Rəqəmsal dövrdə ədəbiyyat: kağızdan
ekrana keçid
İndi kitab
almaq üçün
mağazaya getmək lazım deyil. Bir toxunuşla telefonun ekranı işıqlanır və istədiyin kitab səninlədir - istər
klassik olsun, istərsə də yeni dövr yazarlarının rəqəmsal
platformalarda paylaşdığı
əsərlər. Gənclər
artıq yalnız kitabxanalarda deyil, Wattpad-də, Telegram kanallarında da oxuyur, yazır və paylaşır. Söz yavaş-yavaş kağızdan ekrana keçir. Bu dəyişiklik isə təkcə texniki yox, həm də
mədəni bir keçidə işarədir.
Ənənəvi kitabxana sükutu ilə rəqəmsal dünya arasındakı fərq sadəcə mühit deyil, həm də tələblər və gözləntilərlə bağlıdır.
Gənc oxucu daha çox "hazır" mətn istəyir: qısa, dinamik, tez təsir
edən. Yazıçılar
isə bu tempə uyğunlaşmağa
başlayır. Yazı
artıq yalnız yazılmaq üçün
yox, həm də paylaşılmaq, bəyənilmək, şərh
olunmaq üçün
yazılır. Bədii
dəyəri əvvəlki
kimi tənqidçilər
yox, bəzən sadəcə "like"
sayı müəyyən
edir.
Amma bu o demək deyil ki, artıq klassik oxunmur. Əksinə, kitab mağazalarında
hələ də əllə vərəqləyən,
səhifələrin qoxusunu
sevən, saatlarla kitabxanada araşdırma aparan insanlar var. Sadəcə kitab oxumağın
forması dəyişir.
Kağızda oxuyan da
var, ekranda oxuyan da. Oxumaq anlayışı artıq tək bir formada yox,
çoxformalı bir vərdişə çevrilir.
Ədəbiyyat da bu yeni reallığa
uyğunlaşır. Mövzu
seçimindən üsluba,
dilin sadələşməsindən
mətni təqdim etmə formasına qədər bir çox şey dəyişir. Əvvəllər
yazıçı öz
otağında yazır,
illərlə yazısının nəşr
olunmağını gözləyirdi.
İndi isə yazı
yazılır, paylaşılır,
reaksiya alınır və hətta bu reaksiya əsasında
yeni hissələr yazılır.
Oxucu ilə yazıçı arasında
sərhəd incəlir,
ədəbiyyat daha interaktiv hala gəlir.
Ən əsası, artıq yazı məkanı dəyişib. Əsər
indi kağızda yox, sosial platformalarda
doğulur, orada böyüyür, orada sevilir və ya tənqid olunur. Söz öz fiziki məkanından ayrılıb,
rəqəmsal məkanda
yeni bir həyat yaşayır.
Bəs bu dəyişiklik bizi hara aparır? Rəqəmsal mühit ədəbiyyatı yox edirmi, yoxsa ona
yeni nəfəsmi verir?
Müasirlik ədəbiyyatı
dəyərdən salır,
ya onu daha
əlçatan edir?
Yazıçı-publisist, politoloq, tədqiqatçı, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi
və Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin üzvü Reyhan Mirzəzadə Olaylar.az-a açıqlama
verib. Publisist qeyd edib ki düşünən,
müdrik insan üçün informasiya
haradan gəlirsə gəlsin, onu zəruri bir mənbə kimi qəbul edib, faydalana bilər:
" Ədəbiyyat yeganə elmdir ki, onu insanşünaslıq elmi
adlandırırlar. Həyat
fəlsəfəsinə gedən
yol, əslində, ədəbiyyatdan keçir.
Ədəbiyyat cəmiyyətdə
çox strateji mövqeyə sahibdir. Xalqlarla birbaşa təmasda olan, xalqların və insanların taleyindən doğan mövzuları əks etdirən bir ünsiyyət vasitəsidir, bir ədəbi düşüncə
toplumudur. İnsanı
cəmiyyətdə baş
verən proseslərlə
tanış edən, onlarla bölüşən
bir sahədir.
Əlbəttə ki, bu gün texnologiyaların inkişafı zəruridir,
lazımdır. Bəzən
elə kitablar olur ki, çox strateji əhəmiyyət
daşıyır. Lakin bu
kitabların satış
məntəqələrindən əldə olunması çətinləşir, yaxud
da ölkənin əsas
kitabxanalarına daxil olması ləngiyir. Belə olan halda, əgər həmin kitablar internetdə - portal və ya digər platformalarda
yerləşdirilibsə, onlardan
istifadə etmək mümkündür və yerinə düşür.
Yəni,
düşünən, müdrik
insan üçün
informasiya haradan gəlirsə gəlsin, onu zəruri bir mənbə kimi qəbul edib faydalana bilər. Bu, xüsusilə
müstəsna hallarda
keçərlidir. Amma ümumi
götürəndə, gənclərimiz
kitabı məhz fiziki formada - əllərində tutaraq,
vərəqləyərək, klassik şəkildə oxusalar, bu daha
məqsədəuyğundur.
Kitab əsrlərdən gələn
bir ənənədir.
Bəli, texnologiyalar
var və onların da
öz yeri mövcuddur. Amma kitabın
insana verdiyi doğmalıq və ləzzət tamam başqadır. O kitabı
əlinə alıb oxuduqda ədəbiyyatı
hiss edirsən, duyursan.
Bu, daha canlı, daha duyğusal bir təcrübədir. Oxuduğun kitab səni yormur, əksinə beynin dincəlir, rahatlıq tapırsan.
Amma texnologiyalarla bağlı
- məsələn, telefon
vasitəsilə uzun müddət oxumaq şüalanma ilə bağlı olduğundan beyinə və insanın psixoloji vəziyyətinə mənfi
təsir göstərə
bilər. Əgər kitabların həcmi çoxdursa, səhifələr
genişdirsə, bu
zaman cihaz vasitəsilə
oxumağın sağlamlığa
mənfi təsiri qaçılmaz olur və bunun artıq
sübuta ehtiyacı
da yoxdur.
Buna görə də, üstünlük çapa
verilən kitablara verilməlidir. Amma yenə
deyirəm, müasirliyin
tələbləri var. Dərsliklərin
və digər vacib mənbələrin elektron formada əldə olunması bəzən zəruri olur. Ölkəmizdə
kitab çapı ilə
bağlı da müəyyən
problemlər mövcuddur.
Bəzən kitab hazırlanır,
lakin çap edilmir, yalnız link formasında paylaşılır.
Bu da ya müəllifin
maddi imkansızlığı,
ya digər texniki səbəblərlə
bağlı olur.
Belə
hallarda tanınmış
bir alim, pedaqoq və ya nüfuzlu
bir şəxsin kitabı link şəklində
yayımlanıbsa, onu
telefon və ya kompüter vasitəsilə oxumaq da insana fayda verə
bilər.
Kitab insan həyatında elə bir yer
tutur ki... Mən dünya praktikasından misallar çəkə bilərəm. Elə insanlar var ki, heç bir təhsil almayıblar, yaxud da ali təhsilləri olmayıb. Məsələn,
rus yazıçısı Maksim Qorki IV-V sinifə qədər çətinliklə
təhsil alıb. Amma
mütaliə yolu ilə, klassik əsərləri oxumaqla dünya şöhrətli
bir yazıçı
kimi tanınıb.
Rumın
yazıçısı Mihai Eminesku da uşaqlıqda kənddə, çox kasıb ailədə doğulub. Maddi imkansızlıqdan
kitab ala bilmirmiş. Lakin onun
müəllimi zəngin
bir kitabxanaya malik imiş. O, Emineskunun istedadını görüb,
onu evinə dəvət edir və kitablarından istifadə etməyə şərait yaradır. Eminesku məhz müəlliminin kitabları
hesabına formalaşır,
dünya ədəbiyyatında
öz yerini tutur. Eyni nümunəni
Mixail Şoloxov haqqında da demək olar. "Sakit Don" əsərinin müəllifi,
Nobel mükafatı laureatı
Şoloxovun da ailəsində
yüksək təhsil
alan olmamışdı.
Lakin o, 20 yaşında elə
əsərlər yazmışdı
ki, dünya səviyyəsində
qəbul olundu. Hətta deyə bilərəm ki, onun "Sakit Don" əsərinin
motivləri əsasında
Azərbaycanın görkəmli
yazıçısı İsmayıl
Şıxlı "Dəlikür" romanını
yazıb. Bu əsərlər
arasında motiv baxımından doğmalıq
və ənənələrin
davamı müşahidə
olunur.
Yəni,
kitab haqqında çox
danışmaq olar. Dünya dahilərinin hamısı kitaba yüksək dəyər veriblər. Əsrlərdən
qalan bəzi kitablar bu gün
muzeylərdə sərvət
kimi qorunur. Onlar öz dəyərini
hələ də saxlayırlar.
Texnologiyalar və müasir
elektron vasitələr
- əlbəttə, operativ
informasiya mübadiləsi
üçün çox
faydalıdır. İnsan
onlardan sürətli məlumat almaq üçün istifadə
edirsə, əlbəttə,
bu da faydalıdır.
Amma kitabın yeri, dəyəri və verdiyi zövq həmişə öz yerindədir".
Publisist
bildirib ki, kitab nəşri
sənət kimi yaddaşda qalır , amma elektron
mətnlər texniki nasazlıqla yoxa çıxa bilər:
" Tərcümə məsələsində
ciddi problemlər var. Bəzən Türkiyədə
çap olunan kitablar Azərbaycanda bir neçə söz dəyişdirilməklə
"ingilis dilindən
Azərbaycan dilinə
tərcümə olunub"
adıyla təqdim edilir. Amma oxuyanda dərhal hiss olunur: bu, Anadolu türkcəsidir
və oxucunu aldatmaqdır.
Kitabların redaktəsi də
acınacaqlı vəziyyətdədir.
Orfoqrafik səhvlər,
durğu işarələrinin
yanlış istifadəsi,
cümlələrin redaktəsiz
təqdim edilməsi oxucuya hörmətsizlikdir.
Halbuki Azərbaycan dili ilə bağlı
dövlət səviyyəsində
qəbul edilmiş qaydalar var və bu qaydalara kitab nəşrində ciddi əməl olunmalıdır.
Kitablar təkcə bu gün üçün deyil, gələcək nəsillər üçün
də ərsəyə
gəlir. Amma bəzən
elə nəşrlər
ortaya çıxır
ki, nümunə olmaq əvəzinə istehza ilə qarşılanır.
Bu, həm dilimizə,
həm də ədəbiyyatımıza ziyan
vurur. İnformasiyanın
doğruluğu da önəmlidir.
Araşdırmadan yazılan
məlumatlar tez-tez yanlış çıxır
və arxiv materiallarına əsaslanmadan
internetdən götürülən
faktlar kitab səhifələrinə
düşür.
Elektron mətnlər texniki nasazlıqla yoxa çıxa bilər, amma kitab sənət kimi yadda qalır. Bu səbəbdən nəşr
prosesi yüksək məsuliyyətlə, dəfələrlə
yoxlanaraq, peşəkar
redaktorların iştirakı
ilə həyata keçirilməlidir. Yalnız
bu halda kitablar gələcək nəsillər üçün
faydalı ola bilər."
Virtual ədəbiyyat və onlayn platformalar təkcə yazı dilini deyil, oxucuların
psixologiyasını da dəyişir.
Bu dəyişikliklərin insan
düşüncəsinə və hisslərinə necə təsir edir? Psixoloq İlahə Nəbiyeva açıqlamasında qeyd
edib ki virtual ədəbiyyat
gənclərin psixoloji
ehtiyaclarına cavab verir, amma eyni
zamanda onları səthi məzmuna yönəldərək klassik
ədəbiyyatdan uzaqlaşdıra
bilər
"Mütaliə etmək tarixən insanların ən vacib mənəvi
ehtiyaclarından biri olub. İnsanlar mütaliə vasitəsilə
fərqli baxış
bucaqlarını öyrənir,
empatiya qabiliyyətini
inkişaf etdirir və problem həll etmə bacarıqlarını
gücləndirir. Kitab oxumaq
stresi azaldır, diqqəti gücləndirir
və yaradıcılığı
artırır. Hazırki
dövrdə insanların
bu ehtiyacı texnologiyanın inkişafı
ilə başqa bir istiqamətdə baş verir. İnsanoğlu texnologiyaların
inkişafıyla birlikdə
informasiya mübadiləsi
baxımından indiyədək
gələ biləcəyimiz
ən geniş imkanlar içində yaşamaqdadır. Bu proses gün
keçdikcə daha
da inkişaf edir və öz növbəsində mütaliə
prosesinə də təsirsiz ötüşmür.
İndi ənənəvi kağız
kitabların yerini
"elektron" kitab və
materiallar tutmağa başlayıb.
İndi kitablar mağazadan
yox, telefondan alınır. Gənclər
artıq kitabxanaya yox, Wattpad, Medium, Telegram kanalları
kimi platformalara üz tutur, burada oxuyur, yazır, paylaşır.
Bu prosesin isə öz növbəsində
bir çox müsbət və mənfi tərəfləri
var.
Qeyd etdiyimiz kimi, mütaliə prosesi bütün
yaş dövrlərində
insanlar üçün
bir mənəvi ehtiyacdır. Hazırki dövrdə texnologiyanın
imkanları çərçivəsində
gənclər üçün
bu elektron səviyyədə daha əlçatan və ucuz başa gəlir. Bu səbəbdən
onlar sadalanan platformalara daha çox üz tutur. Bu gənclərin psixoloji ehtiyacları ilə birbaşa əlaqəlidir. Gənclik
dövrü elə bir yaş dövrüdür
ki, bu yaşda onlar öz "mən"-ini tapmağa
çalışır, öz
gələcəyini və gələcək
istiqamətini müəyyənləşdirir.
Bütün bunlar onu fərqli istiqamətlərdə axtarışa
sövq edir ki, bunlardan biri də virtual ədəbiyyatdır.
Virtual ədəbiyyatdan istifadə
etmək onları gündəlik həyat problemlərindən,
təyziq və narahatlıqlardan müvəqqəti
uzaqlaşdırır, onlar
üçün təhlükəsiz
mühit formalaşdıraraq
emosional rahatlıq və stresslə başa çıxma gücü verir. Bütün bunlar hamısı gənclərin
yaradıcılıq və
mənəvi inkişafına,
sosial əlaqələr
qurmasına, özünüifadə
və emosional cəhətdən
daha yetkin bir şəxsiyyətə çevrilməyinə
kömək edir.
Sözü gedən elektron
kitab platformalarında gənclər
mütaliə etməklə
yanaşı öz fikirlərini də paylaşa bilərlər. Elə məsələnin
müsbət və mənfi tərəflərinin
olması da burdan yaranır. Belə ki, gənclər Wattpad və
bu kimi digər
platformalarda öz yazı və hekayələrini formalaşdırmaqla
özünüifadə azadlığı,
yaradıcılığını inkişaf etdirmək və sosial əlaqələr qurmaq imkanı əldə etsə belə, bu yazılar
üçün xüsusi
bir tələblər
və senzura yoxdur. Bu isə öz növbəsində
yazı keyfiyyətinin
itirilməsinə və
ənənəvi, klassik
ədəbiyyatla əlaqənin
itməsinə səbəb olur. Burada dərin ədəbiyyata maraq azalır, səthi anlıq yüksək emosiyalarla dolu yazılar üstünlük
qazanır. Bir sözlə
ədəbiyyatın dərin
fəlsəfi məzmunu
sanki tarixə qovuşur. Bununla yanaşı gənclərin
ekran asılılığı
da bu zəmində formalaşa bilər.
Bu platformalardakı romantik, distopik və ya travmatik məzmunlu
hekayələrin çoxluğu
da əslində gənc
məzmun yaradıcılarının
hələ tam formalaşmamış
ideyalarından qaynaqlanır.
Çünki fikirlərini
bölüşən gənclər
hələ özləri
də bu sahədə tam yetkin deyil və onlar
da məruz qaldığı
ədəbi informasiya
axınından bəhrələnərək
öz ideyalarını
formalaşdırmağa çalışırlar.
Və əfsuslar olsun ki, hazırki dövrdə bu kimi məzmunlu yazılar daha çox diqqət toplamağı bacarır.
Bu da yenə də klassik ədəbiyyata olan marağın azalmasına səbəb olur.
Dijital platformalarda yayımlanan yazıların bir çoxunda sevgi, münasibət, zorakılıq
və emosional manipulyasiya yanlış şəkildə təqdim
olunur. Uşaq və yeniyetmələr hələ real münasibətləri
düzgün dəyərləndirəcək
yaşda olmadıqları
üçün bu hekayələri model kimi qəbul edə bilərlər. Məsələn
bunu belə izah edə bilərəm
"sevgilisinin onu qısqanması" və
ya "özünü
onun üçün fədakarcasına qurban etməsi" kimi hallar gənc oxucunun zehnində romantik münasibətlərin
normal halı kimi formalaşa bilər. Halbuki bu, gələcəkdə
onları toksik və zərərli münasibətlərə açıq
hala gətirə bilər. Bununla yanaşı bu cür münasibətlər
onların özünü
adekvat qiymətləndirməsinə
də mənfi təsir göstərir. Travmatik məzmunlu yazılara gəldikdə isə, həmin yazılarda intihar, zorakılıq, psixoloji sarsıntılar kimi mövzulara çox toxunulur. Bütün bunlar daha çox
diqqət çəkmək
və dramatik effekt üçün istifadə olunur, lakin başda da qeyd etdiyim kimi
burada heç bir tələb və senzura olmadığından uşaqlar
və gənclər üçün qoruyucu və ya çərçivə
olmadan verilir. Həssas azyaşlı bu məzmunlardan sonra qorxu, yuxu
pozğunluğu, emosional
gərginlik, hətta depressiv simptomlar göstərə bilər.
Hətta əgər azyaşlının öz
həyatında da müəyyən
çətinliklər varsa,
bu yazılar travmalarını da tətikləyə
bilər".
Psixoloq valideynlər və müəllimlərin belə
platformalara necə yanaşmalı olduqlarını
- qadağa qoymaq, yoxsa yön vermək lazım olduğunu da açıqlayıb:
"Texnologiyanın həyatımıza
bu qədər nüfuz etdiyi dövrdə var olan heç bir texnoloji yenilikdən yayınmaq mümkün deyil. Bu kimi platformalar var və onlara müəyyən mənada ehtiyac da var. Burda qadağa çıxış yolu deyildir. Burda biz xatırlamalıyıq ki, təhlükəli
olan informasiya deyil, ona nəzarətsiz
və düşüncəsiz
yanaşmadır. Bu cür
platformalar gənclər
üçün həm
fürsət, həm də risk daşıyır.
Ən sağlam yanaşma isə onları yönləndirmək
və müşayiət
etməkdir, çünki
qadağa gəncin marağını daha da artırır, onu gizli istifadə vərdişlərinə yönəldir
və valideyn və ya müəllimlə
emosional bağlılığını
zəiflədir. Biz burada
gəncin bu platformalarda nə axtardığını, nə
tapdığını və
hansı ehtiyacını
qarşıladığını anlamağa çalışmalıyıq.
Əgər gənc sevgi, anlayış, dinlənilmək və ya özünü ifadə etmək ehtiyacını bu yazılarda tapırsa, deməli biz ona bu ehtiyacı real həyatda necə qarşılamalı olduğumuzu
öyrətməliyik. Müəllimlər
isə düşünürəm
ki, bu platformaları qadağan etmək yerinə, dərs prosesinə virtual ədəbiyyatla
bağlı tənqidi
düşünmə fəaliyyətləri
daxil edə bilərlər. Bununla da gənc təkcə oxucu deyil, həm
də şüurla analiz edən və tənqidi düşünməyi bacaran
bir şəxsiyyət
kimi kimi formalaşır.
Sonda isə bir psixoloq
olaraq onu qeyd etmək istəyirəm ki, yetişməkdə
olan gənc nəsil artıq daha ağıllıdır.
Onları qadağalarla
yox yerində və doğru arqumentlərlə başa
salmaq, doğru istiqamətləndirmək, nəzarət
yox müşayiət
etmək lazımdır.
Əgər biz gənclərin
maraq dairəsinə hörmətlə yanaşsaq
və onu şüurlu seçim etməyə təşviq
etsək, o zaman bu platformalar onun üçün təhlükə
deyil, inkişaf mühiti olacaqdır".
Ədəbiyyat texnologiya ilə
birlikdə yenilənir;
əsas odur ki, gənclər həm ənənəni, həm də müasirliyi balanslı şəkildə
yaşaya bilsinlər.
Zeynəb Mustafazadə
Olaylar.-
2025.- 18-24 iyul (¹24).- S.21.