqla izləyir, tamaşanın bitməsini istəmirdim...
Sonradan həm tələbəlik illərindən çalışdığı Milli Dram Teatrın səhnəsində, həm rəhbəri olduğu Bakı Bələdiyyə Teatrının səhnəsində aktrisanın oynadığı tamaşaları canlı izlədim. Hətta həyat elə gətirdi ki, jurnalist fəaliyyətimdə ekran qəhrəmanımla üz-üzə oturub, ondan müsahibə aldım. Lap aktrisanın oynadığı "Ən vacib müsahibə” filmində olduğu kimi...
Dünən səhərə açılar-açılmaz elektron və sosial media "Amaliya Pənahova vəfat etdi” başlıqlı xəbərlər paylaşdı. Heç şübhəsiz, sənətsevərlər, aktrisanın sənətinə yaxından bələd olanlar bu ölümü Azərbaycanın teatr və kino sənəti üçün böyük itki hesab edirlər. Həqiqətən, Amaliya Pənahovanın gedişi ilə milli teatr və kino sənətimizin qiymətli bir səhifəsi qapandı...
O, Azərbaycan teatr və kino sənətinin böyük aktrisası idi. Səhnəmizin Mərziyyə Davudova, Hökümə Qurbanova, Fatma Qədri, Leyla Bədirbəyli... kimi böyük sənətkarlarından sonra tamaşaçılara layiqli sənət bəxş etmək missiyası sanki onun çiyinlərinə düşmüşdü. O da bu vəzifəni həmişə ləyaqət və məsuliyyətlə yerinə yetirirdi.
Bu, həm
də tale idi...
Amaliya Pənahova Gəncə şəhərində
anadan olub. Qonşuluqlarında yerləşən teatr
binasından gələn aktyorların səsi, ona
uşaqlıqan təsir edib. Üstəlik,
atasının teatra marağı da onun bu sənət
dünyasına vurğunluğunu artırıb. Vaxt tapdıqca aktyorların məşqlərinə
baxmağa qaçıb, onların tamaşalarını sonsuz
uşaq marağı ilə izləyib. Teatra
ilk sevgisi belə yaranıb. Sonradan isə
"Mən aktrisa olmaq üçün dünyaya gəldim.
İllər keçdikcə buna daha çox əmin
oluram. Hərdən özümə sual verirəm: ola bilərdimi, başqa sahədə işləyim?
İnanın, bunu təsəvvürə gətirmək
qeyri-mümkündür. Görünür,
hər bir adamın taleyi, eləcə də sənəti, hələ
dünyaya gəlməzdən əvvəl müəyyən
olunur” deməyi haqq edəcəkdi.
Atası
Moskva Kinematoqrafiya İnstitutunda oxumaq arzusuna qarşı
çıxsa da, Bakıda bu sahədə təhsil almaq istəyinə
mane ola bilmədi.
1966-cı ildə M.A.Əliyev adına
Azərbaycan Dövlət Teatr İnstitutunun dram və kino aktyorluğu
ixtisasına daxil oldu. Bəxtindən Adil İsgəndərov,
Tofiq Kazımov kimi azman sənətkarlardan dərs almaq ona nəsib
oldu. Elə qarşısında açılan
qapılara görə də, Tanrısına
şükranlıq etdi: "Bu, həm də tale idi.
İnstitutun rektoru Rahib müəllimin qarşıma
çıxması, Adil İsgəndərovun kursunda
oxumağım, Tofiq müəllimin mənimlə kurs
tamaşası hazırlaması və üstəgəl,
teatrda «Sən həmişə mənimləsən» kimi yeni
üslublu bir əsərin qəbul olunması… Görün,
nə qədər uğurlu təsadüflər üst-üstə
düşür. Bu, şans idi. Tofiq müəllim pyesi oxumağımı və
öz qeydlərimi etməyi tapşırdı. Oxudum, qeydlərimi də etdim. Kazımov
məni ölkənin əsas teatrında qoyulan və hər mənada
yeni sayılan tamaşaya baş rola dəvət etdi. Mən bu şansı əldən verə bilməzdim”.
Aktrisa sənət taleyində rol oynayan həmin
tamaşanı yaradıcılığı boyu unutmadı. Müsahibələrində,
xatirələrində təkrar-təkrar dilə gətirdi:
"Əgər teatra «Sən həmişə mənimləsən»
tamaşasındakı Nargilə ilə gəlməsəydim,
bəlkə də mənim tamam başqa taleyim olardı. İkinci kurs tələbəsinə belə bir rolun
tapşırılması teatrda böyük qısqanclıq
yaratmışdı. Ancaq mənim bu roldakı
çıxışım haqqında İlyas Əfəndiyev
sonradan yazırdı: "Məşqdən-məşqə
rolu az qala bu cavan qıza qısqanırdım. Necə ola bilir ki, hələ təcrübəsi
olmayan bu gənc aktrisa, yaratdığım surətin
duyğularını belə tamlığı ilə
qavrayıb çatdıra bilir?!”
A.Pənahova əlli ildən çox kino və səhnə
fəaliyyəti müddətində 500-dən artıq obraz
yaradıb.
Tomris, Natəvan, Medeya, Burla Xatun, Məhsəti, Larisa, Ofeliya,
Linza və s. rolları onu tamaşaçılara təkcə
aktrisa kimi tanıtmayıb, həm də sevdirib. Aktrisa 1968-1972-ci illərdə Azərbaycan Lenin
Komsomolu və Azərbaycan SSR Dövlət mükafatı
laureatı fəxri adlarına layiq görülüb. Teatr və kino sənətinin inkişafındakı
xidmətlərinə görə, ona 1974-cü ildə Azərbaycan
SSR-in əməkdar artisti, 1985-ci ildə isə xalq artisti fəxri
adları verilib. A.Pənahova 1982-ci ildə
"İlin aktrisası” elan edilib, 1998-ci ildə isə
türk dünyasının Birinci Kino Festivalında adı
altı populyar aktyor sırasında yer alıb.
A.Pənahovanın yaradıcılığında
rejissorluğu da mühüm yer tutur. O, rejissor kimi 12 teletamaşaya və
teatr tamaşasına quruluş verib. Həmin
tamaşaların çoxu lentə alınıb, hazırda
televiziyanın Qızıl Fondunda saxlanılır. Bu tamaşalar sırasında İ.Əfəndiyevin
"Mənim günahım”, M.Muradın "Təkan”,
M.Qurbanovun "Sənsiz”, O.Altunbayın "Tomris”, A.Məmmədovun
"Dəli Domrul” və s. tamaşaları xüsusi yer tutur.
Çox
dözümlüyəm, ancaq...
Amaliya xanımın fəaliyyətində 1992-ci ildə
yaratdığı Bakı Bələdiyyə Teatrının
xüsusi yeri var. Aktrisa, səhnəsində 200-dən
çox qadın rolları yaratdığı Akademik Milli Dram
Teatrından inciyərək ayrılmışdı. Səbəbini
çox açıb-ağartmasa da, konkret şəxsləri
günahlandırmasa da, incikliyini gizlətmirdi. "Nə
vaxtsa o doğma səhnəyə qayıdarsınızmı”
sualına belə cavab vermişdi: "Yox, mənim öz
teatrım var. Mən çox dözümlüyəm, ancaq
qırılanda bərk qırılıram, sonra ora
qayıtmıram. 30 il o teatrın səhnəsində
200-dən artıq qadın obrazları yaratdım. O teatrın
bütün ağrı-acısı ilə yaşadım və
repertuarını 30 il çiynimdə daşıdım.
Amma nəticədə naxələflərlə,
haqsızlıqlarla üzləşdim, son nəticədə də
bu teatrı yaratdım və ora ilə birdəfəlik
üzülüşdüm. Mən bir daha
o teatra qayıdan deyiləm. Kim ifamı
görmək istəyirsə, öz teatrım var və mənim
yaradıcı heyətim heç bir teatrdan aşağı səviyyədə
deyil, əksinə, üstündür. Mən
buna başımla cavabdehəm. Çox
böyük məsuliyyətlə deyirəm ki, burada çox
böyük istedadlar, gözəl gənclik, inkişafa aparan
yaradıcı heyət var və bununla fəxr edirəm.
Kimin arzusudur, kim gözəl nümunə
görmək istəyirsə, gəlsin, teatrımda tamaşa
qoysun, mən də çıxış edim, aktyorlarım da
oynasın”.
Aktrisa yaratdığı Bələdiyyə Teatrına
orta və yaşlı nəsillə yanaşı, gənc
istedadlı aktyorları da cəlb edib və onların
yaradıcılıq qabiliyyətinin inkişafı
üçün hər cür lazımi şərait
yaratmışdı. Həmçinin Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin professoru kimi bilik və
bacarıqlarını tələbələrlə
bölüşməkdən zövq alırdı. Dərs dediyi tələbələrin əksəriyyəti
rəhbərlik etdiyi teatrda onunla birgə
çalışırdılar. "Teatrın
özünəməxsus, digər teatrlardan fərqli
repertuarı var. Teatr respublikada birinci olaraq vətənpərvərlik,
qəhrəmanlıq mövzusunda tamaşalar hazırladı,
cəbhə bölgələrində
qaçqın-köçkünlər, əsgərlər
qarşısında çıxış elədi” deyərək, Bələdiyyə
Teatrının fəaliyyətindən həvəslə söz
açırdı. Hərçənd bu
teatrı yaradana qədər çox maneələrlə
qarşılaşmışdı. Şəhriyar adına Mədəniyyət Klubunda fəaliyyətlərindən
sonra yersizlik problemi ilə üzləşmişdilər. Amma
nüfuzu sayəsində rəhbərlik etdiyi teatrın,
kiçik də olsa yerlə təmin olunmasına nail
olmuşdu: "15 il Şəhriyar
adına klubda fəaliyyət göstərdik. Bir günün
içində bizi küçəyə atdılar,
üç-dörd il harada olduğumuzla
heç kim maraqlanmadı. Sağ olsun, yenə Mədəniyyət
Nazirliyi bizə balaca bir yer ayırdı. Arada bu
hadisələr baş verəndə söhbət qalxdı ki,
bunların binası yoxdur, gəlin bu teatrı bağlayaq.
Prezidentimiz İlham Əliyev cənablarına
minnətdaram, onun sayəsində bu teatr bu gün də fəaliyyətdədir.
O ildən bu ilə, biz yenə də sübut etdik ki, bu teatr
yaşamalıdır”. Amaliya xanım fədakar aktrisa idi. Teatrların həmişə fədakarların
çiyinləri üzərində
yaşadığını da yaxşı bilirdi. "Bu fədailər olmasa, teatrda
çalışmaq, yaratmaq, yaşamaq, dolanmaq çox çətindir.
Tarixə nəzər salsaq, görürük
ki, teatrda çalışanlar gülləyə də,
böhtana da, zaman-zaman haqsızlıqlara da tuş gəliblər.
Mən nə birinciyəm, nə sonuncu...”
deyirdi.
Kimsə
onu bizdən yaxşı ifa edə bilməz
A.Pənahovanın peşəkar kino aktrisası kimi
kinoya da öz baxışı vardı. Kinoda əvvəlki
entuziazmın olmaması onu narahat edirdi: "Artıq kinoda
milli mənsubiyyətimizdən kənara
çıxdığımızı görürəm. O
filmlərdə sevdiyimiz sənətkarları
görmürük. Bunlar çox böyük
amildir. Eyni zamanda, bu gün biz
kinolarımızda ürəyimizə yaxın mövzuları
görmürük. Qərbə meyl edirik və
eyni zamanda kinomuzda Qərb ünsürləri olanda
yaxşı qarşılamırıq, çünki
bütün bunlar bizə yabançıdır. Bəlkə mən geri qalmışam, bütün
bunlar inkişafdan xəbər verir. Bir
şeyi nəzərə çatdırım, Qərbi
dünyaya tanıtdıran onların böyük kino sənayesi
oldu. Eyni zamanda onlar bu filmlərə
böyük vəsait buraxdılar və bütün
dünyaya yaydılar. Bir çox zəif,
sənəti inkişaf etməyən ölkələr
onların sənətini bayraq edib göylərə
qaldırdılar. Bizim filmlərimizin öz dəsti-xətti
var. Təsadüfi deyil ki, ən çətin dövrdə -
1945-ci ildə "Arşın mal alan"
dünyanı zəbt etdi. Niyə? Milli mənsubiyyəti,
milli kadrları, fərqliliyi ilə... Biz
yalnız bununla maraq kəsb edə bilərik. Muğamımız bütün dünyaya səs
salıb, çünki o bizimdir. Kimsə
onu bizdən yaxşı ifa edə bilməz. Həmçinin kinomuz da, teatrımız da belə
olmalıdır. Bizdə olan istedad, enerji
başqa xalqlarda yoxdur. Bizi sevənlər
azdır və təbliğ edənlər yoxdur. Kinomuzu milli mənsubiyyətə, milli kökə
söykənən, milli kadrlarımızla
tanıtmalıyıq, nə Depardye ilə, nə bir
başqası ilə tanıda bilmərik, yeni söz deyə
bilmərik”.
Amaliya Pənahovanın ölüm xəbəri, yadıma onu ilk dəfə səhnədə gördüyüm o günü saldı - Lənkərandakı Mədəniyyət Evinin o zaman üçün çox da böyük olmayan səhnəsini. Divarları yarıb keçən, tamaşaçıları ovsunlayan o ecazkar səsi... "Nə qədər səhhətim imkan verirsə, ömür vəfa edərsə, teatr üçün çalışacağam...” deyən fədakar aktrisanı...
Allah rəhmət eləsin!
Təranə Məhərrəmova
Kaspi 2018.- 9-12 noyabr.- S. 6.