Uşaqlığın havası var başımda...
Yaxud iki rəssamın
bir sərgisindən təəssürat
Müasir Azərbaycan incəsənəti dinamik inkişaf edərək müxtəlif yanaşmalarla rəssamlıq, heykəltəraşlıq, performans, instalyasiya, video-art və fotoqrafiya kimi sahələrdə maraqlı yaradıcı baxışları təqdim edir. Mədəniyyətə, cəmiyyətə, ətrafa, eləcə də dünyada baş verən elmi-texniki yeniliklərə sənət yanaşmasının gözəl nümunələrindən birinə bu günlərdə “Qazelli Art House”da izlədiyimiz sərgidə şahidlik etdik.
Öncə düşündüm ki, bəlkə də bu əsərlərdəki sənəti təsvir etmək üçün sözə ehtiyac yoxdur. Necə deyərlər, baxan baxsın, anlayan da anlasın... Amma rəssamlar Aqil Abdullayev və Fərhad Fərzəlinin “Uşaqlığı yenidən yazarkən” adlı birgə sərgisi “yazmasam olmaz” fikrini diktə etdi.
Sərgidə nümayiş olunan əsərlərdə müxtəlif cərəyanlara meyil var idimi? Düzü, heç bunun da dəqiq fərqinə varmadım. Çünki buradakı sənət nümunələri sanki həm keçmişə, həm də sənətə yeni baxışı tövsiyə edirdi. Forma-biçim baxımından duyulası dərəcədə müasir, məzmunca kifayət qədər düşündürücü əsərlər müasir sənətə sevgi və anlaşma mesajı verirdi...
Arzularında yaratdığı məxsusi uşaq otağı və səmimi etiraf
İlk olaraq Aqil Abdullayevin işləri ilə tanış oluram. Rəssamın fikir və emosiyalarını təsvir edən nümunələr, rəng özəllikləri ziddiyyət və gerçəkliyə fərqli kontekstdən baxışları əks etdirir. Müəllif həmçinin sosial şəbəkələr, filmlər və instalyasiyalar vasitəsilə incəsənətin yeni sahələrinə müraciət edir. Əsərləri izlədikcə sanki rəssamın cəmiyyətə mesajlarını eşitmiş oluruq. Xüsusən də bu mesajlar rəng seçimində daha qabarıq nəzərə çarpır. Rəssam Şərq mədəniyyətinin kənar amillərin təsirinə necə düşməsini təsvir etmək üçün tez-tez əsərlərində “alter-eqolar” (insanın başqa bir məni) və uydurulmuş personajlar yaradır. Bu silsilədə biz nə qədər yumor və optimizm görsək də, eyni zamanda düşündürücü anlar və kədəri də sezmək mümkündür.
“Super klişe, super qəribəlik, super qeyri-adilik” adlı silsilədə rəssam uşaqlıq dövrü yataq otağının nağılvarı təzahürünü yaradıb. Təkbuynuz və su pəriləri kimi mifoloji obrazlardan istifadə edən rəssam özünün uşaq yaşlarındakı arzularını canlandırmağa çalışıb. Beş nəfər ailə üzvünün yaşadığı kiçik bir evdə böyümə təcrübəsindən istifadə edərək arzularında yaşatdığı məxsusi uşaq otağının təsviri maraq doğurur. Ailə mətbəxində yerləşdirilmiş birnəfərlik çarpayı və heç vaxt maraqlı suvenirlərinə və xatirə əşyalarına yer tapılmayan bir uşaq otağı mənzərəsi. Bütün bu yanaşma isə ən sonda yenə də eyni bir nöqtədə birləşmiş olur: səmimi etiraf...
Aqil Abdullayev İngiltərənin Nottingem Trent Universitetinin Təsviri incəsənət
fakültəsinin bakalavr dərəcəsini
bitirib. 2018-ci il “Bloomberg New Contemporaries” mükafatına və Nottingemdə One Throsby Street Qalereyasının
“Attic Residency” proqramının iştirakçısı adına
layiq görülüb.
Əsərləri Liverpul
Biennalesi (2018), Primary Müasir
İncəsənət Məkanı
(2017), “The Wrong” – Yeni Rəqəmsal
Art Biennalesi (2017), Tate Modern (2016), Gənc Rəssamların
4-cü Moskva Beynəlxalq
Biennalesindəki YARAT pavilyonunda
(2012) nümayiş etdirilib.
İncəsənət antropoloji axtarışlarda açar
kimi
Fərhad Fərzəli isə yenə də təəccübləndirməyi bacardı. İlk dəfə bir neçə il
əvvəl “Bahariyyə”
layihəsində onun rəssamlıq və müasir musiqi duyğuları ilə tanış olmuşdum və davamlı olaraq sənətini izləməyə çalışırdım.
Rəssamın bu ilin əvvəlində Parisdə təqdim edilən “Tiger is tiger is a tiger is a tiger” (“Pələng var, pələng var”) adlı sərgisindən nümunələrlə yanaşı,
biz bu dəfə bir az da fərqliliklə rastlaşırıq.
Fərhad uşaqlığı yenidən
yazarkən düşüncəsi
ilə bizləri nostalji hisslərə qərq edir. 1990-cı illərin ab-havası, unudulmayan anlar və hər birimizin yaşadığı
tarix. Rəssam sanki müasir
sənət vasitəsilə
yaddaşımızı yeniləyir.
Sərgi
ilə bağlı rəssam deyir: “2000-ci ildə Bakı zəlzələsindən sonra
ailəmizlə Nizami və Bülbül küçələrinin kəsişdiyi
bir evə köçdük. Elə o dövrdən
başlayaraq küçədən
keçən təsadüfi
insanların fotosunu çəkməyə başladım.
90-cı illərin əvvəli həyatın
bozluğunu sözlə
ifadə etmək çətindir. İnsanlar, küçələr,
səmalar, ağaclar
– hər şey qara-boz çalarlara boyanmışdı. Mən bu
bozluqdan qurtulub sağ qaldım. İndi 32 yaşım var və 3 yaşımdan etibarən məşğul
olduğum işlə
davam edirəm. Tez-tez ev dəyişsək də, bütün arxivimi qoruyub saxlamışam”.
Bəli,
bu mövzulardan və təcrübədən
ilham alan
Fərhad Fərzəli
sərgidə Bakını
gəzən balaca uşağın baxışlarını
nümayiş etdirir. Sərgidə bu dünyanı
təsvir etmək üçün plastik torbalar, ofis mebelləri, rəssamın
uşaqlıq illərinə
aid köhnə təmtəraqlı
oyuncaqlar təqdim olunur. Bu nümunələr
onun keçmişə
teatral baxışı
kimi də diqqəti cəlb edir.
Pələng rəsmləri Fərhad Fərzəli yaradıcılığında
bir xətt kimi keçir. Hələ Parisdəki
sərgidə rəssam
araşdırmaları ilə
pələngin müstəqil
Azərbaycan kimliyinin rəmzi olduğunu bir daha təsdiqləyib
və yaradıcılığını
pələng obrazı
ətrafında qurmuşdu.
Bu sərgidə də biz pələng obrazlarına rast gəlirik. Ənənəvi mədəniyyəti, xalq estetikasını və keçmiş sovet geosiyasi vəziyyətinin təhlilini
bir araya gətirən rəssam pələng obrazı ətrafında postsovet folklorunun kataloqlaşdırılmış
formasını, eləcə
də Azərbaycanın
bütpərəst keçmişini
və qalib ovçuluğu təmsil edən Mesopotamiya ilahi atributunu təcəssüm etdirir.
Bəzi İslam ənənələrində mələk
müjdəçisi hesab
olunan pələng müasir dövrdə kişi gücünün
rəmzi kimi qəbul edilir. Rəssam bu rəmzin dəyərini öyrənmək
üçün kodları
və mövcud istinadları bir araya gətirib.
Fərhad Fərzəli beynəlxalq
nüfuza malik konseptual rəssamlarımızdan
biridir. O, Azərbaycan identikliyini və vizual ikonoqrafiyanı araşdırmaq məqsədilə
bir çox sahədə, o cümlədən
rəsm, instalyasiya, performans, rəqəmsal incəsənət və səs sahələrində
fəaliyyət göstərir.
Bir rəssam kimi isə Fərhad müəyyən mövzulara
yumoristik və düşünülmüş şəkildə yanaşmaları
ilə mədəni, cinsi və coğrafi
stereotipləri təhlil
etməklə maraqlı
əsərlər ortaya
qoyur. Müxtəlif sahələrdə çalışması onun
konseptual araşdırmalarına
yardımçı olur.
O həm də incəsənətdən antropoloji
axtarışlarında bir
vasitə kimi istifadə edir.
Sərgidə diqqətimi çəkən bir məqam da minlərlə bukinist kitabları və onların üzərində qoyulmuş boş plastik torbalar idi... Müxtəlif mövzulara və sahələrə aid bu qiymətli kitabların üzərindəki bu boş torbalar müasir günümüzü simvolizə edir. Yaxud da sərginin ən maraqlı guşəsi olan rəssama aid xatirə əşyaları. Burada nələrə rast gəlmək olmur ki. Dövrünün ən bahalı, bəlkə də 90-cı illərdə bir çox uşaq və gəncin arzuladığı aksesuarlar, oyuncaq və əşyalardan tutmuş, müxtəlif ədəbiyyatlara qədər...
Mədəni irsə sadiqlik rəssamın bütün yaradıcılığını əhatə edir. Buna misal olaraq biz sərgidə milli ornamentli xalça və tekstil məmulatlarını da görürük. Müasir düşüncə yanında, ondan ayrılmayan xalça... Keçmişi unutma, gələcəyə üz tut deyir, yoxsa başqa mesajı da var? Hər halda bunu rəssam özü daha yaxşı şərh edər.
Fərhad Fərzəli 7-ci Daşkənd Müasir İncəsənət Biennalesi (2013), 16-cı Şarja İslam İncəsənəti Festivalı (2014) və “Unbound Group”un dəstəyi ilə keçirilən 6-cı Moskva Biennalesində (2015) iştirak edib. 2016-cı ildə rəssam Nailə Allahverdiyeva ilə birlikdə Rusiyanın Perm şəhərindəki PERMM muzeyində keçirilən müasir Azərbaycan incəsənətini təcəssüm etdirən “Şəkərli dağlar, neftli sahillər” adlı sərginin kuratoru olub. 2017-ci ildə isə onun əsəri “Die Greuze” adlı səyyar sərgidə nümayiş etdirilib. Həmin sərgi Rusiyanın Moskva, Sankt-Peterburq və Krasnoyarsk kimi şəhərlərində də təqdim edilib.
2011-ci ildən Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının üzvü olan Fərhad Fərzəlinin əsərləri Bakıdakı Müasir İncəsənət Muzeyinin kolleksiyasında, Milli İncəsənət Muzeyində və YARAT Müasir İncəsənət Məkanında nümayiş etdirilir.
L.Azəri
Mədəniyyət.- 2022.- 31 avqust.- S.5.