Seyr elə Arazı bir yaz səhəri....
Xalq şairi
Məmməd Araz
(1933-2004) XX əsr Azərbaycan
şeirinin yeni inkişaf yolunu müəyyənləşdirən və onun zənginləşməsinə
xidmət edən qüdrətli söz ustalarından biridir. Qırx ildən artıq bir mərhələdə özünün
qeyri-adi sənətkarlıq
qüdrəti, fövqəl
poetik qələmi ilə Azərbaycan poeziyasının mövzu
cəhətdən zənginləşməsi
və poetexnikasının
əlvanlaşmasına xidmət
etmişdir.
Milli mündəricəli ustad sənətkar çoxşaxəli və zəngin yaradıcılığı ilə Azərbaycan ədəbiyyatında istiqlal düşüncəsi və milli birliyin təbliğinə böyük cəsarət göstərmişdir. Milli söykökə, mental dəyərlərə, adət-ənənələrə, xalq həyatı, düşüncəsi və yaşayış tərzinə yüksək sədaqətlə bağlı olan Xalq şairinin yaradıcılığı Azərbaycan ictimai fikri və ədəbiyyatında milli düşüncənin dərinləşməsinə təkan vermişdir. Azərbaycan xalqının milli müqəddəratı və tarixi taleyi, vətən məhəbbəti və mübarizlik onun yaradıcılığı üçün başlıca mövzu təşkil etmişdir. Məmməd Araz yaradıcılığına dərin məhəbbət bəsləyən Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev bu görkəmli sənətkarın yaradıcılığını böyük ustalıqla səciyyələndirə və yüksək dəyərləndirərək demişdir: "Öz əsərləri ilə yüksək bədii sənətkarlıq və əsl vətəndaşlıq qeyrəti aşılayan, doğma Vətəni sonsuz məhəbbətlə sevən, qüdrətli qələmi ilə xalqımıza sədaqətlə xidmət edən Məmməd Arazın poeziyasını Azərbaycan torpağından, tariximizdən, el-obadan ayrı təsəvvür etmək çətindir". Onun poeziyası vətəndaşlıq lirikası kimi səciyyələndirilir. Vətən mövzusu onun zəngin poeziyasının ali mövqeyini təşkil edir. Milli ədəbiyyatımızda vətəndaşlıq konsepsiyasının poetik təzahürünü də məhz bu görkəmli söz ustadı yaratmışdır.
Vətən sərhədləri "ürəyinin kandarından" başlayan görkəmli Xalq şairi Məmməd Arazın öz və söz dünyasında onun doğulub boya-başa çatdığı ulu Naxçıvan torpağı həmişə mühüm yer tutub. Bu vətənpərvər Xalq şairi doğulduğu, boy atıb böyüdüyü Naxçıvanı öz yaradıcılığında təkcə vəsf etmir, həm də baxışı, istedadı və dünyasının qibləsi, qibləgahı hesab edib:
Sinəmdə o yerin dağ havasıdır,
Qaynar bulaqları qaynar qanımda.
Mənim
ürəyimin bir parçasıdır,
Doğma
Şahbuzum da, Naxçıvanım
da.
Mən burdan baxıram bütün aləmə,
Bu yerin qışı da yazımdır mənim.
Axan çaylarına lal sudur demə,
Onlar min
nəğməli sazımdır
mənim.
Şair
vətəni Azərbaycanın
əsrarəngiz bir guşəsi, dilbər bir yurdu, alınmaz
qalası olan Naxçıvanı özünün
təbiəti, özünəməxsus
havası, iqlimi, qədim tarixi, zəngin mənəvi dəyərləri ilə
şəxsiyyətinin nüvəsi,
istedadının və
dünyagörüşünün təməli hesab edir. Şair doğulub boya-başa çatdığı Naxçıvanı
özünəməxsus poetik
dil və ustalıqla öyür, təbiətini vəsf edir:
Bir bağban əli var təbiətində -
Dağda
çiçəyi bol,
bağda barı bol.
O, yaxın dostudur təbiətin də,
Yayda günəşi bol, qışda qarı bol.
Şair
bu qədim yurdun tarixini də vəsf etməyi unutmur, onun insanlığın ən qədim yaşayış, mədəniyyət
yurdu olmasını da
əks etdirir:
Seyr elə Arazı bir yaz səhəri,
Bir tarix dil açır
onun səsində.
Bu yerin min dərdi, min də kədəri,
Yazılmış Atabəy məqbərəsində.
Yaxşı bax, hər qara qayanın, dağın,
Dibi Zərdüştlərin ocaq
yeridir.
O gündən üstündə
ana torpağın
Qalan min
yağının ləpirləridir.
Şair
öz mövcudiyyətini
uğurla davam etdirib günü-gündən
inkişaf edən, al-əlvan, çırağban
bir diyara çevrilən Naxçıvanın
şəninə nəğmə
qoşur, onun bügünkü gözəlliyindən
və şöhrətindən
vüqarla, fəxarətlə
bəhs edir:
Biz nöqtə qoymuşuq acıya, dərdə,
Ömrü ulduzlardan almışıq
indi.
Babamız qəm əkib,
qəm biçən yerdə
Çiçəkli bağ-bağat salmışıq indi.
...Şəhərim çırağban,
kəndim çırağban,
Kəhkəşan sinəmdən nur
alsın deyir.
Onun gecəsinin işıqlarından
O tayın gündüzü
işıq istəyir.
Hətta
şair bu inkişaf və qüdrətdən boy atan
ümid üfiqlərində
o tayı - Cənubi Azərbaycanı da unutmur.
Öz çil-çıraq
işıqları ilə
yanıb-şölələnən Naxçıvanın işıqlarından
qaranlığa bürünmüş
Cənubi Azərbaycanın
da işıqlanmasını, bəxtinin, güzəranının
ağarmasını istəyir.
Bu sonsuz məhəbbətlə
şairin söz dünyasında bir də uşaqlığını,
ilk gəncliyini yaşadığı,
qocalığında həsrətinə,
xatirələrinə büründüyü
Naxçıvan dünyasını
yaradır və adını da belə qoyur - "Naxçıvan
albomu". Bu "albom"da
Naxçıvan sazı-sözü
ilə, təbiəti,
dağı, dərəsi
ilə, gündüzləri,
gecələrilə, bu
günü, keçmişi,
şanlı tarixi, mədəniyyətilə bir-bir
açılır, səhifələnir.
2010-cu ildə şairin
ömür-gün yoldaşı
Gülxanım Fətəliqızının
nəşrə hazırladığı
və çap etdirdiyi "Naxçıvan
albomu" (Bakı,
"Elm və təhsil",
2010, 216 s.) kitabının ilk səhifələrində də
haqlı olaraq yazılır: "Ana yurdun
hər daşına üz qoymağı arzulayan və bu arzu ilə
Azərbaycan dünyasından
dünyaya baxan şair "Qarabağ simfoniyası", "Yer
üzünün Qarabağ
düzü", "Masallının
baharı", "Kür
qovuşur Səlyana",
"Torpaqda göyərən
ucalıq" kimi gözəl əsərlərini
yaratdı. Şirvan, Muğan, Mil düzlərini
qarış-qarış gəzib
onların "sevinci ilə sevindi", "qəmi ilə qəmləndi". Göz
açıb ilk dəfə
dünyaya baxan bu körpənin nəzərində ata ocağı Naxçıvan
böyüyür, böyüyür
- böyük Azərbaycan
olur. Lakin ata ocağından cismən ayrılsa da, mənən ayrılmır. Və
"Naxçıvan albomu"
kimi qiymətli bir əsər yazılır. Bəli, Naxçıvan albomu".
Ümumiyyətlə, böyük ustad dərindən də dərin həssaslıqla sevdiyi, bağlandığı bu
ulu torpağı nəinki
heç zaman unutmamış,
onu söz zirvəsinə qaldırmış,
sözün qanadlarında
onu tərənnüm
etdiyi boyalarla, əlvanlıq və zənginliklərlə, hərtərəfli
göz oxşayan gözəlliklərilə gələcəyə
daşıyır. "Naxçıvan
albomu", "Bura Naxçıvandır",
"Kəndim, balacasan,
çox balacasan",
"Məmməd Araz
qayası", "Mənim
Naxçıvanım", "Ata ocağı", "Arpaçay
nəğməsi", "Bacım Gülsümə
məktub", "Nənəmin
kitabı", "Atamın
kitabı", "Mənim
Naxçıvanım" (ssenari), "Arpaçayın
aşıb-daşan nəğməsi",
"Naxçıvan, "Şərq
qapısı" qəzeti
redaksiyasına" və
bir çox əsərlərində dəfələrlə
dönüb Naxçıvana
baxaraq qəlbində xatirələrlə oyalanmış,
sanki bir məhəbbət dastanı
- "Məmməd Araz
və Naxçıvan"
dastanı yaratmışdır.
Janrca müxtəlif olan bu əsərlərin
hər birində eyni bir yanğı,
alovlu bir məhəbbət var. Bəzilərində
giley, bəzilərində
nigarançılıq, bəzilərində
həsrət, bəzilərində
isə məhəbbət,
ümid, vəsf, xatirə var.
"Kəndim, balacasan,
çox balacasan" deyən şair kəndinin timsalında dərindən bağlı
olduğu Naxçıvanı
əhatə edən təhlükələrdən, qara-qorxulardan
qayğılanır:
Kəndim,
balacasan, çox balacasan,
Sənin
qayğıların yuxuluq
deyil.
Mənim
yuxularım yuxuya sığmaz,
Elə qorxular var, qorxuluq deyil,
Elə qorxular var, qorxuya sığmaz.
Bu baxımdan şair
"Bura Naxçıvandır" şeirində bu ulu yurda tamah salıb
göz dikənlərin
iştahasına zəhər
qatır, tarixən xalqın düşmənə
verdiyi dərsdən başqa bir də şair özü öz məharitilə söz dərsini verir:
Bura Naxçıvandı, Naxçıvan.
Bu torpağın daşına
da hürən olub,
Qumunu
da, külünü də
eşən olub.
Tüstümüzə, odumuza hürən olub.
Soyumuza,
adımıza hürən
olub.
Qəlpə-qəlpə daş qoparıb
məqam
tapıb.
Yurdumuzun
daşlarından.
Yalaq əkmək səriştəli
-
qara əllər,
Böhtan
əkmək səriştəli
-
ara əllər.
Marıqdadır düşmən hələ,
Qorxur, qorxur Zəngəzurun
Sahibləri qəfil gələr.
Bazarçayın, Zəngiçayın,
Qaragölün, Üçtəpənin,
İşıqlının, İşıqların,
Göyçənin, Göyçəgölün
Sahibləri birdən gələr!
Göründüyü kimi, vətən oğlu, təpədən dırnağa
vətənpərvər insan
Məmməd Araz Naxçıvana göz dikən, tamahı başına bəla olan mənfur düşmənlərin hiylə,
amal, kələklərini
nifrətə tuş edir. Onların müxtəlif vaxtlar xalqımızdan, vətənimizdən
qopardıqları dədə-baba
torpaqlarını yada salır,
düşmənin alınmış
bu torpaqlar üstündə səksəkə
içində "yaşadığını"
bildirir. Bu əsər
1999-cu ildə, yəni
dövlət müstəqilliyini
yenicə bərpa etmiş, müdrik lider Heydər Əliyevin rəhbərliyilə
müstəqil dövlətçiliyin
möhkəmləndirildiyi, eləcə də Azərbaycanda yeni vətən
müharibəsinin yaşandığı,
Azərbaycan torpaqlarına
yeni faşizm olaraq meydana çıxan ermənilərin
işğalçı təxribatlar apardıqları
bir dönəmdə,
bu saxtakar və mənfur xalqın hiylələrinə
cavab olaraq yazılıb. Var səsilə
hayqıran, vətən
övladlarına səslənən
istiqlal şairi Məmməd Araz yeni nəsilləri oyaq və ayıq olmağa çağırardı:
Vətən oğlu, gözün
yatsa,
Kirpiyini
ayıq saxla.
Hənirtini ayıq saxla.
Nəfəsini ayıq saxla.
Biz- biri min,
Biz - mini bir!
Bura Naxçıvandı, bura
Naxçıvan!
Buradan hər oba, oymaq
görünür.
Murov, Dəlidağ görünür.
Səslət bu harayı, bu andı, oğul!
Yolumuzun
yolu burdan.
Göyümüzün yolu burdan,
Burdan keçir, burdan oğul!
Sərilməz, əyilməz qalamız
Naxçıvan!
Bura Naxçıvandır, oğul!!!
Buna görə də Xalq şairi "Siyasət çayları
boy verməz sənə,
Göydələn şəhərlər
hay verməz sənə",
- deyə sanki balaca bir kəndin
timsalında mənsub
olduğu Vətəninin
məsələlərinin hansısa
göydələnlər şəhərlərində
deyil, məhz özündə, öz inadı, birliyi və gücü ilə həll ediləcəyinə inam ehtiva edirdi.
Xalq şairi bir çox əsərlərində,
xüsusilə Naxçıvanla,
Qarabağ və onun ətraf ərazilərilə bağlı
yazılan şeirlərində
erməni məkri, düşmən fitnəsi,
işğalçılıq niyyəti barədə narahatlıqlarını ifadə
etmişdir. Bu cəhətdən
şairin "Tarixçi
alimə" şeirində
öz yerini tapan ciddi mətləblər
də düşmən
hiylələrini tənqid
və təqdim etmək baxımından maraqlıdır. Məmməd
Araz qardaş Türkiyə Cümhuriyyətinin
qurucusu Mustafa Kamal Paşa
Atatürk timsalı tarixçi
alimə həqiqətləri
söyləməyi, doğrunu
deməyi daha haqq və düzgün
bilirdi. "Hər daşda hənir var - ayağa qaldır, O kərpic qocanın yapış qolundan", -
deyən Xalq şairi daşın yaşına, tarixinə diqqətlə yanaşmağı
tarixçi alimin ədalətli həqiqət
axtarıcılığı kimi qiymət verirdi. Söz yox, bu, o zaman diqqətə çatdırılırdı
ki, mənfur niyyətli,
işğalçı düşüncəli,
oğru və quldur bir millət
kimi özlərini təsdiqlətmiş ermənilər
köməkdarları ilə
birlikdə yalançı
tarix quraşdırmağa
cəhd edir, Azərbaycan ərazilərində
saxta "tarixi" daşlar qazıb basdırmaqla həqiqətdən
uzaq "tarixçələr"
quramağa səy göstərirdilər. Buna görə
vətənpərvər ziyalı
Xalq şairi Məmməd Araz böyük pafosla deyirdi:
Tarixə
dəyməsin yalan barmağı,
Haqqım
yox quşun da haqqını danam.
Mən öz keçmişinə
heykəl yonmağı
Alnına
yazdıran oğullardanam.
...Dilimin ətrindən dili kallaşan,
Təzə dil axtaran dillərdən qorun.
Dünənki tarixi bugünkü
daşa
Yamayıb, basdıran əllərdən
qorun.
Əlbəttə, apaçıq görünür
ki, milli heysiyyətli vətəndaş
şair niyyəti, əməli pozuq ermənilərin hiylələrindən
xalqını qorumaq üçün öz haqq səsini cəsarətlə qaldırırdı.
Milli qeyrətli şairin
Azərbaycan adət-ənənələrini,
abidələrini, mətbəxini,
sözlərini oğurlamaqla
özlərinə "erməni
tarixi, erməni dili, erməni adətləri, erməni mətbəxi" və
s. quramağa çalışan
mənfur bir etnik qrupun hiylə
və axmaq niyyətlərini faş edirdi. Əlbəttə, o
zaman "Qardaş olub
Hayastan, Azərbaycan" kimi
süni nidalar altında "dostluq, qardaşlıq" mühiti
formlaşadırılan bir
dövrdə belə sözləri söyləmək
heç də asan deyildi. Bu saxta, mənfir niyyətləri başa düşməkdən tutmuş
onu dostcanlı, xoş niyyətli xalqına anlatmaq Məmməd Arazın böyük cəsarəti,
vətəndaşlıq qeyrəti
idi. Buna görə də Naxçıvana, Qarabağa "hürən"
mənfur itlərin niyyətindən xalqını
hali etmək üçün Xalq şairi dilini qasid, sinəsini sipər edir, başını ətəyinə
qoymağa vadar olurdu. Saxta daş
basdıranların niyyətini
də, əməlini də şeirlərində
ifşa edir, yalanlarını üzə
çıxarır, niyyətlərini
ortaya qoyurdu.
Beləliklə, yaradıcılığında hər zaman dönüb-dönüb
Naxçıvana boylanan
qeyrətli şair onu bütün əzəmətilə əks
etdirməyə nail olmuşdur.
Onun yaradıcılığında
ulu Naxçıvan tarixilə,
həyat, düşüncə
və yaşayış
tərzilə, dəyərləri
və bütün sərvətlərilə əks
olunmuş, ədəbi
tarixə çevrilərək
gələcəyə daşınmışdır.
Bu baxımdan Xalq şairi Məmməd Arazın yaradıcılığı
müəyyən mənada
Naxçıvannamə, geniş
mənada vətənnamədir.
Xalq şairi "haqq bağıran səs" olaraq da Naxçıvana - vətənin
bu alınmaz, dilbər guşəsinə
olan hiyləgər düşmən iddialarına
da cavab verməyi özünə borc bilmiş, oğru millətin talançı
niyyətindən vətən
övladlarını xəbərdar
etməyə çalışmışdır.
Məmməd Araz döyüşkən bir vətən oğlu kimi ədəbiyyatın
"müsəlləh bir
əsgəri" olaraq
öz şeirlərilə
vətən uğrunda
düşmənə qarşı
döyüşmüş, sarsılmaz vətən məhəbbəti, yurd sevgisi təcəssüm etdirmişdir.
Ramiz
QASIMOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.-
2025.- 17-23 oktyabr, ¹36.- S.17.