Xoşbəxtlik
ömür boyu səni
sevənlərin əhatəsində olmaqdır
Görkəmli sənətkar Ələddin Abbasovun 90
illik yubileyinə
Bizə
bəxş olunan ən şirin nemət elə həyatın
özüdür. İnsan yaşadığı ömrü
öz istedadı ilə işıqlandıranda zamanın da
ona ən böyük töhfəsi yaddaşlarda, qəlblərdə
yaşatması olur. Tanınmış teatr və kino aktyoru, bənzərsiz
rollar ifaçısı Ələddin Abbasov da istedadı,
peşəkar yaradıcılığı ilə
tamaşaçıların sevimlisinə çevrilən sənətkarlarımızdandır.
Ələddin Aslan oğlu Abbasov
1922-ci il mayın 5-də Gəncədə anadan olub. Yeniyetmə
vaxtlarından sənətə olan həvəsi onu 15
yaşında Gəncə Dövlət Dram Teatrının nəzdindəki
aktyor studiyasına gətirir. İkiillik teatr təhsili almaqla
yanaşı, repertuardakı tamaşalarda kütləvi səhnələrdə
çıxış edib. 1939-cu ildən peşəkar aktyor
kimi həyatını bütünlüklə bu teatrla
bağlayıb.
Aktyor Gəncə Dövlət Dram
Teatrında xalq artistləri Əşrəf Yusifzadə, Rəmziyyə
Veysəlova, Məhəmməd Bürcəliyev, Sədayə
Mustafayeva, Zülfüqar Baratzadə və başqa unudulmaz sənətkarlarla
birgə çalışıb. Məzmunlu
yaradıcılığı ilə teatrın
repertuarını zənginləşdirib, 200-dən artıq
müxtəlif xarakterli obrazlar yaradıb.
Aktyorun özünün dediyinə
görə, sənətə gəlməyi o qədər də
asan olmayıb. “Ən böyük tərbiyəçi çətinlikdir”
deyirlər. Bəlkə də Ələddin müəllim
arzusunda olduğu sənətə çətinliklə
qovuşduğu üçün hər ifasında onun qədir-qiymətini
yaxşı bilib və bu zəhmətin müqabilində hər
dəfə gur tamaşaçı alqışları
qazanıb.
İfalar, rollar aktyorları
yaşatdıqca ucaldır, onlara şöhrət gətirir, əbədiləşdirir.
Ələddin Abbasov ailədə böyüyən beş
qardaş və iki bacının sonbeşiyi idi. Həkim,
müəllim və başqa peşələrə yiyələnən
bacı-qardaşları içərisində aktyorluq sənətinə
sahib çıxan yalnız o oldu. Teatr adı gələndə
əsəbiləşən Aslan bəy ağlına belə gətirməzdi
ki, oğlu da nə vaxtsa səhnəyə çıxıb
aktyorluq edəcək. Dövrünün reallıqlarından rəngarəngliyi,
cəlbediciliyi ilə tamamilə seçilən teatrı
bütün varlığı ilə sevən gənc
atasının narazılığına baxmayaraq, həsrətlə
sarıldığı səhnəni heç vaxt tərk etmədi.
Oğlunu səhnədən, qeyri-ciddi hesab etdiyi sənətindən
ayıra bilməyən ata elə köhnə kişilərə
xas olan tərzdə də xeyir-duasını verdi: “Aktyor
olursan ol, amma qapı ağzında nizə tutanından olma,
yaxşısından ol!”. Görünür şəxsiyyətini
məsləyində təsdiqləyən, sənət
anlayışını asanlıqla dəyərləndirən
bu sözlər sonralar sənət meydanında seçilən
aktyorun həyat yolunu işıqlandıran ən doğru
istiqamət oldu.
Ələddin Abbasov
oynadığı müxtəlif xarakterli dramatik və komik
rolların öhdəsindən həmişə bacarıqla gəldi.
Peşəsində amplua anlayışı olmayan aktyor əyalət
teatrları içərisində repertuar zənginliyi və
peşəkar aktyor məktəbi ilə seçilən Gəncə
Dram Teatrının təşəkkülündə də
mühüm rol oynadı. Onun səhnəyə yaraşan
xarici görünüşü, xarakterik siması, şaqraq səsi
lirik-psixoloji tamaşalara uğur qazandırır, seyrçini
tamaşa zalını yarımçıq tərk etməməyə,
maraq dolu baxışlarla onu sona qədər izləməyə
məcbur edirdi. Aktyorun təqdim etdiyi real səhnə
personajları hər ifada qəlbləri riqqətə gətirir,
tamaşaçının müasirinə çevrilir, onlarda
ideya-estetik zövq yaradırdı.
O, teatr
yaradıcılığında daha çox görkəmli
dramaturq Cəfər Cabbarlının əsərlərinin
baş qəhrəmanlarını oynayıb. Aktyor
övladlarına da sevdiyi əsərlərin səhnə qəhrəmanlarının
adını verib: Aydın və Oqtay. Ancaq onun “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında istehsal olunan filmlərdə
yaratdığı yaddaqalan rollarının adlarını bu
gün də sevgi və qürur hissi ilə övladlarına
bəxş edən onlarla ailə var: Cahandar ağa (“Dəli
Kür”, H.Seyidzadə), İmran (“Mən ki, gözəl
deyildim”, T.Tağızadə, A.Quliyev), Göyüş
(”Qatır Məmməd”, R.Ocaqov) və s.
Ələddin Abbasov 22 filmdə
çəkilib. Kinoda debüt işi görkəmli kinorejissor
Hüseyn Seyidzadənin çəkdiyi “Koroğlu” (1960)
filmidir. Aktyor filmdə oynadığı səfir rolunu
yaddaqalan formada təqdim edib. Rejissorun rol bölgüsündə
apardığı düzgün seçim sayəsində bu
filmdə epizod rollar belə diqqət çəkir, onların
hadisələrdəki mövqeyi düzgün bildirilir.
Teatrda qismətinə düşən
müxtəlif xarakterli rolların öhdəsindən
bacarıqla gələn sənətkar Azərbaycan kinosunda
yalnız dramatik rollar yaradıb. Bunun səbəbini o
özünün də həyatda ciddi xarakterli bir insan
olması ilə əlaqələndirir. Aktyorun ekranda
obrazın “mən”ini təsdiqləyən dolğun
yaradıcılığı, qətiyyətli xarici
görünüşü bəzən rolların epizod
olmasını belə unutdurur. Məsələn, “Mən ki,
gözəl deyildim” filminin ilk kadrlarında Səidənin
atasını (İmran) cəbhəyə yola
saldığını və bir neçə dəfə onun
məktubları ilə dərdləşdiyini
görürük. II Dünya müharibəsi illərində
arxa cəbhədə olan insanların həyatından bəhs
edən filmdə biz qəddini dik tutub elini-obasını, əzizlərini
düşməndən xilas etmək üçün cəbhəyə
tələsən azərbaycanlı kişisinin məğrurluğunu
görür, ön cəbhədə vuruşan azərbaycanlıların
şücaətini onun məktubları vasitəsilə
öyrənirik. Bir kadrda hadisələrə dəqiq
münasibətini bildirən bu obraz tamaşaçının
oxunan məktublara diqqət kəsilməsinə, filmin
aparıcı qüvvəsi kimi pesonajı sevməsinə,
rejissor ideyasını asanlıqla dərk etməsinə imkan
yaradır. Bu rol kiçik olsa da, peşəkar aktyorun
yaratdığı nakam ata obrazının nisgili film boyu
tamaşaçını müharibənin qəddar
qanunlarına nifrət etdirir, vətəninə layiqli insan
kimi milyonlara örnək olur.
Aktyorun “Torpaq. Dəniz. Od. Səma”
filmində yaratdığı Əli obrazı da halal zəhməti
ilə yaşayan, ətrafındakılara, övladına həyatını
düzgün istiqamətləndirməsi üçün
örnək ola bilən qətiyyətli bir personajdır. Əlinin
hadisələri düzgün şərh etməsi, nəticə
çıxarması oğlunun da cəmiyyətin sağlam
sakini kimi yetişməsinə səbəb olur.
Ümumiyyətlə, aktyorun kino
yaradıcılığı hadisələrin real şərhinə
görə filmlərin mövzusunun sosial təsir
gücünü qüvvətləndirir, ekran əsərlərinə
baxımlılıq gətirir.
Teatr aktyorlarının dəqiq
peşə yönümünü, aktyor texnikasının
bilicisi olduqlarını kinorejissorlar yaxşı bilirlər.
Buna görə də filmlərinə teatr aktyorlarını
da həvəslə dəvət edirlər.
Azərbaycan kinosunda ciddi və məhsuldar
yaradıcılığı olan Hüseyn Seyidzadə görkəmli
yazıçı İsmayıl Şıxlının
eyniadlı romanının motivləri əsasında çəkdiyi
“Dəli Kür” (1969) filmində Ələddin Abbasovu baş rola
çəkməklə Cahandar ağa obrazını minlərlə
tamaşaçının yaddaşında bütləşdirmiş
oldu. XX əsrin əvvəllərində azadlıq
şüurunun formalaşmasından söhbət açan bu
filmdə Cahandar ağa personajı əsərin realist məzmununu
açan, hər zaman üçün aktual olan mövzunun düşündürücülüyünü
təmin edən bir obrazdır. Aktyorun ifasında prototipin fərdi
xüsusiyyətləri peşəkarlıqla, obrazın “mən”inə
zərər gətirmədən cilalanıb.
Cahandar ağa elini-obasını,
ailəsini sevən, bir qarış torpağını belə
yadellilərə verməyən qürurlu ağa, eyni zamanda
başqasının övrətini evinə gətirməklə
ailədə təzadlı situasiyalar yaradan ər, oğlunun təhsil
alması üçün o qədər də narahat olmayan bir
atadır. O, güclü xarakteri, zəhmli
görünüşü, daxilində cəhalətə
göz yumduğunu gizlədən, bunun qurbanına çevrilən
insanların (bacısı Şahnigarın) ölümünə
asanlıqla fərman verən soyuqqanlı bir bəydir. Cahil cəmiyyətdən
uzaq olmağın yolunu təhsildə yox, əlisilahlı
qorunmaqda görür. Sonda Cahandar ağa yenilməzliyi ilə
ölümün üzünə dik baxan mərd azərbaycanlı
kişisinin simvolu kimi yadda qalır. Onun meydanda tək
vuruşmağının səbəbini isə
mövhumatçılığın nəticəsi kimi də
qəbul etmək olar. Deməli, ətrafında olan dəliqanlı
gənclərin maariflənməsinə qapı-qapı gəzib
təhsil verən Çernyayevskilər (aktyor Vyaçeslav
Kovalkov) yox, Cahandar ağa kömək etməli, onları ətrafına
toplamalı, torpağına soxulan rus kazakına (aktyor Yusif Vəliyev)
hərtərəfli üstünlüklərini sübut etməliydi.
Ələddin Abbasov ustalıq səviyyəsində
yaratdığı bu rolun fərdi xüsusiyyətini məntiqi
boyalarla şərh etməklə filmə baxımlılıq
gətirdi, çoxsaylı tamaşaçı məhəbbəti
qazandırdı.
Sevimli aktyorun çəkildiyi
(2004) son ekran əsəri - “Məkanın melodiyası” filmi gəncliyindən
ürəyində gəzdirdiyi nakam sevgi melodiyasını
ömrünün son günlərində tamamlayan 80 yaşlı
bəstəkarın həyatından bəhs edir. Kinorejissor
Hüseyn Mehdiyev düzgün seçim edərək bu rolu Ələddin
Abbasova həvalə etdi. Çünki insanları biganəliyə
son qoymağa, gəncliyində qorxub, çəkinib sahib
çıxmadıqları məhəbbətlərini
qorumağa elə səksən yaşlı peşəkar
aktyor çağıra bilərdi. Aktyorun uğurlu rolları
içərisində Bəhri (“Qocalar, qocalar”), Bədir
(“Dörd bazar günü”), Xaqani (“Nizami”), Öməroğlu
(“Köhnə bərə”), Həsənəli (“Gözlə məni”),
Ata (“Özgə vaxt”) və başqalarının adını
çəkmək olar.
Ələddin Abbasov səhnədə
və kinoda qazandığı uğurlara görə 1958-ci
ildə respublikanın Əməkdar artisti, 1971-ci ildə isə
Xalq artisti fəxri adlarına layiq görülüb.
Sevimli aktyorun üç
övladı, səkkiz nəvəsi var. Ata və baba kimi həmişə
məsuliyyətli olub. Ailəsindən aldığı
qarşılıqlı məhəbbətə görə də
teatrın, kinonun çətin məqamlarında belə sənətindən
ayrılmayıb. Mayın 5-də sevimli sənətkar ailəsi
və sənətsevərlərlə birlikdə 90
yaşını qeyd edəcək. Əsl xoşbəxtlik də
elə ömrünün sonuna qədər sevənlərin əhatəsində
olmaqdır.
Şəhla Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.-
2012.- 4 may.- S. 12.