Kitab haqqı
Hər
mənada, hər məqamda
Kitabın yaradılması (istər əlyazma, istər
çap formasında) öyrənilənə qədər
çox izsiz-tozsuz əsrlər keçib. Bəs necə, hələ
- hər şeyi öyrədən bu əzəli və əbədi
“müəllim”in özü yaranmayıbsa, onu yaratmaq
asanmı? İndi gör, yalnız “yaddaş”, “ağız”,
“folklor” kimi şifahiliklər ümidinə qalmış həmin
dövrlərdə nə qədər mədəniyyətlər,
ədəbiyyatlar, sevgilər, nifrətlər it-bat olub! Bəşər-münsifin
“çempion”luq rəyindən - “qızıl medal”ından
yayınmış nə qədər “gümüş”
-“bürünc”lük qənimətlər unudulub!
Elmi dildə bir neçə
dövrə bölünüb, bir neçə ad almış
o azman Zamanı «dədəsindən bixəbər» bəşərin
“qohum-əqrəbasından bixəbər” dövrü də
adlandırmaq olar.
Əslində, fağır
yaddaş, şifahi bəşər neyləyə bilərdi,
axı? Beyin axur deyil ki, bütün zamanların bütün
samanlarını ora töküşdürüb, sonra da - bəlkə
elə bir az da bu hacətdən - kitab-dəftərsizlik
ucbatından yaratdıqları “Saxla samanı, gələr
zamanı” təhqiqatına başlayaydılar.
Kitab insana nə öyrətməyib?
Bu suala “müsbət” cavab almaq üçün gərək
kitabdan xəbərsiz insan axtarıb tapasan. Eləsini tapmaq isə
mümkün deyil. Nədən ki, kitab oxumamış (və hələ
bu gün də oxumayan!) adam olsa da, kitabdan xəbərsiz insan
yoxdur.
Deməli, kitab insana hər şey
öyrədib - hətta onu oxuyanlara onun varlığı haqda
oxumayanları xəbərdar etməyi də.
Kitablardan bunu da öyrənmişik
ki, bəşəri məşğuliyyətlərin hər
sahəsində tarixən fəhmli, istedadlı insanlar olur.
Amma istedadsızlarla müqayisədə onların sayı
çox az olur; qatığa nisbət qaymaq, bütün filizlərə
nisbət qızıl, kütlələrə nisbət “kəllə”lər
aydınlar, ziyalılar qədər az. Bu azlar yaradır,
çoxlar yarınır.
Bu azları yazılı dövrə
qədərin şifahi kitabları da adlandırmaq olmazmı?
“Şifahi xalq ədəbiyyatı” deyiriksə, niyə
“şifahi xalq yaradıcıları” (alimləri, şairləri,
memarları, artistləri, rəssamları...) da deməyək?
Belələrinin hesabına “Ölməyə Vətən
yaxşı” olmayıbmı? Günümüzün sosial
ölüm-dirim predmeti - enerji daşıyıcıları,
onların ibtidasını alovlandıran çaxmaq
daşı, hərbi-mülki xilas və məhvedicilər -
ox-yay, gəc-kərpic o şifahi banilərin sayəsində
yaranmayıbmı?
Və nəhayət, o şifahi
yaradıcılar “sözün qısası”nı, “hər
şeyin əsası”nı, “çəkidə yüngül,
vəzndə ağır”ların şahənşahını
- kitabı yaratdılar ki, bunun haqqı yerdə qalan bütün
maddi-mənəvi nemətlərin hamısının
haqqından çoxdur.
Axtarsaq, dünyanın bütün
nəhəng fikir adamlarında kitab haqda bir zikr tapa bilərik.
Amma məncə, Qurani-Kərim istisna olunmaqla, kitab haqda hələ
dəyər-qədir-qədərincə bir söz deyilməyib.
Yəni bir “gənclik” ömrü olan gözəllərə,
bir “baharlıq” dağlara, bir “fanilik” şahlara yazılan
kitab-kitab heyraniyyələr, mədhiyyələrlə
müqayisədə hər “əbədiyə qəh-qəh
çəkən əbədi dünya” qədər əbədi
kitab özü haqda sözün gülünü dərməyə,
hansı şairinsə diliycə “dərdindən ölməyə”,
“dərd alıb, qəm satıb nəf eyləməyə”, “bəlayi-eşq
ilə aşina qılınmağa” vaxt “tapmayıb”. Amma elə
buradaca ləzzətli bir özünüinkar: “Aləmi bəzər...”
kimi məsəl-mənalar “dərzi”sinin tərif-təltif
libasına nə ehtiyacı?!.
Bu hikmətlər
mücrüsünün yeganə ehtiyacı budur ki,
hesabına biliklənib məqam-mənsəb sahibi olanlar
günaşırı, həftəaşırı,
ayaşırı da bu irfan xəzinəsinin səhifələrini
vərəqləyib, bir-iki məna-rəna sonalasalar, nə
olar? Sonalayıb-sonulayıb görələr “Artıq
tamah...” neyləyir, rahəthülğum-irahatyolğun təyyarələrdə
yüz kərələrlə Həccə, Məşhədə
səyyarələyərkən mütaliə edib bilələr
“Əl tutmaq...” kimdən qalıb? Küçələrdə
“parlamaqdan” evlərdə qarıyıb-qaralan, “Onsuz
üzüm gülməz, açılmaz aynam” kimi müsibəti-şoular
oxuyan bir çox gözəllərimiz hərdən bu ədəb-ərkan
aynalarını da açıb görsünlər orada nə
kimi “surəti-qanan”lar görünür? Axı, bu aynalarda
“Görüm ayılmasın - gec ayılanlar”
üçün “Yaxşı görünür surəti-məhvəşləri,
ancaq...” nəsihətləri də var...
Maraqlıdır; bu gün
yalnız aydın, ağıllı adamların sevdirməyə,
müxtəlif festival, yarmarka və digər tədbirlərlə
imicini bərpa etməyə çalışdıqları
kitablar sayəsində ixtira olunmuş radio, televiziya, video,
diskoteka və digər “xana”larda çalışanların
çoxusu da öz sələflərinə - kitaba, qəzetə,
jurnala naxələflik edirlər. Söz düşəndə
“Neyləyək?! - deyə, bir vaxt yalnız kitabdan, teatr səhnəsindən
qidalandıqları “Olum ya ölüm?!” dinamikası ilə
monoloq-dialoqlayırlar - “Zövq demokratiyasıdır, camaat belə
şeyləri sevir, xalq şou istəyir!” deyirlər. Güllü-güllü,
qəmqəşəng, gömgözəl məntiqlə belə
ərz edir, lakin fərqinə varmırlar ki, bu gün qonorar və
reytinq üçün mitilinə çırpdıqları
Stalinizm şouları da bir vaxt (guya) xalqın
“alqış”ları, “alxış”ları, on beş
“qardaş”, dost respublikanın tostları ilə süslənmişdi.
İndi, yaxşı, dövlət antimilli iş görənlərə,
hökumət qanunsuz torpaq zəbt edənlərə, nazir
«oblomovçulara», polis küçələrdə qıza-gəlinə
sataşanlara dinməsin ki, xalq belə istəyir?
Demokratiyadır?! Belə yaramaz, yararlı kolleqalar! O
it-pişik yemi, dişqurddayıcı matahlar, daha nə bilim nələr
haqda dəyqə səkkiz-mən doqquz verdiyiniz reklamların
gözünə “üç gündən bir-beş gündən
bir” beş-on kitab, iki-üç teatr, bir-iki qəzet də
qatsanız, nə olar?
Kitabın haqqı çoxdur, əfəndilər!
Özü də, istisnasız olaraq - hamımızın
boynumuzda! Düjün-düjün seriallarınızdan fərqli
olan bir yalxı filmdə deyildiyi kimi, “dünyanın
bütün huri-mələkləri yığılsa” da,
heç vaxt “televiziya haqqı!”, “pul haqqı!”, “var-dövlət
haqqı!”, lap elə “qəzet haqqı!” deyə and içilməyəcək.
Amma siz də belə bir andı tez-tez eşidir və işlədirsiz:
“Kitab haqqı!..”
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2011.- 28 sentyabr.- S. 10.