Doxsan ilin söhbəti
Xalq artisti Roza Cəlilova: “Keçmiş
gözəl idi, amma görmək istədiyim gələcək
daha maraqlıdır”
Avqustun tən ortası. Günorta saatları.
Günəş adamları kölgəyə
qovur. Yəqin elə buna görə də onun
yaşadığı binanın həndəvərində dəqiq
ünvanı soruşmağa bir adam tapmadım.
Çarə evinin eyvanından gözləri yol
çəkən ağbirçəyə qaldı.
4-cü mərtəbəyə yetəcək səslə: “Nənə,
yəqin bilərsiz, Roza Cəlilova hansı blokda olur”
sualını ünvanladım. Nəzakətlə azca
aşağı əyilən qadın “Rozıçkanı
deyirsizsə, o başdan 3-cü blok,
4-cü mərtəbə” dedi.
Görüş saatını yubatdığımdan pillələri
sürətlə qalxıb günahımı yumağa
çalışırdım. Qırmızı rəngə
boyanmış qapını döydüm. Qarşıma
rənglərin ahəngdarlığında səliqə ilə
geyinmiş ev sahibəsi çıxıb
“Xoş gəlmisiniz. Əslində, özüm bir az gec
açdım, sizi cəzalandırmaq istədim” dedi. Sonra da gülə-gülə zarafat etdiyini deyib məni
içəri dəvət elədi. Yaşına
xas olmayan cəldliklə əsl Azərbaycan xanımına xas
qonaq qarşılamaq bacarıqlarını sərgiləyə-sərgiləyə
gah bizə çox uzaq olan uşaqlığına – nənəsindən
öyrəndiyi deyimlərə, anasının üsulu ilə
etdiyi biş-düşünə qayıtdı, gah da
müharibənin darmadağın etdiyi atalı illərinin
nisgilinə boylandı. Sonra da üzünə qonan ani kədəri
təbəssümlə əvəzləyib əsl rəqqas ədasında
düz qarşımda dayanıb “Əsas bədən yox e, ay
qızım, ürəyi qocaltmaq olmaz” dedi. Ardınca da
“İndi söhbət edə bilərik” işarəsini verdi.
Onun geniş təqdimata ehtiyacı yoxdur. Bu il 90
yaşını da bax belə sevinclə, əminliklə yola
saldı. Tükənməz həyat eşqi və
yaşamaq arzusu ilə Azərbaycan milli rəqs sənətinin
canlı əfsanəsi, Xalq artisti Roza Cəlilovanı
çoxlarınız tanıyırsınız. Bu əngin sənətdə qoyduğu imza,
tutduğu yer bənzərsizdir. Televiziyanın
“qızıl fond”unu bəzəyən rəqsləri,
dünyanı dolaşan zərif Azərbaycan oyun tərzi,
xoreoqrafiya ilə milli elementləri, folklor ilə professional rəqsi
birləşdirməsi onu milyonların sevimlisinə
çevirib.
“Əsl rəqqasə
üçün ürkək gülüş və sona
baxışların olması vacibdir” deyən sənətkarla
müsahibəmizdə bələdçimiz sənət, məqsədimiz
həyat həqiqətlərini öyrənmək oldu.
- Atam
mütərəqqi düşüncəli adam
idi. İstəyirdi ki, incəsənətə
marağımız olsun. Elə də oldu.
Bacı və qardaşımı musiqiyə
yönəltdi. Nədənsə mənim
də balerina olmağımı istəyirdi. Günlərin bir günü atamla balet məktəbinə
yollandıq. Məni ilk görən müəllimlər
sevinclə “bu qız lap balet üçün doğulub” deyib
məktəbə götürdülər. Təsəvvür edin ki, məktəbdəki onlarla
qız şagirddən yalnız 2-3 nəfəri azərbaycanlı
idi. Beləcə, ağır keçən
1937-ci ildən mən balet məktəbində oxumağa
başladım. 7-8 yaşım olardı.
Xoreoqrafik elementləri həvəslə mənimsəyirdim.
Hər şey o qədər gözəl idi ki.
Birdən müharibə başladı və mənim
də qayğısız uşaqlığım bitdi. Atam müharibəyə getdi və 1942-ci ildə həlak
oldu. Sarsılmadım və atamın
arzuladığı məktəbi bitirməyi qarşıma məqsəd
qoydum. Müharibədən sonrakı ağır illər
və yeniyetmə qızın iki növbədə təhsil
alması... Bunlar elə də asan deyildi. Amma mən öhdəsindən gəldim və həm
orta, həm də balet məktəbini müvəffəqiyyətlə
başa vurdum. Birbaşa Opera və Balet
Teatrına yolladılar. Truppaya daxil edib, ən
gözəl solo partiyaları mənə həvalə etdilər.
Hər şey qaydasında getsə də, milli rəqs
sevgim mənə rahatlıq vermirdi. Opera
teatrında balet artisti kimi parlaq gələcək zəmanətim,
perspektivim olsa da, gözlənilmədən uşaqlıq
arzumun arxasınca getdim. Görkəmli rəqqas
Əlibaba Abdullayevin “Gərək mütləq Mahnı və
Rəqs Ansamblında olasan” fikrini yadıma saldım və
oranı seçdim.
Ürəyim rəqsdə qalmışdı axı. Etiraz edənlərə
də şərt qoymuşdum ki, ya rəqsi seçəcək,
ya da ümumən sənətdən gedəcəkdim. Belə də oldu və məni ansambla qəbul etdilər,
ömrümü rəqslə bağladım.
Özfəaliyyətə yenilik, peşəkarlıq gətirən
qız, təbii ki, özünü, bacarığını
büruzə verməli idi. Elə də oldu.
Doğrudur, müəyyən maneələrlə
rastlaşdım. Amma sənət sevgim
bütün çətinliklərə sinə gərməyimə
imkan yaratdı və məni Roza Cəlilova etdi.
-
Yaxşı məqama çatdıq. İstedad və peşəkarlıq
vəhdət olduqda sevilirsən, yoxsa?...
- Rəqs
etmək üçün ürək lazımdı, ürək.
Düzdür, təhsilin də rolu
böyükdür, ancaq ürəyin olmasa, səhnədə
oynaya bilməzsən. Bu baxımdan mən
ürəkli idim. Sənətimi çox sevirdim, səhnədə
özümü unudurdum, başqa biri olurdum. Əsl sənətdən söhbət gedəndə
maddi məsələlər düşünülməməlidir.
Mən də bu yolu tutdum və ona nail oldum. Hərdən
səhnədə rəqs edənlərə sual edirəm ki,
siz bilirsinizmi rəqs neçə sənətlə bağlıdır?
Deyirlər ki, rəqsdir də, musiqi
çalınır, oynayırıq. Amma, əslində,
rəqs bir neçə sənətlə bağlıdır.
Rəqs edərkən ürkək
gülüşün, sona baxışların olması
vacibdir. Amma indikilər deyir ki, musiqi
çalınsın, düşsünlər ortalığa.
Sadaladığım həmin amillərin hər
birini rəqsdə görmək olar. Rəqqasın,
rəqqasənin görünüşü bir rəsm əsəridir.
Bəstəkarın yazdığı musiqi
üzərində rəqs edilir. Rəqs edən
zaman xorda səslənən musiqinin sözləri olur ki, bu,
şairlə əlaqəlidir. Rəqqasın
hər bir hərəkəti bir heykəl formasını xatırladır.
Diqqətlə nəzər yetirdikdə,
bunların fərqinə varmaq olur. Bax ən
əsası o rəqs-tamaşanı göstərməkdir.
-
Müasirlərinizə görə, siz folklorla peşəkar rəqsin
sintezini yaratdığınız üçün maraqla
qarşılanmısınız...
- Bunun nəyi
pisdir ki? Milli rəqs ənənələrinə
başqa bir tərz gətirdim və bunu bu gün də qətiyyətlə
deyirəm. Otururam və əvvəl etdiyim
rəqsləri göz önünə gətirirəm, onlara bu
gün peşəkar gözü ilə baxıram, bəzən
nöqsan da tapıram. Gör bu sənətə
mənim nə qədər diqqətim var ki, əvvəlki rəqslərimi
götür-qoy edib deyirəm ki, indi bu hərəkəti
başqa cür edərdim. Sənətkar yüz il yaşasa da, öz işində nöqsan
tapmalıdır. Yaşa dolduqca sənətkarın
özünə qarşı tələbkarlığı daha
da artmalıdır. Bu, sənətə
olan məhəbbətindən irəli gəlir.
- Rəqsdə
sadaladığınız peşəkar elementlərlə
yanaşı, hər ifaçıya xas bir detal da olur. Roza Cəlilova necə düşünür?
- Əvvəla, musiqini hiss etməlisən. Bizim gözəl
musiqilərimiz var və onların özü ilk notdan səni
alıb aparır. Ritm istər-istəməz
əllərini havada süzdürür. Vacib
olan zəriflik, ifadəlilik və musiqini duymaqdır. Rəqqasə oynaq olmalıdır. Mimika ilə bədən bir-biri ilə
danışmalıdır. Ərəb, hind, fars rəqslərini bizim nəsil
tamaşaçılar xatırlayır. İndi
də bu rəqslər oynanılır. Amma
estetika və energetika yoxdur. Çünki
estetika dedikdə bədəni silkələmək, müəyyən
əzaları nümayiş etdirmək başa
düşülür.
- Bir qədər
öncə keçmişə boylanıb
zamanınızın sənət rəqabətindən
danışdınız. Sənətdə rəqabət
nə zaman faydalı olur?
- Sənətdə
yaxşı rəqabət şərtdi. Əgər
istedad və bacarığın varsa. Təsəvvür
edin ki, ilk qastrollardan sonra artıq şəxsən mənim
üçün rəqs qurulması tələbini irəli
sürdüm. Daha Əminə Dilbazi üçün
qurulan rəqsləri oynamayacağımı dedim. Bunun nəyi pis idi və ya niyə pis
anlaşılmalı idi? Bax ondan sonra mənim
üçün rəqslər quruldu. Bilirsiniz
niyə? Çünki o artıq öz
imzasını qoymuşdu. Nə o mənim,
nə də mən onun yerini tuta bilməzdik.
Mənim
üçün qurulan rəqsləri də məndən
başqa heç kim oynaya bilmədi. Çünki öz sirlərim var idi. Mən baletdən xalq rəqsinə sevərək
keçid etmişəm. İstəyirəm
ki, indi xalq rəqsinə gələnlər mənim kimi sevib gəlsinlər.
- Rəqqasə üçün, səhnə üçün şuxluq, gənclik, şaqraqlıq şərtdirsə...
- Əsl rəqqasənin istər 90, istərsə də 100 yaşı olsun, əgər sənəti sevib gəlibsə, hər zaman rəqsə həvəsi var. Əgər canda bu varsa, qorxulu deyil, hər yaşda rəqs qurur. Bu yaxınlarda Xoreoqrafiya Akademiyasının tələbələri ilə rəqs qurdum. Mahnı və Rəqs Ansamblı ilə “Humayun rəngi” və “Süleymani” rəqslərini də qurmaq istəyirəm. İnşallah, kollektiv istirahətdən qayıdan kimi bu istiqamətdə çalışacağıq. Eh, sənət arzularım heç vaxt tükənmir. Məhz o iki rəqs qoy məndən yadigar qalsın. Sənətlə xatırlanmaq ən böyük istəyimdir. Zamanında mənim də yoluma daş qoyanlar, ayağımdan çəkənlər olub. Bu gün də unutmuram. Amma kin bəsləmirəm. Kin ürəyi yavaş-yavaş yeyir. Bir də qürur adama çox şeydə mane olur. Təsəvvür edin ki, yaradıcılığımın ən yaxşı, parlayan dövründə ansambldan getdim. Niyə? Çünki bəzi inzibati məsələlər məni seçim etməyə məcbur elədi. Bu gün də böyük Niyazini, Əlibaba müəllimi, Əminə xanımı sevgi ilə xatırlayıram. Əsas odur ki, sənət yaşasın. Özümə və başqalarına qarşı daim tələbkar olmuşam. Hər məşqdə paltarlarımız əynimizdə su olurdu. Baxın yataq otağımdakı divarboyu güzgüyə. Bax o güzgü şahiddir ki, mən hər rəqsi, hər elementi necə yorulmadan məşq edirdim.
- 65 il peşəkar rəqslə məşğul olmusunuz...
- Niyə, elə indi də rəqslə məşğulam. 90 illik yubiley gecəmə uşaq və gənclərlə iki rəqs qurdum.
- Təbii ki, mən ansamblda fəaliyyətinizi nəzərdə tuturam. Maraqlıdır, daha çox rəqs qazanıb, yoxsa siz?
- Əlbəttə, rəqs məni qazandırıb. Mən rəqsi yaşatdım, o məni sevdirdi. Biz birlikdə bir-birimiz üçün çox fədakarlıqlar etdik. Bütün küskünlükləri, maneələri birlikdə adladıq. Bir-birimizə heç vaxt xəyanət eləmədik.
- 90 elə bir yaşdır ki, insan keçmişində dayanmaq istəmir, daha çox irəliyə baxır, bu öz yerində. Bəs, arxaya baxanda nələrə təəssüflənirsiniz?
- Qəliz və maraqlı sualdı. Uzun cavab da verə bilərəm. Amma xoşbəxtəm. 90 yaşda da səhnəyə çıxdım və tamaşaçım məni alqışladı, sevgisini göstərdi. Dövlətim məni dəyərləndirdi. Çox şadam ki, unudulmadığımı mənə isbatladı.
- Belə gümrah qalmağınız gendən gəlir, ya özünəməxsus sirləriniz var?
- (Gülür). İltifat da etsəniz, çox sağ olun. Amma bilirəm, mənim kimi belə uzun yaşamaq və gənc qalmaq hər adama nəsib olmur. Vallah, heç bir xüsusi üsulum yoxdu. Sadəcə, həyatı, insanları sevirəm. Yaşamağı lap çox. Hamımıza uzun və gözəl yaşamağı arzulayıram. Axı həyat hər birimizə bir dəfə verilir. Heç olmasa, uzun olsun...
HƏMİDƏ
Mədəniyyət.- 2019.- 30
avqust.- S.5.