Şuşalıları bir
yerə toplayan məlahətli səs
Qarabağ muğam məktəbi ənənələrini yaşadan, bənzərsiz ifası ilə şöhrəti yaxın-uzaq ellərə yayılan xanəndələrdən biri də Məhəmmədqulu Şuşinski olub. O, xüsusilə “Şüştər” və “Bayatı-kürd” muğamlarının mahir ifaçısı kimi tanınıb.
Məhəmmədqulu Şuşinski 1874-cü ildə Şuşada dünyaya göz açıb. Ata-babası kimi özü də dabbağlıqla məşğul olduğundan Şuşada onu “Dabbağ Məhəmmədqulu” deyə çağırırdılar. O, ibtidai təhsilini Molla Əli Qarabağinin (Kor Xəlifə) hücrəsində alır. Sonra atasının məsləhəti ilə Mir Möhsün Nəvvabın məktəbində təhsilini davam etdirir. Burada üç il muğam ifaçılığını öyrənir, 19 yaşından Qarabağın musiqi məclislərində yaxından iştirak edir. Onun xanəndə kimi püxtələşməsində məşhur müğənni Şahsənəm oğlu İsmayılın böyük köməyi olur. Müəlliminin çəkdiyi zəhmət hədər getmir. Məhəmmədqulu ürəklərə yol açan məlahətli səsi ilə geniş xalq kütlələrinin rəğbətini qazanır. O, zəhmətkeş ailədən çıxdığına görə şəhər yoxsullarının, xüsusilə sənətkarların məclislərində tez-tez çıxış edir. Həmişə də xalqın arzu və istəyini, mübarizəsini tərənnüm edən şeirlər, qoşmalar oxuyur. Eyni zamanda dabbağlığı da unutmur.
Mənbələrdə qeyd olunur ki, o zamanlar Şuşanın küçə və meydançalarında həyat qaynayırmış. Burada tez-tez İran və rus tacirlərinə, Dərbənd, Tiflis, Aşqabad alverçilərinə, Təbrizdən qaçaq mal gətirənlərə, Bakıdan gələn tuluxçulara (neft satanlara) rast gəlinirdi. Onlar “Qapan dibi”ndə öz mallarını satdıqdan sonra buradan məşhur Qarabağ atları, ipək, “axtarma” motal, xalı-gəbə və s. mallar alıb öz ölkələrinə aparırdılar. Gündüzün gərgin alverindən sonra axşamtərəfi şənlik məclisləri qurular, sazəndələr sakinlərin əhval-ruhiyyəsini yüksəldərdilər. Gənc Məhəmmədqulu, qarmonçu İsi bəylə hər axşam buraya yığışan qonaqları çalıb-çağırmaqla əyləndirərdilər. Gecədən xeyli keçəndə Məhəmmədqulu “Qarabağ şikəstəsi” üstündə bayatılar oxuyarmış:
Qarabağda talan var,
Zülfün üzə salan var.
Heç
demirsən, tez qayıt,
Gözü yolda qalan var...
Deyilənə görə, Məhəmmədqulu
“Qarabağ şikəstəsi”ni
oxuyanda onun zil və qaltanlı
səsi “Qaya başı”nda, “Cıdır
düzü”ndə eşidilərdi.
Onu dinləmək üçün
ətraf məhəllələrin
sakinləri “Qapan dibi”nə toplaşar və gecədən xeyli keçmiş evlərinə dönərmişlər.
Musiqişünas Firidun Şuşinski
araşdırmasında yazır:
“Məhəmmədqulunun bir
xanəndə kimi püxtələşməsində Malıbəyli Həmidin xidmətləri çox olub. O, kamil xanəndə, həm də gözəl tarzən olduğu üçün gənc xanəndənin nəğməkarlıq
istiqamətini çox
düzgün müəyyənləşdirir.
Onun qayğısı və sənət dostluğu nəticəsində gənc
Məhəmmədqulu Gəncə,
Şirvan və Tiflis məclislərində tanınıb.
Şübhəsiz ki, Məhəmmədqulunun
klassik Şərq muğamlarını kamil bilməsi bir xanəndə kimi ifaçılıq sənətinin
qanunlarına riayət
etməsi, həm də onun qədim
Azərbaycan təsnif
və mahnılarını
son dərəcə incə
bir tonda oxuması ustad tarzəni də ruhlandırıb”.
Xanəndə bütün muğamları
bəmdə və zildə sərbəst, həm də böyük şövqlə
oxuyub. Məşhur müğənni Musa Şuşinski
xatirələrində yazır:
“Dayım muğamata dərindən bələd
olmaqla “Şüştər”
ilə “Bayatı-kürdü”
xüsusi bir məharətlə oxuyardı.
Onun “Hasar-müxalif”də vurduğu
çətin zəngulələr
istər-istəməz bizim
böyük xanəndəmiz
Əbdülbaqi Bülbülcanın
guşə və xallarını yada salardı”.
Ə.Bülbülcan Tiflis məclislərinin birində
Məhəmmədqulu ilə
görüşür. Səsinin sorağını
eşitdiyini bildirir, onunla görüşündən
məmnun qaldığını
deyir. O, bir neçə il
Tiflisdə dəvət
olunduğu məclislərə
Məhəmmədqulunu da
özü ilə aparır. Uzun müddət Tiflisdə
yaşayıb gürcü,
avar, ləzgi ellərində məclislər
yola verən ifaçı doğulduğu
Şuşanın həsrətinə
dözə bilmir.
“Yurd hissi
itərsə, qürbət
vətən olar”, deyərək 1905-ci ildə
Şuşaya qayıdır.
Məhəmmədqulu Şəkili Ələsgər,
Keçəçioğlu Məhəmməd, İslam
Abdullayev və Seyid Şuşinski ilə birlikdə “Ekstrafon” aksioner şirkəti tərəfindən
Kiyev şəhərinə
dəvət olunur. Burada o,
“Bayatı-kürd”, “Zabul-segah”,
“Kürdü-Şahnaz”, “Qatar”, “Hasar”, “Müxalif”, “Qarabağ şikəstəsi”,
“Heyratı” muğamlarını
və məharətlə
oxuduğu “Axşam oldu” təsnifini qrammofon vala yazdırır.
Görkəmli xanəndə 1929-cu ilin
mart ayında 55 yaşında
Şuşada vəfat
edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2016.- 24 iyun.-
S.13.