Estrada-Adam - başdan-başa
real-teatral tamaşa, fitrətən kompleks baməzə, əbədən
təzə - Babayev Mirzə...
Belə bir qeyri-rəsmi
yazıda soyadın adı öncələməsinin
özü də məhz təpədən-dırnağa
major Mirzəmizin - milli
estradamızın ruhsal
bayraqdarının, ümuməhval
solistinin özünə
məxsus stilistik bir məzə. Bu yazısının qəhrəmanı
- öz əhval-ovqat diktəsi ilə küll-aləmi öz aura
diktaturasına alan Birisi isə, bəndənizin qələmi
neyləsin?..
Axı, bütün bioloji-psixoloji
mizan-düzəni, ifa
orijinallığı, universal əda-jestikulyasiyaları ilə
kütləvi “gülüşsaçdı”,
“dodaqqaçı” kimi
isimlərə də çevrilmiş bu obrazın təsir-təlqin
imperiyasından kim qurtula bilər ki? İstər onun sağlıq-reallığında,
istər mərhum-memoriallığında.
1913-cü ilin iyulundan
2003-ün yanvarınadək onu canlı görüb-tanıyanlar tamamən,
sonrakı və gələcək nəsillər
isə fotolarda, filmoqrafiya kadrlarında davamən...
Tanıdığınız və tanımadığınız
Mirzə...
“Və”nin ikinci tərəfindən başlayaq.
İfaçılıq, musiqi-sənət “sənaye”sinin nəhənglərindən
olan bu fenomenin
ilk təhsilini Sənaye
İnstitutunda (indiki Azərbaycan Neft Akademiyası) aldığını,
memarlıq fakültəsini
bitirdiyini hamınızmı
bilirsiniz? Onun bir neçə şəhərlərimizdəki
10-a yaxın bina və muzeyin layihələşdirilməsində iştirak etdiyini bilənlər çox olar, ya bilməyənlər?
Maya-mahiyyətində bir
az da
“görməmiş”lik notları
olan bu suallarım
kimdənsə cavab üçün deyil, doxsan illik ömrünün
altmış ildən
çoxunu milli mədəniyyətimizin pardaqlanıb-parlamasına
şərəf və
ləyaqətlə, özünəməxsus
sənətkarlıq elementlərilə
xidmət etmiş ustad müğənnimizin
ruhuna salavat-savab üçündür.
Deməzsizmi, bu mərfət-mədəniyyət,
xoşxislət, sülhsifət
adam ötən
əsrin ən qanlı savaşında - İkinci Dünya müharibəsində də
olub. Tarix üçün artıq patetik statistikaya çevrilmiş o müharibə
faktını bu sayaq “top-tüfənglə”
xatırlamağımın səbəbi bu ki, onun iştirakçılarının
əksərinin sir-sifətində
sirli bir təkəbbür, sehrli ciddiyyət, bəzilərinin
nəzər-gəzərində “mənəm-mənəm”lik, hətta
ətrafındakı mülkilərə
“fərari” eyhamı da olurdu. Bu yazı qəhrəmanımız
isə, “ədalətli
müharibə” tərəfinin
qəhrəmanı olmasa
da, yaralanaraq tərxis edildiyi ordudan qayıdıb, əbədi atəşsiz
cəbhəyə - böyük
mədəniyyət ordusu
sıralarına atıldığı
gündən bu ağlar-gülər aləmə
xoş ovqatlar saçdı. Müharibənin qızğın çağlarında
işçi Bakının
mədəni həyat
nəbzini döyündürməyə
çalışanlardan birinin
- sonralar dünya şöhrəti qazanan bəstəkar Tofiq Quliyevin rəhbərlik etdiyi caz orkestrində
müğənnilik fəaliyyətinə
başladığı vaxtdan
dünyasını dəyişməyə
beş-üç saat
qalmışadək ətrafına
təbəssümlər yayımladı.
Qırxıncı illərin ən
seçkin “üç
bakılı oğlan”ından
biri olan Mirzə bu məhəlli
titul-nominasiya ilə kifayətlənmir. Heç memarlıq
işlərinə də
perspektiv səydə bulunmur; daşınmaz əmlak layihələrindən,
maddi quruculuq işlərindən mənəvi-mədəni-əbədi
aşınmaz sənət
yaradıcılığı sahəsində qərarlaşmaq
fikrinə düşür.
1948-ci ildə - otuz beş yaşında
Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına qəbul
olunur. Əsrin əvəzsiz ifa
sənətkarı Bülbülün
sinfində təhsil alır. Ürək arzusu, könül
vurğunluğuyla seçdiyi
bu sahənin incəliklərinə elə
varır ki, elə tələbəlikdən
Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında işə
dəvət edilir və uzun illər
burada çalışır.
“Uzun illər çalışır”...
Ayrı-ayrı kollektivlərdə,
məkanlarda keçirdiyi
bu “uzun illər” onun fəaliyyət müddətini
yetmişə, ömrünü
doxsana, Əməkdar
artist, Xalq artisti adlarına, “Humay” (iki dəfə) mükafatına, bir neçə orden-medala və ümumxalq məhəbbətinə çatdırdı.
İndi də keçək
doxsan illik bir ömrü doxsan sətrə yerləşdirməyə cəhd
etdiyimiz bu estrada-Adamın mahnı aləminə. Könlümüzün
gözüylə, qəlbimizin
qulağıyla -
Baxaq da, dinləyək də...
“Estrada-Adam” ifadəsinin ab-havası
ilk olaraq “Uzaq - yaşıl ada” mahnısını salır
yada. O mahnının
mətnindəki məram-məna
öz yerində. Bəs səsdəki, ifa elementlərindəki nüanslar?
Bunlardamı, sadəcə, “öz
yerində”? Yox, hörmətli müqəyyəd
tamaşaçı və
dinləyicilər! Bunlar məsələ-mətləbin
öz göyündə,
öz səmasında.
Doymaz zövqümüzün
əlçatmazlığında, ünyetməzliyində...
Daha hansı mahnısının
xəyalına dalıb,
röyasına varaq?
Sayı-hesabı bilinməyən mahnılarının.
Hər biri birinci hesab
edilə bilən mahnılarının. Deyirəm, havalar
ki belə istidir - öncə “Liman”ı xatırlayaq.
Biz də ona
qoşulub, hər birimiz özümüzü
onun yerinə qoyub, “...bir liman, bir də
mən...” - deyə zümzümələyək. Sonra hər kəs - yeniyetmə-növcavan
öz deyiklisinə, cavan-comrul öz üzüklüsünə üz
tutub, qafil-ahıllar öz “retro” sevdalarını
xatırlayıb “saç-la-rı-na gül
dü-züm” desin. Bu gözəl anların
ömrünü uzatmaq
üçün hər
dildən bir “Dayan, zaman” nidalansın. Ürəyiniz doyub-dolanmaq bilmirsə,
“Daha nə istəyirsən?” avazlayın.
Görsəniz ki, qarşıdaşınızın yanaqları qıpqırmızı
güllər açıb,
- “Çiçək kimi”
səslər səpin
sifətinə. Küsüb
getdi və “Gəlmədi”mi, neynək,
hələlik yaşasın
“Kəpənək”! “Sorağını gül-çiçəkdən
alınca”, “Qaçdım
sənin dalınca” - deyə-deyə, “yoxsan” təəssüflü təəccüblər
yaşaya-yaşaya musiqili
bir flora-fauna dramı oynayın. Yox, əgər yenə “Gəlmədi”sə, onda yükünüzü bu sədadan tutmaq gərək: “Kimlər gəldi, kimlər getdi” bu dünyadan...”
Yuxarıda “baxaq da, dinləyək
də” dedim, amma yalnız “dinlətdim”. Deməli, sırada vizuallaşdırma.
Yəni adı bəlli, sənəti görklü Mirzə baba -
Filmoqrafiyada
Bunların sayı 30-dan çoxdur...
Sənət aləmimizə ləzzətli
lərzələr salıb
getmiş bu Mirzəmizə kino-televiziya
sənayesi nəhəngi
də demək olar. Baş peşəsi müğənnilik
olsa da, Mirzə Babayev, bir-birə deyər, “kefindən keçən” kino aktyoru da
idi. Başqa rolları bir yana, sizcə,
hansı bir aktyor Parisi məhz
bu “dərviş” kimi partlada bilərdi?
Söhbət onun yalnız
pirotexnik vasitələrlə
necə hərəkət
edib, nə cür kriminal oyunlar çıxarmasından
yox, fərdi sir-sifət məkanında yaratdığı göz-qaş,
ağız-burun “sunami”lərindən
gedir. Yaxud “Qaraca qız”
filmində - epizodik bir məqamda canlandırdığı ağa-bəy
ağırbatmanlığını xatırlayaq. “Bəyin oğurlanması”ndakı
elçilik səhnəsində
onun yaratdığı
canlı naqolaylıq
“portret”i, mağmunluq situasiyası hər aktyorunmu işidir? “Dəli Kür”dəki “tumantökdü” səhnəsində
nadir milli minuslarımızdan
olan o yaramaz xislət qələtlərini
bu “qeyri-peşəkar”
aktyor necə ustalıqla açıb-ağardır!
Hələ onun -
Səs obrazları!..
Bəli, məhz “obraz”
terminilə ifadə olunmalıdır - onun filmlərdə, tele-radio verilişlərində səslənən
Səsi. Kinofilm kadrlarındakı
- deməli, ekranlardakı
bədii həyatla salonlardakı canlı tamaşaçıların real həyatı arasında sənət-sənəd vəhdəti
yaradan Səsi. Həm ssenari mətnlərinə
bağlı danışıq-dialoq,
həm mahnılardakı
səs-sədası. Lütfən, “O olmasın, bu olsun” filmində görkəmli aktyorumuz Əliağa Ağayevin yaratdığı bənzərsiz
Məşədi İbad
obrazının gah lirik-epik, gah intim-sentimental “ariya”-ahu zariyalarına xəyallanın. Rüstəm
bəyin üstünə
qoçu dəstəsi
çəkən Məşədi
İbad-Əliağa Ağayevin
əl-qol hərəkətləri,
sir-sifət dramatizmi öz yerində, siz bir Mirzə
Babayevin ayrıca obraz kimi aksentləşən
(Məşdi İbad demişkən) hərbə-zorba
“bayatı”sını xatırlayın:
“Allaha and olsun, budur deyirəm, Qızı mənə, qızı mənə gərək verəsən!
Verməsən hərgah,
eylərəm bədnam,
Çünki mən bir tacirəm, - baxmaram bəyə!”
Və bu estrada-Adamın
səsi də bir səs-səda tacidarıdır ki, baxmaz heç nəyə. Nə onun dünyadəyişiminə,
nə ötüb-keçəsi
əsrlərə! Yaşayar,
hey yaşayar...
Tahir Əhmədalılar
Mədəniyyət.- 2013.- 19 iyul.-
S. 13.