“Yaradıcı
insanı ruhlandırmaq
lazımdır, onun
ruhunu sındırmaq yox” – Zəkiyyə Mahmudova
Son illər Azərbaycanda
vizual sənətin sərgiləndiyi fiziki məkandan - qalereyalardan - getdikcə daha çox insanın sosial şəbəkələrdə
sənətlə təmasda
olması tendensiyası
müşahidə olunur.
Müxtəlif sərgilər
keçirilsə də,
ziyarətçi sayı
nisbətən az qalır. Paralel olaraq, eyni rəssamların
əsərləri sosial
mediada - xüsusilə
Instagram və Pinterest kimi platformalarda - minlərlə
bəyənmə və
paylaşım toplayır.
Bu tendensiya vacib bir sualı
gündəmə gətirir:
Azərbaycan vizual sənətinin auditoriyası
artıq tam şəkildə virtual məkana keçibmi? Və bu keçid
sənətin özü
üçün hansı
nəticələrə səbəb
olur?
Ənənəvi qalereyalar sənətin fiziki olaraq nümayiş
olunduğu, sənətsevərlərin
əsərlə birbaşa
təmas qura bildiyi mühüm məkandır. Qalereyada tamaşaçının əsərlə
qarşılaşması, işığın,
ölçünün, materialın
təsiri ilə birgə formalaşır. Bu qarşılıqlı
əlaqə isə sənətin qavranılma
formasına təsir edir. Lakin sosial
şəbəkələrdə vizual sənət fərqli formatda təqdim olunur. Əsərlər kiçik
ekranlarda, tez-tez səssiz və təsadüfi baxışlarla
qarşılanır. Bu,
vizual sənətin mahiyyətinə yeni bir təcrübə qatır - əsərin emosional və texniki təfərrüatları
ekranda olduğu qədər ötəri şəkildə qavranılır.
Bütün bunlar sənətlə əlaqənin
daha sürətli, lakin bəlkə də daha səthi
formaya keçdiyini göstərir. Sosial mediada rəssamların izləyici auditoriyası sürətlə artır.
Bu isə yaradıcılığa yeni
bir presedent yaradır: Sənət artıq yalnız ifadə vasitəsi deyil, həm də vizual trendin bir hissəsidir.
Instagram-da daha çox bəyənmə
toplayan rənglər,
kompozisiyalar və hətta mövzular bir çox rəssamların üslub və yanaşmasında dəyişikliklərə səbəb
ola bilir. Bəzi rəssamlar etiraf edirlər ki, sosial şəbəkələrdə
daha çox izləyici qazanmaq üçün əsərlərini
"algoritmə uyğunlaşdırmaq"
məcburiyyətində qalırlar.
Bu isə bəzən sənətin
mahiyyətinə - səmimiyyətinə,
eksperimentallığına və dərinliyinə təsir edə bilir. Beləliklə, sənət əsəri bəzən öz funksiyasından uzaqlaşaraq,
sosial təsir və tanınma vasitəsinə çevrilir.
Digər tərəfdən,
virtual məkan sənətə daha geniş auditoriya qazandırır. Əvvəllər
yalnız sərgilərə
gedən azsaylı sənətsevərlər tərəfindən
görünə bilən
əsərlər, indi
dünyanın istənilən
yerindəki insanlara çatır. Bu, həm də gənc və tanınmamış rəssamlar
üçün böyük
fürsət yaradır.
Onlar sərgi xərcləri olmadan əsərlərini tanıda,
sifarişlər və
əməkdaşlıqlar əldə
edə bilirlər.
Virtual məkanda rəssamlar
artıq yalnız əsərlərlə yox,
həm də öz şəxsiyyətləri
ilə tanınırlar.
Onların sənət
prosesini göstərməsi,
yaradıcılıq hekayələrini
paylaşması izləyicilər
üçün sənətə
daha yaxınlaşma imkanı yaradır. Bu isə sənəti
demokratikləşdirir, onu
"yalnız elitaya xas" sahə olmaqdan çıxarır.
Ancaq bu, sənətin təhrif olunma riskini də artırır. Ekranda görünən hər bir görüntü
bir filtrdən, bəzən isə manipulyasiyadan keçir. Əsərin ölçüsü,
materialı, fakturası
kimi detallar tam şəkildə hiss oluna
bilmir. Bu isə sənətin "əslini"
yalnız qalereyada görmək imkanını
daha da qiymətli edir.
Əsərlərin virtual məkanda daha
çox izlənməsi
rəssamların yaradıcılıq
yanaşmasına və
mövzu seçimlərinə
təsir göstərirmi?
"Bəli, bu, yaradıcı fəaliyyətimizə təəssüf
ki, mənfi baxımdan
böyük təsir göstərir. Biz istərdik
ki, əlbəttə, sərgi
salonlarımızda əsərlərimiz
nümayiş etdirilsin,
daha çox tamaşaçı gəlib
baxsın, fikir və rəylərini bildirsin. Lakin bu gün yaradıcı insanlara, xüsusilə rəssamlara münasibət
çox zəifdir - demək olar ki, hörmət qalmayıb".
Bu fikirləri mövzu ilə bağlı
Olaylar.az-a açıqlamasında C. Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyasının geyim rəssamı, Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqının
üzvü, əməkdar
mədəniyyət işçisi
Zəkiyyə Mahmudova
bildirib:
"Sərgi keçirmək üçün müraciət
etdikdə, ilk növbədə
yerin icarə haqqını tələb
edirlər. Halbuki mən Rəssamlar İttifaqının üzvüyəm,
Azərbaycanın Əməkdar
İncəsənət Xadimiyəm.
Müxtəlif medal, orden,
diplom və təşəkkürnamələrlə təltif olunmuşam. Belə bir insan
üçün bu cür münasibət olmamalıdır.
Bu il yubileyimi doğulduğum kənddə qeyd etdik. Bəzi əsərlərimi oraya apardım və Mədəniyyət Evində
sərgilədik. Həmin
tədbirin təşkilatçıları
- icra hakimiyyətinin nümayəndələri və
Mədəniyyət Evinin
rəhbərliyi, xüsusilə
də müdürə
Arzu xanımın dəstəyi ilə tədbir çox yüksək səviyyədə
keçdi. Hətta Namiq Zeynalovun vasitəsilə, Türk kanallarında mənim haqqımda süjet yayımlandı. Orada sərgimə yer verildi, haqqımda danışıldı. Doğrusu,
buna çox sevindim. Çünki yaradıcı
insanı ruhlandırmaq
lazımdır, onun ruhunu sındırmaq yox. Müraciət edirsən, sərgi keçirmək istəyirsən,
sənədləri alıb
qol çəkirlər,
amma sonra aylarla cavab yoxdur.
Belə olanda rəssam da ruhdan düşür".
Həmçinin rəssam qeyd edib ki, Azərbaycan animasiyası zəif inkişaf etdiyindən uşaqlar daha çox xarici cizgi filmlərinə üstünlük verirlər.
"Bu yaxınlarda gözəl xanımımız Leyla Əliyeva
ilə görüşümüz
oldu. Mən animasiya üzrə rəssamam. Görüş
zamanı xahiş etdim ki, gələcəkdə
uşaqlarımız Azərbaycan
animasiya filmlərinə
daha çox baxsınlar. Bu, onların dünyagörüşünü genişləndirər. Çünki
indi uşaqlar daha çox rus və xarici
cizgi filmlərinə baxırlar. Nə üçün? Çünki
bizdə bu sahə çox zəif inkişaf edib. Yeni animasiya filmləri çəkilmir.
Hələ də sovet dövründən qalan filmlərə baxılır".
Azərbaycanda vizual sənətin
auditoriyası getdikcə
daha çox virtual məkana yönəlsə
də, bu keçid nə fiziki sərgiləri, nə də klassik sənət baxışını tamamilə
əvəz etmir. Əksinə, bu iki məkana paralel yanaşma - həm virtual, həm də fiziki mövcudluq - gələcəkdə
sənətin daha geniş yayılmasına və təcrübəsinin
zənginləşməsinə səbəb ola bilər.
Bu səbəbdən, sosial
şəbəkələr sənəti kütləviləşdirə
və daha çox insana yaxınlaşdıra bilsə
də, onun mahiyyətini qorumaq və dəyərini azaltmamaq üçün rəssamlar, qalereyalar və sənətsevərlər
arasında balanslı
yanaşma vacibdir.
Səidə Ramazanova
Olaylar.- 2025.- 16-22 may, ¹17.- S.23.