Təbrizdən Şama qədər: Xətib Təbrizi
Şərqdə qeyri-adi
düşüncə, dərin zəka sahibləri çox
olub. Onlardan biri də azərbaycanlı şair, ədəbiyyatşünas
alim Xətib Təbrizidir.
Xətib Təbrizi (Əbu Zəkəriyyə
Yəhya ibn Əli) 1030-cu ildə Təbriz şəhərində
anadan olub. Uşaqlıq illəri də elə bu şəhərdə
keçib. Gənclik dövrü ilə bağlı səhih
bir məlumat yoxdur. Yalnız o bəllidir ki, erkən
yaşından elmə maraq göstərir, poetika ilə
maraqlanır. Bu mövzuda çoxlu kitab yığır və
mütaliə edir. Çox keçmir ki, adı alimlər məclisində
çəkilir. Təbrizin görkəmli alimləri onun
haqqında yüksək fikirlər söyləyirlər. Ona məsləhət
görülür: elmin əsaslarını öyrənmək
üçün Suriyaya, Şama get, orada məşhur
dilçi alim Əbül-Əla Məərri ilə
görüş.
Xətib Təbrizi görkəmli
alimlə görüşmək, dünyəvi elmlərə
vaqif olmaq məqsədilə yola çıxır. Günlərlə
yol getdikdən sonra pay-piyada gəlib Şam şəhərinə
yetişir. Bu hadisə şəhərdə dildən-dilə
düşür. Sonralar görkəmli alim kimi tanınan Xətib
Təbrizinin həyatından göstərilən bu epizod ərəb
salnaməçilərinin diqqətini çəkir. Gənc nəslə
nəsihət kimi kitablara salınır.
Xətib Təbrizi Şam şəhərində
Əbül-Əla Məərri ilə görüşür. Bu
görkəmli alim ərəb ədəbiyyatının ən
məşhur simalarından biri olub. Sonralar Xətib Təbrizi
onun haqqında yazıb: “Ərəblərin dilində Əbül-Əlaya
məlum olmayan bircə söz də yoxdur”.
Alimin gözləri kor olsa da, o, fenomenal
yaddaş sahibi olub. Xətib Təbrizi
onun iri mətnləri yadda saxlamaq bacarığından
bəhs edərkən
belə bir hekayə danışıb:
“Mən iki il idi onun
yanında idim. Bu müddət ərzində
vətənimdən heç
kəslə qarşılaşmamışdım.
Bir gün məscidin qarşısında oturub Əbül-Əlaya kitab oxuyurdum. Birdən namaz qılmaq
üçün içəri
girənlərin arasında
qonşumu gördüm.
Sevincdən halım dəyişdi.
O, soruşdu: "Sənə
nə oldu?". Dedim ki,
iki ildir öz ölkəmdən heç kimlə rastlaşmamışam. İndi bir
qonşumu gördüm.
Dedi: “Get, bir az onunla söhbət
elə". Mən soruşdum: "Bəlkə
dərsimi bitirim, sonra?" O, yenə dedi: “Dur, mən
səni gözləyərəm".
Mən ayağa qalxıb, qonşumla görüşdüm,
onunla Azərbaycan türkcəsində xeyli söhbət etdim. Sonra yerimə döndüm.
Əbül-Əla soruşdu:
"Siz hansı dildə danışırdınız?". Mən cavab verdim ki, biz Azərbaycan əhalisinin dilində, türkcə danışırdıq.
O dedi: "Mən bu dili bilmirəm.
Ancaq sizin bütün danışdıqlarınızı təkrar edə bilərəm". Sonra o, bizim
söhbətimizi sözbəsöz
təkrar etdi".
Xətib Təbrizi təhsilini
bitirdikdən sonra müxtəlif Şərq
ölkələrini səyahətə
çıxır. Dövrün ən məşhur alimlərinin yanında olur. Araşdırmalarda göstərilir ki,
o, səyahətə çıxmazdan
qabaq vətənə
qayıdır. Bir müddət
Təbrizdə yaşayır.
Ancaq orada çox qalmır. Oxumaq həvəsi onu
yenə də Suriyaya çəkib aparır. Burada tanınmış ərəb
alimləri Əli Rəqqidən, İbn Dahandan, İbn Bürhandan, Səlim Razidən ilahiyyat, leksikoqrafiya və poetika elminin sirlərini öyrənir.
O daha sonra (1064) Dəməşqə gedir.
Burada onu tanınmış tarixçi Xətib Bağdadi (1002-1071) qarşılayır.
Onlar yaxın dost olurlar. Bağdadi onun üçün yalnız yaxşı müəllim və səmimi dost deyil, həm də zəngin bir hami olur. Ona maddi
cəhətdən yardım
göstərir. Sonra oradan
Misirə gedir. Saray alimi Tahir ibn
Babaşazla görüşür.
Ondan ərəb qrammatikasını
öyrənir.
1067-ci il sentyabrın 22-də
Şərqin mədəni
həyatında əlamətdar
bir hadisə baş verir. Bağdadda türk-səlcuq hakimlərinin
vəsaiti hesabına məşhur vəzir Nizamülmülkün şərəfinə
"Nizamiyyə" mədrəsəsi
açılır. Xətib
Təbrizi "Nizamiyyə"
mədrəsəsinin açılış
günündən ömrünün
sonuna qədər, təxminən 40 il
burada filologiyanı tədris edir. Həm də mədrəsədəki
məşhur kitabxananın
təşkilatçısı və rəhbəri olur. Ən dəyərli əsərlərini
də elə burada yazır.
Şeirlərində paxıllıq, xudpəsəndlik,
haqsızlıq kimi yaramaz əxlaqi sifətlər tənqid olunur. Bağdadda yaşayarkən “Əbu Təmmamın divanının
şərhi”, “Səqtəz-zənd”in
şərhi”, “Həmasə”nin
şərhi”, “Əl-Müfəddəliyyat”ın
şərhi” kimi mühüm əsərlərini
yazır. Eyni zamanda dilçiliyə dair “Quranda hallanma”,
“Nəhvə aid qısa
qeydlər”, ədəbiyyat
nəzəriyyəsi üzrə
“Əruz və qafiyə elmlərinə dair qısa xülasə” əsərlərini
qələmə alır.
Xətib Təbrizi xalq
həyatını düzgün
əks etdirməyi poeziyanın başlıca
vəzifəsi sayıb.
Forma kamilliyi ilə
məzmun gözəlliyinin
vəhdəti prinsipini
müdafiə edib.
Xətib Təbrizinin bədii əsərinin az bir qismi bizə qədər gəlib çatıb. Lakin bu şeirlərdə
onun paxıl, nadan, mənəviyyatsız
adamlardan əzab çəkdiyini, onlarla bir mühitdə yaşamağın nə qədər çətin
olduğunu qeyd edib.
Xətib Təbrizi 1109-cu il
yanvarın 3-də
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2011.- 7 yanvar.- S. 13.