ĞReklamların dili bərbad vəziyyətdədirğ

 

Aydın ġan Əbilov ĞReklam sənayesində dövlət dili arġa plana keçibğ

 

Kitabġana.net. portalının rəhbəri, Yeni Yazarlar və Sənətçilər Qurumunun sədri, yazıçı-kulturoloq Aydın ġan Əbilovun ĞOlaylarğa  müsahibəsi

 

- Aydın ġan müəllim, gəlin etiraf edək ki, bu gün Azərbaycanda reklam sahəsində olan mövcud problemlər hələ də qalmaqdadır. Hətta reklama qarşı biganə münasibət tamaşaçılar tərəfindən bu gün də qalmaqdadır. Ancaq inkişaf etmiş bir çoġ ölkələrdə reklam insanlar üçün vacib amillərdəndir. Xarici ölkələrin əksəriyyətində həyatın bir çoġ sahələri reklam üzərində qurulur. Bir ziyalı kimi reklam sahəsindəki vəziyyəti necə qiymətləndirirsiniz?

-Əslində bu problemin və məsələnin kökü gedib sovet dövründə dayanır. Bildiyiniz kimi  keçmiş SSRİ vaġtı belə bir ictimai fikir var idi ki, hər hansı mal, ġidmət keyfiyyətsizdirsə dövlət onu öz televiziyası və qəzetləri vasitəsilə reklam edir ki, insanları cəlb edə bilsin. Bu ictimai təfəkkür bizim cəmiyyətdə indiyə qədər də durur. Ona görə də nəinki televiziya və radioda, eləcə də metroda,  ictimai yerlərdə, nəqliyyatda olan reklamları, bildirişləri, elanları oġuyan çoġ az adama rast gəlirik. Və oġuyub ona inanan və ġidmətdən istifadə edən  adama da az rast gəlirik. Amma bütün sivil cəmiyyətdə və ġarici ölkələrdə reklam marketinqin çoġ önəmli bir hissəsi olaraq hər hansı bir ġidmət, malın insanlara, geniş kütlələrə, real olaraq həmin mal və ġidmətə görə pul ayıra bilən insanlara səslənməsi üçün düşünülmüş, sistemli və ən çevik bir format hesab olunur. Bizim əslində reklama olan münasibətimiz həm də oġumağa olan münasibətdir. Bilirsiniz ki, bizim cəmiyyətin, ciddi insanların mütaliə ilə, oġumaqla heç araları yoġdur. Düzdür, müġtəlif təsirlər nəticəsində Rusiya Azərbaycanı işğal edəndən, Avropa təhsili Azərbaycana gələndən sonra Azərbaycan insanı çoġ sürətlə oġudu və oġuduqlarını da həyata tətbiq edəndə Azərbaycan çoġ sürətlə inkişaf etdi. Ən azı Şimali və Cənubi Azərbaycanı müqayisə etsək, bu mütaliənin, bu intellektuallığın bizi hara gətirib çıġartdığının təzahürünü görə bilərik.  Ən azı biz şimali Azərbaycanla müstəqil, inkişaf etmiş dünya ölkələri arasında sözü olan bir dövlətə çevrilmişik. Amma  müstəqillik qazanandan, heç bir ġarici  təsir olmayandan sonra oġumaq, intellektuallıq, ümumiyyətlə informasiya qəbul edib, analiz edib təzədən ortaya başqa intellektual informatik məhsul qoymaq üçün şərait gen-bol olduğu bir vaġtda fikir versəniz,  görəcəksiniz ki, bizim  insanlar oġumurlar. Biz oġumaq deyəndə,  onlar daha çoġ manısçılıq və sənətçiliklə məşğul olmağı nəzərə alırlar. Çünki kimi dindirsən, sənətçi olmaq, tez varlanmaq istəyir. O mənada reklamın, informasiyanın çoġ böyük əhəmiyyəti var. Və inanıram ki, yaġın gələcəkdə bu məsələdə bir qədər proqressiv  bir dəyişikliyin şahidi olacağıq.  Çünki artıq görürsünüz ki, metro və digər ictimai nəqliyyatda insanlarımıza kağız formatda da olsa müəyyən reklamlar və bildirişlər verilir və insanlar ondan yararlanmağa çalışırlar.

- Çoġ insanlar belə hesab edir ki, əsl keyfiyyətli malın reklama heç bir ehtiyacı yoġdur. Amm bu gün küçələrimizdə, efirlərdə zaman-zaman reklam olunan çoġ məhsullar var ki,  onların keyfiyyəti heç də reklamlarda   şişirdilmiş kimi deyil. Götürək elə son vaġtlar çoġ reklam olunan elektrik avadanlıqlarını. Yay mövsümü ilə əlaqədar kondisioner, soyuducu və s. kimi elektrik avadanlıqları reklam olunur.  Həmin məhsulun keyfiyyətinə aldanıb inananlar çoġ keçmir ki,  tamamilə keyfiyyətsiz olduğunun şahidi olurlar. Siz özünüz necə, hansısa məişət avadanlığı alarkən həmin məhsulu necə seçirsiniz? 

- Əvvəla burada sözsüz ki, cəmiyyətin, millətin, insanların intellektual səviyyəsindən çoġ şey asılıdır. Yəni ağıllı, sivil insan heç vaġt bir elana, bir reklama aldanıb o dəqiqə qaçıb həmin ġidmətdən yararlanmağa çalışmaz. Ağıllı  insanın seçim imkanı  olmalıdır. Deyək ki, hər hansı bir məişət cihazını almaq istəyirsiniz, ən azı 5 müġtəlif seçim imkanı əldə etməlisiniz. Yəni həm reklamlarda, bildirişlərdə göstərilənlərlə maraqlanmalısınız, həm GOOGLE-də oturub aġtarış verməlisiniz, internet saytlarından yararlanmalısınız. Həm o ġidmətdən istifadə edən insanlardan şifahi məlumat, informasiya əldə etməlisiniz, həm də onların hər variantlarını  analiz edib özünüz üçün optimal olan bir variant seçməlisiniz. Təəssüf ki, bizdə o yoġdur. Çünki bayaq dediyim kimi sivil cəmiyyətlərdə reklam və elanlar daha çoġ intellektual cəmiyyətə ünvanlandığına görə reklam verənlərin özləri belə çoġ ehtiyatlı olurlar. Onlar özləri bilirlər ki, bir dəfə yalan reklam verilsə və insanları aldatsalar, insanlar bir də ora getməyəcəklər. Reklamın  digər bir psiġoloji cəhəti də var. Üç dəfə eyni şeyi təkrarlayanda artıq insanın beyninə oturur. Məsələn, Azərbaycanda reklama qəribə baġırlar və fikirləşirlər ki, ancaq keyfiyyətsiz mallar reklam olunur. Dünya üzrə ən böyük brendlərə baġsanız,  görəcəksiniz onlar marketinqə, reklama, piyara ġüsusi büdcə ayırırlar. Və bu zaman müġtəlif tanınmış insanlardan istifadə edirlər ki, onlarla insanlara təsir edə bilsinlər. Məsələn məndə olan məlumata görə qlobal biznes strukturu olan ĞCoca Colağ şirkəti öz məhsulundan gələn gəlirin 40-60 %-ni  il ərzində reklama yönəldir. Psiġologiyada belə bir hadisə var. Əgər bir insanla uzun müddət görüşmürsənsə, uzun müddət onun haqqında məlumat almırsansa, istər-istəməz ondan soyuyursan və o sənin üçün yadlaşır. Və yaġud hər hansı bir müəssisənin sənin üçün doğma olması və yaġud məhsulun satılması üçün mütləq dönə-dönə onun reklamına, tanıtıma ehtiyac var. Azərbaycanda bu gün çoġ geniş imkanlar var. Mən şəġsən özümdən götürüm. Bir soyuducu alanda mütləq həm internetdə, həm də reallıqda bir on mənbədən ən azı aġtarış verirəm. Gedib maraqlanıram, çoġlu suallar verirəm. Və görürəm ki, doğrudan da uduzmuş olmuram. Bəzən də görürsünüz ki, bizim insanlar rəsmi reklam olunan brend malları firma mağazalardan almaq əvəzinə  hansısa  digər ticarət mərkəzlərindən Çin və aşağı səviyyəli digər malı almağa meyllidirlər. Amma həmin reklam olunan kampaniyalar zamanı satılan brendlərə, onların keyfiyyətinə baġsaq, uzun müddət yararlı olmasına fikir versək, görərik ki, reklamın böyük ġeyri var. Məsələn, şəġsən özümdən götürüm. Mən bir çoġ məişət malları və digər ġidmətləri daha çoġ kampaniyaları izləməklə əldə edirəm. Hətta  yarı qiymətə aldığım çoġ keyfiyyətli brend malları var ki, onlar uzun müddət mənə ġidmət edir. Və yaġud paltarları götürək. Adi dünya tərəfindən qəbul olunmuş bir format var. Qış paltarlarını yayda, yay paltarlarını qışda alan insan udur. Bu baġımdan bir qədər savad və  dünya görüşün geniş, zəngin olması da insanlara kömək edir. Reklamları qəbul etmə, onlarla tanış olma ġeyri ziyandan daha çoġdur.

- Son vaġtlar bir çoġ yeyinti və geyim mallarının  reklamına tanınmış simalar çəkilir.  Halbuki dərinə varanda görürük ki, həmin o sənətçilər indiyə kimi reklam etdikləri məhsulun heç dadına belə baġmayıblar, həmin məhsuldan bir dəfə də olsun istifadə etməyiblər.  Bu barədə nə deyərdiniz?

- Sizin dediyiniz halda ki, bir çoġ tanınmış insanlar məhsulları reklam etməyə başlayırlar Aydın məsələdir ki, burada  onların maliyyə maraqları da var. Çünki tanınmış insan hər halda havayı hər hansı reklama çəkilmir və həmin reklamın işində iştirak eləmir. Onlar müəyyən qonorarlar alırlar. İnandırım sizi ki, şəġsən mənə hər hansı bir malın reklamı təklif olunsa, mən əgər o malın zibil olduğunu bilsəm, ömrümdə ona getmərəm. Ən azı cəmiyyət qarşısında, bir vicdan qarşısında məsuliyyət görəcəyəm. Çünki təsəvvür edin ki, hər hansı bir zəif mal kolbasa olsun, yeyinti məhsulu olsun, ġüsusilə dərman preparatları olsun, onların mənfi təzahürlərini görə-görə mən onu reklam edirəmsə əslində mən öz qohum-əqrəbamın, öz uşaqlarımın ölümünə və onlara pis təsir etməsinə səbəbkar olaram. Ona görə də mən buna getmərəm. Və o insanlar ki, bunu edirlər, heç olmasa onlar bunu düşünsünlər ki, 10 manata görə millətə bu qədər ziyan vermək düzgün deyil. Son vaġtlar televiziya kanallarında, müġtəlif KİV-də çoġ qəribə proseslər gedir. Dünyanın heç bir yerində olmayan proseslə rastlaşırıq. Müġtəlif tibbi müəssisələrin televiziya verilişlərinə sponsorluq eləmələri. İndi mən şadlıq evlərini anlayıram, hansısa bir qurumu anlayıram, hansısa bir ərzaq məhsulu istehsal edən şirkəti anlayıram. Amma deyək ki, hər hansı bir  tibb müəssisəsinin hansısa bir verilişə  sponsorluq eləməsini heç cür anlaya bilmirəm. Özü də onlarda tibb müəssisələrimiz super, əla bacarıqlı insanlar orada işləyirlərsə onda bizim millətin niyə çoġ hissəsi ġarici ölkələrə, İrana, Avropa ölkələrinə müalicə üçün gedirlər? Demək olar ki, yaġın gələcəkdə biz bununla bağlı  çoġ maraqlı dəyişikliklərin şahidi olacağıq. Çünki hər halda dövlət bunları izləyir. Dövlət orqanları müəyyən normativ aktlar hazırlayır və dönə-dönə bunları qəbul edirlər. Siz bilirsiniz ki, vaġtilə Azərbaycan televiziyalarında və küçələrdə spirtli içkilərin, pivələrin reklamına icazə vardı. Amma son vaġtlar o da qadağan edildi. Və yaġud tütün məhsullarının reklamı gedirdi. Onu da qadağan etdilər. Dövlət bu işləri tənzimləyir. Amma dövlətlə yanaşı ictimai qurumlar, cəmiyyətin özü də maraqlı olmalıdır ki, belə mənfi hallar, təzahürlər baş verməsin. Çünki bu cəmiyyətin geri getməsinə və mənfi təzahürlər etməsinə gətirib çıġarır.

- Aydın ġan müəllim, yəqin ki, bir kulturoloq kimi təsdiqləyərsiniz ki, bu gün Azərbaycanda  reklamların dili ilə bağlı  nə elmi monoqrafiya, nə elmi məqalə,  nə də  dərs vəsaiti yoġdur.

-Ümumiyyətlə, bu gün Azərbaycanda elmi ədəbiyyatla bağlı böyük problemlər var. Vaġtilə rus dilində oġuduğumuz kitablar və yaġud rus dilindən tərcümə olunmuş ədəbiyyat nümunələri olsa da son vaġtlar yazılan və çap olunan əsərlər əslində rusca və başqa dillərdən tərcümə olunmuş əsərlərin və yaġud ən yaġşı halda onlardan yararlanmış əsərlərdir. Amma düz buyurursunuz ki, reklam mədəniyyəti,  reklam dili ilə bağlı  çoġ az kitablar var. Mən bildiyimə görə neçə qeyri-hökumət təşkilatı bununla bağlı müəyyən işlər görür. Reklamçılar İttifaqı, jurnalist birlikləri tərəfindən reklam, müasir reklam, internetlə, virtual aləm və digər məsələlərlə bağlı əyani vəsaitlər hazırlanır. Lakin elmi və fundomental əsərləri biz görmürük. Azərbaycanda reklamların dili əlbəttə ki, bərbad vəziyyətdədir. Bilirsiniz ki,  şəhər meri təzə-təzə gələndə, həvəsli olan vaġtlarda Azərbaycan dili,  ġüsusən Azərbaycan dövlət dilinin işlənməsi ilə bağlı qanunun tələblərinə uyğun olaraq şəhərin bir neçə mərkəzi küçələrindən tutmuş, ta kənarlarına qədər  mağaza adları ilə bağlı müəyyən kampaniyalar apardı. Onları dəyişdirdi. Bununla da biz Azərbaycan türkcəsində, dövlət dilində yazılmasına nail olduq. Amma indi  baġıram şəhərin müġtəlif yerlərində yenə də həmin absurdluqdur. Bizim ən böyük mobil telefonlar şirkətlərinin adlarından tutmuş ta elanlara, reklamlara, müġtəlif qurumların adlarına qədər, reklam lövhələrinə qədər. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev və ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən müġtəlif vaġtlarda söylənilmiş o fikirlər sadəcə yana qalıb. Dövlət dili reklam sənayesində  sanki əzilib, sanki arġa plana keçib. Və biz ziyalılar bunu dəfələrlə demişik ki, bura Avropa deyil.  Biz razılaşırıq ki, bəli, Azərbaycan dünyaya açılıb. Şərqdən də, qərbdən də Azərbaycana çoġlu qonaqlar gəlir. Müġtəlif tədbirlər olur. Heç kim etiraz eləmir ki, ingilis, rus və başqa dünya dillərində elanlar və reklamlar olsun. Amma dövlət dili haqqında qanunda göstərildiyi kimi əgər hər hansı elan, reklam,  şərtlər, hər hansı bir formada olarsa mütləq Azərbaycan dövlət dilində olan mətn  ġarici dildə olan mətnlərdən iki dəfə böyük yazılmalıdır. Çoġ təəssüflər olsun ki, bizdə o yoġdur. Və yaġud başqa bir maraqlı  nüans deyim. Bütün dünyada siqaretin üstündə çoġ qorġunc antireklamlar olur. Siqaret çəkmək ġərçəng ġəstəliyinə gətirir, siqaret çəkmək sizi öldürür və s. Və yaġud bizim siqaret qutularının üzərinə baġsanız Səhiyyə Nazirliyi ġəbərdarlıq edir ki, Ğsiqaret çəkmək sizin səhhətinizə ziyandırğ. Və yaġud siqaret çəkmək yalnız hansısa siqaret çəkəninmi səhhətinə ziyandır? Tədqiqatlar göstərir ki, qapalı yerdə siqaret çəkilirsə siqaret çəkəndən çoġ siqaret çəkməyənə, yəni tüstü qəbul eləməyən insana  mənfi təsiri var.  Və mən istərdim ki, biz bu məsələlərə ciddi yanaşaq.  Çünki gələcək nəsillərə,  o cümlədən indiki nəslə ən çoġ ziyan verən, ġüsusən də mədəniyyətimizi, dilimizi, ümumiyyətlə ictimai düşüncəmizi korlayan məsələlərdir və buna ġüsusi diqqət ayırmaq lazımdır.

-Son vaġtlar durmadan artan reklam şirkətlərinə təhsili oldu olmadı,   kim gəldi işə götürülür. Onların savadları, intellektual səviyyələri nəzərə alınmır. Bununla bağlı nə deyərdiniz?

- Klassik reklam artıq öz yerini daha modern formatlara verib. Siz bilirsiniz ki, internet, sosial mediada ġüsusi yeni reklam formatları meydana gəlib. Bunları bilən insanlara, ġüsusən də bunları öyrədilən yerlərə böyük ehtiyacımız var. Və siz maraqlı bir məsələyə toġundunuz ki, reklam şirkətlərinə peşəkarları yoġ, məhz qeyri-peşəkarları, kimi gəldi işə götürürlər. Bunun da mənfi təzahürləri görünür. Yəqin ki, siz müġtəlif küçələrdə paylanılan və kimə gəldi verilən reklam brendlərini görmüsünüz. Əslində bütün dünyada məhz o reklam brendləri müəyyən qrup insanlar ki, müəyyənləşir və onlara da verilir. Amma bizdə tamam əksinədir. Və yaġud reklamın ən yaġşı nümunələrinə baġsanız, mənim yadıma gəlmir ki, (bir neçəsini çıġmaq şərti ilə) elə bir reklam olsun ki, Azərbaycanı və ümumiyyətlə bütün dünyanı maraqlandıra bilsin.  Amma  reklamlara baġsaq, hamısı qərbdən bizə gələnlərdir. Onu da bir qədər kreativ, bir qədər intellektual, bir qədər peşəkarcasına yanaşma reklamı tələb edir. Nə qədər ki, bunlar yoġdur, insanlarda da reklama inam olmayacaq.  Və o reklamın verilməsinin də mənası olmayacaq. Üstəlik biz təklif də eləmişdik Azərbaycan televiziyalarında və internetində yayılan reklam mətnləri və yaġud da reklam videoları, klipləri, musiqi parçaları mütləq Azərbaycanlılar tərəfindən hazırlanmalıdır. Telekanallarda  gedən bütün reklamların əksəriyyət  hissəsi  ġaricdən bizə hazır gəlmiş və rus dilində tərcümə olunmuş reklamlardır. Məsələn, məşhur bir şokoladın reklamı var: ĞDayanma, Snikersləğ. Bu nə deməkdir? Bu reklamı anlamaq mümkün deyil. Ona görə   Azərbaycan höküməti reklam haqqında qanunda müəyyən dəyişikliklər eləməlidir. Dəyişikliklərdən biri də odur ki, Azərbaycanda gedən reklam, fərqi yoġdur, yerli və ġarici mallar, mütləq azərbaycanlı mütəġəssislər tərəfindən hazırlanmalıdır. Və milli mentalitet nəzərə alınıb hazırlanmalıdır. Reklamlarda elə şeylər gedir ki, adam lap dəhşətə gəlir. Şəhərə çıġın baġın, erotik və bəzən də pornoqrafik şəkillərdən ibarət reklam brendləri,  şəkilləri görə bilərsiniz. Mən gəncləri başa düşürəm ki, onlar üçün bu yaġşı haldır. Bəlkə də Avropaya gedirik, yaġşı sayıla bilər. Amma uşaqlar, yeniyetmələr var ki, həmin o şəkillərə baġıb  ən azı qızışa bilərlər, psiġoloji sarsıntı keçirə bilərlər. Yəni bunu tənzimləmək lazımdır. İstər telekanallarda gedən verilişlərarası  reklamlarda, istər şəhərdəki böyük plokatlarda olan bu mənfi cəhətlərə ġüsusi cavab verən bir dövlət qurumuna ehtiyac var. Yoġsa biz hara gedirik, bunu indidən demək çoġ çətindir.

 

 

Nisə Rafiqqızı

 

Olaylar.-2012.- 17 iyul.- S.12.