"İnsanlar
bir gün ədəbiyyata qayıdacaq"
Tanınmış özbək şairi, yazıçı, Özbəkistan
Yazıçılar birliyinin
üzvü, Turan Elmlər Akademiyasının
akademiki, Turan xalq yazıçısı,
Baqi MIRZA ilə müsahibəni təqdim edirik.
-Yazıçılıq
fəaliyyətinə başlamaqla
hansı dəyişiklikləri
yaşadınız?
-İlk
kitabım şeiri olduğu üçün
dəqiq bir müddətə qədər
yazmamışdım. 1992-ci ildə nəşr olunan kitaba 1984-cü ilin fevralında Özbəkistan
Yazıçılar Birliyinin
Gənc İstedadların
3-cü seminarından aldığım
təəssüratlarımdan 1991-ci ilədək olan dövrdəki şeirlərimi
daxil etmişəm.Ona
əsaslanaraq, respublikamızda
ən qaynar ədəbi mühitin formalaşdığı dövrlərdə
"Guliston ", "Yoshlik",
"Yosh kuch" jurnalları və "Özbəkistan ədəbiyyatı
və sənəti"
qəzetində çap
olunan, ustadların təriflərinə layiq görülən şeirlərim
toplanmışdır.
Şeirləri seçərkən, Özbəkistan
xalq şairi ustad Erkin Vahidovun
tələbkarlığı və ölçülü
baxışı gözümün
önündən getmirdi.Hazırlıq prosesində
daha zəif şeirləri çıxarmışdım.
Ustad: "Bunu da kitabınıza daxil etdinizmi?!" desələr, utandığım
zamanlar olub, düşünürəm ki,
onun tələbkarlığı
mənim səviyyəmi
artırardı.
Kitaba seminarın
tələbi ilə mən oxuduqdan sonra "Bizim küçədə də
bayram olarmış!"
deyə alqışlara
layiq görülən
qəzəllərim də
daxil edilmişdir. İlk nasir kitabım "Qaydasən,
Çaros" qisamı
isə "Söhbətdaş"
qəzetinin baş redaktoru Azizbek Abdullayevin təklifi ilə beş ayda yazdım və bu müddət
ərzində qəzetdə
bir neçə dəfə çap olundu. Oxucuların tələbi ilə kitab şəklində çap etdirildi. Respublika kitab dükanlarında əlli min nüsxə satıldı. Təvazökarlıq
etməyəcəyəm: qisə
mənə uğur və şöhrət gətirdi!
-Kitab oxumaq və
yazmaq arasındakı
fərqi necə müəyyən edirsiniz?
-Kitab
oxumaq - yazmağa hazırlıq, yazmaq isə hazırlıq prosesi zamanı yaranmış bacarığı
nümayiş etdirmək
deməkdir. Oxumağa
ayrılan vaxt qədər yazmağa sərf olunan vaxt az deyil!
-Sizcə
tənqid hansı rolu oynayır və ona necə
yanaşırsınız?
-Yadımda
qalır ki, "Tənqid - gələcəyin
meyvəsidir!" deyə
bir sözə əməl edirəm. Çap olunmuş qırxdan çox: beş cildlik esse, on cildlik
romanlar, dörd cildlik hekayə və qıssalar və şeir kitablarımı yazıb bitirdikdən sonra tənqidçilərə oxumağa
verib, onların fikirlərini alıram və tənqidi rəyləri ayrıca nəzərə alaraq kitabı yenidən işləyirəm, yeni fikirlərlə zənginləşdirirəm.
Çünki əsərə
başqalarının, xüsusən
də tənqidçilərin
gözü ilə baxmaq onun uğurlu
çıxmasında böyük
təsir göstərir.
İndi - yaşı yetmişdən çox olan tanınmış bir yazıçı olmuşamsa da, kitablarımı nəşr
etdirmədən əvvəl
mütləq alimlərin
nəzərindən keçirirəm.Yazıçı tənqidçini pis görməməli, onu pis və ya
boş əsər yazmaqdan qoruyan açıq rəngli dost kimi qəbul
etməlidir! Hətta qərəzli tənqiddən
də əsərini yüksəltmək üçün
istifadə etməlidir.Təəssüf
ki, bu gün
gənclərin əksəriyyətinə
tənqidi düşüncələr
ümumiyyətlə xoş
gəlmir. Onlar hələ öz yollarını tapmadan, ciddi uğura çatmadan, istedadlarını
müxtəlif sınaqlarla
möhkəmləndirmədən, daha çox tərif eşitmək istəyirlər.
Bu, ədəbiyyatımızı
enişə aparır,
yüksəltmir.Buna görə son dövrlərdə gənclərin
şeirində ciddi yüksəlişlər, xalqın
ürəyinə daxil
olan yeniliklər az görünür.
-Ədəbiyyatın inkişafı
və ya onun yüksəlməsi barədə sizi ən çox narahat edən nədir?
-Məni narahat edən şey, yaradıcı şəxslərdə
fədakarlığın olmaması,
başqalarını oxumamaq,
ətrafındakı yaradıcılarla
maraqlanmamaq, əməkdaşlığın
aşağı səviyyədə
olmasıdır.Bir çox
tanınmış və
qələm sahibi yaradıcılar da az oxuyur və
ya tamamilə oxumurlar.Bu, müəllifin
sıxılmasına, yeniliklərə
biganə və laqeyd olmasına səbəb olur.Vilayətlərdəki
ədəbi mühit məni qane etmir, hətta Tbilisinin böyük şəhərində belə
yaradıcıyı qane
edəcək qaynar ədəbi mühiti tapmaq çətindir.Niyə
deyə sual yaranır.Yaradıcıların əksəriyyəti sahibkar
deyil, yaşayış
üçün əlləşir,
öz yaradıcılığına
az vaxt ayırırlar.Moda
dadını yaxşılaşdırmaqda
bacarıqsızdırlar...Onları
dəstəkləməli olan
yüksək təşkilatlar
öz problemlərində
başqa işi görmürlər.Bir məsələni
daha vurğulamaq istəyirəm.Ədəbiyyatın inkişafı, şair və yazıçıların
əməyi və taleyinə hökumətin
diqqətsizliyi, faktiki
olaraq başqa, dilində başqa siyasət aparılmasına
gətirib çıxarır!Şair
və yazıçılara
verilən iki mükafat - Hamza və Nəvvai adına olan dövlət mükafatları
ləğv edildi, Özbəkistan Yazıçılar
Birliyinin hər il beş nəfər
yazara verdiyi mükafat da dayandırıldı.Niyə? Axı
mənəvi və ədəbiyyata xidmət edən yazıçılara
təşviq lazım
deyilmi?!Onlar nə üçün zəhmət çəkirlər?Xüsusən
də yazıçılıq
çox çətin
işdir, öz zamanında qiymətləndirilməsə,
yazıçı öz
işindən soyuyar.
-Yazıçı olaraq ən böyük məqsədiniz nədir?
-Yazıçı
olaraq ən böyük məqsədim,
xalqımızın mədəniyyətini,
sosial və maarif mədəniyyətini
inkişaf etdirməkdir.Bir
başqa önəmlisi,
son dövrlərdə
oxumaqdan uzaqlaşan xalqımı kitab oxumağa qaytarmaq, bədii zövqünü
artırmaq, mənəviyyatını
yüksəltmək, nitq
mədəniyyətini formalaşdırmaqdır.Bir
başqa vacib məqsədim, dünyaya yeni fikir, yeni
ideya verməkdir! Bu vəzifələri yerinə yetirmək üçün daim axtarışlar və oxumaqla məşğulam.
-Müasir
ədəbiyyatda daha çox məzmuna deyil, forma diqqət
yetirilən əsərlər
yazılması halları
çoxalır, buna necə baxırsınız?
-Məncə, forma birincil deyil, əsas məsələ dünyada çoxları qorxuya salan, gələcəyə ümidini
söndürməyə çalışan
müharibə təhrikçiləri,
xalqları bir-birinə
qarşı qoymaqla silah alveri edərək
müharibə alovunu gücləndirməyə çalışanlara
qarşı maarif və mənəviyyatla ciddi mübarizə aparmaq lazımdır.Bunun
üçün məzmunca
güclü, ümumbəşəri
ideyalarla suvarılmış,
xalqlar arasında qarşılıqlı sülh
və əmin-amanlığı
möhkəmləndirən güclü əsər yaratmaq lazımdır.
-Həqiqi istedadı necə müəyyən edirsiniz?İstedadı tanımaqda cəmiyyətin
rolu nədir?
-Məncə,
bu çətin deyil.Onun həyatı görmə tərzi özünəməxsusdur, dünyanı
başqalarından fərqli,
dərin və başqalarının görə
bilmədiyi tərəflərini
görə bilir.O, öz sözləri ilə ədəbiyyata daxil olur.Yazdıqları başqalarından kəskin
fərqlənir, hissləri
və hadisələri
ifadə edərkən
öz üslubundan imtina etmir.Yaxşı və böyük əsərlər yaratmaqda
çətinliklərdən qorxmaz, başqa sözlə, onun üçün yaradıcılıqdan
başqa yol yoxdur və istedadsızlardan xeyli əvvəl bunu anlayır və bütün həyatını
işinə həsr edir.Yaradıcılığı hər şeydən üstün tutar.
Həqiqi istedad
cəmiyyətin dərdini
dərin hiss edirsə, onun dərdini müalicə etməyə çalışır,
cəmiyyətlə həmrəy
olur və cəmiyyət onu tanıyır.Cəmiyyət
bir tərəf, istedad digər tərəf olarsa, o heç vaxt tanınmaz və oxunmaz!
-Dünya ədəbiyyatında
hansı yeniliklər sizi heyrətləndirir?Yazıçılar
üçün bu yeniliklər nə kimi dəyişikliklərə
səbəb olacaq?
-Özbəkistanın
ucqar kəndlərindən
birində yaşasam da, dünya ədəbiyyatı ilə
daim tanış olmaq imkanım var.İnternet imkanları mənə xeyli kömək edir.İndiki halda dünya ədəbiyyatında keçən
əsrdəki şiddətli
inkişaf və axtarışlar, oxucunu heyrətləndirəcək dərəcədə
yaradıcılıqlar çox
azdır.Avropa və Latın Amerikası ədəbiyyatı bir vaxtlar bizi təlaşa
salmış və heyrətləndirmişdi.Əsərlər İngilis dilində nəşr olunduqda, rus dilinə tərcümə edilər,
sonra tezliklə özbək dilində oxumaq imkanı əldə edərdik.İndi
isə bu imkanlar dünya üzrə azalmışdır,
bizim ölkədə
də.Tərcüməçilərin çoxu türk ədəbiyyatına bağlıdır,
onlar hətta seçim etmədən, öz maraqlarını düşünərək bəzi
əsərləri tərcümə
edirlər ki, onlar dünya ədəbiyyatı tələblərinə
cavab vermir.Nəşriyyatlar
isə keçən əsrdə tərcümə
edilmiş və yüz minlərlə nüsxədə çap
edilmiş əsərləri
təkrar-təkrar nəşr
etməklə məşğuldurlar!Bu
yolla ədəbiyyat yeni inkişaf mərhələsinə keçə
bilməz.Amma mən yuxarıdakı tənqidi
fikirlərimdən asılı
olmayaraq, ədəbiyyatın
gələcəyinə inanıram.
İnsanlar bir gün internetin nə məqsədlə yaradıldığını anlayacaq
və oradakı saxta xəbərlərdən
bezib, ədəbiyyata
qayıdacaq, mənəviyyatlarını
təmizləyəcək və
zənginləşdirəcək olan ƏDƏBİYYAT onların
ən yaxın dostu olacaq.
Cahangir NAMAZOV,
Azərbaycan Jurnalistlar Birliyinin
üzvü
Olaylar.-
2025.- 13-19 iyun, ¹20.- S.17.