Biz indi onlardan
100 il qabaqdayıq
Üzeyir bəy Hacıbəylinin
140 illiyinə doqquzuncu
yazı
Salam olsun, çox dəyərli oxucum! Ötən yazımızın
sonunda məlumat verdiyimiz kimi bu dəfə söhbətimizi Üzeyir
bəy Hacıbəylinin
açıq məktubları
mövzusunda davam (əhatəli şəkildə)
etdirəcəyik.
Mətləbə keçməzdən əvvəl bəlkə də kimlər üçünsə adi görünən bu "açıq məktub"
anlayışı (janrı)
üzərində dayanmaq
istəyirəm. Cəmiyyətin
həyatında elə
məqamlar olur ki, adi söhbət və ya gizli
müraciət kifayət
etmir. Həqiqəti demək, ictimai vicdanı oyatmaq, haqsızlığa etiraz etmək üçün sözün ən təsirli formalarından biri - "açıq məktub" meydana çıxır. Bu janr sadəcə yazılı
müraciət deyil, həm də bir çağırışdır,
ictimaiyyət qarşısında
hesabat tələb edən bir addımdır.
Açıq məktub
- xalqın səsi, vicdanın çağırışı,
sakitcə bağırmaq,
hayqırmaq, bəyan etmək kimi qavramları özündə
ehtiva edir. Bu hayqırış tarixən
həmişə aydınların,
düşüncə adamlarının
səsi, nəfəsi,
pıçıltısı olub. Babəkin açıq məktubu
"ey mənim xalqım", Nəsiminin
açıq məktubu
"ey insan", Füzulinin açıq məktubu isə "ey müsəlmanlar" idi...
Özümə də bəlli olmayan səbəbdən
"açıq məktub"
anlayışı anında
mənim üçün
Mirzə Fətəli
Axundov, Abbasqulu ağa Bakıxanov kimi imzalarla assosiasiya olunur. Qeyri-iradi bu şəxsləri xatırlayıram.
"Stop" necə dayan
deyirsə, "açıq
məktub" da o qaydada
mənə bu isimləri diktə edir.
Açıq məktub - müəllifin
yalnız ünvanladığı
şəxsə deyil,
bütövlükdə xalqa,
oxucuya yönəlmiş
səmimi etirafı, narahat ruhunun ifadəsidir. Əslində,
o, həm də ictimai tribunadır: insan cəsarətini, söz azadlığını,
haqq axtarışını
ortaya qoyur.
Tarix boyu böyük şəxsiyyətlər, ziyalılar,
ədiblər açıq
məktub vasitəsilə
öz dövrünün
ən ağrılı
problemlərinə toxunmuş,
haqsızlıqlara qarşı
barışmaz mövqelərini
ifadə etmişlər.
Açıq məktubun
gücü ondadır
ki, müəllifin qəlbində
yığılıb qalmış
suallar, ictimai narazılıqlar geniş
auditoriyaya çıxır
və hər kəsin düşünməsinə
səbəb olur.
Bu janrın publisistik mahiyyəti də məhz burada üzə çıxır:
açıq məktub
həm informativdir, həm də emosionallığı ilə
oxucunu silkələyir,
onu məsələyə
laqeyd qala bilməyəcək duruma gətirir. Bir növ ictimai mübahisənin başlanğıc nöqtəsinə
çevrilir.
Müasir
dövrdə sosial şəbəkələr, media platformaları açıq
məktubun imkanlarını
daha da genişləndirib.
Bir vaxtlar qəzet və jurnallarda dərc olunan bu məktublar indi saniyələr içində yüz minlərlə insana çatır. Deməli, açıq məktub janrı hələ də aktualdır, hələ də təsir gücünü itirməyib.
Ən əsası isə açıq məktub - vicdanın səsi, cəsarətin nümunəsi,
xalqa hörmətin göstəricisidir. Onu yazmaq üçün insanın içində saf bir niyyət,
sarsılmaz bir haqq sevgisi olmalıdır.
Bu məktublar yalnız
bir ünvanı deyil, bütün cəmiyyəti düşündürür,
bütün insanları
ədalət və həqiqət axtarışına
səsləyir.
Deməli,
açıq məktub
- sadəcə ədəbi
janr deyil, ictimai həyatın güzgüsü, haqqı
müdafiə edən
qılıncdır. Bu janr
cəmiyyətin sağlamlığının,
sözün gücünə
inamın sübutudur.
Ədəbiyyat tarixində açıq
məktub (məktub) janrı həmişə xüsusi bir yerdə dayanıb. Məktub, xüsusilə də açıq məktub, yalnız şəxsi hisslərin deyil, ictimai düşüncələrin, milli və bəşəri ideyaların ifadə vasitəsi olub. Dünya klassiklərinin açıq məktublarına
(məktublarına) nəzr
saldıqda görürük
ki, movzusundan (məktubda
qaldırılan məsələdən)
asılı olmayaraq
zaman, məkan anlayışları
öz mənasını
itirir. Istər şəxsi məhəbbət
mövzulu məktublar,
istərsə də ədiblərin bir-birləırinə
yazdıqları ictimai-sosial
yüklü məktublar
oxucu ilə üz-üzə qalanda səmimi
bir dialoqa çevrilir. Və bu insan dünyanın
harasında hansı dildə danışıb
hansı peyğəmbərin
yolu ilə getməsindən asılı
olmayaraq insandır. Münasibətlər və
problemlər hər yanda eynidir. Bu məktublar təkcə yazıldığı
dövrün deyil, həm də gələcək nəsillərin
mənəvi yol xəritəsini işıqlandırır.
Lev Tolstoyun, Vüktor Hüqonun, Ernest Heminqueyin,
Stefan Sveyqin, hətta Cəlil Məmmədquluzadənin
və Üzeyir bəy Hacıbəylinin açıq məktubları
insanlıq tarixində
mühüm hadisələr
sırasına daxildir.
Onlar məktub vasitəsilə cəmiyyətlə
danışır, hökumətlərə,
xalqlara, gənc nəslə müraciət
edirdilər. Bu yazılar
təkcə bir fərdin düşüncəsi
deyil, bütöv bir dövrün səsi idi.
Bu janr haqqında ilkin eyni zamanda
müfəssəl təsəvvür
yaratmaq üçün
dünya klassiklərindən
hesab olunan Lev Tolstoyun İmperator II Nikolaya
mətubundan bir hissəni diqqətinizə
təqdim etmək istəyirəm:
"İstəkli qardaşım
(böyük qələm
adamı məktubu məhz belə başlamağı doru hesab edib (
Z.U.)
Bu məktubumda çardan çox, bir insana çağırış
elədiyimdən və
bütün insanları
özümə qardaş
bildiyimdən, sizə
qardaşım deməyi
daha uyğun saydım.
Bundan başqa da, mən indi ölüm ayağında olduğum və bu məktubu
o dünyanın kandarından
yazdığım üçün
sizi belə çağırıram.
Çox istəyirəm, ölməmişdən
qabaq, indiki fəaliyyətinizlə bağlı
nə düşündüyümü
sizə çatdırım,
bu fəaliyyətinizin,
necəliyindən asılı
olaraq, milyonlarla insanlara və sizin özünüzə
də, hansı böyük xeyirlər gətirə biləcəyindən,
habelə, fəaliyyətinizin
indiki yöndə davam eləyəcəyi təqdirdə, insanlar və sizin özünüz
üçün, hansı
böyük bəlalar
törədə biləcəyindən
söz açmağı
gərəkli sayıram.
Bu gün Rusiya ərazisinin üçdə
biri güclü mühafizə altındadır,
yəni bu ərazilərdə qanun işləmir. Ordunun da, gizli və adi
polisin də sayı durmadan artırılır.
Qazamatlar, sürgün yerləri və katorqalar, cinayət işlədiyinə
və siyasi fəaliyyətinə görə
dustaq olunmuş yüzminlərlə insanlarla
dolub daşır, indi bu tutuqlananların
sırasına əməkçi
insanları da qatmağa
başlamışlar.
Senzuranın yasaqları artıq gülünc səviyyəyə
çatıb, hətta
ötən yüzilliyin
40-cı illərində də
o, belə sərt olmamışdı."
Tolstoyun dövlətə və kilsəyə ünvanladığı
məktublarında ədalət,
mənəviyyat və
sülh çağırışı
vardı. Vüktor Hüqo Fransa xalqına müraciət edərək azadlıq, demokratiya və milli birlik ideyalarını gündəmə gətirirdi.
Stefan Sveyq isə məktublarında müharibənin
faciələrini, insanlığın
həsrətini və
Avropa mədəniyyətinin
böhranını qələmə
almışdı.
Açıq məktubların publisistik
gücü ondadır
ki, onlar sadəcə şəxsi yazışma
deyil, ictimai vicdanın səsi idi. Oxucu açıq
məktubu oxuyarkən
yazıçının səmimiyyətini,
cəmiyyətə olan
narahatlığını, azadlıq və ədalət axtarışlarını
duyurdu. Bir çox hallarda həmin məktublar dövrün qəzetlərində çap
olunaraq geniş oxucu kütləsinə təsir göstərirdi.
Heminqueyin
jurnalistlərə və
həmkarlarına ünvanladığı
məktublar da dövrün
ictimai problemlərinə
diqqət çəkirdi.
Bu məktublarda sənət
adamının cəmiyyət
qarşısında məsuliyyəti
aydın görünürdü.
Bugünkü informasiya əsrində
də klassiklərin açıq məktublarından
çıxarılası dərs
çoxdur. Onlar bizə göstərir ki, yazıçı yalnız
qələm sahibi deyil, həm də ictimai məsuliyyət daşıyan
vətəndaşdır. Açıq
məktub isə bu məsuliyyətin ən parlaq ifadə formalarından biridir.
Dünya
klassiklərinin, eləcə
də Azərbaycanın
açıq görüşlü
ziyalılarının açıq
məktubları bəşəriyyətə,
insanlara, öz xalqlarının nümayəndələrinə
bir mesajdır: ədəbiyyat sadəcə
estetik zövq deyil, həm də vicdan, həqiqət və ədalət tribunasıdır.
Hər bir açıq məktub - gələcək nəsillərə
ünvanlanan çağırış,
tarixin arxivində əbədi yaşayan bir ədəbi abidədir.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
məktub ənənəsi
xüsusi bir yer tutur. Məktub
həm şəxsi münasibətlərin ifadə
vasitəsi, həm də dövrün ictimai-siyasi mənzərəsini
əks etdirən bir sənəd kimi dəyərlidir. Klassiklərimizin açıq
məktubları isə
təkcə şəxsi
duyğuları deyil, həm də xalqın dərdini, vətənin taleyini, dilin, mədəniyyətin,
milli varlığın qorunması
ilə bağlı düşüncələri özündə
ehtiva edir.
Mirzə
Fətəli Axundov da məktub
janrından geniş istifadə edən klassiklərimizdəndir. Onun
maarifçi ideyalarla dolu məktubları yalnız şəxsi ünvanlara deyil, bütövlükdə xalqa
səslənirdi. Axundovun məktubları
Avropa maarifçiliyi ilə Şərq düşüncəsi arasında
körpü rolunu oynamışdır.
Cəlil
Məmmədquluzadənin "Molla Nəsrəddin" məktubları isə ictimai tənqid və satiranın ən təsirli formalarından biri kimi ədəbiyyat tariximizə düşüb.
Onun açıq məktublarında xalqın
geri qalmasına səbəb olan cəhalət, savadsızlıq,
ədalətsizlik sərt
şəkildə ifşa
olunurdu.
Azərbaycan klassiklərinin açıq
məktubları həm
də bir publisistika məktəbidir.
Onlar cəmiyyətə
birbaşa müraciət
edərək insanları
düşünməyə, dəyişməyə, tərəqqiyə
çağırırdılar. Bu məktublar ədəbiyyatla
publisistikanın qovuşduğu,
milli şüurun formalaşdığı
mühüm mənbədir.
Üzeyir
bəy Hacıbəylinin
"Kaspi" qəzetində
və digər mətbu orqanlarda dərc olunan məktubları bu ənənənin parlaq nümunələrindəndir. O, xalqın maariflənməsini,
musiqi mədəniyyətinin
inkişafını, milli kimliyin
möhkəmlənməsini açıq məktublar vasitəsilə cəmiyyətə
çatdırırdı. Onun
məktublarında sadəcə
musiqi deyil, xalqın mənəvi dirçəlişi üçün
vacib olan bütün mədəni-milli
məsələlər öz
əksini tapırdı.
Ümumilikdə Azərbaycan klassiklərinin
açıq məktubları
sadəcə ədəbi
irsin bir hissəsi deyil, həm də milli düşüncənin, ictimai
mübarizənin, maarifçilik
ideyalarının canlı
tarixi salnaməsidir.
Azərbaycan xalqının taleyində
mühüm dönüş
nöqtələrində söz
ustadları, fikir adamları, ziyalı öndərlər həmişə
ön cərgədə
durmuşdur. Onların
cəmiyyətə ünvanladığı
açıq müraciətlər
yalnız bir yazı nümunəsi deyil, həm də milli düşüncənin
formalaşmasına xidmət
edən çağırışlar
olmuşdur. Bu baxımdan
XX əsrin əvvəllərində
Üzeyir bəy Hacıbəylinin qələmə
aldığı açıq
məktublar xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
Üzeyir
bəyin məktubları
sadəcə şəxsi
düşüncələrin ifadəsi deyildi. Onlar bir xalqı
ayıltmaq, qəflət
yuxusundan oyatmaq, yeniliyə səsləmək
missiyasını daşıyırdı.
O, publisistik yazılarında
bir müəllim, bir maarifçi, bir milli lider kimi danışırdı.
Açıq məktublar
vasitəsilə sadə
xalqın qulağına
ən vacib həqiqətləri çatdırır,
onların həyatla, dövrün tələbləri
ilə üz-üzə
qalmasına kömək
edirdi.
Üzeyir
bəy Hacıbəyli məktublarında
əsasən cəhalətin,
geriliyin fəsadlarını
göstərir, maarifin,
məktəbin, milli kimlik
şüurunun güclənməsinin
vacibliyini önə çəkirdi. O, yazılarında
insanları həm
milli köklərinə bağlı
qalmağa, həm də Avropa sivilizasiyasının tərəqqipərvər
ideyalarına açıq
olmağa çağırırdı.
Bu iki xəttin vəhdəti onun publisistikasını müasirlik
baxımından bu gün də aktual edir.
Üzeyir
bəyin "Cavanşir
uyezdində pristav Şəfi bəy Fətəlibəyova açıq
məktub", ""Molla
Nəsrəddin"ə cavab",
"Qafqaz müsəlmanlarına
açıq məktub",
""İrşad"çının
cavabı", "Yeni üsuli-təbii
haqqında bir neçə söz",
"Üsuli-təbii (müxtəsər
cavab)", "Ümum
vladiqafqaz camaatına açıq məktub",
"Vladiqafqaz camaatına
bir də açıq məktub"
adlı açıq məktubları ilə tanışam. Bunlardan Cavanşir uyezdində pristav Şəfi bəy Fətəlibəyova
açıq məktub"
məktubundan kiçik
bir hissəni sizə təqdim etməklə kifayətlənəcəm.
Necə deyərlər,
- "arifə bir işarə bəs eylər":
""Dusti-mehriban", cənab Şəfi bəy (açıq məktub belə başlayır
(Z.U.)!
... Sizin bir namazqılan
və oructutan pristav olduğunuz bizim hamımıza məlumdur. Buna görə
də aşağıdakı
nidanı bəndəyi-həqirinizdən
qəbul edin:
Ey su yerinə müsəlman qanı ilə dəstəmaz alıb, razü-niyaz edən abid! Və ey, arvad-uşaq
əşkilə qüsul
edib. ibadətə məşğul olan zahid, behiştin əla dərəcəsində
məqamınız var!..."
Üzeyir
bəyin qələmindən
çıxan hər bir açıq məktub həm ziyalı təbəqədə,
həm də sadə insanlarda müzakirə doğururdu.
Çünki o, xalqın
gündəlik ağrı-acılarını,
məişət çətinliklərini,
mənəvi ehtiyaclarını
dilə gətirirdi. Üslubunda səmimiyyət,
mövqeyində isə
qətiyyət var idi.
Elə buna görə
də bu məktublar dövrün ən güclü publisistik nümunələrindən
biri kimi tarixə düşdü.
Çox
yaxşı haldır
ki, müasirlərimiz olan
qələm adamları
da bu gözəl adəti layiqincə davam etdirirlər. Yazımın sonunda Şirindil
Alışanlının (Allah rəhmət eləsin) şair Nazim Əhmədliyə
ünvanladığı açıq
məktubundan sətirləri
diqqətinizə təqdim
edirəm (və inşəAllah bu silsilə yazım bitəndən sonra gündəmdə olan aktual məsələlərdən
biri ilə bağlı dəyərli
ziyalılarımızdan birinin
çağırışına cavab olaraq gəncliklə
bağlı açıq
məktubla elə
"Olaylar"ın səhifəsində
görüşünüzə gələcəm) :
"Əzizim Nazim (məktub belə başlayır
(Z.U.)!
Özünə təxəllüs seçdiyin
Zəngəzur mahalının
Molla Əhmədli kəndi təbiət və mənəviyyat abidəsidir. Sinəsində
yüzlərcə nağıl,
dastan, əfsanə, rəvayət
gəzdirən kişilərin,
nurlu ağbirçəklərin
uyuduğu müqəddəs
vətən torpağıdır.
Bu kənd xalqımızın
tarixi taleyində iz qoymuş çox hadisələrin şahididir. ..."
Və daha sonra yazır:
"Nazim,
Molla Əhmədli Qarabağda, Zəngəzurda
ad-san qazanmış onlarca aşıq, xanəndə, sazəndə
yetirmişdir. Aşıq
Salman, Aşıq Cəmil,
Aşıq Fərəc,
Aşıq Namaz, Aşıq Abdulla, Məşədi
Dadaş, Aşıq Əhməd və digərləri. Atamın doğmaca dayısı Aşıq Salman Qaçaq
Nəbi ilə dostluq edirmiş, bu gün məşhur
olan bir çox mahnıların söz və musiqi mətninin müəllifi o olmuşdur.
Orta Asiyadan, İrandan belə məşhur olan Aşıq Məşədi
Dadaş sənəti
ilə bizim ata-babalarımız ünsiyyətdə
olmuş, onun sinəsində gəzdirdiyi
bitib-tükənməyən söz, saz ruhunda
nəfəs almışlar."
Bu gün də Üzeyir bəy Hacıbəylinin
açıq məktublarını
oxuduqda görürük
ki, orada səslənən
fikirlər yalnız bir dövrün deyil, bütün zamanların problemlərinə
işıq tutur. Maarifə sevgisi, elmə inam, milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması və eyni zamanda dünyaya
açılmaq - bunlar
hər bir dövrün ziyalısının
borcudur.
Üzeyir
bəy Hacıbəylinin
açıq məktubları
yalnız publisistika deyil, həm də bir xalqın
taleyinə ünvanlanan
tarixi çağırışdır.
Onlar milli özünüdərk
yolunda işıq saçan mayak, maarifçilik uğrunda mübarizənin canlı salnaməsidir. Bu məktublar
bir daha sübut edir ki, böyük sənətkar
təkcə musiqidə
deyil, sözün qüdrətində də
xalqına ömürlük
xidmət göstərmişdir.
Ən azından bu gün maraqlanan
şəxslər 100 il bundan
əvvəl Azərbaycan
ziyalısını düşündürən
məsələlərdən, onun reaksiyasından (adekvat təpkisindən), cəsarətindən, ifadə
tərzindən (vasitələrindən)
xəbərdar olur. Bu
nə deməkdir? Bu o
deməkdir ki, əgər
düşünə bilmirsənsə,
nümunələr var. Oxu,
öyrən, ziyalı
adının haqqını
ver!
Açıq məktublar mövzusundan
asılı olmayaraq
ilk növbədə maraqlı
(böyük kütlə
üçün) ədəbi
məhsul, eyni zamanda (müəyyən vaxtdan sonra) vacib (əhəmiyyətli)
tarixi sənəddir.
Növbəti (bu silsilədən)
sonuncu yazımız yekun yazısı olacaq. Buraya qədər doqquz yazı boyunca davam edən söhbətimizi əsas iki arqument üzərində
yekunlaşdıracağıq.
Sona qədər həmsöhbət
olduğunuz üçün
təşəkkür edirəm.
Növbəti sayımızda
yekun (nəticə) -
"onuncu yazı"mızı oxumağı
unutmayın.
Zaur
Ustac,
"Yazarlar" jurnalının
baş redaktoru,
AYB və AJB-nin üzvü.
Olaylar.-
2025.- 12-18 sentyabr, ¹31.- S.19; 22.