Qarabağ problemi ədəbiyyatda

 

   1-ci yazı

  

   Qarabağ mövzusu Azərbaycan ədəbiyyatının daim izlədiyi məsələ olub. Bunu Qarabağ mövzusuna həsr olunan əsərlərdə görmək olar. Azərbaycanın ən qədim tarixən inkişaf etmiş ərazilərindən olan Qarabağ istər zəngin maddi mənəvi mədəniyyəti, əvəzsiz təbii gözəllikləri, istərsə milli maraqların, ictimai-siyasi mübarizələrin, hərbi münaqişə müharibələrin bilavasitə mərkəzi meydanına çevrilmə gerçəklikləri ilə həm söz-sənət adamlarının diqqətini cəlb etmiş, milli ədəbiyyatımızın başlıca tədqiqat obyektlərindən birinə çevrilmişdir. Artıq 20 ildən çoxdur ki, Qarabağda onun ətrafında baş verən hadisələr - Azərbaycan torpaqlarına erməni təcavüzü nəticəsində bu mövzu daha da aktuallaşmış, cəmiyyətdə başlıca problem səviyyəsinə yüksəlmişdir. Lakin əvvəllər, indi ədəbiyyatımız bu mövzudan bəhs edərkən bir milləti digər millətin üstünə qaldırmaq niyyəti güdməmişdir. Əksinə o, milli hüquq azadlıqlarımız uğrunda mübarizəyə səsləməklə yanaşı, xəyanət xudpəsəndliyin, zülm irticanın, təcavüz ekspansionizmin sonu olmadığına inandırmağa çalışmış, yolunu azmışları doğru yola səsləmişdir. Qarabağ mövzusunun Azərbaycan ədəbiyyatında təşəkkül tarixi inkişaf mərhələləri bu mövzunun ümumiyyətlə Azərbaycanın ictimai-siyasi sosial-mədəni həyatı ilə ayrılmaz surətdə bağlı olduğunu, milli ədəbiyyatımızın bilavasitə Qarabağ mövzusu vasitəsilə yeni-yeni bədii meyil keyfiyyət xüsusiyyətlərinə yiyələnərək inkişaf etdiyini əks etdirir. Bununla belə, mövzunun təşəkkülü ilə bağlı ədəbi-tarixi materialların qıtlığı problemi danılmazdır ki, bu da ümumən Azərbaycan ədəbi-tarixi prosesinin tədqiqi vəziyyəti bu istiqamətdə sistemli tədqiqata zaman-zaman göstərilən neqativ təsirlərlə əlaqədardır. Əvvəla, qədim dövrlər üçün yazılı ədəbiyyatımızın, xüsusən nəsrimizin yoxsulluğu haqqındakı mülahizələrinbuzuhələ tamamilə sındırılıb-əridilməmişdir. Bədii sözdə, etnik yaddaşda sənədləşən düşüncə mənəviyyat, folklor, dil, adət-ənənə özəllikləri olmasaydı, Qarabağı işğal etməyə, zor gücünə özününküləşdirməyə ehtiyac yaranmazdı. Hər halda tarix bir daha göstərdi ki, Azərbaycana təcavüz, Qarabağın vahid candan qopardılması qəsdi öncə mənəvi dəyərlərimizə, qədim maddi mənəvi mədəniyyət örnəklərimizə qəsd təcavüzdən başlamışdır.

 

Azərbaycan bədii ədəbiyyatında erməni terrorçusu (işğalçısı) haqqında mülahizələr

 

Ermənistanda yaşayan dünyaya səpələnmiş ermənilər, o cümlədən gənc erməni nəsli arasında, Dağlıq Qarabağın anneksiya edilməsini «milli-azadlıq mübarizəsi» kimi görüşlərin formalaşdırılması istiqamətində məqsədyönlü siyasi kurs davam etdirilir. Hətta bu «mübarizənin» son məqsədlərə çatmadığı orta perspektivlərdə Naxçıvan «Şimali Qarabağın» «azad edilməsi» üçün yenidən müharibənin başlanacağı tezisləri erməni gənclərinə aşılandırılır. Terrorçu dövlət olan Ermənistan Respublikasında nasist dəyərlərin təbliğatı «təmas xəttində» işğalçılar tərəfindən «atəşkəş rejimi»nin vaxtaşırı pozulmasında da özünü büruzə verir. «Atəşkəs dövründə» düşmənin hücumlarını dəf edən Azərbaycan əsgərləri Vətən uğrunda şəhidlik zirvəsinə ucalırlar. Belə bir şəraitdə, özünü Azərbaycan övladı sayan ziyalı düşmənin təcavüzünə qarşı mübarizə aparmağa qadir olan milli ideologiyanın formalaşdırılması əhali arasında yayılması istiqamətində addımlar atmalıdır. Təbii ki, ideoloji təbliğatda geniş istifadə edilən bədii ədəbiyyat bu prosesdən kənarda qala bilməz. Diqqətəlayıq haldır ki, son dövrlərdə Azərbaycan ədəbiyyatında Dağlıq Qarabağ mübaribəsi erməni təcavüzü mövzusuna marağın artması müşahidə edilir. Bu istiqamətdə qələmə alınmış əsərlərdə erməni terrorçusu (işğalçısı) surətinin verilməsi, həmçinin bu surətə xas səciyyələrin təhlil edilməsi xüsusi maraq doğurur. Müxtəlif janrlarda qələmə alınmış ədəbi nümunələrdə erməni terrorçusu (işğalçısı) surətinin açıqlanmasının səciyyəvi xüsusiyyətləri özünü büruzə vermişdir ki, onları da nisbi olaraq aşağıdakı qaydada qruplaşdırmaq mümkündür:

 

· erməni terrorçusunun (işğalçısının) Azərbaycan azərbaycanlılarla əlaqəli olması;

· erməni terrorçusunun (işğalçısının) neofaşist ideoloji dəyərlərə riayət etməsi;

· erməni terrorçusunun (işğalçısının) daxili aləminin insanlıq və humanistlilik böhranına məruz qalması;

· erməni terrorçusunun (işğalçısının) kəskin mənəvi-psixoloji sindroma məruz qalması;

· erməni terrorçusunun (işğalçısının) məhv edilməsi.

 

Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında əsərlərin əksər qismində təsvir olunan erməni terrorçularının (işğalçılarının) millətimiz arasında böyüdüyü, bizim adət-ənənələr mentalitetimiz ilə tanış olması diqqəti cəlb edir. Qələmə alınmış əsərlərdə həmin ermənilər məharətlə maskalanmış «mehriban», «şirindil», «yazıq görkəmli» tipik surətlərdə təsvir olunur. Məsələn, Nüşabə Məmmədlinin «Zəngulə» romanında Aşot Qulamyan vaxtilə azərbaycanlılar arasında yaşamış azərbaycanlılarla «dostluq» əlaqələri saxlamışdır. Eynilə Nigar Qarayevanın «Daş hasar» romanındakı Xpes Xristofor, Elçin Mehrəliyevin «Doxsanıncı illər» romanındakı Samvel, Əli Əmirlinin «Ölü doğan şəhər» romanındakı Aşot digər əsərlərdə təsvir olunan erməni obrazları da sıx olaraq Azərbaycan ya ayrı-ayrı Azərbaycanla əlaqəli olmuşlar.

N.Qarayevanın qələmə aldığı «Daş hasar» əsərinə diqqət yetirək. Romanda erməni terrorçusu kimi qələmə verilmiş Xpes Xristofor Azərbaycanda yaşamış Azərbaycan çörəyi ilə böyümüşdür. Azərbaycanlıların köməkləşərək Xpes Xristoforun yanmış evinin əvəzinə yeni ev tikmələrinə, imkan daxilində pay gətirmələrinə baxmayaraq, erməninin arvadı Aşxenlə birdən-birə yoxa çıxmaları, kəndi tərk etməmişdən qabaq etdikləri insanlığa xas olmayan heyvani hərəkətlər (meyvə ağaclarının, üzüm tənəklərinin, qızılgül kollarının doğrayıb böyrü üstə yerə sərməsi, evin döşəməsi divarını oyuq-oyuq etməsi, qapı-pəncərələri sındırması) onların daxilindəki Azərbaycan millətinə olan nifrətini açıqlayır. N.Məmmədlinin qələmə aldığı «Zəngulə» romanındakı Aşot Qulamyanın obrazı da xüsusi maraq doğurur. Əsir düşmüş azərbaycanlılar içərisində duz-çörək kəsdiyi dostunun həyat yoldaşının namusuna sui-qəsd etmək istəyən dostunun qızı Rəhimənin bir gözünü çıxardan, tanıdığı bir insanın övladını kor edən Aşot Qulamyan bu baxımdan tipik erməni terrorçusu (işğalçısı) obrazı kimi qəbul edilə bilər.

Bununla belə, erməni terrorçusu (işğalçısı) surətinin açıqlanması zamanı Dağlıq Qarabağ ermənilərinin yox, məhz Ermənistandan gəlmiş cinayətkarların əsas götürülməsi faktı xüsusi qeydə alınmalıdır. E.Mehrəliyevin «Doxsanıncı illər» əsərində 80-ci illərin sonu, 90- illərdə milli qarşıdurmanın kəskinləşməsi istiqamətində əsasən Qarabağ ermənilərinin deyil, Ermənistandan xaricdən gəlmiş xüsusi hazırlanmış qatillər tərəfindən təkan verildiyi qeyd edilmişdir: «...hər qayanın dalında bir erməni yatır. Silahlı, saqqallı ermənilər. Deyirlər, o xarabadan tökülüşüb gəliblər, Ermənistandan».

Hətta erməni şovinist təşkilatlarının Azərbaycanda fəaliyyət göstərməsi, Azərbaycanda millətçi dərnəklərin yaradılması istiqamətində fəal görülməsi yazarların diqqətindən kənar qalmamışdır. Bu baxımdan, Əli Əmirlinin «Ölü doğan şəhər» romanı maraq kəsb edir. Belə ki, adıçəkilən romanda «Krunk» kimi erməni terrorçuları (işğalçıları) ilə əlaqəli olan təşkilatın Azərbaycandakı fəaliyyəti işıqlandırılmışdır. Azərbaycan təhsil sistemində işləyən erməni qadınının «Krunk»a üzv olması açıqlanır. «Krunk» adlı təşkilatın dırnaqarası fəaliyyəti müəllif tərəfindən bədii dillə təsvir edilir: «...bu təşkilata verdiyi pul insanpərvərlik, vətənpərvərlik rəmzidir. Azərbaycanda, elə Ermənistan ərazisində yaşayan imkansız, maddi vəziyyəti ağır olan ermənilərə kömək etmək, yardım göstərmək müqəddəs , vətəndaşlıq borcudur. Sonralar, yəni Dağlıq Qarabağ «marafon»unun bədnam niyyəti hamıya, xüsusilə Azərbaycanda şad-xürrəm yaşayan ermənilərə məlum olan «Krunk» haqqında fikri dəyişdi. Başa düşdü ki, ayda xəzinəsinə iyirmi beş-otuz manat köçürdüyü «Krunk»un məqsədi heç zavallı, kasıb ermənilərə yardım etmək deyil, qonşu torpağını zəbt eləmək, qəsbkarlıqdır».

 

 

Davamı gələn sayımızda

 

Sabutay

 

Mədəniyyət.- 2009.- 24 aprel.- S. 12.