Şairin “kənd
həsrəti, təbiət həsrəti” - Vətən məhəbbəti
21 mart 1906-cı
il Xalq şairi Səməd Vurğunun doğum
günüdür
Sənətkarın doğulduğu, boya-başa çatdığı yerlərdən məhəbbətlə danışması, öz əsərlərində doğma yurdu xatırlaması çox təbiidir. Xalq şairi Səməd Vurğun üçün «Vətən» Kür qırağından, Qarayazı meşəsindən, «dolaylarında bahar çağı gəzdiyi» dağlardan, «göylərə baş çəkən Göyəzən»dən, nakam anası Məhbub xanımın tapşırıldığı torpaqdan, atası Yusif ağanın yanıqlı-yanıqlı saz çaldığı evdən başlayır. Şairin öz «kiçik Vətən»inə məhəbbəti bütün ömrü boyu davam etmiş, o, yaradıcılığının müxtəlif mərhələlərində doğma yerləri anmışdır.
Bu da təbiidir ki, şair öz «kiçik Vətən»ini məhz ondan ayrı olduğu vaxtlarda, respublikanın başqa rayonlarında işlədiyi, yaxud Moskvada təhsil aldığı və Bakıda yaşadığı illərdə xatırlamış və bu hisslər öz poetik ifadəsini tapmışdır.
Səməd Vurğunun 1927-ci ildə Bakı şəhərində qələmə aldığı «El ayrılığı» şeiri bu baxımdan xarakterikdir. Şair kiçik həcmli bu şeirində doğma yerlər üçün darıxdığını, ürəyinin o yerlərlə çırpındığını, şəhərdə qala bilmədiyini etiraf etmişdir:
Mən o
yaşıl bağların,
Bu yarpızlı
dağların
Bəslədiyi
bir canam.
Hisslərim, həyəcanım
Həp onlarla
çırpınar.
Şairin 1927-ci ildə Qubada müəllim işləyərkən yazdığı «Səyahət» şeiri də bu qəbildəndir. Şeir müəllifin yaxın yerlərə səyahətinin təəssüratı ilə yazılmışdır. Bu səyahət şairin könlünü müəyyən qədər açsa da yenə o, «kiçik Vətən» üçün darıxır:
Açılsın
və gülən baharım olsun,
Lalə tək qızaran bir yarım
olsun.
Sonunda ömrümün məzarım
olsun
Gəlinli çeşmələr,
sünbüllü çöllər.
Şairin
«Ellər dünyası» şeirində bu hisslər daha
qabarıq verilir və hətta bir qədər tündləşdirilir.
Şair «al-yaşıl geyinmiş uca dağların
qartallı qoynundan uzaqlaşdığı», «könül
bulandıran, xəyal küsdürən tozlu bir diyarla
qucaqlaşdığı» üçün darıxır.
Burada, yəni şəhərdə hər tərəf
insanı yaxıb-yandırır, suların xoş təranəsi
eşidilmir, ildırım çaxmır. Dilcan dərəsi
yada düşəndə şairin başından «dumanlar,
tüstülər qalxır». Buna görə də o, bir
vaxtlar «gəzdiyi yerləri», öz «kiçik Vətən»ini
soraqlayır. İndi o yerlər əbədi olaraq şairin
yaddaşına hopmuşdur:
Gecələr ay gülməz, buludlar
qara,
Boğulur varlığım hər
bir addımda.
Mən çox
dırmaşmışam qarlı dağlara,
O ellər dünyası yaşar
yadımda...
Səməd
Vurğun bəzən öz «kiçik Vətən»indən kənar
yerləri (məsələn, Bakını) qürbət hesab
edir, bu yerlərin onun ruhuna uyğunlaşmadığını
bildirirdi:
Ah, bu qürbət məni
dağıtdı, sökdü,
Fələklər başıma soyuq
kül tökdü.
Yollarda gözümə qaranlıq
çökdü.
Yanıram odlana-odlana, dağlar.
Biz belə
hesab edirik ki, Səməd Vurğunun bu mövzuda şeirləri
şəhərin kəndlə
qarşılaşdırılması, sonuncuya
üstünlük verilməsi deyil. Şairin «kənd həsrəti»,
doğma yerlərə məhəbbəti onun ümumən Azərbaycana
məhəbbətinin tərkib hissəsidir. Bunu həmin
şeirlərin hər bir misrasında görmək
mümkündür. Bu baxımdan şairin 1929-cu ildə
Moskvada qələmə aldığı «Vətən həsrəti»,
«İnqilab yurdu» və «Konsert axşamı» şeirləri
maraq doğurur.
«Vətən
həsrəti» şeirində (Bu şeiri mərhum professor Cəlal
Abdullayev şairin şəxsi arxivindən üzə
çıxarmış və dərc etdirmişdir. Şeir
sonradan S.Vurğunun «Seçilmiş əsərləri»nə
salınmışdır) həsrət motivləri ön
plandadır. Şairin fikrincə, «elindən-günündən
ayrılan könül» hərdənbir ağlamağa məhkumdur.
Vətən məhəbbəti hər şeydən ucadır.
Şeirdə, hətta bədbinlik notları da vardır. Lakin
bu da Vətən məhəbbəti ilə
bağlıdır:
Bir şikəstə neyəm, bir
qırıq kaman,
Görmədim bir bəla-həsrətdən
yaman.
Vurğun ellər deyib ağlar hər
zaman
Onun qaydasıdır ağlasın gərək...
“Konsert
axşamı” şeirində şairin konsert zamanı
tanış olduğu qızla mükaliməsi
maraqlıdır. Qızın suallarına şairin
cavabları yurd sevgisi ilə aşılanmışdır. Bu
yerlərdə günəş də, dəniz də, göy də
gülür, ilk baharı Sarı bülbül
qarşılayır, quşlar nəğmə oxuyur. Bu torpaq zəngin
təbiətə malikdir, onun axşamı da, səhəri də
gözəldir, bu gözəllik isə könülləri
ilhamlandırır. Təbii ki, şair orada keçirdiyi
günləri yada salır və həmin yerlərin həsrətini
çəkir.
Şairin
Vətən məhəbbətindən doğan həsrəti
onun «Həsrət» şeirinin də əsasını təşkil
edir. «Həsrət»in bəzi məqamları müəllifin
«İnqilab yurdu» şeiri ilə səsləşir. Burada da
şair böyük bir məftunluqla kəndi, yəni doğma
yurdu xatırlayır.
Şairin
ayrıldığı obanın şehli səhərləri,
qərib axşamları, axar suları, ətirli iydə
ağacları, sarı sünbüllü çölləri,
bahar müjdəli gül-çiçəkləri, hətta
kənd gecəsinin sarvanı - ulduz və ay, anasının
örtdüyü kəlağayı, cənuba sarı
uçan durna qatarı, qara buludlar, ocağı
tüstülü yurd yerləri, ağac taxt, divardan
asılmış saz əbədi olaraq onun yaddaşına
köçmüşdür.
Şair
bu yerlərə tükənməz məhəbbətini bildirməklə
kifayətlənmir. O, hazırda özünün qonaq
olduğunu hiss edir və qəti əmindir ki, nə vaxtsa
doğulub böyüdüyü ana yurda dönəcəkdir.
Elə buna görə də o, «dünyaya dəyən sadə
bir istəyini» öz doğmalarına yetirir:
Anama sadə bir sözüm var ancaq:
Bir ağac altında bir parça
torpaq
Ayır ki, yurd salım kölgəsində
mən,
Əyləşim, söz açaq
doğma səhərdən...
Çəkək kölgəliyə
yazı masamı,
Yazıb pozduğumu oxusun hamı...
Səməd
Vurğunun yaradıcılığının ilk dövrlərində
qələmə aldığı «Şəki»,
«Çiçək», «Dilcan dərəsi», «Bizim
dağların», «Kür çayı», «Yadıma
düşdü», «Çinarın şikayəti» və bir
çox başqa şeirlərində də yurd sevgisi, onun təbiətinə
və ayrı-ayrı guşələrinə məhəbbət
əsas yer tutur. Bu şeirlərin bəziləri elə həmin
vaxt ədəbi tənqid tərəfindən birmənalı
qarşılanmamış, mətbuatda bir sıra kəskin məqalələr
dərc edilmiş, şairə qarşı hücumlar
olmuşdur. «Zəngili» təxəllüslü tənqidçi
şairin «İnqilab yurdu», «Konsert axşamı» və «Kür
çayı» şerlərini kəskin tənqid etmiş, hətta
müəllifi ittiham etməkdən çəkinməmişdir.
Səməd
Vurğunun 1931-ci ildə nəşr olunmuş «Şairin
andı» kitabı haqqında tənqidçinin eyniadlı məqaləsi
daha çox şairi ittiham etməyə yönəlmişdir.
Tənqidçinin fikrincə, «İnqilab yurdu»ndan «hicran və
bədbinlik qoxusu gəlir», Səməd Vurğun
özünün xırda burjua psixologiyasından
uzaqlaşmamışdır, «qanlı yaşlar axıdaraq»
keçən günləri arzulayır. Zəngilini hiddətləndirən
odur ki, şair «Qızıl Moskvanı görərkən «Sənan
eşqini» xatırlayır. Tənqidçi bütün
bunları şairin «qolçomaq xülyaları», daxili
xırda burjua varlığı ilə «əlaqələndirir».
Zəngili
şairin «Kür çayı» və «Konsert axşamı»
şeirlərini də «kəndi idealizə edən», «bu gün
üçün heç bir əhəmiyyəti olmayan» əsərlər
kimi təqdim etmişdir. Tənqidçinin fikrincə,
S.Vurğun Sanılının (şair Hacı Kərim
Sanılı nəzərdə tutulur - A.B.) təsiri altına
düşmüşdür və «Sanılı
mahnılarını çalır». Zəngili yazır:
«Konsert axşamı» da Sanılının bir çox əsərləri
kimi şəhərdən qorxaraq əski kəndə
qaçmaq məfkurəsinin aydın bir ifadəsidir.
S.Vurğun ən qüvvətli şeirlərində hələ
Sanılı kibi əski kəndi idealizə edir».
Əlbəttə,
ədəbi təsirin mövcudluğu faktdır və hər
hansı bir sənətkarın başqasına təsiri təbiidir.
S.Vurğunun «Kür çayı» şeirinin
H.K.Sanılıya ithaf edilməsi də bu təsirin
olmasını təsdiq edir. Bununla yanaşı, biz belə
hesab edirik ki, hər iki sənətkarın
yaradıcılığına məhz Azərbaycan təbiəti
təsir etmişdir. Həm H.K.Sanılı, həm də
S.Vurğun ana yurdun təbiətindən ilham almış və
onu məftunluqla tərənnüm etmişlər.
Həmin
illərdə şairin haqsız hücumlara məruz
qalmış əsərlərindən biri də «Həsrət»
şeiridir. Məmməd Kazım Ələkbərli
bütövlükdə bu şeirin tənqidinə həsr
olunmuş «Səmədin «Həsrət»i adlı məqalə
yazmışdır. Burada da şair «kəndi şəhərə
qarşı qoymaqda» təqsirləndirilir. Tənqidçi bu
zaman, hətta bayağı ifadələr işlətməkdən
belə çəkinməmişdir: «Səməd nahaq yerə
anasının örtdüyü kəlağayını arzu
edir. Kəndli analarının indi şlyapa
aradıqlarından, görünür ki, xəbərsizdir...»
Tənqidçi
göstərir ki, Səməd kəndə yalnız aeroplan
uçuşu nöqtələrindən baxır, onun
gördüyü yalnız dağlar, dərələr,
meşələr, bir də aylı gecələrdir. M.K.Ələkbərlinin
fikrincə, şairin həsrətini çəkdiyi kənd məkansızdır.
«Bu kənd zaman və məkandan xaric, «ümumiyyətlə»
bir kənddir. Oxucunu şaşdıran və nəzərini mənfiləşdirən
də burasıdır».
«Həsrət»
şeirini artıq təhlil etdiyimizi nəzərə alaraq tənqidçinin
bu fikrinə öz münasibətimizi bildiririk. Doğrudan da
«Həsrət» şeirində şairin bir vaxtlar
qayıdacağı kəndin konkret adı çəkilmir.
Heç buna ehtiyac da yoxdur. Axı, şair «Salam,
böyüdüyüm o ana yurda» misrasını işlətməklə
bu ünvanı dəqiqləşdirmişdir. Bununla birlikdə
şairin tərənnüm etdiyi kənd Azərbaycan kəndidir.
Şair də bu kəndə «aeroplan uçuşu nöqtələrindən»
baxmamışdır. O bu kəndin füsunkar təbiətinə
bələd olduğu kimi, «hər bir boyadan, ləkədən
uzaq, varlığı, vicdanı günəş kimi ağ»
olan insanlarını da yaxşı tanıyır...
Əlbəttə,
bu cür haqsız hücumlar Səməd Vurğunun
yaradıcılığına öz təsirini göstərə
bilmişdir. O, ilk tənqidlərdən sonra «Ölən
şeirlərim» adlı şeirini yazmış və
yaradıcılığının ilk dövrlərində qələmə
aldıqlarından sanki imtina etmişdir.
Bu cür
təsirlərdən biri də M.K.Ələkbərlinin tənqidindən
sonra şairin «Həsrət» şeirini «itirməsi», müəyyən
mənada unutması olmuşdur. Bu barədə Xalq şairi Məmməd
Rahimin xatirələrində oxuyuruq: «Səmədin
«İstiqbal təranəsi» adlı seçilmiş əsərlər
kitabını redaktə eləyirdim. Vaxtilə mənə
«Dağlar» adlı şeir oxumuşdu. Kitaba daxil eləmək
üçün həmin şeiri ondan istədim. Tərəddüd
elədi. Bu söhbətimizdən iki gün sonra evinə
getdim. Bir az söhbət eləmişdik ki, mən yenə təkidlə
«Dağlar»ı istədim. Bir qədər fikirləşdi,
sonra «Evimə gəlmisən, nə edə bilərəm» deyib
ağ kağız götürüb şeiri yazdı, mənə
verdi... Sonra «əldə olanı almaq çətin deyil, sən
bacarırsan «Həsrət»i tap, onu çap elə, onda deyim, hə,
bu oldu iş, «Həsrət» məndə yoxdur» dedi. Onu əmin
etdim ki, taparam. Mən ədəbi qəzeti və jurnalları
saxlayıram. Evə gələndən sonra, bütün
günü və sabahı günü «Həsrət»i
axtardım. Nəhayət, tapdım. Yazıçılar
İttifaqına apardım. Elə bil Səməd heç onu
görməmişdi. Elə bil bu əsəri
yazmamışdı. Dalğın-dalğın ona çox
baxdı, bəzi yerlərini oxudu. Hiss olunurdu ki, «Həsrət»i
çox sevir. Birdən: «Rahim, - dedi, - yenə bildirirəm, bir
gün mən kəndə gedəcəyəm, mənim yerim
oradadır, mən təbiət oğluyam...». «Həsrət»i
tapdığım üçün mənə razılıq
etdi. «Özüm, əlbəttə, - dedi - onu tapa bilməyəcəkdim».
Mən o gün hiss etdim ki, «Həsrət» Səməddə dərin
həsrət hissi oyatdı. Kənd həsrəti, təbiət
həsrəti».
Səməd
Vurğunun öz «kiçik Vətən»i ilə mənəvi
bağlılığı ona bütün Azərbaycanı
tanımağa, Azərbaycan xalqının həyatını
başa düşməyə imkan verdi, şair böyük Vətənin
ürək döyüntülərini eşitdi. «Kiçik Vətən»in
hər bir daşına, ağacına, dağına,
aranına, sərin sulu bulaqlarına, bərəkətli
çöllərinə məhəbbət isə ümumən
Azərbaycan poeziyasında xüsusi yer tutan «Azərbaycan»
şeirinin yaranmasına zəmin oldu.
Adilxan Bayramov,
filologiya elmləri
doktoru
Mədəniyyət.- 2014.- 14 mart.-
S. 12.