Pərvin Əliyevanın "Boşluğun əlifbası"

şeirində hiss intellektin paralel səyahəti

 

Bəzən şeir sadəcə söz deyil; o, boşluqdan yüksələn, sükutla qarışmış fısıltıdır. Pərvin Əliyevanın "Boşluğun əlifbası" oxucunu zaman məkan sərhədsizliyi ilə dolu bir dünyaya aparır. Hisslər bir-birini tamamlayır, daxili aləm xarici reallıq arasında paralel səyahət yaranır. Axşamın gəlişi yalnız təbiət hadisəsi deyil, həm insanın daxili aləminin əks-sədasıdır. Şeirin ritmi metaforik zənginliyi oxucunu dərindən düşünməyə dəvət edir. İntəhasızlıq tənhalıq hər misrada həm rəhbər, həm sirdaş rolunu oynayır. Bu, şeirin həm hissi, həm fəlsəfi quruluşunu formalaşdırır. Oxucu, şeirin mürəkkəb qatlarını araşdırdıqca, daha dərin emosional təcrübə yaşayır.

"Axşam düşdükcə adamı tanış bir hiss -

intəhasızlıq, tənhalıq hissi bürüyər"

Bu misra şeirin başlanğıcında oxucunu emosional boşluğa aparır. "Axşam düşdükcə" ifadəsi zamanın keçidini təbiətin ritmini simvollaşdırır. İntəhasızlıq tənhalıq hissləri şeirin əsas emosional tonunu müəyyən edir. Misra insanın daxili aləminin mürəkkəbliyini göstərir. Ritmik quruluş diqqəti sözlərin mənasına çəkir oxucunu düşüncəyə sövq edir. Misra həm fərdi, həm ümumbəşəri duyğulara qapı açır. Fəlsəfi baxımdan boşluq sonsuzluq arasındakı paralellər önə çıxır. Əlavə olaraq, bu misra oxucuda sakit, lakin dərin hüzur yaradır, həm nostalji, həm düşüncəyə dəvət edir. Bu ilkin hiss atmosfer, oxucunu növbəti misranın - əzabın vizual təqdimatının - təhlilinə doğru aparır:

"Ayaqlarımız yox, yeriyər bu yer üzündə əzablar"

Metafora əzabın hərəkət edən bir qüvvə kimi təqdim olunmasını vurğulayır. Əzab, insanın həyatda qarşılaşdığı sınaqlara ritmik bir element kimi işlənir. Vizual təsvir oxucuda həm qorxu, həm empatiya yaradır. Misra fiziki emosional təcrübəni birləşdirir. Abstrakt quruluş oxucunu düşünməyə vadar edir. Həyatın qaçılmaz çətinliklərini simvollaşdırır. Ritmik semantik qatları bir-birinə bağlıdır. Əlavə olaraq, misra həyatın davamlı hərəkət çətinliklərlə dolu olduğunu göstərir, oxucuda həm əzabın ağırlığı, həm onun ritmik təkrarçılığı hiss olunur. Əzabın davamlı hərəkətinin təqdimatı oxucunu daha yüngül olan uşaq saflığı keçmişə qayıtmaq arzusunun təsvirinə aparır. Aşağıdakı misralar kimi;

"Qayıtmaq hansısa nağılın əvvəlinə,

sehirli bir aləmə, qoşulub uşaqtək oxumaq, oxumaq,

oxumaq"

Qayıtmaq arzusu nostalji ilə uşaq saflığını birləşdirir. Paradoksal olaraq, keçmişə qayıtmaq həyatın qaçılmaz axını ilə ziddiyyət təşkil edir. Uşaq kimi oxumaq arzusu həyatın sadəliyinə can atmağı simvollaşdırır. Misra həm emosional, həm intellektual qatlar təqdim edir. Ritmik təkrar hisslərin istəklərin dərinliyini artırır. Misra həm fərdi, həm kollektiv xatirələri çağırır. Oxucu həm nostalji, həm fəlsəfi düşüncə hiss edir. Əlavə olaraq, bu misra şeirin yüngül, amma təzadlı ab-havasını yaradır, həm sevincli, həm düşüncəli bir ton verir.

"Ayrılıq özünü tanımaq üçün mizandır,

tərəzidir,

ayrılıq qayğısız xoşbəxtlik üçün ödək"

Ayrılıq introspektiv ölçü funksiyasını daşıyır. Misra həyatın sınaqlarını özünü tanıma prosesini göstərir. "Ödək" anlayışı fərdi xoşbəxtliyin ayrılıqla əlaqəsini simvollaşdırır. Misra həm filosofik, həm poetik qatları birləşdirir. Ayrılıq dərs sınaqdır. Oxucu daxili harmoniya dözümlülük haqqında düşünür. Ritmik metaforik zənginlik oxucunu fəlsəfi təfəkkürə sövq edir. Əlavə olaraq, misra oxucuda hiss düşüncə arasında balans yaratmaq təsiri bağışlayır.

"Beş günlük, bir aylıq ayrılığa döz!

Döz ki, möhkəm olmağı öyrənəsən,

bütün əbədi ayrılıqlara dözə biləsən"

Dözümlülük həyat təcrübəsinin önəmi vurğulanır. Qısa uzun müddətli ayrılıqlar həyatın müxtəlif mərhələlərini simvollaşdırır. Misra oxucuya həyatın kiçik böyük sınaqlarına hazırlıq mesajı verir. Ritmik təkrar diqqəti artırır hissləri dərinləşdirir. Misra həm hissi, həm intellektual səfər yaradır. Ayrılığın təcrübəyə çevrilməsi oxucuya fəlsəfi dərs verir. Əlavə olaraq, ab-hava həm tərbiyəedici, həm sınaq xarakterlidir.

"Baxma, baxma bir gözlə həyata,

chr("39")Gözün qəlbə hökmü çatarchr("39"), deyənə inanma!"

Oxucuya xəbərdarlıq fəlsəfi çağırış daxildir. Misra gözlə görünənlə qəlbin hiss etdiyi arasındakı fərqi vurğulayır. Ritmin ləngiməsi mesajın dərindən qavranmasını təmin edir. Misra həm poetik, həm fəlsəfi qatları birləşdirir. Oxucu daha diqqətli analiz edən mövqe tutmağa məcburdur. Misra həm fərdi, həm kollektiv təcrübəyə qapı açır. Əlavə olaraq, ab-hava meditativ düşündürücüdür.

"İndi gecəmiz, o dünyadan gələn oynaq

səslər,

nəhəng qarışıq, titrək yüngül"

Səslərin təsviri həm mistik, həm paradoksal xarakter daşıyır. Misra ölümlə, yaddaşla vaxtın keçiciliyi ilə bağlı hisslər yaradır. Oxucu qarışıq, amma maraqlı emosional təcrübə yaşayır. Səslərin müxtəlif keyfiyyətləri vizual auditiv təsir yaradır. Misra həm metaforik, həm fəlsəfi qatları birləşdirir. Paradokslar oxucuda düşüncə hissi balanslaşdırır. Əlavə olaraq, ab-hava sirli cəlbedici təsir bağışlayır.

"Sonra yüz illərin ölü sakitliyi, qəribliyi,

bir uçub-dağılandan sonra

köhnə məskənləri xatırladan dinclik"

Zaman tarixi anlayış metaforik təsvirlə ifadə olunur. Sakitlik uçub-dağılma kontrastı nostalji fəlsəfi düşüncəni oyadır. Misra keçmişlə indinin, itki ilə bərpa arasındakı əlaqəni göstərir. Ritmik struktur oxucunu düşünməyə təhlil etməyə vadar edir. Misra həm fərdi, həm kollektiv xatirələri çağırır. Əlavə olaraq, ab-hava sakit, lakin dərindən düşündürücüdür oxucuya zamanın ağırlığını hiss etdirir.

"Metaforların da terapiyası var,

bunları metafor xatirinə demirəm,

teşbehləmirəm "

Metafora yalnız bədii vasitə deyil, daxili şəfa özünü dərk etmə vasitəsidir. Oxucuda həm emosional, həm fəlsəfi rezonans yaradır. Şeir vasitəsilə özünü anlama introspektiv təcrübə vurğulanır. Ritmik quruluş oxucuda təcrübə dərk etmə arasında paralellik yaradır. Misra həm hiss, həm intelektual səviyyədə zənginlik təqdim edir. Əlavə olaraq, ab-hava rahatlaşdırıcı meditativdir.

"Ayaqlaşır ayrılıqla dincliyim, bilirəm"

Paradoksal olaraq, ayrılıq dinclik birlikdə işləyir. Daxili harmoniya balans anlayışı oxucuya çatdırılır. Ritmik semantik quruluş düşüncə hissi birləşdirir. Misra şeirin fəlsəfi poetik qatlarını tamamlayır. Əlavə olaraq, ab-hava meditativ qətiyyətlidir, oxucuya daxili harmoniyanı hiss etdirir.

Şeir insanın ayrılıq tənhalıq hisslərini təsirli şəkildə çatdırır oxucuda duyğu oyadır. Lakin bəzi misralar uzun mürəkkəbdir, buna görə fikri tam izləmək çətinləşir. Metaforlar şeirə dərinlik qatır, amma bəzən mesajı aydın göstərmir. Ümumilikdə, şeir həm hissi, həm düşüncəsi ilə güclüdür, sadə aydın ifadələrlə təsirini daha da artırmaq olardı.

 

Nizami Bayramlı

 

Olaylar.- 2025.- 10-16 oktyabr, №35.- S.23.