Qulu AğsəsinNabran novellası

 

Qulu AğsəsinNabran novellasıadında yeni kitabı nəşr olunub. Qutlu axarıncı olsun. “Avrasiya press” nəşriyyatında cap olunan bu iri həcmli kitabda Qulu Ağsəsin novellası, pyesi, hekayələri, esse publisistikası, eləcə onun haqqında Ç.Əlioğlu, F.Qoca, V.Bəhmənli, R.Kamal, T.Abdinin başqa tanınmış imza sahiblərinin yazdığı məqalələr toplanmışdır.

 

Daim işdən qovulmuş adam kimi yeriyən, otağında hamını xoş üzlə qarşılayan, sakit nizamlı danışan Qulunun başının altındanələrivarmış. “Nabran novellasıQulu Ağsəsin nasir dramaturq kimi tanınmasına zəmin yaradır. Bizsə, Qulu Ağsəsi bu günə kimi daha çox şair publisist kimi tanımışıq. Ədəbiyyatda elə şeirlər var ki, onlar həm şairin obrazını yaradırlar. Məsələn, “Gülhanə parkı” - N. Hikmət, “Aysel, git başımdan” - Atilla İlhan, “Ayrılıq” - Ramiz Rövşən b. Qulu Ağsəs deyiləndə mənim ağlıma gələn ilk sözMüharibə əliliolur. Mənim fikir-düşüncəmdə Qulu Ağsəs neçə kitab çıxarsa da şair daim yaşayacaq başqa cür qəbul olunmasını istəməzdim. Mən dünya Azərbaycan ədəbiyyatından çox az şeir bəyənirəm. Bəyəndiyim şeirlərdən biri Müharibə əlilidir”. Şair Qulu Ağsəslə nasir dramaturq Qulu Ağsəsi ürəyimdə beynimdə tam ayrı köşələrə qoyaraq bu məqamdaNabran novellasıhaqqında danışmaq istəyirəm.

Nabran novellasıdaha çox ovqat əsəri sayıla bilər. Adətən novella janrı oxucunu gözlənilməzliyə aparır. Bu novellanı oxuyan adamsa iki qat yanılır. Birinci qatda oxucu BunininKəndpovesti ilə bu hekayənin bağlılığı olduğunu anlamağa çalışır. İkinci qatda filosof bildiyi şəxsinsuyun dalğa tutmayan hissəsində heyvanlara göz qoyansıradan bir adam olduğu anlaşılır. Lakonik maraqlı novelladır.

Qədir gecəsixatirə, gündəlik janrlarını sanki hekayənin bətnində əritməyə çalışıb. Bu mündəricə Qədir Rüstəmovu yaxından tanımayanlar üçün daha maraqlı görünə bilər. Hekayədə maraqlı faktlar - Qədir Rüstəmovun maşınını polis işçilərinin saxlaması, sonra sənətkara hörmət naminə vəzifə pozuntularına yol vermələri qabardılır. Böyük daxili mənalar ehtiva etməsə , maralı ovqat hekayəsi sayıla bilər.

Dörd simHabil Əliyevə həsr edilib. Hekayə təhkiyə baxımından sanki Habil Əliyevin dilindən verilir. Oxucuda elə assosiasiya oyadır ki, sanki Habil Əliyev müsahibə verir. Patrik ZuskindinKontrabasmonopyesində olduğu kimi, sənətkarın dilindən sənət haqqında çox maraqlı fikirlər söylənilir. “ Mən neylədim? Neyləyəcəm, kökündən çalmağa başladım, kamançanı tarın əlindən aldım”.

“Solo konserthekayəsi Möhlət Müslümovun dilindən söylənilir. “Dörd simhekayəsindəki bədii texnikadan burada da istifadə edilib. Bu hekayədə sənət haqqında çox dəyərli fikirlər söylənilir. “Fəxri adımın olmamağı heç məni pəjmürdə eləməyib”. Doğulandamitirkamayazmamışdılar ki, əməkdar artist Möhlət Müslümov. 46 yaşım var, hamı mənə hörmətlə sənətkar deyir. Ustad deyənlər var yaxudHərdən məndən soruşurlar ki, tarı sevirəm? Sən Allah, bu da sözdü? Sevməsəm, onu necə bağrıma basa bilərəm? Heç o, güclə gəlib mənim sinəmə sığmaz, axı...”

Qarğışhekayəsində Süleyman Abdullayevin ömür-günündən bəhs edilir. Təhkiyə ümumi əvvəlki iki hekayədən fərqlənir. Süjet yuxarıda adıçəkilən iki hekayədən fərqli olaraq burada olub bitmiş hadisələrin xatırlanması yönümündə əks olunur. Hekayədə Seyid Şuşinski Süleyman Abdullayevin simasındaustad şəyirdməqamlarına toxunulur.

Bəbiş kişinin qızıhekayəsində Akif İslamzadə Sara Qədimova haqqında danışılır. “Qarğışhekayəsində olduğu kimi, burada da hadisələr xatırlanma metodu ilə əks olunur obrazların dili ilə müasir problemlərə toxunulur. “ Düzdü, o dövrdə qadağalar olub, amma indiki biabırçılıqları biz görməmişik. Müğənnilər bir-birini qəzetdə ifşa eləyir, məhkəmədə tutdurur. Bizim ağzımız idi, Xan əminin, Yavər xanımın qabağında oxuyaq”.

Peyğəmbərin məqbərəsində qətl”. Bu ədəbi nümunə klassik hekayələrin (Ə. HaqverdiyevinQiyamət”, Cəlil MəmmədquluzadəninPirverdinin xoruzu”) üslubuna bənzəməklə digərlərindən fərqli olaraq yetkin bir süjetə malikdir. Qarabağlı Abdal Qasımın qəhrəmanlıqlarından danışılır. Qulunun publisistikasında hekayələrində (hətta şeirlərində ) təbii olaraq vətən yanğısı, həsrəti yer alır. Hekayənin sonu bu sözlərlə tamamlanır “... Nəvə Qasım danışır ki, atam öləndə mənə son sözü bu oldu: Sən Abdal Qasımın nəvəsisən, Əfqan kişinin oğlu - unutma! Bizim bu xalqdan düşmənimiz olmayıb, ermənidən dostumuz. Bir bunu yadında saxla”.

“On üç şəkilli pyesəsərini kitabın ürəyi adlandırmaq olar. Pyesdə Asif Yusif oğlu Məhərrəmovun taleyindən, müharibədə yaralanmasından, ölümündən danışılır. Ayrı-ayrı illərdə qəhrəmanın taleyilə bağlı maraqlı məlumatlar verilir. Asifin simasında Qarabağ problemi, hadisələrin üstündən ötən illər oxucuya sadə dillə birbaşa çatdırılır. Ənənəvi dram quruluşundan fərqli olan pyes bir növ remarka təhkiyəsi ilə verilir. Çox maraqlı bədii texnika ilə işlənilib dil faktoru baxımından da uğurludur. “Əsərin sonu isə daha təsirlidir. Belə ki, hadisələrdən bir neçə il sonra Asif Yusif oğlu Məhərrəmovun ev-muzeyinə gələn 6 nömrəli məktəbin şagirdləri muzeydəki lövhədən qəhrəmanın adını, tərcümeyi-halını oxuyurlar: “Sənəti: kişi. Sənəti: Vətənə xidmət. Şəhid olduğu tarix: Ağdamın işğal günü. Şəhid olduğu tarix: 1 iyun 1994-cü il. Gözünün düşməni: şər. Gözünün düşmənləri: Yurdun düşmənləri. Təxəllüsü: Freyd. Varisi: düşmən çəpəri oğullar. Mirası: Kişilik”.

Yuxu dərmanıessesi mətn strukturu məzmun baxımından çox maraqlıdır. “Ulduzjurnalında bir dəfə oxumağıma baxmayaraq, təkrar oxudum. Bəzi məqamları tezislər şəklində əks etdirib. Hətta bəzi cümlələr var ki, aforizm kitablarına da daxil edilə bilər. Məsələn:

«Qorxaq dünyaya qalib gəlmək arzusuna qalib gəlmişdi».

«Həqiqət qarşısında çoxu baş əyir. Sevdiyindən yox, həqiqətin gözünün içinə baxa bilmədiyindən».

Bəzi məqamlarsa poetik nəsri xatırladır, sanki poeziyanı prozada əritmək istəyib: “Otları meh bişirir, qoyun yeyir». «Bahar adamı yanına çağırır, qış adamın ayağına gəlir”. Ən çox bəyəndiyim səmimiyyətinə heyran qaldığım Qulunun dostlar haqqında yazdığı məqam oldu. “Mənim azərbaycanlı dostlarımın çoxu ingiltərəli çıxdı: məlum oldu ki, onların daimi dostları yox, daimi maraqları varmış”.

Bundan başqa, Ə.Əylisli, V.Səmədoğlu,V.B.Odər, R. Rövşən . b. (hamısını yazmaq üçün Qulu Ağsəs olmaq lazımdı) haqqında maraqlı, arqumentlərlə zəngin məqalələr var.  

 

 

Fərid Hüseyn

 

Mədəniyyət.- 2009.- 12 iyun.- S. 13.