Milli ornamentlər müasir
sənətdə necə yaşanır?
Milli ornamentlər yalnız qədim dövrlərin bəzəyi deyil. Məncə, onlar xalqımızın ruhunun,
estetik zövqünün
və tarix boyunca formalaşan dünyagörüşünün canlı ifadəsidir. Hər bir xət,
hər bir simmetrik və ya sərbəst xətt yalnız dekorativ element deyil, həm də bir məna
daşıyır, bir
hekayə danışır,
insanın iç dünyasına, həyat fəlsəfəsinə, mədəni
dəyərlərinə işarə
edir. Ornamentlər qədimdən bəri gündəlik həyatımızın
bir parçası olub, toxuduğumuz xalçalardan tutmuş divarlarımızı bəzəyən
muralara, zərgərlik
məmulatlarına qədər
hər yerdə öz izini qoyub.
Azərbaycan ornamentlərinin
özünəməxsusluğu onların həm estetik, həm də mənəvi qatlarda xüsusi rol oynamasında üzə çıxır.
Düşünürəm ki, burada təbiət
motivləri - çiçək,
ağac, su, günəş ilə
heyvan və quş təsvirləri ustalıqla birləşdirilir,
geometriya və simmetriya harmoniyası isə onları tamamlayır. Hər bir ornament yalnız
gözəllik yaratmır,
həm də xalqın dünyagörüşünü,
inanclarını və
həyat tərzini əks etdirir. Ornamentlərin zəngin tarixi, onların estetik və mənəvi qatları yalnız keçmişin yadigarı
kimi deyil, həm də xalqın identitetini qoruyan bir sərvət
kimi dəyərləndirilir.
Hər bir xətt, hər bir forma xalqın
dünyagörüşünü əks etdirir, onun ruhunu yaşadır.
Məncə, ornamentlər
yalnız dekorativ sənət deyil, onlar xalqın düşüncə tərzini,
həyat fəlsəfəsini,
gözəllik və harmoniyaya baxışını
daşıyan bir mədəni dil, bir həyat məktəbidir.
Ornamentlərin müasir dövrdə əhəmiyyəti
haqqında
ADMİU-nun "Təsviri
sənət tarixi və nəzəriyyəsi"
kafedrasının müdiri,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Aslan Xəlilov ilə söhbət etdik:
- Ornament nədir
və o, sənətdə
hansı mənanı
ifadə edir?
- Ornament incəsənətin
müxtəlif növlərində,
xüsusilə dekorativ-tətbiqi
sənətdə müəyyən
formaları ritmik qaydada təkrarlayaraq yaradılmış bədii
bəzək sistemidir.
Ornamentin əsas məqsədi, hər hansı bir predmetə və ya memarlıq elementinə bədii-estetik
görkəm verməkdir.
Ornament, xətlər,
fiqurlar, stilizə olunmuş bitki, heyvan, həndəsi və simvolik motivlər əsasında qurulur. Lakin ornamentlər sadəcə
"bəzək" kimi
deyil, eyni zamanda öz-özlüyündə
müəyyən məna
daşıyıcısı kimi də çıxış
edir. Ornament incəsənətdə ritm,
nizam və hər hansı bir simvolun bədii
ifadəsi kimi çıxış edir.
Ornament, bir mənada insanın təbiət və kainatla münasibətinin estetik əksidir. Müxtəlif mədəniyyətlərdə
ornament zövq, forma hissi, ideya
və inancların təcəssümüdür. Məsələn,
Şərqdə, xüsusilə
İslam incəsənətində
ornament "ilahi sonsuzluğu" simvolizə
edir. Burada nəbati və həndəsi ornamentlər
Allah tərəfindən
yaradılmış kamil
nizamı ifadə edir.
Türk xalqları
incəsənətində ornamentlər
(xüsusilə xalça
və kaşı bəzəklərində) tayfa
nişanları, həyat,
doğum, ölüm,
məhsuldarlıq və
qoruyucu inamları təmsil edir.
Qərbi Avropa
incəsənətində isə
ornament uzun əsrlər boyu hər hansı bir üslubun göstəricisi kimi (roman, qotik, barokko,
rokoko, klassisizm və s.) memarlıq və dekorativ-tətbiqi sənətin bədii dili olmuşdur.
- Azərbaycan ornamentlərinin əsas xüsusiyyətləri nələrdir?
Onları digər xalqların motivlərindən
fərqləndirən nədir?
- Azərbaycan ornamentləri özünün
zəngin bədii quruluşu və rəmzi mənası ilə seçilir. Onların əsas xüsusiyyətləri simvolik
məzmun, ritmik və simmetrik quruluş, həmçinin
forma və rəng ahənginin dəqiqliyi ilə müəyyən olunur.
"Buta", "nar",
"xarıbülbül", "su dalğası" kimi motivlər təkcə bəzək deyil, həm də həyat, bərəkət, bolluq - məhsuldarlıq və əbədilik ideyalarının
rəmzləridir. Qeyd
edək ki, II Qarabağ müharibəsindən
sonra "xarıbülbül"
motivi canlarını fəda etmiş şəhidlərimizin əziz
xatirəsinin rəmzinə
çevrilib.
Ornamentlərdə həndəsi və nəbati elementlər üzvi şəkildə birləşir, bu isə kompozisiyaya həm sabitlik, həm də hərəkət ritmi verir. Azərbaycan ornamentləri əsas etibarilə memarlıq abidələrində və
dekorativ-tətbiqi sənətin
müxtəlif növlərində
- xalçaçılıq, keramika, misgərlik, zərgərlik, ağacoyma
və şəbəkə
sənətində daha
geniş tətbiq olunur.
Azərbaycan ornamentlərini digər xalqların motivlərindən
fərqləndirən başlıca
cəhət onların
milli rəmzlərə
söykənməsidir. Burada
"buta" və
"nar" kimi yerli mənşəli elementlər əsas obrazlara çevrilmişdir.
Eyni zamanda bu ornamentlər qədim türk simvolizmi ilə İslam dövrünün
riyazi-abstrakt ornament prinsiplərinin sintezi nəticəsində formalaşmışdır.
Azərbaycan ornamentlərinin
kompozisiya dili medalyon və haşiyə quruluşu ilə, rəng sistemi isə firuzəyi-mavi və isti torpaq tonlarının
harmoniyası ilə seçilir. Bütün bu xüsusiyyətlər birlikdə Azərbaycan ornamentlərinə milli fərqliliklə yanaşı
Şərq mədəniyyətinə
məxsus bədiilik prinsipini də qazandırır.
- Müasir dövrdə rəssamlar, dizaynerlər,
heykəltəraşlar ornamentlərə
necə yanaşırlar?
Onlar bu motivləri sadəcə dekorativ element kimi, yoxsa ideya
daşıyıcısı kimi istifadə edirlər?
Müasir dövrdə
ornamentlərə yanaşma
təkcə bəzək
məqsədindən ibarət
deyil, daha çox müəyyən
konseptual məna daşıyıcısı kimi
də qəbul olunur. Rəssamlar, dizaynerlər və heykəltəraşlar üçün
ornament bu gün milli ənənənin sadə
davamı yox, tarix və müasir
düşüncə arasında
bədii körpü rolunu oynayır. Başqa sözlə desək, onlar üçün buta, spiral, şəbəkə
və ya həndəsi ornamentlər
vasitəsilə milli ənənəyə bağlılığı
qoruyaraq, müasir mövzulara müraciət
etməklə simvolik münasibətlərini ifadə
edirlər. Müasir Azərbaycan dizayn sənətində ornamentlər
minimalist, bəzən
isə rəqəmsallaşdırılmış
formada təqdim olunur. Heykəltəraşlıqda
ornamentin rolu xüsusilə abidənin səth plastikasında və tərtibatında özünü göstərir.
Müasir heykəltəraşlar
ornamentdən fiqurun formasını tamamlayan enerji və ritm elementləri kimi yararlanırlar. Beləliklə, ornament burada nəinki dekorativ rol oynayır,
həm də əsərin emosional və fəlsəfi tutumunu müəyyənləşdirir.
- Sizin fikrinizcə,
milli ornamentlər müasir sənətdə
sadəcə keçmişə
ehtiramdır, yoxsa gələcəyi formalaşdıran
ilham mənbəyi?
-Düşünürəm
ki, milli ornamentlər müasir sənətdə təkcə
keçmişə ehtiram
deyil, eyni zamanda gələcəyi formalaşdıran ilham mənbəyidir. Belə ki, milli ornamentlər
tarixə bağlılıq
simvolu olmaqla yanaşı, müasir bədii təfəkkürün
istiqamətverici elementinə
çevrilmişdir.
Keçmişə ehtiram aspektində ornamentlər mədəni
yaddaşın qorunması,
milli ənənənin
bədii dildə yaşadılması funksiyasını
daşıyır. Onların
vasitəsilə sənətkar
öz qədim köklərinə, milli mənəvi dəyərlərinə
və xalqın kollektiv təcrübəsinə
müraciət edir.
-.Bu
gün gənc nəsil yaradıcılar milli ornamentləri necə dərk etməlidirlər ki, onlar həm ənənəyə sadiq
qalsın, həm də müasir sənətin tələblərinə
cavab versin?
- Bu gün
Azərbaycan sənətkarlığının
gənc nəslinin nümayəndələri milli
ornamentləri yalnız
bəzək və ya keçmişin yadigarı kimi deyil, yaşayan, dinamik bədii vasitə kimi dərk etməlidirlər.
Ənənəyə sadiq
qalmaq, onun formasını təkrarlamaq
deyil, mənasını,
fəlsəfəsini və
struktur prinsipini anlamaq deməkdir. Bu yanaşma sayəsində ornament həm milli kökləri qoruyar, həm də müasir incəsənətin
ifadə imkanlarına
uyğun şəkildə
inkişaf edə bilər.
Gənc sənətkar
üçün əsas
məsələ ornamentin
rəmz və kompozisiya sistemini dərindən öyrənməkdir.
Hər motivin, xüsusilə buta, spiral, dalğa, nar, quş və
s. arxasında duran məna və ritm anlayışı dərk edilməlidir. Bu biliyə əsaslanaraq istənilən
rəssam ornamentin formasını dəyişə
və rəqəmsallaşdıra
bilər.
Beləliklə, gənc nəsil üçün doğru istiqamət ənənəyə
sadiqlik və yaradıcılıqda azadlıq
arasında vəhdət
tapmaqdır. Milli ornamentin mahiyyətini qoruyub onu müasir
təfəkkürün bədii-estetik
ölçülərinə uyğun ifadə edən sənətkar həm keçmişi yaşadır, həm də gələcəyi yaratmış olur.
Zeynəb Mustafazadə
Olaylar.-
2025.- 24 oktyabr-6 noyabr, ¹37.- S.15.