“Günahın o tayında” kim qaldı?...

 

 

Artıq 10-cu dəfə paytaxtımızın ev sahibliyi etdiyi Beynəlxalq Rostropoviç Festivalı yenə ruhunun dərinliyində klassik musiqini yaşadanonu mənəvi qidasına çevirən dinləyici-tamaşaçı kütləsinə əsl bayram yaşatdı. Festival proqramının ən maraqlı sənət təqdimatlarından biri aprelin 25-də Azərbaycan Dövlət Akademik OperaBalet Teatrının səhnəsində oldu.

Həmin gün teatrsevərlər musiqinin “bədən dili” ilə ilahi hikmətə qovuşduğu əsərə, musiqi, xoreoqrafiyainsan hislərinin unikal ecaz həllini tapdığı balet nümunələrindən birinə tamaşa etdilər. Mübaliğəsiz demək olar ki, bu, sadəcə nümayiş yox, səhnə ilə tamaşaçı zalının harmoniyası idi. Səhnədəkilər nəinki Rusiya, ümumilikdə dünya balet sənətində yeni cığır açan ustad xoreoqrafın yetirmələri idi.

Boris Eyfmanın Balet Teatrının (Sankt-Peterburq) gənc, amma yüksək peşəkar truppası “Günahın o tayında” balet tamaşasını nümayiş etdirirdi.

Müəllifi və xoreoqrafı Boris Eyfman olan səhnə əsəri Fyodor DostoyevskininKaramazov qardaşları” romanının motivləri əsasında ərsəyə gəlib. Sergey  Raxmaninov, Rixard VaqnerModest Musorqskinin musiqiləri əsasında həllini tapan tamaşanın dekorasiyageyim üzrə rəssamı Vyaçeslav Okunevdir.

Boris Eyfmanın teatrı 1977-ci ildə yaradılıb. Onun əsas hədəfi kollektivi bir növ təcrübi laboratoriyaya, tək xoreoqraflı balet teatrına çevirmək idi. Eyfmanın səhnələşdirdiyi tamaşaların məzmun musiqi seçiminə yenilikçi yanaşması cəsarətlibədən dilionaxoreoqrafiyanın dissidenti  ünvanını qazandırıb. Bu gün dünyanın ən aparıcı balet teatrları ilə müqayisədə geniş həm müxtəlif tamaşaçı auditoriyası ilə öyünən Eyfman teatrının  tamaşaları heyranlıqla izlənməkdədir.

Dostoyevski yaradıcılığının xülasəsi, nəhəng zəkasının həyatı boyu apardığı fəlsəfi axtarışının kulminasiya nöqtəsi kimi xarakterizə olunan “Karamazov qardaşlarıəsasında hazırlananGünahın o tayındadaim çağdaş olan insan problemlərinin musiqi bədən dili ilə mükəmməl ifadəsidir. 2013-cü ildə səhnəyə qoyulan Rusiyadan kənarda da dəfələrlə oynanılan balet tamaşaçıya bir aydın həqiqət pıçıldayır: sən ruhunun əsiri olduqdan sonra heç bir inqilab sənə azadlıq bəxş etməz...

Balet Dostoyevskinin araşdırdığı dağıdıcı ehtirasın dözülməz yükü şərin yayğınlığı kimi şüuru zəbt edən məqamların xoreoqrafik həllini nümayiş etdirir. Tamaşa Karamazovların mənəvi tənəzzülünün əsaslarını aşkar etmək Tanrı ilə şeytanın mübarizə meydanı olan insan qəlbinin sirrini izhara cəhddir. Elə buna görə biz bu ikipərdəli baletdə əsərdəki təsvirlərdən çox daxili ziddiyyətlərə əsir düşmüş qəhrəmanların mənəvi dünyalarının, hislərinin alt qatındakı məqamların xoreoqrafik təsvirini görürük.

Balet müəllifi birinci pərdədə tamaşaçını əsərin əsas ideyasına – “Tanrının olmadığı yerdə hər şey qanunauyğundurfəlsəfəsinə uyarlılığa səsləyir. Bir neçə taktdan sonra, aralarındakı fikir uçurumuna baxmayaraq, Dmitri, İvan Alyoşa Karamazov arasındakı görünməz bağları duya bilirik. Axı onları ataları Fyodor Karamazovun (İqor Polyakov) günahkar qanı birləşdirir. Ona görə zavallı Alyoşanın (Daniel Rubin) rahibi bu ehtiraslar düyününü açmaqda acizdir. Alyoşa atasının Dmitrinin (Oleq Qabısşev) Qruşenka (Lyubov Andreyeva) üstündə apardığı amansız rəqabətin, hər kəsi şəhvət günahına batırmağa hazır atasının saysız sərxoş gecələrinin şahididir.

Ard-arda baş verən qalmaqallar bəzən sülh anları ilə əvəz olunur. Bu zaman qardaşların qəlbi analarının güclü obrazı ilə işıqlanır. Lakin sonra yenidən qardaşlar arasında düşmənçilik daha da güclənir. Alyoşa nəinki kömək edir, əksinə, getdikcə ailəsinin əsarətində çapaladığını hiss edir. İvan Karamazov (Oleq Markov) bəzən ona daha inamlı təsir bağışlasa da, vəhşi arzular bütün dəyərlərin önünü qılınclayır.

Günahkarlar çarpışması ölümlə bitir atanın qətlində oğul günahlandırılır.

Olduqca gərgin, dərin psixoloji məqamlarla yüklü ilk pərdədə ümumi ağırlığı yüngülləşdirən kazino, qutsal ruhun xilası kimi kilsə, kütləvi səhnələrlə ümumi konsepsiyaya xidmət edən keçid rəqslər mükəmməl idi. Xüsusən hər kütləvi səhnədə əsas qəhrəmanlardan əlavə 20 artisti hərəkət etdirən onların hər birinə kiçik qruplar şəklində tapşırıqlar verən quruluşçunun yer bölgüsü, musiqi məqamlarına uyğun dalğavarı gəzişməsi qüsursuz alınmışdı.

Tamaşaçı bu səhnəyə hakimliyi ikinci pərdədə daha aydın sezdi. Çünki İvan Alyoşa mövcudluğun mahiyyəti, insan qəlbi haqqında durmadan mübahisə edirlər. Burada ilahi hikmət, insanın daxili azadlığı, onu qazanmaq üçün verəcəyin qurbanlarümumilikdə mənəvi qatdakı əsas məqamları bədən musiqi dili ilə  ustalıqla çatdırdılar.

Balet müəllifi istifadə etdiyi üç bəstəkarın – tam fərqli sənət, yolu olan musiqi yazarının bir-birinə zidd, aşkar əks axınlı musiqilərinin xoreoqrafik həllini verərkən çox yəqin ki, bir detalhərəkətin hakimiyyətində musiqinin onsuz da bənzərsiz olması məqamı üzərində dayanıb. Yəqin elə bu əsəriGünahın o tayındaqılan da, çirkab dolu həqiqətləri bu qədər zərif süzərək izah edən haqlı idi...

 

Həmidə NİZAMİQIZI

 

Mədəniyyət.- 2019.- 1 may.- S.1;5.