Göydə bircə ovuc tüstüsü qaldı”...

 

Şəki teatrının Bakıya gətirdiyi “21:15 qatarıhaqqında

Xəbər verdiyimiz kimi, Mədəniyyət Nazirliyi Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının (ATXİ) təşkilatçılığı ilə reallaşanQonaq teatrlayihəsində bu dəfə Şəki Dövlət Dram Teatrı paytaxtda sənətsevərlərlə görüşüb. Yaradıcı kollektiv iyunun 5-də ATXİ-nin səhnəsində türk yazar Toyğun Orbayın “21:15 qatarıpyesinin tamaşasını təqdim edib.

Bir neçə il əvvəl Əməkdar incəsənət xadimi Bəhram Osmanovun quruluşunda Akademik Milli Dram Teatrında uğurlu səhnə ömrü yaşayan bu əsər ümumən həyat ölüm haqqında düşüncələrin ifadəsi kimi oyunçudan da, tamaşaçıdan da bir anlamdaruhundan ayrılmağıtələb edir. Qəhrəmanın da dediyi kimi, “içiboş cismə tamaşa üçün”. Onu da qeyd edim ki, ixtisasca beyin cərrahı olan müəllifin 2002-ci ildə qələmə aldığı pyes Türkiyənin bir neçə teatrında, eləcə ölkəmizlə yanaşı, Fransa İngiltərədə səhnəyə qoyulub.

Bir neçə il əvvəl Əməkdar incəsənət xadimi Bəhram Osmanovun quruluşunda Akademik Milli Dram Teatrında uğurlu səhnə ömrü yaşayan bu əsər ümumən həyat ölüm haqqında düşüncələrin ifadəsi kimi oyunçudan da, tamaşaçıdan da bir anlamdaruhundan ayrılmağıtələb edir. Qəhrəmanın da dediyi kimi, “içi boş cismə tamaşa üçün”. Onu da qeyd edim ki, ixtisasca beyin cərrahı olan müəllifin 2002-ci ildə qələmə aldığı pyes Türkiyənin bir neçə teatrında, eləcə ölkəmizlə yanaşı, Fransa İngiltərədə səhnəyə qoyulub.

Şəki teatrındagerçəkliyin məngənə oyunu”na gənc rejissor, maraqlı düşüncə zövqə malik Elvin Nuri quruluş verib. Səhnə əsərinin quruluşçu rəssamı Sahib Əhmədov, geyim üzrə rəssamı Surə İslamova, musiqi tərtibatçısı Zeynəb Xəlilovadır. Rolları Əməkdar artistlər Akif Yusifov (Vağzal məmuru), Rəhim Qocayev (Kişi), aktyorlar Lalə Məmməd (Qadın) Rəsul Məmmədrəhimov (İkinci kişi) ifa edirlər.

...Bir platformalı kiçik dəmiryol vağzalı: sağ tərəfdə qapısı platformaya baxan, kiçik pəncərəsi səhnəyə açılan bir otaq var. Pəncərənin üstündəKassayazılıb. Tamaşaçılarla üzbəüzdə  skamya, skamyanın solunda isə lampaları solğun, sarımtıl işıq saçan iki elektrik dirəyi. Sağdaotağın ön divarının lap yuxarısında asılan vağzal saatı 21:15-i göstərir. Səhnə elə işıqlandırılıb ki, gecə olduğu bilinir.

Pərdə açılır. Kişi skamyada əyləşib qəzet oxuyur, eyni zamanda qulaqlıq taxıb musiqi dinləyir. Vağzal məmuru uzunsaplı süpürgə ilə yeri süpürür, topladığı çör-çöpüskamyadakı qadın çantasını, səhnənin önündəki saat əqrəbinizibil qutusuna atır. Sonra əsgi ilə skamya, lampa kassa pəncərəsinin tozunu alır. Əynindəki təmiz, lakin nimdaş nəzarətçi geyimi, qocaldığı, artıq pensiya yaşına çoxdan çatdığı əyilən qamətindən sezilsə , buna inad çevikliyi sezilir. İşini tamamlayır. Sonra heç vaxt bilet satıb, qatar qarşılayıb, yola salmağını görmədiyimiz kassasınaözünün kiçik məzarına girir.

Ucaboylu, səliqəli geyimli ortayaşlı kişi öz işindədirqəzetdən oxuyub, musiqidən zövq aldığını göstərir. Vağzala gələn ortayaşlı, səliqəli tələskən qadının da fərqində deyil. Qadın çamadanı çəkə-çəkə kassaya yaxınlaşır şüşəni döyür. Vağzal məmuru pəncərəni açır. Qadın həyəcanlı halda 21:15 qatarının zaman gələcəyini soruşur. Etinasız deyilənbilmirəm”dən əsəbiləşərək vağzal saatına baxır, “saat 21:15 olub ki...” deyərək ümidsizcəsinə dəmir yoluna boylanır.

Yaşlı məmur pəncərəni örtür, sonra qapını açıb eşiyə çıxır, süpürgəni götürüb təzədən yeri süpürməyə başlayır. Qadın çaşqınlıq içində onu seyr edir. Sonra suallardan səbirsiz sərnişinlərdən bezmiş haldaXanım, o saat həmişə 21:15-i göstərirdeyir. Sonra daha da gərilərək onaYaxşı, onda, Allah xətrinə, deyin: bu mirət qatar, adətən, saat neçədə gəlir?” sualını verən qadının intizarına birdəfəlik son qoyaraq qəti şəkildəHeç neçədəcavabını verib, yenə kassa-məzarına girir.

Qadın çaşmış halda bir müddət yerində donub qalır. Sonra çamadanını çəkə-çəkə Kişinin əyləşdiyi skamyaya yaxınlaşır bir qıraqda əyləşir. Hərdənbir dönüb nəzərlərini Kişiyə zilləyir. Amma o, qəzet oxumağa, musiqi dinləməyə elə aludə olub ki, bu baxışları hiss eləmir.

Onlar bir-birinin fərqinə varmaq üçün çoxdan gecikmiş iki son yolçudurlar. Əslində, heç biri niyə üçün yaşadıqlarını, daha doğrusu, niyə bu boyda ömrü istədikləri kimi yaşamadıqlarını dərk ediblər.

Tamaşa boyu biz həyata gələndən ölüm uğrunda mübarizəmizi, əslində, dünyaya ölmək üçün gəldiyimizi dərk etdiyimiz halda belə yaşamaqdan çox, “yaşatmaq”, “başqaları deyər, düşünər”, “bəlkə belə olsa, daha yaxşıdır”, “yox əşi, sabah daha maraqlı olar”, “qoy, bu gün, bu ay, bu il keçsin, daha yaxşı olacaqkimi cəfəng tüfeyli düşüncələrimizin darmadağın olduğunu dərk edirik.

Doğurdan e, məgər elə deyil? Elə bil kimsə mərkəzdə oturub, əlini çənəsinə dayayan teatrşünası, yarıqaranlıq səhnədə işığı düzgün nöqtəyə verməyən işıq rəssamını,  telefonunu səssiz rejimə qoymayan qıvrımsaç gənci, kamerasının işığını söndürmədiyi halda düz zalın ortasında o yan-bu yana gedən təcrübəsiz televiziya operatorunu nişan verirmiş kimi isə pıçıldayır: Sənin qatarın vaxt gələcək?...

Onlar da, siz , elə mən yoruldum. Bu an sonda onsuz da hamının vədəsiz hesab etdiyi səs gəlirtaq, taq, taq. Bayaqdan gərilən sinirlərə ürək döyüntülərinin artan ritmi əlavə olunur. Qadın tələsir, sevinir, həyəcanlanır. Kişi isəHazırlamalı bir şeyim yoxdur. Həm , o çamadanı əziyyət çəkib sürütləməyin, 21:15 qatarına yük götürmürlər!...deyib uzun işıq dirəyinin öləziyən ziyasında özü bir dirəyədönür”. Qadın isə Kişinin dediyini sanki eşitmir. Həyəcanlı halda, çamadanını sürütləyə-sürütləyə, platformanın arxa tərəfinə keçərkəngəlsənizə!” deyib qatar yoluna boylanır.

Kişi isə heç yerindən qımıldanmır. Birdən işıqlar sönür. Sürətlə keçən qatarın fit səsini xatırladan uğultu vağzala yaxınlaşdıqca güclənir, vağzaldan uzaqlaşdıqca zəifləyir. Səhnənin arxasındakı divara sanki sürətlə keçib gedən qatarın açıq pəncərələrindən işıqlar düşür. Tamaşaçıların qulağına relslərə dəyən təkərlərin səsi gəlir. Birdən işıqlar itir, relslərə dəyən təkərlərin səsi get-gedə uzaqlaşır nəhayət, gecənin qaranlığında əriyib yox olur.

Səhnə təkrar işıqlananda Qadın çaşqın halda görünür. O, heyrət içində vağzal məmuruna baxır. Kişi isə artıq yoxdur. Kitabı musiqi dinləmək üçün cihazı bir az əvvəl əyləşdiyi skamyanın üstündədir.

Yalnız bu zamanDayanmadı!” deyən qadının necə ağır yükün altında olduğunu hiss edirik. Bu itki bircə adətkər vağzal məmurunun vecinə deyil. Odur ki, yenidən bezmiş halda geriyəotağına gedə-gedəZatən heç dayanmırnidasında işini, ola bilər ki, həm ömrünü bitirir.

Qadın isə hələ çaşqınlıq içindədir. O, geriyə dönüb Kişinin yerində olmadığını görəndə tək həmsöhbətini itirməyin verdiyi əzabla məmurdan onun da yerini xəbər alır. “Xanım, bəy? Burada bəy-filan olmayıbcavabından sonra hər şeyin fərqinə varır. Düşən çiyinləri, sinəsinə əyilən başı rabitəsiz nitqi onu gerçəyin içinə çəkir. Ağır addımlarla Kişinin bir az əvvəl əyləşdiyi skamyaya tərəf gedir kitabı əlinə alıb, səhifələri yavaş-yavaş çevirir. Bu vaxt İkinci kişi ağır çamadanlarını darta-darta səhnəyə qalxır. Qatarın vaxt gələcəyini soruşub əşyalarını kassanın önünə qoyub bilet almağa tələsir. Beləcə, tarix dialoqlar təkrarlanır. Heç vaxt başqaları üçün gəlməyəcək “21:15 qatarı”nın sərnişini olan Qadın gülümsəyərək yeni sakinə isə izah etməyə çalışır. Sonra fikrindən daşınıb o da qatar gəlincəyədək susur...

Tamaşa, onun müəllif ideyası quruluşu, aktyor oyunu, ələlxüsus da əsas plana xələl gətirməyən əlavə keçidlər əsərin tam mahiyyətinə varmaq baxımından uyğun səhnə aktı  idi. Yeganə qüsur ölümdən keçən onu gözləyən iki nəfərin dialoqundakı qışqırtı, qeyri-adi hərəkətlilik, tamaşaçının fikrini dağıdan izafi  jestlər, seyrçiyə xitab dönüşləri əsas ideyanın birbaşa nüfuz etməsinə xələl gətirirdi.

Qonaq teatrın paytaxt  tamaşaçıları ilə görüşü ümumən maraqlı oldu. Deməli, Şəki teatrı hər zaman olduğu kimi, öz ampluasında qaldığını ənənəsini ustalıqla yaşatdığını tamaşaçıya elan-təqdim edə bilir.

 

Həmidə Nizamiqızı

Mədəniyyət.- 2023.- 9 iyun.- S.1;4.