Sərvanə Dağtumas. Emosional təcavüz və daxili çatların bədii ədəbiyyatda təzahürü
(Sevinc Elsəvərin “Sənsiz romansı” hekayəsi əsasında)
Müasir dövr
ədəbiyyatımızda gənc müəlliflərin
yaradıcılığında qadın mövzusu bədii mətnlərdə
müxtəlif aspektlərdən
işlənmişdir. Ədəbiyyatda
qadın obrazları fərqli formalarda işlənmiş, bədii
nümunələr qadına
ictimai baxış, sosial-psixoloji mövqe və gender problemini əks etdirmək baxımından
önəmli yer tutmuşdur. Məsələn,
Aysel Aydın Əlizadənin “Qızlar
ağlamaz”, “Qadın peyğəmbər” romanlarında,
Rasim Qaracanın “Nilufər”, Qan Turalının “Şaxta babanın qətli” hekayələrində, Səddam
Laçının “Adsız
qız”, Emin Pirinin “Boşanmış qadın”, Taleh Mansurun “Süpürgəçi
qadın” şeirlərində
qadın obrazları müxtəlif sosial, psixoloji və fəlsəfi prizmadan dəyərləndirilmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatının müasir
simalarından biri də yazıçı-şair
Sevinc Elsəvərdir.
Sevinc Elsəvər bir sıra hekayə
və şeirlərin
müəllifidir: “i”, “Qarışqa
qadın” və s. Müəllifin qələmə
aldığı əsərlərdən
biri də qadının cəmiyyətdəki
rolunu ifadə edən “Sənsiz romansı” hekayəsidir.
Təcavüz fransız sözündəndir,
“əzab, narahatlıq” deməkdir. İstismarın
və təcavüzün
müxtəlif formaları
mövcuddur: uşaq istismarı, (pedofillik) icazəsiz bədənə
toxunmaq, məcburi şəkildə pornoqrafik
videoların izlətdirilməsi,
qısnama, hədə-qorxu
gəlmə, cinsi və duyğusal istismar, elektron qısnama, elektromaqnit və ya psixotronik
təcavüz, (hər
hansı bir aqressorun başqalarının
düşüncələrinə, bədənlərinə təsir
etməsi inancı) irqi, dini, psixoloji
təzyiqlər.
Uşaq cinsi
tərbiyə görmədiyi
zaman (“Heç kəs sənin məhrəm yerlərinə
toxuna bilməz!”) onun məhrəm yerlərinə
toxunulur və uşaq asanlıqla pedofilin qurbanına çevrilir. Erkən yaşda travma alan uşaqlar cinsiyyətindən asılı
olmayaraq, ömür boyu bu təcavüzün
kölgəsində böyüyürlər.
Psixiatr Ziqmund Freydin fikrincə, id, eqo və
super-eqo balansı pozulduğu zaman aqressiv davranışlar meydana gəlir. Burada həm qurbanın, həm də təcavüzkarın
psixologiyası çox
önəmlidir. Təcavüzkar
necə belə bir insana çevrilə
bilir, kimlərin yanında böyüyür,
nələr görür,
nələr yaşayır?
O, qurbanını seçərkən
nələrə diqqət
edir? Bu, təsadüfi seçimdir?
Təcavüzkarın burnuna
sanki hansısa spesifik bir qoxunun
ətri gəlir. (hormonal qoxu) Bəzən qorxaq, narahat və zəif xarakterli bir insan kimi
davranmaq aqressorun diqqətini çəkə
bilir. Onlar qurbanlarını seçərkən,
onların özkeçmişini
araşdırır, psixoloji
durumu və bədən dilini də müşahidə edirlər. Məsələn,
narsist şəxsiyyət
tipinə sahib biri üçün qadın partnyorunun ata arxetipi çox
önəmli ola bilir. Təcavüzə öz həyat yoldaşları tərəfindən
məruz qalan evli qadınlar da olur. Təcavüz
zorakı bir münasibət olduğu üçün istəmədiyi
bir münasibətə
məcbur edilən qadın evli belə olsa qurban (viktim) rolunda çıxış
edir.
Təcavüzün ən ağır forması fikrimizcə. emosional təcavüzdür.
Burada bədənə
müdaxilə olunmasa
da qurban manipulyasiyaya məruz qalaraq, duyğusal və psixoloji cəhətdən zərər
görür. Qurban davamlı narahat edilir, izlənilir, (stalking: fiziki, rəqəmsal, emosional) kontrol altına alınır, təhqir olunur, xor görülür,
dəyərsizləşdirilir, aşağılanır, ətraf
mühitdən izolyasiya
edilir. Ana və ya ata
modeli problemli olan şəxs bu situasiyada qurban roluna (ruha biçilən rol) rahatlıqla çevrilir, tərk edilmə qorxusu ruhuna hakim kəsilir,
nəticədə aqressorun
“ovuna” düşür.
Təcavüz problemi bədii ədəbiyyatda zaman-zaman
işlənib. Bədii
mətnlərdə zorakılıq
cinsi və emosional istismar, patriarxal nəzarət ifadələri adı altında keçir. Dünya ədəbiyyatında
diqqətimizi çəkən
nümunələrdən biri
Marqaret Atvudun “Damazlıq qızın hekayəti” romanıdır.
Burada baş qəhrəmanın həm
bədəni, həm də qadınlığı
istismar olunur (bətndən ibarət reproduktiv obyekt). Azərbaycan ədəbiyyatında
bu mövzuda bizi ən çox
təsirləndirən bədii
əsərlərdən biri
Cəfər Cabbarlının
“Gülzar” hekayəsidir.
(mənəvi-psixoloji təcavüz)
Hekayədə təcavüzkar
Gülzarın tək
bədəninə deyil,
saflığına, məsumluğuna,
uşaqlığına, xəyallarına
da təcavüz edir. Biz görürük
ki, ədəbiyyatda qəhrəmanın xəyalları,
arzuları, məqsədləri,
ruhu, düşüncələri
belə “cinsi obyekt”lə identifikasiya
edilir və təcavüzə məruz
qalır. Haqqında danışacağımız əsərdə
qəhrəmanın tək
bədəni deyil, emosiyaları, hissləri də zorakılıqla üzləşir. Bəs necə?
Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatının tanınmış
nümayəndələrindən biri olan yazıçı-şair
Sevinc Elsəvərin
“Sənsiz romansı” hekayəsi məcburi evlilik, irrasional davranışlar, seçimsizlik
(mənəvi dilemma) problemi, qadınlara qarşı qoyulan məhdudiyyətlər, emosional
təcavüz və sevgisiz bir həyatın
qadının üzərində
yaratdığı psixoloji
yük, daxili gərginlik və təzyiq haqqındadır.
Əsərdə feminist
yanaşma- qadının
seçim haqqının
olmaması, ona insan kimi hörmət
edilməməsi, zorakı
münasibət diqqət
mərkəzindədir. Hekayə
Nizami Gəncəvinin
“Sənsiz” qəzəlinə
yazılmış “Sənsiz”
romansından bir parça ilə başlayır. Biz də məqaləni yazmazdan öncə Bülbülün “Sənsiz”
romansını dinlədik.
Məqaləni bu musiqinin verdiyi hisslərin təsiri altında qələmə
aldıq..
Hekayənin baş
qəhrəmanı gənc
qız Nüşabədir.
O nə hiss edir? Cəmiyyət onu necə sıxışdırır?
Nüşabə nə
arzulayır, cəmiyyət
ondan nə gözləyir? Nüşabə
və toplum eyni “dildə”mi danışır? Bu suallar süjetin ana xəttini təşkil edir. Hekayənin baş qəhrəmanı
Nüşabə süjet
boyunca mübarizə içərisindədir. O, sevdiyi
oğlan olan Farizlə ailə qura bilmir, məcbur
qalıb başqası
ilə evlənməyi
seçir. Onun bu seçimi şərtlərin gətirdiyi
məcburiyyətdən yaranır.
Nüşabənin seçim azadlığı
əlindən alınıb,
həyatı haqqındakı
qərarları başqası
verir, hüquqları tapdalanır. Məsələn:
gözünə linzalar
taxılır, çünki
bu, onun anasının arzusudur. 15 kiloqramlıq gəlinlik geyinir, saçı yarım kiloqramlıq dəmir və ağır tacla bərabər bəzədilir.
Bütün bunlar qızın arzuları xaricindədir. Linzalı gözləri, uzun dırnaqları, bətni kimi gizildəyən dəmirli saçları,
gəlinliyə həbs
edilmiş bədəni
onun ruhunu parça-parça edirdi.
Müəllifin bu təsvirləri qəhrəmanın
süni və azad olmadığı bir cəmiyyətdə yaşamasına işarədir.
Onun bədəninə
və ruhuna bir rol biçilib,
“dərzi” isə doğmalarıdır.
Məcburi evlilik.
İrrasional seçim
və ya seçimsizlik
Nüşabənin sevgisi mürəkkəbdir.
O, bəlkə də sevirdi, ancaq bu sevgi də
bəlkə cəmiyyətin
basqısı nəticəsində
yaranmışdı. Onun
sevgisi təmiz hisslərdən çox xaotik duyğulardan ibarət idi. Nüşabə toplumun ona verdiyi yükü
çiyinlərində daşıya
bilmirdi. Gəlin olmağa hazırlaşan qızın düşdüyü
situasiya Nizami Gəncəvinin “Leyli”sinə
bənzəyir:
“Yaxşı ki,
adətə görə
gəlin köçən
qızlar özünü
ağır aparmalıydı.
Yoxsa o, sevinib-oynamamağını,
atılıb-düşməməyini nəylə əsaslandıra
bilərdi?!”.
Gəlinliyin, makyajın, toyun necə olması sevginin yox, cəmiyyətin
qoyduğu qaydalardır.
Toplum xoşbəxtliyi
bu cür dərk edir, daha fərqli seçimsə, “ayıbdır”.
Bütün bunlar Nüşabə üçün
məcburiyyətin gətirdiyi
göstərişdən başqa
heç nəyi ifadə etmir. Gəlinlik və tac emosional “repressiyanın” simvoludur, yəni sevgisiz evliliklərdə həmin
əşyalar məcburiyyətin
rəmzidir. Nüşabə
üçün kağız
parçasına imza atmaq, və dəbdəbəli toy heç bir məna kəbs etmir. “Bu qədər adam bura yığışıb
yallı gedirdilər,
atılıb-düşürdülər ona görə ki, gecə yanındakı
kişi ilə o cütləşəcəkdi…”.
Nüşabə diqqət etsək, “cütləşmək” dedi.
Cütləşmək daha
çox heyvanlar üçün istifadə
olunan, zooloji aləmə aid ifadədir. Nüşabə
sanki cinsəlliyi heyvani arzularla eyniləşdirir. Onun üçün cinsəllik
sadəcə bədənin
tələbatlarının ödənməsi, instinktiv
davranış və nəsil artırmağın
tək yoludur. Cinsəlliyin emosional və mənəvi tərəfləri onun dünyasında ixtisara düşüb. Onun üçün Fariz yaxınlığın daxilindəki
uzaqlıq, evləndiyi
“həyat yoldaşı”
isə uzaqlığın
daxilindəki yaxınlıqdır.
Şair Qismət Rüstəmin dediyi kimi: “Bir qadın
var hardasa, Sevmədiyi kişiyə arvad, Sevdiyinə Çin səddi”.
Nüşabənin dünyasında evlilik döyüşlə assosiasiya
olunur. O, bahalı gəlinliyini (kirayəsi min manat) zirehə,
tacını isə dəbilqəyə bənzədir.
Canındakı bütün
ağırlıqla ayağa
qalxması toy
və gəlinlik paltarının onun üçün gətirdiyi
ağır yükü
simvollaşdırır. Gənc
qız özünü
bir obyekt kimi hiss edirdi.
Bədəni ağrıyır,
başı gicəllənirdi,
çünki onun üçün bu proses ağır idi. O, evliliyi mübarizə kimi qəbul edir və daxilən
ona etiraz səsini yüksəldir, ruhu dayanmadan “çat verirdi”.
Fariz Nüşabəni
sevirdimi? O bu hekayənin hansı tərəfindədir? Əslində, bu sevgiyə ad qoymaq qəlizdir, romantika da yoxdur, rasionallıq da. Ya özünə əmin deyildi, ya anasından
keçib öz duyğularının arxasınca
gedə bilməyəcək
qədər böyüməmişdi.
Bəs Nüşabə?
O sevirdi, yoxsa sadəcə bu duyğular bağlılıq
və ehtiyacdan ibarət idi? Bəlkə Fariz Nüşabə üçün
“xilaskar” idi? Nüşabə Farizin yanında özünü
rahat və güvənli hiss edirdi. Fariz isə laqeydliyi və qorxaqlığı ucbatından
sevgisinə sahib çıxa
bilmədi, onu sevən qızın güvənini qırdı.
Gücü ancaq toy günündə sevgilisini
son dəfə görməyə
çatdı. O, sevgisinə
sahib çıxa bilməyəcək
qədər cəsarətsiz,
zəif və iradəsiz çıxdı:
“Romansın son notlarında
Fariz ayaqlarını sürüyə-sürüyə şadlıq evini tərk eləməkdəydi.
Bayıra çıxıb
bir siqaret yandırıb damağına
qoydu. Bayaq Nüşabəgili gətirən
gəlin maşınının
arxa təkərinə
tutarlı bir təpik ilişdirdi və yola düşüb
getdi”.
Təcavüzə uğrayan hisslər
və “evlilik”. Cinsiyyət rollarının
psixodinamikası
Nüşabə ilə ailə quran bəy ilk gündən özünü
irrasional davranışlarını
göstərir (nevrotik
münasibət və
kontrol problemi), toyda Nüşabənin etdiyi zarafata sərt reaksiya verir (gənc qız daxilindəki ağrını, üsyankarlığını
bu yolla ifadə edir və mövcud durumunu qəbul edir) və toydan
sonra isə onu toylarında sifariş etdiyi musiqiyə-“Sənsiz”
romansına görə
aşağılayır, təhqir
edir və təcavüz edir. Təkcə bədəninə
deyil, həm də ruhuna. “Sən dayan hələ, görüm nətər çıxacaqsan?! Gözüm
su içmir səndən”.
Təcavüz zorakı və
məcburi davranışdır,
həyat yoldaşına
qarşı da etməməli
olduğun hərəkətdir.
Evlilik bu zorakılığa bəraət
qazandırmır. Bəylə
Nüşabənin zorakı
yaxınlığı (iradədən
kənar baş verdiyi üçün qız da susur) gənc qızın ağrılarını daha
çox dərinləşdirir.
O yalnız fiziki deyil, həm də emosional olaraq “zorlanır”(emosional təcavüz).
Qəhrəmanın hisslərinə
təcavüz edilir. Marqaret Atvudun qəhrəmanının qadınlığı
istismar olunubsa, Cəfər Cabbarlının
“Gülzar”ında təcavüzkar Gülzarın
tək bədəninə
deyil, saflığına,
məsumluğuna təcavüz
edibsə, Nüşabənin
ürəyi, duyğuları
“zorlanır”. Onun ruhu və bətni “çat verir”. İkinəfərlik
çarpayıda-həbsxanada Nüşabə hər
zaman tənha yatmağa
məhkum olunan “məhbusdur”. “Özgə bir yarı necə
axtarım, ey nazlı sənəm? Bilirəm səndə dedin: Yox yara
hacət sənsiz!”.
“Sənsiz romansı” mahnısı da bir obrazdır. Əvvəl Nüşabə ilə Farizin sevgisini ifadə edirdisə, sonradan Nüşabənin
tənha və kədərli həyatının
simvoluna çevrilir.
O, toy günü bu mahnının səsləndirilməsini
istəyir, keçmişinin
artıq bitməsi ilə razılaşır,
bu vəziyyətini qəbullanır. Nizami Gəncəvi sevgi, ayrılıq mövzularını
ətraflı şəkildə
yaradıcılığında işləmiş şair olduğu üçün
Sevinc Elsəvər onun “Sənsiz” qəzəlini hekayəsinə
gətirir. Onun qəhrəmanı dilemmalar
içərisində həyatına
davam edir. O, seçim azadlığının
fərqində olsa da patriarxal ənənələrə
qarşı sükutunu
pozmur və ona yazılan taleyi ilə barışır.
Biz baş qəhrəmanın
toya qədər, toy anında və toydan sonra yaşadığı
faciəvi vəziyyətlə
(ilk gecədə zorakı
münasibət) tanış
olduq. Ancaq toydan sonra Nüşabəni
daha nələr gözləyir? Əsər
açıq finalla bitdiyi üçün bunu müəllif oxucunun ixtiyarına buraxır…
Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatında
qadın mövzusu təkcə sosial müstəvidə deyil, poetik müstəvidə də tədqiq olunmuşdur. Yazıçı-şair
Sevinc Elsəvər “Sənsiz romansı” hekayəsində sosial-psixoloji
məsələlərə, gender probleminə diqqət yetirərək, bir qadının həyatındakı
ağır mərhələləri
qələmə alıb.
Qadınların toplumda
qarşılaşdıqları sosial tələblər, məcburi evlilik, emosional təcavüz, seçim hüququnun pozulması kimi problemlər çağdaş
dövrdə aktualdır.
Hekayədə Nüşabənin
(adının mənası
“dirilik suyu”) həyatındakı daxili
çatlar, (fəlsəfi-psixoloji
yanaşma) fiziki və duyğusal təcavüz travması, psixoloji
çöküşü onun
mühitdə yaşadığı
problemləri əks etdirir. Bu məsələ
sosial, psixoloji və bədii prizmadan da öz aktuallığını qoruyub
saxlayır.
“Emosional təcavüz” anlayışının bədii yaradıcılıqda işlənməsi məsələsi müasir dövr ədəbiyyatımız üçün yenilikdir. Sevinc Elsəvər “Sənsiz romansı” əsərində cəmiyyətin qadınlara tətbiq etdiyi sosial təzyiqləri, emosional təcavüzün qadın ruhunda təzahürü, daxili çatların təbii izləri və qadınların həbs olunmuş həyatlarını bədii lövhələrlə açıb göstərir. Əsərdə Nizami Gəncəvinin “Sənsiz” qəzəlinə yazılmış “Sənsiz” romansına istinad olunması hekayənin ideyasını daha dəqiq səpkidə müəyyən edir.
Kredo 2025.- 11 oktyabr (¹28).- S.14.