Yer kimi, kino
da fırlanır...
Bu gün Fransanı
dünya kinosunun beşiyi adlandırıb,
kinonun Şərqə
Qərbdən gəldiyini
qəbul edərkən,
beşikdə olan körpənin yaranması
səbəblərini unutmuruqmu? Məncə,
unuduruq...
Bu haqda sonra...
2013-cü
ildə Bakıda ilk dəfə Beynəlxalq turizm filmləri festivalı keçirilərkən,
bir çox kinosevərlər Birləşmiş
Ərəb Əmirliklərinin
(BƏƏ) kinosu haqda
az məlumatlı olsalar da, bu
festivalın Qran-prisinə
bu ölkədən olan rejissor Babək
Əmininin sahiblənməsi
heç kəsi təəccübləndirmədi. “Şərhsiz Dubay”
adlanan filmi dəyərli edən elə Dubayın özü idi. Bu gün dünyanın
ən məşhur (əlbəttə ki, şərhsiz) turizm mərkəzlərindən sayılan
Dubay belə bir festivalın qalibi olmaya bilməzdi.
Kinoya gəldikdə isə.
Hazırda Dubay tək
ərəb Şərqinin
deyil, həm də dünyanın kino mərkəzlərindən
biri sayılır.
Üzümüzə gələn ayın əvvəlində, 6-13 dekabrda
keçiriləcək 15-ci Beynəlxalq Dubay Film Festivalı artıq mötəbər kino hadisəsi kimi dəyərləndirilir. Hollivud,
Bollivud, Lollivud, bəli, bütün bu “vud”larla bitən
kino sənayesinə bağlı sənətkarları
özünə cəzb
edən də elə Dubayın özüdür desək,
yanılmarıq. Axı beynəlxalq
kinofestivallar tək
film nümayişilə deyil,
həm də yüksək səviyyədə
təşkil olunmuş
görüşlər, gəzintilər
və maraqlı layihələrə sərmayə
qoya biləcək varlı ərəb şeyxləriylə yaradıcılıq
əməkdaşlığı yaratmaq üçün də fürsətdir.
Hollivudun ən bahalı blokbasteri “Missiya icra olunmadan”da Dubayın müasir kinematoqrafik obraza çevrilmiş təsvirini
yəqin ki, xatırlayanlar var.
Filmdə
şəhərin göydələni
“Bürc Əl-Xəlifə”yə
qalxan Tom Kruz qəhrəmanın obrazını
yaradarkən bütün
fəndləri özü
kaskadyorsuz icra etmiş və 23 gün ərzində gedən çəkilişlər
müddətində aktyorun
təhlükəsizliyini təmin
etmək üçün
ona 400 mütəxəssis
təyin olunmuşdu. Təbii ki, bu 400 mütəxəssis
Dubaya Tom Kruzla birgə gəlməmişdi.
Bu şəhərdə nə qədər desən mütəxəssis
və işçi qüvvəsi tapmaq mümkündür. Bəli, Dubay
kinofestivalı belə
layihələrin reallaşmasında
dünya kinematoqrafına
bir tramplindir. Hollivudu Dubaya cəlb edən həm də onun təbii
landşaftıdır.
Dünya ulduzu Mek Deymonun
çəkildiyi məşhur
“Siriana”, eləcə də digər məşhurların rol aldığı xarici filmlər Dubayın safarilər məskəni olan səhrasında çəkilib. Elə bütün Qərbin
safari deyə leksikonuna
daxil etdiyi söz də ərəb dilinin tanıdığımız “səfər”idir.
Dubayı gələcəyin şəhəri
adlandıranlar onu tək Hollivudda deyil, dünya kino sənayesinin digər nəhəngi Bollivudu da bir
obraz olaraq seyr edə bilərlər.
“Qəlblər məhəbbətsiz
olmur”, “Bum”, “Mənə
ərə gəl” və digər məşhur filmlər bu silsilədəndir. Ən maraqlı
kinematoqrafik faktlardan biri də Dubaydakı
“Bollivud parkı”dır.
Hind kinosu həvəskarları
bu parkda Bollivudun rəqs və mahnılarıyla zəngin filmlərinə doyunca baxa bilirlər.
Birləşmiş Ərəb Əmirliyinin dünya kinosuna töhfələri, sözsüz
ki, tək Dubayla çərçivələnmir. Son illərdə ölkə kinostudiyasının tam və
qismən dəstəyi
ilə çəkilən
filmlərin sayı durmadan artır. Elə bircə 2017-ci ildə Belçika, Böyük Britaniya, Almaniya, Çin, Fransa ilə birgə çəkilən,
180 milyon büdcəli
Lük Bessonun “Valerian
və min planet şəhəri”
filminə diqqət yetirsək, filmdəki ölkələrin sayı
əsasında BƏƏ kinosunun
dünya kinosuna inteqrasiyası haqda təsəvvür yaratmaq mümkündür. Bəli, bu
bir faktdır ki, dünya kinosunun beşiyi sayılan Fransanın rejissoru öz ölkəsinin kino tarixində ən bahalı filmini Birləşmiş Ərəb
Əmirliklərinin dəstəyi
ilə çəkib.
Çox az
müddət ərzində
bu səviyyəyə
çatmaq, təbii ki, bu ölkənin
iqtisadiyyat və sənayesinə bağlı
olub. Məhz sənayesindəki xariqələr dünya kinosunu onunla əməkdaşlığa cəlb
etdi. Hələ
2009-cu ildə keçirilən
2-ci Beynəlxalq Dubay kinofestivalına iki filmlə çıxan
BƏƏ kinematoqrafının o günə kimi bir sıra qısametrajlı
filmləriylə festivallara
qatılsa da, bircə dənə tammetrajlı filmi var idi milli
kino tarixində. Amma bu, beynəlxalq kinofestival keçirmək
bir elə problem yaratmamışdı ölkə
üçün. Çünki kino ilk növbədə sənayedir, iqtisadiyyat və bazardır. Doğrudur,
BƏƏ kinosunun gənc
sənətkarları əksərən
Qərbdə kino təhsili alsalar da, hökumətlərinin
ölkə daxilində
onlara yaratdığı
imkanlardan da bolluca istifadə edə bilirlər. Məsələn, ölkədə yaradılmış “İmage
Nation” kino evində gənclər pulsuz təcrübə keçərək
böyük kinoya iri addımlarla ayaq basmaq imkanı
qazanırlar.
Onu da bilirik ki, müsəlman
mühitində qadın
sənətkar problemi
də var. BƏƏ bu
maneəni də adlaya bilib.
Naila Əl-Haca
bu ölkənin ilk xanım rejissoru kimi bir sıra
qısametrajlı filmlərilə
tanınan, eyni zamanda da Dubayda
ilk kinoklubun yaradıcısıdır. Buteyna Kazımi
də bu mənada onun davamçısı sayıla
bilər. Onun yaratdığı
“Cinem Aqıl” kino evi öz
çoxşaxəli funksiyası
ilə dünyada təkrarsız kino mərkəzi sayılır.
Bu kino ocağına
bu adın (ağıl-aqıl) verilməsi
də kinonun hansı məqsədlərə
xidmət etdiyinə
aid bir faktdır.
Bəli,
kinonu yaxına buraxmaq istəməyən
ərəb ölkələrindən
biri olmuş BƏƏ
artıq kinonu özünün əqli üstünlüyü olaraq
görmək istəyir.
Vaxtilə kinematoqrafdan tamamilə
uzaq duran Səudiyyə Ərəbistanı
da həmçinin
2017-ci ildə ölkəsində
kinonun inkişafı üçün büdcədən
milyardlar ayırıb.
İndi isə yazının başlığındakı fikrimə
aydınlıq gətirmək
üçün Dubayda
yaradılmış unikal
kino muzeyi ilə bağlı bir neçə kəlmə söhbət açmaq istərdim. Bu “Kino tarixi
muzeyi” livanlı kolleksiyaçı və iş adamı Əkrəm Miknasın uzun illər ərzində topladığı
materiallar əsasında
BƏƏ-nin ona qoyduğu böyük sərmayə ilə yaradılıb.
Burda olan eksponatlara əsasən, kinonun, daha doğrusu,
kino aparatının yaranması tarixi çox-çox uzaqlara gedib çıxır. Bu muzeyi
yaradanların fikrincə,
kino hələ 30 min il bundan öncə
mağara insanının
qayalar üzərində
həkk etdiyi, hərəkət anında
təsvirləri verilən
insan və heyvan şəkilləriylə
bağlı olub və daha sonra
yeni-yeni icadlar ortaya çıxıb. Nəhayətdə bu inkişafı
ərəb dünyasına
bağlayan muzey yaradıcıları qeyd edirlər ki, X əsrdə ərəb alimi İbn Əl-Həysamın obskur
kamerasının hərəkətini
izah etmişdir. Bu obskur kameralar
(camera obscura – latınca
“qara otaq”) isə ilk fotoaparatların
hazırlanmasında istifadə
olunan kameralardır.
Daha sonra pip-bokslar, fotoplastikonlar, stereoskoplar, Edisonun kinetoskopu və Lümyerlərin sinematoqrafı yaranmışdır.
Dubaydakı bu muzeyin kinematoqrafa töhfəsi ondadır ki, orda çox nadir eksponatlar əsasında kinonun yaranması tarixi əyanı sübutlarla təqdim olunur.
Bəli, bu gün biz kinonun beşiyi Fransadır deyərkən,
niyə məhz Lümyer qardaşlarının
icadına istinad edirik. Bəlkə, dünya kinosunun
beşiyi elə dünyanın özüdür,
yəni həm Qərbdir, həm də Şərq desək, bu kinonun yaranması tarixinə daha düzgün yanaşma olmazdımı?
Bəzi kinoşünaslar bu tarixi ilk kinoseansının
yaranması faktıyla
bağlayırlar.
Halbuki, kinokamerasız nə seans.
Əlbəttə ki, bu fikirdə özüm də israr etməsəm də, ancaq Qalileyin sözü olmasın, “Axı Yer fırlanır”… Kino da eləcə.
Yeri gəlmişkən, bir faktı da qeyd edim. Ötən ay Birləşmiş Ərəb Əmirliklərinin İqtisadiyyat naziri Sultan Bin Saeed Al-Mansoorinin ölkəmizə səfəri bir canlanma yaratdı iqtisadi mühitdə. Bizim BƏƏ-yə, BƏƏ-nin bizim iqtisadiyyata qoyduğu sərmayələrlə bağlı məruzələr dinlənildi. Mədəniyyət və kino sahəsində də belə sərmayələr yaxşı nəticə verə bilər. Ölkəmizdə baş mükafata layiq görülən BƏƏ filmindən sonra bizim də Dubay festivalında kinomuzun uğurunu təsdiqləyən festivalın baş mükafatına – “Möhür”ə layiq görülə bilmək şansımız var. Bu dəfə də olmasa, gələn dəfə...
Sədaqət KAMAL
Mədəniyyət.- 2019.- 29
noyabr.- S.7.