Müəllimlik praktik peşəyə çevrilir
Ekspertlər gənclərin bu sahəyə
marağının artmasını həm maddi təminatın
yaxşılaşması, həm də iş tapmaq imkanın
geniş olması ilə əlaqələndirirlər
"Qəbul imtahanlarında 660 bal toplayan abituriyent paytaxtın nüfuzlu universitetlərini yox, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Şəki filialını seçib”. KİV-də və sosial mediada yayılan bu xəbər ümumilikdə ölkə üzrə pedaqoji ixtisasları seçən abituriyentlərin sayında təkcə davamlı artımın olması deyil, həm də əvvəlki illərdə olduğu kimi müəllimlik peşəsinə marağın artmasının göstəricisi kimi dəyərləndirilir. Statistika da təsdiqləyir ki, son dörd tədris ilində ali təhsil müəssisələrinə keçirilən qəbul imtahanlarında 500 və daha artıq bal toplayaraq pedaqoji ixtisasları seçən abituriyentlərin sayında davamlı artım müşahidə olunur. Belə ki, yüksək bal toplayan abituriyentlər arasında Dövlət Pedaqoji Universitetini seçənlərin də sayı artıb. Məsələn, 2014-2015-ci tədris ilində ADPU-ya qəbul olan tələbələrdən cəmi 19 nəfəri 500-dən artıq bal topladığı halda, 2016-cı ildə yüksək balla müəllimliyi seçən 130 nəfər, 2017-ci ildə isə 273 nəfər ADPU-da təhsil almaq arzusunda idisə, bu il 527 nəfər bu universiteti seçib. Bu da təkcə bir il ərzində 2 dəfə artım deməkdir. Ümumiyyətlə, 18 təhsil ixtisası üzrə 3 il ərzində qəbul olunanların topladıqları ballar müəllimlik ixtisasına üz tutanların kəskin fərqlə artdığını ortaya qoyur. 2016-cı ilin qəbul imtahanlarında 500 və daha artıq bal toplayaraq ibtidai sinif müəllimliyini seçən cəmi 1 nəfər vardı. Builki qəbul imtahanlarda 500 və daha artıq bal toplayanlar arasında 235 nəfər abituriyent ibtidai sinif müəllimliyini seçib. Bu, indiyədək təhsil ixtisas qruplarında ibtidai sinif müəllimliyini seçənlərin maksimal nəticəsidir. Məsələn, Dövlət Pedaqoji Universitetinin ibtidai sinif müəllimliyinə ötən il qəbul olunan 300 nəfər abituriyentin cəmi 29 nəfəri 500 və daha artıq bal toplamışdırsa, cari ildə bu ali təhsil müəssisəsinə həmin ixtisas üzrə qəbul olunan 300 nəfərin 129-u və ya 43 faizi 500 və daha artıq bal toplayıb. Müqayisə üçün qeyd edək ki, bu il hüquq ixtisasına 525 nəfər qəbul olunub. Müəllimlik ixtisaslarına isə 9623 nəfərin qəbulu aparılıb. Təhsil ixtisaslarına qəbul olunanların 2090 nəfəri və ya 21,7 faizi 500 və daha artıq bal toplayanlardır.
500 və daha artıq bal toplayaraq riyaziyyat və informatika müəllimliyini seçən abituriyentlər ötən illə müqayisədə 70.8 faiz, xarici dil müəllimliyini seçənlər isə 25 faiz artıb. Qəbul imtahanlarında 500 və daha artıq nəticə göstərən abituriyentlər arasında 3 il əvvəl kimya müəllimi olmaq istəyən 43 abituriyent vardısa, bu il onların sayı 141 nəfər olub. Biologiya müəllimliyi üzrə də vəziyyət eynidir. Yüksək nəticə ilə 3 il əvvəl 13 nəfər, bu il isə 140 nəfər biologiya müəllimliyini seçib. Maraqlı faktlardan biri də artıq müəllim işləmək üçün müraciət edən kişilərin sayında da artımın müşahidə olunmasıdır. Təhsil naziri Ceyhun Bayramov da mətbuata açıqlamasında bu faktı təsdiqləyib: "Ötən illərlə müqayisədə müraciət edən kişi müəllimlərin sayında artım var. Biz bunu böyük məmnunluq hissi ilə qeyd edirik, çünki bütün sahələrdə olduğu kimi, təhsildə də daha yaxşı nəticələrin əldə edilməsi üçün balansın qorunması vacibdir”.
Faktlardan göründüyü kimi, dünənə qədər "müəllim
nüfuzu aşağı düşür”,
"Kişilər müəllim peşəsindən
uzaqlaşır”, "Pedaqoji sahəyə
maraq azalır” və s.
deyə həyəcan təbili çalınırdısa, bu gün bu
peşə ətrafında tam fərqli mənzərə
yaranır. Səbəb nədir? Təhsil Nazirliyi
tərəfindən bu sahəyə
marağın artması üçün
qəbul edilən qərarlarmı? Müəllimlik peşəsinin
nüfuzunun artmasımı? Yoxsa peşənin əmək bazarına
uyğunlaşmasımı? Xatırladaq ki, pedaqoji sahəyə
marağın artması üçün
qəbul edilən qərarlar içərisində ilk dəfə olaraq
Bakı şəhərindəki ümumi
təhsil müəssisələrində çalışan
müəllimlərin bilik və səriştəsinin
sınaq qiymətləndirilməsinin keçirilməsi,
müəllimlərin yerdəyişməsi və mərkəzləşdirilmiş qaydada işə qəbulunun elektron
mexanizmlər əsasında müsabiqə yolu
ilə həyata keçirilməsi, ucqar
yaşayış məntəqələrində
çalışan gənc müəllimlərin əməyinin
stimullaşdırılması üçün
əlavə tədbirlər planının hazırlanması və
s. kimi əhəmiyyətli
dəyişikliklər var.
Təhsil ekspertləri, müəllimlər faktı təsdiqləyərək səbəbini daha çox bazar iqtisadiyyatının tələbkar qanunlarında axtarırlar. Məsələn, təhsil eksperti Asif Cahangirov müəllim peşəsinə axını müsbət qiymətləndirir: «Bu, müəyyən dərəcədə müəllim peşəsinə maraqla da, müəllimlərin əmək haqqının artımı ilə də bağlıdır” desə də, təhsilin idarə olunması üzrə mütəxəssis Qoşqar Məhərrəmovun fikirləri fərqlidir.
Xidmətini satan fiziki şəxs
Ekspert abituriyentlərin
müəllimlik peşəsini seçməsinə təsir
edən bir neçə amilin
olduğunu deyir.
Əsas səbəb başqa sahələrdə
iş imkanlarının məhdudluğudur:
"Pedaqoji sahədə isə iş imkanları daha genişdir. Müəllim təkcə dövlət
məktəbində işləməklə kifayətlənə
bilir. Eyni zamanda, hər hansı özəl məktəblərdə
də işləməklə qazanc
fürsəti əldə edir. Orta məktəbdə
yarım və ya bir stavka dərs deyən müəllim nüfuzu yaxşı olduğu
və sahəsini yaxşı bildiyi təqdirdə
həmin məktəbdə bir neçə
şagirdə repetitorluq edə və yaxud özəl kurslarda dərs
deyə bilir. Əmindir ki,
fənnini yaxşı tədris etsə, balı yuxarı olsa maaşı yüksək olacaq. Bu da
onlara motivasiya verir”. Ekspert pedaqoji sahəyə marağın
artmasını təkcə maaşın yüksəlməsi
ilə əlaqələndirmir: "Əlbəttə, tək faktor maaşın yüksəlməsi deyil. Abituriyentlər bilir ki, öz müəllimləri
və ya ətrafdakı müəllimlərin
aylıq qazancı yüksəkdir. Belə müəllimləri
gördükcə müəllimlik peşəsinə yönəlirlər.
Bu, xüsusən rayon
uşaqlarına aiddir”.
Qız uşaqlarına gəlincə, ekspert hesab edir
ki, onlar çox vaxt ailənin təzyiqi
ilə müəllimlik peşəsinə üz
tuturlar. Çünki
ailədə çox vaxt
onlara seçim
buraxılmır: «Qız uşağı üçün
ən yaxşı peşə müəllimlikdir» - deyə onlara bildirilir. Yəni, sabah müəllim olduqda,
müəllim kimi
çalışdıqda ailəyə vaxt
ayıra bilirsən. Bu baxımdan, müəllimlik
qızlar üçün uyğun
peşə hesab edilir.
Ona görə də dünyanın hər
yerində müəllim peşəsinin feminizasiyası gedir. Oğlan
uşaqlarının isə bu peşəyə
daha çox üz tutmasının səbəbi özlərinə
alternativ qazanc mənbələri
tapa biləcəkləri ilə
bağlıdır. Yəni, onlar müəllim
olacağı təqdirdə həyatlarını ortabab şəkildə dolandıra biləcəklər».
Q.Məhərrəmovun fikrincə, müəllim
peşəsinə marağın artması heç
də cəmiyyətdə bu peşənin
nüfuzunun qalxmasına dəlalət etmir. O mənada ki, əgər
bir xidməti verən çoxalır, inflyasiya edirsə, bu, onun dəyərinin düşməsinə səbəb
olur: "Biz onsuz da repetitorluğa
qarşı çıxa bilməmişik. Bu,
dünyanın faktıdır. Repetitor xidməti
də bizdə ənənəsi olan bir sistemə çevrilib.
Yəni, əgər imtahan varsa,
demək imtahana hazırlaşdıranlar olacaq. Belə vəziyyətdə repetitorluq cazibədar bir
peşə halını alıb. Biz buna sistemin bir
xətası kimi yanaşsaq
da, müəllimləri qınaya bilmərik.
Çünki onlar öz xidmətlərini satır və gəlir
əldə edirlər. Bu da
normaldır. Mən öz tələbələrimə,
abituriyentlərə bu sualı verərkən
qızlar «Anam dedi ki, müəllimlik ən gözəl peşədir”,
oğlanlar isə "əlavə qazanc üçün
hazırlıq kursları, özəl məktəblər və
təminatlı maaş var”
cavabını verirlər. Bu gün müəllim xidmətini satan və özü gəlir
əldə edən bir fiziki
şəxsə çevrilir. O, dövlətin
xidmətini görən bir müəllim
obrazından bazar iqtisadiyyatının
subyektinə çevrilir.
Qızların üstünlüyü
Tarix müəllimi Pərviz Ağalarovun fikrincə, abituriyentlərin pedaqoji sahəyə meyl etməsinin səbəbi daha çox müəllimlərin maddi vəziyyətinin yaxşılaşması ilə bağlı ola bilər. Belə ki, son dövrlərdə müəllimlərin maaşlarında xeyli artım var: "Bilirsiniz ki, sentyabr ayından müəllimlərin əmək haqqı ölkə Prezidentinin sərəncamı ilə 20 faiz artacaq. Digər tərəfdən, bu sahədə müəyyən həvəsləndirmələr var. Yəni, yüksək bal – 600-650 bal toplayan abituriyentlər müəllimlik sənətini seçirsə, onlara dövlət tərəfindən əlavə yardım verilir. Yəqin bu amil da müəyyən qədər rol oynayır. Hesab edirəm ki, bu meyllər peşənin nüfuzunun artması ilə də bağlıdır. Çünki sovet dövründə də müəllimlərin müəyyən imtiyazları var idi və əmək haqları normal idi. İstər-istəməz bu da müəllimliyə meyli artırırdı». P.Ağalarov artımı həmçinin son dövrdəki obyektivliklə də əlaqələndirir: "Əvvəllər abituriyentlər müəllim sənətini seçirdilər, ancaq böyük çətinliklə fəaliyyətə başlayırdılar. Ancaq indi imtahan yolu ilə obyektiv şəkildə seçilərək müəllimlik fəaliyyətinə başlayırlar. İşləmək üçün uzaq rayonları seçənlər də dövlət tərəfindən maddi baxımdan təmin olunurlar. Bütün bunlar istər-istəməz peşə seçiminə təsir edir”. P.Ağalarov peşəyə yanaşmada cinslər arasında fərq olduğunu da qeyd edir, belə ki, qızlar arasında müəllimlik peşəsinə həvəs güclü olsa da, oğlanlar arasında zəifdir: «Təəssüf ki, oğlanlar arasında müəllimlik peşəsini seçənlər faiz etibarı ilə çox aşağıdır, onlar daha çox başqa ixtisaslara üstünlük verirlər. Qızların daha çox müəllimliyi seçməsində valideynlərin də qərarı rol oynayır. Onlar qız uşaqlarının daha çox müəllim olmasını istəyirlər. Ona görə də pedaqoji sahədə qızların sayı üstünlük təşkil edir».
Ekspertlər vacib bir amili də diqqətə çatdırırlar: "Müəllimlik peşəsinə marağın artması yaxşıdır, amma yaxşı kadrın yetişməsi daha yaxşıdır”. Əgər bu gün peşəkar, savadlı müəllimə böyük tələb varsa, ali təhsil müəssisələrində təhsilin səviyyəsinin yüksəlməsinə və peşəkar müəllim kadrlarının yetişməsinə daha çox ehtiyac yaranır. Yəni kəmiyyət keyfiyyəti üstələməyəndə daha gözəl nəticə olur.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi 2019.- 23 avqust.- S.5.